Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fra prøving og feiling til
Advertisements

Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Fra prøving og feiling til
Digitale mapper! Hva betyr satsingen på mappevurdering for utvikling av digitale plattformer? Mattias Øhra.
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Kan læringsutbytte dokumenteres?
Digitale mapper som undervisningsmetode i teori og praksis Tom Erik Holteng Rådgiver SEVU.
MAPPEVURDERING En innføring.
Alternative opplegg og mappevurdering Mappevurdering Stimulering av avansert tenking.
Forslag til ny vurderingsforskrift
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Fagenhet for IKT, Avd. for LU, Høgskolen i Oslo Digitale mapper og mappevurdering – muligheter og begrensninger A05 allmennlærerutdanninga 28. oktober.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
EiT-modul 15. november 2006 Bruk av mappeinnleveringer som underlag for prosessrapport Lene Rønningen og Hanne Charlotte Helgesen.
IKT som verktøy i lærerutdanningen Gevinster og utfordringer Eli Kari Høihilder Høgskolen i Vestfold KVALITETSVURDERING FOR LÆRING OG UTVIKLING Hafjell,
Mappevurdering som metode – med utgangspunkt i norskfaget og med Classfronter som verktøy
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Veiledningspedagogikk
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Digital Mappevurdering Mattias Øhra. Søknad vedrørende digitale mapper 12 år siden.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
FoU i Praksis 2004 Trondheim Berit Bratholm og Kristin R. Tholin.
Er det mulig å bli så god etter bare et halvt år? Erfaringer fra prosjektet ”Student veileder student” Rakel K. Rohde Næss; Høgskolelektor i pedagogikk.
SÄLJÖ: LÆRING I ET SOSIOKULTURELT PERSPEKTIV
Er det mulig å bli så god etter bare et halvt år?
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Læring i digitale omgivelser Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold UIO MEVIT Høst 2005 (Medier, undervisning og læring)
Mattias Øhra 2004 Kunnskapsdeling ved bruk av digitale mapper.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Høyvis.no Digitale vurderingsformer og mappevurdering Anne Fængsrud Studieleder/Prosjektleder HVE.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for A IT-seksjonen, LU.
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
Å være student Mattias Øhra
Asgjerd Vea Karlsen Høgskolen i Vestfold Digitale mapper – et sted for læring? Elektronisk støtte til mappemetodikk IKT-didaktikk i skole og.
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Digital mappevurdering - eller? IKT og MAPPEVURDERING Anne Anne Fængsrud
Eksamen i Pel. GLU Mattias Øhra og Camilla Wiig.
Norges offentlige utredninger NOU 2003: I første rekke Forsterket kvalitet i en grunnopplæring for alle ___________________________________________________________.
Pedagogisk dokumentasjon i en lærende barnehage
LÆRING OG KOMMUNIKASJON Rakel.K.R.Næss
Lærerutdanning Lærerutdanning Mattias Øhra Mattias Øhra 04 Kunnskapsdeling ved bruk av digitale mapper IKT og nye læreprosesser Prosjektet IKT og.
Vurdering for læring Camilla Wiig, 3.nov.2011.HIVE.
En transparent læringsøkologi. Erfaringer ved bruk av digitale mapper V/Mattias Øhra HVE-LU.
Felles kriterier på tvers av fag versus individuelle fagspesifikke løsninger Mattias Øhra 03 Mappevurdering og eksamen.
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Rakel K.Rohde Næss ”Student veileder student”
Hva nå? Avsluttende rapport fra prosjektet IKT og nye læreprosesser ved Høgskolen i Vestfold November 2003 mattias øhra Et PLUTO Prosjekt: Program for.
Er gullfuglen skutt? LMS i Norsk utdanning Mattias Øhra ProgramForum for Program for digital kompetanse
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
”Student veileder student” Rakel K. Rohde Næss Høgskolelektor.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Kartlegging/Observasjon/ Vurdering /Tester
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
IKT for læring Mattias Øhra.
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT )
Finnes det andre løsninger enn LMS? Mattias Øhra
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss

Kilder: Dyste og Knut Engelsen (2003) :mapper som pedagogisk redskap. Sàljò ( 2001): ”Læring i praksis, et sosiokulturelt fenomen” . HIO-04. Kunnskapsdeling ved bruk av digitale mapper. (PowerPoint av Mattias Øhra)  Dyste: ”teoretiske perspektiver på mappevurdering” :http://luna.itu.no:8080/Filer/fil_teori_mappevurdering.pdf   Kari Søndenå (2004): Kraftfull refleksjon i lærerutdanninga. Abstrakt forlag Hillevi Lenz Taguci, Lærerhøgskolen i Stockholm (FOU i Praksis. Konferanse, Trondheim 28.-29. April 2005)

