Prosjekt Bedre forskerstøtte Status og framdrift.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Advertisements

IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Internkontroll i kommuner
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
Overordnet plan EFV-V EFV-sekretariatet
Videreføring av EFV (EFV-V) Ambisjonsnivå EFV-V prosjektet 4.september 2013.
EFV-V forskningsadministrative støttefunksjoner organisering og system.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Difi, 1. mars 2012 Sissel Gulbjørnrud
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Velkommen til allmøte i SESAP-prosjektet
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Organisasjonsutvikling etter USIT 3.0. Liste saker VoIP, midlertidig organisasjonsmessig plassering av dem Plassering av BOT og SAPUiO Windows-kompetanse.
NTNU Noen administrative utfordringer.
Administrativ organisering Et foreløpig utkast som er sendt ut for innspill – identifikasjon av administrative behov Noen områder gjenstår – men vil bli.
UV`s IHR seminar 12. Januar 2012 Oppsummering av gruppearbeidende.
EFV-V Prosjektøkonomistyring Status på oppfølging av arbeidet i linjen Plangruppemøte 28.mai 2015.
Allmøte USIT 18. oktober Saksliste Internt handlingsrom (IHR) USIT 3.0.
Internt handlingsrom (IHR) Allmøte for Sentraladministrasjonen 26. oktober 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Oppgave- og rolledeling mellom instituttleder og kontorsjef Sett i en instituttleders perspektiv (Jarl Giske, BIO)
Lokal tjenesteyting og kommunale omstillingstiltak Statssekretær Frank Jensen Solstrand oktober 2003.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
IHR eksternt finansiert virksomhet Resultater av arbeidsgruppe 2 Sluttrapport tilrettelegging økonomistyring EFV-V plangruppen 2.februar 2014.
Anbefalinger fra sekretariatet
Lederutvikling hos USIT
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Allmøte USIT 19. juni Nr 96! Abel på kartet!
Kvalitetssikring av vurderingsordningene Felles rammer og lokale løsninger Seksjonssjef Hege B. Pettersen.
TAKK!. Hvorfor blir Lokal-Sentral innlemmet i IHR?
Oppsummering tiltaksseminar - I 1.Vurdering av forslag til modell –God beskrivelse av status i dag og utfordringer –Stor sett enighet om modellen –Forslaget.
Prosjekt Bedre forskerstøtte
Prosjekt: Bedre forskerstøtte Styringsgruppemøte
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Hvordan vi jobber med innovasjon ved MN Gunnar Dick.
Seksjon for forskning og kommunikasjon Presentasjon for Programråd for Ph.d.- programmet 11. februar 2016 Johannes Elgvin.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Arne Bugge Amundsen Samhandling mellom de tre øverste styringsnivåene Fremlegg til styreseminar 20/
ORGANISASJONSPROSJEKTET
Strategi & bemanningsplaner
Administrativ organisering
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Senter for læring og utdanning
12. mai 2016 Allmøte USIT.
Det integrerte universitetssykehuset
Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016
BUDSJETT 2008 Prosess Budsjettforslag
Noen foreløpige hovedfunn (må bearbeides videre)
Adm Etablering av nye fellestjenester
Videre utrulling av eBilag høsten 2017
Nye retningslinjer internfakturering
Tilleggslønn Særavtale om honorering for arbeid på eksternt finansierte prosjekter - faste vitenskapelig ansatte.
Internt handlingsrom (IHR)
utfordringer i en ny region
Administrativ organisering i Sunnfjord kommune
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
IT-ledernettverket 18. april 2018
Internt handlingsrom (IHR)
Nye personvernregler i Norge EUs personvernforordning - General Data Protection Regulation (GDPR) Maren Magnus Jegersberg Seniorrådgiver IT-direktørens.
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Oppstartsmøte Prosjektcontrollernettverk Terje Bakke og Thomas Kjensli
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
Administrative fellesløsninger
Digitaliseringsprogrammet – 25. mai 2018
Utskrift av presentasjonen:

Prosjekt Bedre forskerstøtte Status og framdrift

Hvor er vi i prosessen? Prosjektet har tre deler: A.Organisering av forskerstøtten – roller og ansvar –Forslag til hovedmodell utviklet og drøftet med de fleste fakulteter og enheter B.Utvikle forskningsadministrativ kompetanse –Kartlagt omfang av dagens forskningsadministrative apparat –Utvikler og definerer gjennomgående forskningsadministrative roller –Arbeider med å avklare ansvarsforhold for kompetansebygging (ses i forh. til A) –Påbegynt arbeidet med å definere et opplegg for kompetanseutvikling C.Støtteverktøy – Forskerportal –Nedsatt egen prosjektgruppe –Foreløpig orientering i SKAIT –Konkretisering og kategorisering av behov –Arbeider med beskrivelse av hva portalen skal inneholde. –Hva finnnes på markedet? April 2015Prosjekt: Bedre forskerstøtte3

