BRUM seminar, Bodø 16. mars En modell for drift av callsenter/kundesenter Tilgjengelighet, responstid og hvordan oppleves dette av kunden Av Oddvar Johnsen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

Ørnulf Wiig Installasjon AS
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
 Oversiktlig  Samler informasjon – alt på ett brett  Brukervennlig  Integrerbart  Enklere å være medarbeider  Bedre å være kunde Det blir enklere.
Keyforce SMS Mobile Link
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
#ksindeks Header: Relation 1 Internal/Identier/File name
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Vi rekrutterer markedets fremste talenter.
Generelt ved medarbeidersamtaler
Hvordan kan Telenor og din Telenor-forhandler bistå gründere og småbedrifter og gjøre hverdagen din enklere?
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Kvinne Fotballen Klepp Elite Utarbeidet av: 2008 Klubblisensen: -Ett godt verktøy -Stiller krav -Setter press på klubb -Gir muligheter for utvikling -Generer.
Åpen Lederskole i Tromsø 5-6. sept., okt. og 5-6. des
Det nye mobilmarkedet John Olve Andersen
En lærende organisasjon?
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Velkommen til nettverkssamling 14. mars 2013 KS Agenda Møtesenter
Johannes Skaar, Innovasjon Norge
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Samler informasjon – alt på ett brett Brukervennlig Integrerbart
Hvorfor utvikle økonomifunksjonen?
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Resultater Kundesenter
Personlig planlegging
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
Step-by-step demonstrasjon av Refleks systemet!. - Kunder - Medlemmer - Ansatte - Abonnenter - Brukere - etc.. Refleks Løsning 1.Utvikle2.Respons 3.Gjennomføring4.Rapportering.
Status RNNS den Utvikling i risikonivå – norsk sokkel Prosjektets mål  OD skal gjennom prosjektet ’utvikling i risikonivå - norsk sokkel’ utvikle.
OFU forprosjekt Veien frem Generelle utfordringer Heidi Jacobsen.
Evaluering av telefontjeneste Oppdragsgiver:Bergen kommune Dato:11. november 2004 Konsulent:Morten Engan Opinion i OsloPb Tøyen, 0608 OsloTel: 22.
”POST 5 SER DEG”  INNLEDNING  PRESENTASJON AV AVDELINGEN  NOEN ORD OM SENTRALE ASPEKTER VED MILJØTERAPIEN  KJENNETEGN VED PASIENTGRUPPEN  DEN PRAKTISKE.
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
Nettskjema v3.0 Oppsummering for allmøte med USIT og Lokal IT torsdag 15.des 2011 Av Dagfinn Bergsager, USIT.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
Eivind Bagås Compliance Officer Storebrand Finansiell Rådgivning AS
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Et samarbeidsprosjekt mellom: Norges Basketballforbund Norges Svømmeforbund Norges Rugbyforbund.
Vis hvordan dere har tenkt. Dette er viktigere enn selve faktaene… Forside.
Velkommen til Link Lyngen Et knutepunkt og senter for selvhjelpsarbeid.
Veiledning prosjektroller
Medlemsnett enklere og smartere hverdag for lag og foreninger
Knut. H. Sørensen: Ungdoms bruk av dataspill, 10. jan Ungdoms bruk av online dataspill Knut H. Sørensen
Stabsutvikling i Nidaros en stab – ett oppdrag – ett arbeidsmiljø.
1 Bakgrunn 6 Andre forbedringstiltak (mer langsiktige) 3 Mål/målsetting/avgrensing 7 Måling, oppfølging, sikre effekt /BC Prosjektbeskrivelse (A3). Tjeneste:
TIDE Knowledge is only as good as its intelligent application Schmoker, 2006 Kunnskap er bare så god som mottakerens evne til å bearbeide den.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
God service er å innfri over en forventning\ et behov ”gi det lille ekstra”
Virksomhetsplan GAP-analyse. Eksempel Start avtales med klubben Innbydelse – fellesbrev fra Klubb til medlemmer Invitasjon sendes alle medlemmene. Viktig.
Kapittel 14: Ansette medarbeidere – del 2 Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli Intervjue søkere Stille riktige spørsmål Kroppsspråk.
Powered by: SMS Tjenester for Mobilt Bedriftsnett.
Verktøy for å kartlegge holdninger
Et verktøy for helhetlig styring Har kommunene behov for et verktøy for helhetlig styring? Markedsundersøkelse og utvikling av styringsverktøy.
RIS-metoden for prosessforbedring
Identifisere behov – og etablere krav
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Kundeforholdet Etablering av oppdrag
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Introduksjon til prosjektpresentasjon
Camilla Hall-Henriksen
Award-konsept.
Kundesenter Direkte Undersøkelse av bruken av
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

BRUM seminar, Bodø 16. mars En modell for drift av callsenter/kundesenter Tilgjengelighet, responstid og hvordan oppleves dette av kunden Av Oddvar Johnsen 16. Mars Bodø www.oddvarjohnsen.com

Min bakgrunn fra callsenter 90 ulike kundesenter Lindorff i over 10 år Priser innen kundeservice Valgt til «Årets nykommer» av Confex 2013 Mer om mine referanser på www.oddvarjohnsen.com

Kompetansemodellen Medarbeiderutvikling Målinger Lederutvikling Drift av kundesenter Lederutvikling Struktur

Medarbeiderutvikling Kompetanse Medarbeiderutvikling Medarbeiderutvikling Holdning, strategier, kjerneverdier og arbeidsmiljø Verktøy: trivselsregler, medlytt, observasjon og medarbeidertilbakemeldinger (evt 360⁰) Telefonteknikk Verktøy medlyttsskjema Samtalestyring. Spørsmåls- og svarteknikker, sinte personer og avbrytelsesteknikker. Verktøy er inndeling av samtalen i 4 ulike faser og skjema for samtalestyring

