Teater for barn introduksjon til teaterproduksjon Dramatiske virkemidler og dramaturgisk valg Forelesning 27 feb. 2008
Barnepublikumet Estetisk profil (erfaring, praksis, kritikk) Kjennskap til konvensjoner Vil forføres men er kritisk ærlig Gjenkjennelse Fortelling eller bilde Regler/konsvensjoner/fiksjonskontrakt Keiserens nye klær Estetisk profil Den stygge andungen Normalitet, ligne på, erting /mobbing Disny versjonen Eventyr sjanger Utvi8de /åpne Vennskap Toleranse Rasisme Konvensjoner – assosiasjoner Bevegelighet Uten ord Musikk Stilisering i kostyme Bilder – isen Is frossen is kar Fiksjonskontrakten Eks . Fortellingen tre stykker start – midtdel – slutt, jeg som andungen, jeg som andemoren, jeg som frosten
Dramaturgiske valg Tolkning - fokus Konflikt Vilje – motstand - behov Fabel Handlingsskjellett scener Tolkninger – fokus Scener
Valg av scener Improvisasjon Hvor, hvem, hva skjer? Regiteknikker Akseptere – blokkere – tilbud – bygge Energi Logg/lede hverandre Leke Struktur - åpenhet Forslag til scener Start midtdel slutt Konflikt Eksperimentere med sjanger – uten ord Skrekk Farse Dans Sang /opera
Dramatiske virkemidler Kontrast: Tempo, status, rytme, temperament, fargebruk, vilje, musikk, lys, lyd, Mellom rollefigurer, i figuren, i situasjonen Scene jobb med
symbol Farge, gester/handlinger, rekvisitter, scenografi, bruk av rom, Teater som kunstform er symbolisering av virkeligheten Ligne eller ikke ligne Hvor mye abstraksjon tåler barn? Bruke epler. Hvor – i luftegården. Gjøre det samme – f.eks sette seg på en stol. presisjon
rytme I scene I kroppsspråk I hele forestillingen Temporytme (stanislavski) I språk Hakke dans øker tempo Gibberish. Med lydkulisser, dirigent
Spenning-opplevelse Relasjon (vilje, konflikt, behov, hindring, krefter) hovedperson - biperson Mellom del og helhet Handlinger – hva skjer Betydning av handlinger - mystikk Kontrast, symbol, rytme, stil Hemmeligheter/mystikk Tid - rom Tid – andungen prøver å rekke å gjemme seg før endene kommer Hendlinger – andungen fryser – forbereder slakting Mystikk – andemor – snakker om at man ikke alltid er glad i barnet sitt. - stol
Ritualer - gjentagelser Handlinger Gester – symboler Replikker/språk Andungen – sier – Snubler Forteller en vits som hen/hun glemmer Tøffe ting
Dramaturgiske valg - igjen Tolkning Fokus Spillestil Vendpunkt/oppbygging
Dramaturgiske modeller Aristotelisk dramaturgi (grunn-oppskrift) hovedperson Handlinger – tid Anslag Konflikt Spenningsoppbygging Vendepunkt Klimaks Om scene skift Hovedperson – størst forandring ( må det være andungen)helt – skurk) Forandring – kraft
Aristotelisk dramaturgi Eksposisjon (problemet formuleres) (betydning for klimaks og grunnhandling blir presentert) Desis (problemet strammes) rollefigurenes motsatte intensjoner/viljer. Spisses. Før-Klimaks – handler for å overvinne problemet. Ingen reell løsning. Klimaks – sammenhengen blir synlig. Figurer endrer handlemønster. Omstendigheene er viktige her. Sosiale konsekvenser. Lysis – handlingen rundes av -
Montasje - overganger Tid/sted Sekvenser/rytme/fokus Bruk av tid Bruk av rom presisjon gjenbruk
Teater for barn – noen myter Latter er kvalitet - originalitet For mange personer – mangler fokus Triks og påfunn (detaljer) Kopi av andre univers f.eks Mumitrollet Fokus forhold mellom del og helhet Handling (dialog) Overtydelighet Spille barn Identifiksjonsfigur Gjenkjennelse – moral? Fiksjonskontrakt – åpne opp?