Teater for barn introduksjon til teaterproduksjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skjønnlitteratur FANTASI og VIRKELIGHET Kpt 7, Kontekst Basisbok
Advertisements

Skjønnlitterær fortelling
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Stimulere situasjonsuavhengig kommunikasjon i barnehagen
POWER POINT INNFØRING I BRUK AV SOM ET PRESENTASJONS VERKTØY
Alta «Framtidens» barnehage – en organisasjon i endring?
1. Politikeren har vært den drivende kraft til å få nedlagt stedets største industribedrift, noe som vil betyr arbeidsløshet for mange hundre mennesker.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
estetiske virkemidler
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Sammensatte tekster: Photo Story
Roman- og novelleanalyse
Master musikkvitenskap
Goffman, Garfinkel og Giddens
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
May-Britt Storjord Avdeling for alderspsykiatri og voksenhabilitering
Læreplanen sier at eleven skal kunne
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Norsk - lytte, tale, lese, skrive - eventyr og fortellinger om dyr
Refleksjoner og dialog Ivaretaking og utvikling av elevens spillkompetanse.
Kpt. 2 «Handling og tilstand»
Etikk i pedagogisk arbeid
Valgfag på Kastellet skole
Hvordan skaffe penger og bevare sin sjel? Om pitching og søknadsskriving.
Digital historiefortelling - prøv selv
Næranalyse film – IMK
Strukturell analyse -a short introduction
Roman/Novelle Oppbygning og analyse.
Drama i barnehagen Rollefigur.
Improvisasjon F2C mandag Hege Hansson.
”Å se på leken med teaterbriller” Anne Lise Nordbø
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Fokus på barns medvirkning i drama/teaterpedagogisk arbeid
Hva er teater i samfunnet? For meg, for deg for hvem da?
DRAMA Estetiske læreprosesser i barnehagen Introduksjonsforelesning
Teater for barn II Hege Hansson F2C høst 2008.
Teater for barn Forelesning i forb. med Teaterproduksjon/Barneteaterfestival Våren 2009 F2A og F2B Hege Hansson.
HVA ER DRAMA. Forelesning i drama 1. semester/F1A og F1B 4
Teater for små barn F2C høsten 2009 Hege Hansson.
HVA ER DRAMA? Forelesning i drama F2C Hege Hansson
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Dramafaglig prosjektarbeid
Sammensatte tekster PPU
FILMKUNNSKAP DRAMATISK STRUKTUR. KLASSISK FILM Forsiktig med filmatiske virkemidler Forsiktig med filmatiske virkemidler Handlingen skjer i en bestemt.
TEATER FOR BARN.
Sammensatte tekster ALU
Didaktikk: teori om undervisning og evt. anvisning for undervisning
SAMMENSATTE TEKSTER Læreplanen sier at eleven skal kunne
DRAMA.
Å skrive for scene Han: Jeg flytter fra deg Hun: Hva heter hun?
Dramapedagogikk Fra estetisk pedagogikk til handling Modell
Estetiske læreprosesser i barnehagen
Filmanalyse.
Dramatisk sjanger Skuespill og film. Dramatisk sjanger Tekster som er laget for å framføres. Eksempler på slike er TV-serier og spillefilmer. Andre eksempler.
Sammensatte tekster LUT LK 06 - Sammensatte tekster Hovedområdet sammensatte tekster viser til et utvidet tekstbegrep der tekst kan være satt.
Fortelling. Grunntrekk Kjernen i en fortelling er handlingen. Handlingen strekker seg over et tidsrom, og underveis er det noe som forandrer seg. Fortellingene.
Teater for barn: Myter, teser, hindringer og kritikk F2C høst 2009 Hege Hansson.
Sammensatte tekster – dag Mål for dagen Videreutvikling av kunnskap om sammensatte tekster (forts. fra mandag) Få kunnskap om film som sammensatt.
Virkemidler i film  Mange vanlige enkeltbilder, og kjører dem fort etter hverandre.  Filmen har sitt eget språk,  sine egne ord.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
FILM. Filmfortellingen Fortelling RomanNovelleFilmDramaEventyr.
Novelle - Å skrive en novelle…. Kjennetegn på novelle Forholdsvis kort fortelling Få personer og kort tidsrom I en novelle kan mye være bare antydet Bare.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Asperger syndrom og ADHD
Novelleanalyse Oppgaver S.S. EUS 2017.
Vi er nærmere en løsning …….
En litt forenklet versjon
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 4: Reklame Kapittel 6 Læreplanmål
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 3: Film Kapittel 6 Læreplanmål
Analysere og tolke eventyr
Utskrift av presentasjonen:

Teater for barn introduksjon til teaterproduksjon Dramatiske virkemidler og dramaturgisk valg Forelesning 27 feb. 2008

Barnepublikumet Estetisk profil (erfaring, praksis, kritikk) Kjennskap til konvensjoner Vil forføres men er kritisk ærlig Gjenkjennelse Fortelling eller bilde Regler/konsvensjoner/fiksjonskontrakt Keiserens nye klær Estetisk profil Den stygge andungen Normalitet, ligne på, erting /mobbing Disny versjonen Eventyr sjanger Utvi8de /åpne Vennskap Toleranse Rasisme Konvensjoner – assosiasjoner Bevegelighet Uten ord Musikk Stilisering i kostyme Bilder – isen Is frossen is kar Fiksjonskontrakten Eks . Fortellingen tre stykker start – midtdel – slutt, jeg som andungen, jeg som andemoren, jeg som frosten

Dramaturgiske valg Tolkning - fokus Konflikt Vilje – motstand - behov Fabel Handlingsskjellett scener Tolkninger – fokus Scener

Valg av scener Improvisasjon Hvor, hvem, hva skjer? Regiteknikker Akseptere – blokkere – tilbud – bygge Energi Logg/lede hverandre Leke Struktur - åpenhet Forslag til scener Start midtdel slutt Konflikt Eksperimentere med sjanger – uten ord Skrekk Farse Dans Sang /opera

Dramatiske virkemidler Kontrast: Tempo, status, rytme, temperament, fargebruk, vilje, musikk, lys, lyd, Mellom rollefigurer, i figuren, i situasjonen Scene jobb med

symbol Farge, gester/handlinger, rekvisitter, scenografi, bruk av rom, Teater som kunstform er symbolisering av virkeligheten Ligne eller ikke ligne Hvor mye abstraksjon tåler barn? Bruke epler. Hvor – i luftegården. Gjøre det samme – f.eks sette seg på en stol. presisjon

rytme I scene I kroppsspråk I hele forestillingen Temporytme (stanislavski) I språk Hakke dans øker tempo Gibberish. Med lydkulisser, dirigent

Spenning-opplevelse Relasjon (vilje, konflikt, behov, hindring, krefter) hovedperson - biperson Mellom del og helhet Handlinger – hva skjer Betydning av handlinger - mystikk Kontrast, symbol, rytme, stil Hemmeligheter/mystikk Tid - rom Tid – andungen prøver å rekke å gjemme seg før endene kommer Hendlinger – andungen fryser – forbereder slakting Mystikk – andemor – snakker om at man ikke alltid er glad i barnet sitt. - stol

Ritualer - gjentagelser Handlinger Gester – symboler Replikker/språk Andungen – sier – Snubler Forteller en vits som hen/hun glemmer Tøffe ting

Dramaturgiske valg - igjen Tolkning Fokus Spillestil Vendpunkt/oppbygging

Dramaturgiske modeller Aristotelisk dramaturgi (grunn-oppskrift) hovedperson Handlinger – tid Anslag Konflikt Spenningsoppbygging Vendepunkt Klimaks Om scene skift Hovedperson – størst forandring ( må det være andungen)helt – skurk) Forandring – kraft

Aristotelisk dramaturgi Eksposisjon (problemet formuleres) (betydning for klimaks og grunnhandling blir presentert) Desis (problemet strammes) rollefigurenes motsatte intensjoner/viljer. Spisses. Før-Klimaks – handler for å overvinne problemet. Ingen reell løsning. Klimaks – sammenhengen blir synlig. Figurer endrer handlemønster. Omstendigheene er viktige her. Sosiale konsekvenser. Lysis – handlingen rundes av -

Montasje - overganger Tid/sted Sekvenser/rytme/fokus Bruk av tid Bruk av rom presisjon gjenbruk

Teater for barn – noen myter Latter er kvalitet - originalitet For mange personer – mangler fokus Triks og påfunn (detaljer) Kopi av andre univers f.eks Mumitrollet Fokus forhold mellom del og helhet Handling (dialog) Overtydelighet Spille barn Identifiksjonsfigur Gjenkjennelse – moral? Fiksjonskontrakt – åpne opp?