Medarbeiderutvikling Kompetanse Medarbeiderutvikling Medarbeiderutvikling Salg og forhandling Verktøy: Johari vindu Kan eller kan ikke? – presentert eller ikke? Vil eller vil ikke? – salg eller ikke? Verktøy: Bruk av Beste Praksis, tidsstyring, konsekvensforklaringer, bruk av argumenter og avslutningsteknikker Adferdstendenser Vi må speile kunden Verktøy: 8-talls oppgave Hvordan gjenkjenne adferd til kunden? Hvordan styre samtalen på bakgrunn av dette (speiling og samtalestyring på bakgrunn av adferd)

Medarbeiderutvikling Kompetanse Medarbeiderutvikling Medarbeiderutvikling Stressmestring Verktøy: Personlig utviklingsplan Bevisstgjøring av stressmønster Hvordan utvikle teknikker for å motvirke stressmønster Multitasking vs task switching Tidsstyring og prioritering (haster/ haster ikke, viktig/ ikke viktig) Skriftlig kommunikasjon Samling av eksempler på skriftlig kommunikasjon Utarbeidelse av bedre maler og informasjon til samarbeidspartnere og kunder Verktøy: tester på mail, saksdokumentasjon og brev.

Lederutvikling/Coach Kompetanse Lederutvikling Lederutvikling/Coach Rekruttering og styre team/prosjekt Presentasjonsteknikk, innsalg av kommunikasjon og eierskap Feedback – metodikk Live medlytt Skjult live medlytt (observasjon eller fjernlytt) Live medlytt og opptak Mystery-call med medlytt og opptak Feedback på feedback Vanskelige samtaler Struktur for avdelingsmøter, oppfølgingssamtaler, medarbeidersamtaler og i daglig drift Aktivitetsledelse

Kompetanse Struktur Struktur Ressursbruk og tidsbruk, hva skal gjøres, hvordan gjennomføre og hvor ofte Rapportering og oppfølging av aktiviteter fra medarbeiderutvikling og utvikling av leder/coach, samt informasjonsflyt i bedriften Lagring av data og bruk av dem Konsekvenser og bonus for gjennomføring av kommunikasjonsaktiviteter. Hva med lønn? Andre prosjekter og prosesser, som for eksempel LEAN Aktiviteter (f eks salgsaktiviteter som mersalg, anti-churn, hurra-time, kollega- utfordring og Beste-Praksis) Andre kanaler som Chat, SMS, Nettside/Web, mail og post Teknisk utstyr, telefonsystem, headset, hjelpesystemer og støy

Målinger Kvantitative mål – økonomiske resultater Kvalitetsmål Kompetanse Målinger Målinger Kvalitetsmål Sykefravær, medarbeidertilfredshet, arbeidsmiljø og holdninger og kjerneverdier Kundemål Ulike brukerundersøkelser gjennom mail (QB), SMS, intervju, telefontast og medieomtaler Kvantitative mål - kundeservice Responstid, tilgjengelighet, samtaletid, ajourhold, mistede samtaler og tidsstyring på ulike oppgaver Kvantitative mål – økonomiske resultater Inntjening, salg oppnådde avtaler, overholdelsesprosent, ettergivelse av ulike typer krav/porteføljer, anti-churn, win-back og andre mål for å styre inntjening

SeeYou måler kundeopplevelser - og skaper grunnlag for endringer

Kundeføringen Vår metodikk viser kundemøtets sterke og svake sider.

Teknologi Web basert – online rapportering innen 24 timer Alle enkeltrapporter synlig for kunden og kan skrives ut lokalt Balanced scorecard - prosentbasert Detaljert rapportering, ferdig analyser og sammenstilling av data Godt utvalg av grafiske elementer

Rapport og oppfølging/møte Fokus på å få ventetiden kortere Forhold man må se nærmere på og gi riktig informasjon om: Oppgi riktig lånebeløp Maksimalt lånebeløp mulig Oppgi riktig informasjon om takst/verdivurdering Oppgi riktig informasjon ved opphør av medlemskap Alle må være engasjert i samtalen Alle må ha styring og kontroll på samtalen Alle må henvise kundene til hjemmesiden

Hva var viktigst for kundene når de søkte lån? Gi kunden gode løsninger – 94% Lytte til kunden – 93% Kartlegge kundens behov – 89% Ventetid – 83% Gi kunden et hyggelig mottak – 78% Åpent om kvelden – 56% (16-19) – 39% 19-22) Gi kunden ekstra informasjon – 49% Identifisering av deg som kunde – 41% Åpent i helgen – 33%

Tilgjengelighet, responstid og kundeopplevelsen Responstid ulike kanaler, Call-back, mail, telefon, chat Tastevalg og antall alternativer Mail eller ringe? Hva skal ikke være i chat Ventetid, noen tips Sentralbord og kundeservice Differensiering av kundekø, også et salgsargument

Oppsummering Mye medarbeideroppfølging, men kick-off preget Ledere som ikke ser på kommunikasjon som viktig Ledere som ikke har høy kommunikasjonskompetanse Kun målinger på gruppenivå og på økonomiske resultat Målinger følges ikke opp av aktivitet Lite belønning for å bli god på kommunikasjon Lite struktur for utvikling av kommunikasjonskompetanse Kommunikasjon ikke integrert i daglig drift

Avslutning Spørsmål? Forføringsteknikk, hva har det med kundeservice å gjøre?