Hva er en mappe? Mappe er en systematisk samling studentarbeid som viser innsats, framskritt og prestasjoner innen ett eller flere områder. Samlingen må omfatte studentmedvirkning når det gjelder valg av innhold, utvalgskriterier, kriterier for å bedømme nivået, og den må vise studentenes selvrefleksjoner (etter Paulson, Paulso og Mayer 1991, s. 60-61 I: Artikkel av Dyste:http://luna.itu.no:8080/Filer/fil_teori_mappevurdering.pdf   Eksempel fra student: http://bishkila.stud.hive.no/pedagogikk/presentasjonsmappe05.htm#1

Modell fra Dyste:

Tidlig bakgrunn Kvalitetsreformen i høgere utdanning: Ny gradstruktur Tettere oppfølging av studentene Nye eksamens og evalueringsformer Økt internasjonalisering (bl.a gjennom praksis) Med hovedmålet: Øke kvaliteten på utdanning og forskning Kvalitetsreformen la opp til: Læring betyr deltaking i praksisfelleskap Kunnskapsdeling Hvordan få dette til uten å jobbe sammen? (Mjøsutvalget kom med forslag om bruk av mappevurdering. Ble videreført i St.m. 27, St.meld 30)

Bakgrunn Politisk retorikk PISA, TIMSS og PIRLS Ønske om økt kvalitetsbevissthet også hos elevene

En transparent læringsstruktur (Øhra 04) Evalueringsordningen skal være så åpen som mulig Kvalitetskrav skal være kommunisert åpent og tydelig. Åpenhet og tydelighet ift. hva som forventes av studentene og av lærere skal være åpent og tydelig.

En transparent læringsstruktur (Øhra 04) Studentene skal ha innsyn i hverandres mapper, som igjen gir mulighet for samarbeidslæring og kollektive produkter og prosesser. Studentene skal i praksisfellesskapet arbeidet med egenvurdering og vurdering av andre. Studentene skal oppleve åpenhet og tydelighet når det gjelder vurderingskriterier. De skal videre være med på å utarbeide disse.

Formativ og summativ vurdering Summativ vurdering baserer seg på en avsluttende vurdering Formativ (underveis) vurdering baserer seg på å gi tilbakemeldinger underveis i studieforløpet Det blir da viktig å gi studentene kompetanse i å vurdere eget utviklingsforløp frem mot den summative vurderingen

Refleksjon innenfor mapper En viktig del av mappemetodikken er refleksjon. Refleksjon er å kaste tanken tilbake på noe (Søndenå, 2004) I følge Mikael Alekxandersson ( I: Søndenå, 2004) mente Dewey at refleksjonen kommer fra en direkte erfart situasjon. Det gjelder å skape mening i selve handlingen, både intellektuelt og følelsesmessig

Refleksjon Viktig at refleksjonen har et innhold: hva skal vi reflektere over Elevene må da vites hva som forventes av dem Dersom elevene ikke vet hva som forventes blir alt løst ut fra hvordan situasjonen ”leses”. Kan ”leses” feil = feil svar. Derfor viktig også å kartlegge strategier

Refleksjon Få elevene til å kunne foreta egenvurdering og vurdering av andre. Legger skolen til rette for at elevene skal lære seg å sette ord på egne opplevelser? Våger vi å ikke kontrollere elevens tenkning?

Refleksjon Få tak i ”taus kunnskap” Pedagoger/elevene oppdager sine egne tanker. Kan føre til økt selvtillit og bevissthet

Refleksjon For ofte leser vi ting ”utviklingspsykologisk” Lærerens jobb er ikke alltid å lære fra seg div. sannheter, men å ”pakke opp” elevens ”verktøykasse” (Hillevi Lenz Taguchi) Krever at vi pakker opp vår egen ”verktøykasse” (Hillevi Lenz Taguchi)

Metatekst Refleksjon og vurdering av egen arbeidsprosess gjennom året Presentasjonsmappen skal inneholde en innledende Metatekst, hvor det gjøres rede for følgende: Refleksjon og vurdering av egen arbeidsprosess gjennom året Refleksjon og vurdering av pensum i studiet Refleksjon og vurdering av studiet som helhet Refleksjon og begrunnelse for utvalg og kriterier av oppgaver som er valgt til presentasjonsmappen Refleksjon og egen vurdering av de enkelte arbeidene og deres relasjon til studiets læringsmål Fra fagplan for lærerutdanning for ungdomstrinnet, generell del, 2007-08