Utfordringen: Mange forskere vet ikke hva han/hun kan forvente seg av tjenester De som bruker tjenestene må ofte forholde seg til mange administrative prosesser, nivåer og personer i samme prosjekt Mange søknader blir ikke gode nok fordi støtten som gis ikke holder høy nok kvalitet og/eller er av riktig type Kompetansenivået i forskningsadministrasjon er ujevnt, både mellom enheter og over tid. Mange små stillingsbrøker og høy mobilitet Lite systematisk kompetanseutvikling Begrenset samspill og læring på tvers av enheter Lite fokus på analyse- og strategiarbeid På UiO-nivå Fakultets-/ enhetsnivå Stor variasjon mellom fagområder både i eksternt finansiert virksomhet og organisering April 2015Prosjekt: Bedre forskerstøtte4

7 prinsipper for organisering av forskerstøtten: 1.Nærhetsprinsippet –Nærhetsprinsippet, fastlagt i IHR, om at beslutninger og tjenester skal utføres på lavest mulige effektive nivå ligger fast. Betyr bl.a. at: 2.Forskerperspektivet skal ligge til grunn –Modellen som velges skal bygges ut fra forskerens og forskningsmiljøenes behov og at tjenestene bør gis mest mulig fagnært 3.Samvirke mellom eksterne og interne inntekter –Alle UiOs midler skal ses i sammenheng og konkurransebaserte midler skal utnyttes som et kvalitetsfremmende virkemiddel 4.Bidra til bedre samspill mellom nivåer i organisasjonen og mellom ledelse, vitenskapelige ansatte og forskningsadministrasjon –Særlig viktig med god arbeidsdeling mellom nivåene 5.Legge til rette for tverrfaglighet –Økende behov for samhandling på tvers av fag og fakulteter for å lykkes hos eksterne finansiører 6.God støtte både ved store og små miljøer –Uavhengig av størrelse på enhet; alle forskere må sikres god støtte 7.Samspill forskerstøtte og andre støtte- og forvaltningsoppgaver –Sampillet mellom forskningsadministrasjon og andre støttefunksjoner skal fungere mest mulig sømløst og gjensidig forsterkende April 2015Prosjekt: Bedre forskerstøtte5

Kjerneelementer i hovedmodell 1.3 eller 4 felles forskerstøttekontorer på fakultetsnivå: ① Forskerstøtte MatNat+ (MatNat og NHM) ② Forskerstøtte SAM+ (SV, UV, JUS, SUM og STK) ③ Forskerstøtte HUM+ (HF, TF og KHM) ④ Forskerstøtte MED+ (MED og OD) 2.Fleksibilitet i organisering: Fakultetene må kunne organisere tjenesten ulikt 3.Standardisering av rutiner og kvalitetssikring, kombinert med et definert minstenivå. Forskerkontakt som standard førstelinje- støtte for forsker/forskergruppe April 2015Prosjekt: Bedre forskerstøtte6 Evt. HumSam+?

April 2015Prosjekt: Bedre forskerstøtte7 Merverdien ved felles forskerstøtte- kontorer? De fire +kontorene skal være: Kritisk masse, samle kompetanse i nettverk –Mens forskerstøtten skal utøves lokalt! Spesialisering spissing og komplementær kompetanse Styrke fagnær kompetanse, særlig på EU Forenkle samarbeid på tvers, både innad og mellom +kontorene Felles læringsarena Ressurspool Robusthet mot sykdom og mobilitet Ressurs for nyansatte

Hva betyr fleksibilitet? Vi er ikke avhengig av at oppgavene må utføres på et bestemt nivå. Nærhetsmodellen tilsier imidlertid at flere oppgaver enn i dag vil utføres nærmere forskeren. De ulike +kontorene kan selv bestemme om de ønsker en desentralisert eller ‘sentralisert’ modell – eller en mellomting Det er også mulig med ulike modeller innad ved hvert +kontor April 2015Prosjekt: Bedre forskerstøtte8

① Scout ② Research Shepherd Prosjekt: Bedre forskerstøtte9 Modell roller og ansvar – versjon III Institutt- leder Dekan Univ. ledelsen ADS PS ADS USIT /EA Økonomi Modell roller og ansvar Forskerstøtte ① Forskningsadm. leder ② Forskningsrådgiver ③ Forskningskonsulent ④ Prosjektøkonom AF Forskerkontakt Forsker Kontor-sjef Personal Innkjøp IT, Infrastruktur, lokaler ① MED+ ② SAM+ ③ MatNat+ ④ HUM + April 2015

Prosjekt: Bedre forskerstøtte10 HumSam+ LOS Med+MatNat+

Videre forankringsprosess Primo mai; –Med KF og OPO: –Rektoratet Innen utgangen av mai/primo juni; –EL ledergruppe –Dekanmøtet –Direktørnettverket Juni; –Få etablert plan for videre kommunikasjon og forankring ut på fakultet og evt institutt April 2015Prosjekt: Bedre forskerstøtte11