Digital mappevurdering - eller? IKT og MAPPEVURDERING Anne Anne Fængsrud

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

- og noen norskblogger. Fra bloggen Dette likte jeg. Bildene. Ordspillene. Fortellinga fra din barndoms.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Mappevurdering i it’s learning
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Digitale mapper! Hva betyr satsingen på mappevurdering for utvikling av digitale plattformer? Mattias Øhra.
Digitale mapper som undervisningsmetode i teori og praksis Tom Erik Holteng Rådgiver SEVU.
Alternative opplegg og mappevurdering Mappevurdering Stimulering av avansert tenking.
Digitale mapper og mappevurdering – vurdering for læring
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Mapper og mappemetodikk Keiserens nye klær?
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Hva er Fronter.
Slik har vi gjort det…Anne Anne Fængsrud, Høgskolen i Vestfold Prosjektet startet mai 2000  1 klasse førskolen og 1 klasse allmenn.
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
VEIEN VIDERE FOR DIGITAL KOMPETANSE? 1.Kultur for læring 2. Forutsetninger for endring 3. Hva er oppnådd?
KROPPSØVING, NORSK OG IKT
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Didaktiske analysekategorier
IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo Digitale mapper og mappevurdering – vurdering for læring A 09 onsdag 30. september 2009 Leikny Øgrim, IKT-seksjonen.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Fagenhet for IKT, Avd. for LU, Høgskolen i Oslo Digitale mapper og mappevurdering – muligheter og begrensninger A05 allmennlærerutdanninga 28. oktober.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
PORTEFOLIO Ekrom skole.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
EiT-modul 15. november 2006 Bruk av mappeinnleveringer som underlag for prosessrapport Lene Rønningen og Hanne Charlotte Helgesen.
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Mappevurdering som metode – med utgangspunkt i norskfaget og med Classfronter som verktøy
Arkivskuff eller læringsarena?
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A03 – våren 2004.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Høgskolen i Oslo Digitale mapper Profiler fordypningsgruppe 4.februar 2008 Vibeke Bjarnø og Eva Michaelsen Avdeling for lærerutdanning.
Lærerutdanning Mattias Øhra DIGITALE LÆREMIDLER Av Høgskolelektor Mattias Øhra Prosjektleder.
Digitale mapper & formativ vurdering Stipendiat Mattias Øhra.
IKT og nye læreprosesser 3 hovedfokus 1.nye former for læringsfellesskap med vekt på samarbeidslæring 2. variert bruk av IKT som læringsredskap 3. mappevurdering.
IKT i læring - Verdensveven Samling 2 23.september.
Mattias Øhra 2004 Kunnskapsdeling ved bruk av digitale mapper.
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Norsk-seksjonen vil.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Høyvis.no Digitale vurderingsformer og mappevurdering Anne Fængsrud Studieleder/Prosjektleder HVE.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for A IT-seksjonen, LU.
Eksamen eksamen er en styrende faktor på hele studieforløpet og omtales ofte som "the tail that wags the dog".
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Å være student Mattias Øhra
Digitale mapper Hildegunn Otnes Høgskolen i Vestfold Våren 2002.
Digital skole hver dag Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold.
Norges offentlige utredninger NOU 2003: I første rekke Forsterket kvalitet i en grunnopplæring for alle ___________________________________________________________.
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Lærerutdanning Lærerutdanning Mattias Øhra Mattias Øhra 04 Kunnskapsdeling ved bruk av digitale mapper IKT og nye læreprosesser Prosjektet IKT og.
Felles kriterier på tvers av fag versus individuelle fagspesifikke løsninger Mattias Øhra 03 Mappevurdering og eksamen.
IKT og nye læreprosesser
Er gullfuglen skutt? LMS i Norsk utdanning Mattias Øhra ProgramForum for Program for digital kompetanse
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Ny vri Kany, Lene og Mona.
IKT for læring Mattias Øhra.
Finnes det andre løsninger enn LMS? Mattias Øhra
Evaluering og mappevurdering
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Mattias Øhra 2002.
Utskrift av presentasjonen:

Digital mappevurdering - eller? IKT og MAPPEVURDERING Anne Anne Fængsrud

Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold2 IKT Fag (ene) Undervisning og læring MAPPELÆRING

Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold3 IKT og pc-en  Informasjons- og kommunikasjonsteknologi  Digitalt lagringsmedium  Pc-en som læringsmedium Kreves nye læreprosesser? Pbl, case, prosjekt Fremmes det prosessuelle? Fremmes arbeidsmåter som er dynamiske, samarbeidende og sosiale?

Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold4 Typisk for pc-ene  Informasjon Informasjon  Dokumentasjon Dokumentasjon  Presentasjon Presentasjon  Kommunikasjon Kommunikasjon

Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold5 Definisjoner av mappe og mappevurdering  Felleselementet ved alle definisjonene er  at arbeid som studenten gjør over tid i et fag eller et kurs, blir samlet i ei mappe  at vurderingen blir gjort til slutt på grunnlag av mappa

Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold6 Hva er en mappe?  Et eksempel på en konkret definisjon:  ”En systematisk samling elevarbeider som viser innsats, framskritt og prestasjoner innen ett eller flere områder. Samlingen må omfatte elevmedvirkning når det gjelder valg av innhold, utvalgskriterier og kriterier for å bedømme nivået, og den må vise elevers selvrefleksjoner.” (Paulson, Paulson & Meyer, 1991, s 60-63)

Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold7 HVA ER EN DIGITAL MAPPE? 1. bygger på de samme prinsipper som en vanlig, papirbasert mappe 2....organiseres digitalt 3....er transparent Samarbeidslæring via IKT Hildegunn Otnes

Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold8 MAPPEVURDERING  Hva er en digital mappe? XXX Eks 1XXX Eks 1     Collection/Samle Selection/Velge Reflection/Reflektere

Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold9 To sentrale utfordringer  Forholdet IKT og mappevurdering Er IKT det overordnede? Er mappemetodikken det overordnede? Er lære prosessen det overordnede  Forholdet læringsforløp/evaluering Bygger ekstern evaluering på det arbeidet studenten har gjort gjennom studiet? Influerer evalueringsform på undervisningsform

Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold10 NORSK  Tekstfag – produksjon og prosess? Skriftlige og muntlige tekster Individuelle tekster og fellestekster Bokmålstekster og nynorsktekster Samtale om tekster  Tale, lytte, lese og skrive  Litteratur – et eksempel Bildebok, barnelitteratur, barnefilm, cd-tekster

Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold11 Evalueringsform  Norsk – eksempel1, eksempel2, eksempel3eksempel1eksempel2eksempel3  100% mappevurdering Fagplan – evaluering fellesfelles  Læreplaner og evaluering  Hvor stor del av den eksterne evalueringen skal mappene utgjøre?

Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold12 100% mappevurdering  Arbeidsmappe – hele mappa med alle tekster og produkter (dokumentasjon fra hele læringsforløpet)  Presentasjonsmappe – Det utvalget som studenten velger evaluert av ekstern sensor (avhengig av læreplan, fagplan…) –Hvem velger kriteriene? Når?

Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold13 Organisering Et eksempel på en årsplan i norsk med mappevurdering av digitale mapper xxxxxx Et eksempel på et pedagogisk opplegg for temaet Første lese- og skriveopplæring xxxxxx Et eksempel på et pedagogisk opplegg for temaet Fortellingen i nye medier xxx xxx

Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold14 Elevenes mulige gevinster  Mer læring – pga mindre undervisning  Autentiske situasjoner kan avløse den inautentiske eksamenssituasjonen.  Eleven må inkludere en større bredde av sjangre og oppgavetyper og får dermed vist en bredere kompetanse.  Eleven må arbeide jevnt gjennom hele skoleåret.  Bedre klasse- og skolemiljø

Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold15 Styring kontra frihet  Frihet til å bestemme problemstilling/tema  Frihet til å bestemme pensum  Frihet til å bestemme dokumentasjonsform  Frihet til å bestemme arbeidsform  Frihet til å bestemme arbeidstidspunkt  Hva slags progresjon er planlagt?

Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold16 Produkt kontra prosess  Hvordan møte dokumentasjonspresset?  Prosessuelle skrivedager  Fellestekster  Flere sjangre og flere kortere tekster  Utkast – kan de ligge i mappa?  Logger og refleksjonssamtaler som mappetekster?  Pensum?

Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold17 Datamaskinen som læringskanal  Arbeidsmåter som fremmer det prosessuelle og dynamiske –Prosessorientert skriving med Word –Nettsamtale –Nettekster Det sosiale og samarbeidende –nettsamtale,diskusjonsforum, hypertekstuelle fellestekster  Arbeidsmåter som er uavhengig av tid og sted –Epost, diskusjonsforum

Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold18 Om digitale mapper  Reelle mottakere  Motiverende og stimulerende  Lett å kontrollere,veilede, sammenligne  Appellerer til konkurransinstinktet  Produktene kan stadig forandres/forbedres  Inviterer til andre skrive- og struktureringsmåter  Inviterer til fellestekster og samarbeid

Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold19 Åpne eller lukkede systemer  Hva skal i den offentlige nettmappa?  Hele mappa legges ut på nettet eller bare utvalgte?  Bare ”ferdige” produkter eller også utkast?  Bare arbeider som er godkjent av lærer?  Bare produksjoner tilpasset datamediet?  Skal noen nettsteder være passordbelagt?

Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold20 Ulike måter å skjule en tekst på  Lagre teksten i Word (på privat disk)  Lagre teksten på nettet, men med passord  Lagre den på nettet, men adressen oppgis kun til involverte (uten link til eget nettsted)

Anne Fængsrud - Høgskolen i Vestfold21 Sammenfatning Mappevurdering IKTFAG LÆRING