Matematikk og kjønn -mer enn ”hvem som er best”? Line Rønning Føsker, LUB2 1.desember 2009.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Advertisements

TRIVSEL I HJEMKOMMUNEN OG TANKER OM FRAMTIDIG BOSETNING EN UNDERSØKELSE BLANT ELEVENE PÅ RISØR VIDEREGÅENDE SKOLE HØSTEN 2010.
Teknologi i klasserommet
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Etablering av ”MATEMATIKKROM”
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Noen utfordringer for skolene
ER DU EN PERSON SOM… Kan tenke nye tanker? Kan gjøre noe du ikke har gjort før? Kan du gjøre noe som ikke er typisk deg? Ser du for deg at du om ett år.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Veiledning av elever / lærlinger
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Lesevaner og IKT-bruk blant elever fra språklige minoriteter i Norge En sammenlikning mellom elever.
Foreldrekontakter Ved arbeidsutvalget i FAU Utarbeidet av Arly Hauge Presenteres onsdag av Birgitte Engestøl.
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Grunnleggende spørsmål om naturfag
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Satsing på MNT •Norge har siden 2002 hatt nasjonale strategier for satsing på MNT •Startet med resultatene fra PISA og TIMSS.
Overgangsprosjektet.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Om å skrive om litterære tekster
ELEVMEDVIRKNING.
TROSOPPLÆRINGSPLAN FOR RØNVIK MENIGHET
TIMSS 2011 Matematikk og naturfag 8. trinn og 4. trinn Liv Sissel Grønmo Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Universitetet i Oslo.
Rolf V. Olsen (EKVA/ILS/UiO) Sluttkonferanse for evalueringen av Kunnskapsløftet 31. oktober.
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Hva i all verden har skjedd i realfagene? Norske elevers resultater fra TIMSS 2003 Liv.
Utdanning for informasjonssamfunnet – hvorfor digital kompetanse?
IKT i flerkulturelle skoler, Oslo indre øst ITU’s evaluering Patrik Hernwall og Guri Mette Vestby.
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Rett spor eller ville veier? Norske elevers prestasjoner i PISA Marit Kjærnsli Oslo 30.
Utforskeren.
1 Jeg og samfunnet.
Nasjonale prøver.
12 Reflekterende lesing.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
PBL - PROSJEKT.
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
Undersøkelseslandskap
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
OECD Reviews of Migrant Education: Norway OECD DIAGNOSIS AND POLICY RECOMMENDATIONS.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
1 Utforskningsverksted i snøen LUB, Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Bourdieu og sosiale utdanningsforskjeller
” Alle mennesker sosialiseres inn i en kultur, som skaper orden, forutsigbarhet og mening for den enkelte” (Jacobsen og Thorsvik, 2002:118).
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Problemløsning.
Retten til utdanning Med vekt på eksempler fra Afrika sør for Sahara.
Læring og vurdering. Problemstilling ● Hva sier kunnskapsløftet om vurdering? ● Hvordan praktiseres vurdering I matematikk ved 5blå på Charlottenlund.
Lekser – et viktig bidrag til elevenes læring, eller en unødvendig byrde for unge mennesker? Tom KlepakerKnut Alne, Tor Ivar Neppelberg Universitetet i.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Oslo kommune Utdanningsetaten Brukerundersøkelse for Aktivitetsskolen 2015/ 2016 Fakta om undersøkelsen -Undersøkelsen ble holdt høsten 2015 på Bestilling.
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO AKTUELLE UTFORDRINGER I MATEMATIKKFAGET Analyser fra TIMSS 2007 og PISA+ Ole Kristian Bergem.
Lesevaner og IKT-bruk blant elever fra språklige minoriteter i Norge basert på data fra PISA 2000 og 2006 Rita Hvistendahl og Astrid Roe Forskningsspørsmål:
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
En modell for å undersøke spørsmål som stilles i klassesamtalen i matematikk Ida Heiberg Solem Inger Ulleberg Hva spør lærere om?
Hva spør lærere om? En modell for å undersøke spørsmål som stilles i klassesamtalen i matematikk Ida Heiberg Solem Inger Ulleberg.
«Utviklende læring i matematikk»
Skolebasert kompetanseutvikling
God undervisning og dybdelæring i matematikk
Ledersamling Olweus- programmet
Klassereiser og utdanningens betydning
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Fokus på matematikk Skien kommune hadde i årene frem til 2013 svake resultater i matematikk Kommunene satte derfor i gang en felles satsing for å løfte.
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Skolebasert kompetanseutvikling
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
Utskrift av presentasjonen:

Matematikk og kjønn -mer enn ”hvem som er best”? Line Rønning Føsker, LUB2 1.desember 2009

”forstå jenter og gutters ulike forhold til faget” fra fagplanen matematikk LUB Plan for økta:  Hva er kjønn?  Oppdatere oss på forskning  TIMMS og PISA i kjønnsperspektiv  Amerikansk forskning  Egne erfaringer?

Biologi eller miljø?  Kjønn som medfødt, noe man er  Kjønn som en konstruksjon, noe som skjer med deg, samfundet sosialiserer deg inn i  Kjønn som noe man skaper selv også, ”doing gender” (West og Zimmermann 1991)

 1960-tallet: Matematikkangst, biologisk forklaring  tallet: mer fokus på kjønnsrollenes påvirkning på matematikkferdigheter (feminismen)  Deretter fokus på andre variabler enn kjønn; økonomi, klasse, kultur

TIMMS og PISA 2003  TIMSS fra 1995, viste at guttene gjør det bedre og at deres holdninger til faget er mer positiv enn hos jentene  I PISA 2003 viser det seg fortsatt at matematikk er i favør av guttene. Men det viktigste trekket for Norge i en internasjonal kontekst er at kjønnsforskjellene er små. Guttene gjør det signifikant bedre enn jentene, men ikke så stor som i jentenes favør i lesing (the underachievement of boys, 70% av de som får spes.und)  Guttene har større spredning; flere svake gutter og flere sterke  Jentene litt bedre i barneskolen, deretter tar guttene dem igjen  Jentene bedre på regneferdighet og basiskunnskaper, guttene bedre på problemløsning  Gutter har betydelig bedre selvoppfatning i faget enn jenter (Streitlien et al. 2000) Jentene undervurderer seg selv.  Støttes av andre undersøkelser: Guttene liker faget bedre og oppfatter det som mer nyttig

Amerikansk forskning 2008 (Science)  7 millioner skoleelever  Analyse av testresultater, så på -nasjonale prøver -evne til å løse komplekse problemer -spesielt flinke barn  Konklusjon: Det er ikke kjønnsforskjeller i matematikk lenger  På alle tre områder gjorde jentene det like bra som guttene  Også på høyere utdanning

Men mytene består  Andres holdninger påvirker barnets selvoppfatning og kan hindre at man velger en matematikk-karriere  I Norge: jentene velger oftere bort matematikk enn jenter i andre land  Ved slutten av videregående gjør derfor guttene det klart bedre  Se diskusjonen på forskning.noforskning.no

”Alle teller mer” En evaluering av hvordan det har gått med barnehagens læreplan/rammeplan  Jentene gir inntrykk av at de velger bort konstruksjonslek  Lite fokus på likestilling i alle ledd, fra departement til barnehage

Kommunikasjon i klasserommet? Streitlien 2006:  Gutter er mer villig til å delta og tar ordet mer  Gutter protesterer åpenlyst mot lærer  Gutter roper  Gutter utbroderer svarene sine  Jenter har høfligerer strategi, avbryter sjeldnere  Jentene gir seg når det er kamp om ordet Myhill (2002)  Både jenter og gutter er representert blant ”underyterne”  Variasjoner i deltakelse kan være like stor innen kjønnsgruppa som mellom kjønnene

De lærde strides….  Elisabeth Fennema(2000, I Streitlien 2009): Likhet på mange plan, men ikke på undervisningserfaringer.  Læreren samhandler mer med guttene enn med jentene

”Jentemattedager” (Korsmo skole, Sør- Odal, Hedmark) Hvordan liker jenter å jobbe:  Samarbeide, særlig med bestevenninne (støttes av Nielsen 2002)  Tid til å tenke før de må svare  Tenke høyt i mindre gruppe (støttes av Leder et al.1999)  Liker å undre seg, utforske, lage hypoteser sammen med andre jenter  Bruke sine skapende evner og lage ting  Å se nytteverdien av matematikk og det de lager  Å presentere ting og resultater for andre jenter  At det de gjør og måten de jobber på er GØY FOR JENTER Forutsetning: En voksen med kompetanse i nærheten som knytter aktivitetene til matematikken

Tiltak  Holdningsarbeid  Minerva (1999), skolenettets sider om jenter og matematikk Minerva  RENATEsenteret RENATEsenteret  Hva kan du bidra med i ditt klasserom? Lydopptak, elevsamtaler, analyser av prøver osv.

Kilder  Hyde, Janet S., Sara M. Lindberg, Marcia C. Linn, Amy B. Ellis, og Caroline C. Williams: Gender Similarities Characterize Math Performance. Science 25 July 2008.Gender Similarities Characterize Math Performance  Pressemeldingen fra University of Wisconsin- Madison: Study: No gender differences in math performanceNo gender differences in math performance  TIMSS-undersøkelsen 2003 TIMSS-undersøkelsen 2003  Minerva. Skolenettets sider om jenter og matematikk Minerva  Kjærnsli, M., Lie, s., Olsen, R. V., Roe, A., Turmo, A. (2004): Rett spor eller ville veier – Norske elevers prestasjon i matematikk, naturfag og lesing i PISA 2003, Universitetsforlaget Kjærnsli, M., Lie, s., Olsen, R. V., Roe, A., Turmo, A. (2004): Rett spor eller ville veier – Norske elevers prestasjon i matematikk, naturfag og lesing i PISA 2003, Universitetsforlaget  Anne V. Seland: Jenter, gutter og matematikk. Hovedfagsoppgave UiA 1996  Streitlien, Åse (2009) Hvem får ordet og hvem har svaret? Om elevmedvirkning i matematikkundervisningen. Universitetsforlaget, Oslo