Forskning på læremidler og flerkulturelt perspektiv Tønsberg 12.11.06 Norunn Askeland og Dagrun Skjelbred.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

PRØVEPLAN FOR OSLOSKOLEN
TVO media pedagogisk opplegg og tv-produksjon www. Tilopp.no Tink Design webdesign og 3D-animasjoner Digitalhjelp drift og oppdatering av webserver ToRaTeam.
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Barnets syvende leveår Trinn 9. Tema for trinnet  Lesing og leksevaner  Opplæring til ansvar  Fritid (skolemusikken)  Identitet  Bruk av tolk.
Faginformasjon om programfagene for
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
SKOLEHVERDAGEN I ET FLERKULTURELT PERSPEKTIV
Lesing, skriving og lese- skrivevansker i et minoritets-språklig perspektiv Liv Bøyesen rådgiver: Senter for flerkulturell opplæring Høgskolen i Oslo.
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Ungdomstrinn i utvikling
Velkommen til klasse- foreldrene
Tradisjonsbevisst og nyskapende Nyskrevet for revisjonen.
Flerfaglig gruppe for MINORITETSSTUDIER
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Hvordan leser ungdom nettaviser?
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
1. 2 Innføringssplan Skoleåret 2005/2006: alle skoler med årstrinn Skoleåret 2006/2007: alle skoler med årstrinn Høst 2007: alle videregående.
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Pedagogiske utfordringer og fremtidige utviklingstrekk
Google og katalogen : trussel eller nyttig verktøy Hans Martin Fagerli, Høgskolen i Oslo.
Oppstarten Bokprosjekt Sami skuvla vai Norsk standard? Samarbeid med Svein og Elfrid 2001 – Utgitt 2003 Etter dette bokprosjektet – Svein tatt initiativ.
Framtida nå – les og forstå!
”Bestefar er en stokk” Johan Borgens novelle “Av en født forbryters dagbok” Hvordan filmatisere de 19 første linjene i novellen? Hva ser vi på som temaet?
Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Hvorfor foreldremedvirkning?
Oxlo konferanse, Litteraturhuset Dr. art. Lars Gule Høgskolen i Oslo.
Levanger kommune Rådmannen Dialogseminar, Åre – Utfordringer på oppvekstfeltet - Trude Nøst, kommunalsjef 1 Barnehager Lokal rammeplan for.
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
SFO Kultur- og fritidsaktiviteter. Skal være tilpasset barna og foreldrenes behov.
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Språk og leseplan 2.trinn Innlandet skole
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
Lesing og skriving i matematikk GLU 5-10 Vivian, Eirin, Desiré og Stine GRUNNLEGGENDE FERDIGHETER.
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
Forrådt Av Amalie Skram.
Lesing og minoritetselever
Foreløpig prosjektbeskrivelse Norskgruppa. Fagprosjekt i norskfaget Utgangspunktet var noen læreres ønske om å kunne lage nettsider med elevene og publisere.
CyberBook as CyberBook er et forlag for digitale læremidler.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
| Kultur, inkludering og deltaking – The Nordic Library Conference 2012.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Videregående matematikkopplæring Matematikk og minoritetselever Tverrfaglig prosjekt Lisbet karlsen.
Om Tema morsmål v/ Rukhsana Arshad.  Rukhsana Arshad  Førskolelærer med videreutdannings i PAPS  Migrasjonspedagogikk og Pedagogiskveiledning  Jobbet.
Lærebokteksten 9. April Lærebokanalyse i mappeoppgaven – mange relevante spørsmål:  Hva kjennetegner framstillingsformen? Er teksten informerende,
Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem. Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger.
Kompetanse for mangfold
Studieteknikk Bison.
Arbeid med skriving i innføringstilbud
Kompetanse for mangfold 13.juni 2017
Nasjonale prøver Sandved skole
Kapittel 1 Litterært program.
Skole- hjem samarbeid.
Master i faglitterær skriving
Tekstseminar Hvor ble det av leken?.
Mangfold og fellesskap
Kapittel 1 Litterært program.
Kapittel 4 Sjangrer Del 3: Skjønnlitteratur, lyrisk diktning
Norsk for nyankomne barn
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Tospråklige lærere i Asker Kommune
Lyrikk og poetisk språk
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Forskning på læremidler og flerkulturelt perspektiv Tønsberg Norunn Askeland og Dagrun Skjelbred

Prosjekter på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet og Norges forskningsråd Tidligere prosjekter: Skjelbred, D.: Valg, vurdering og kvalitetsutvikling av lærebøker og andre læremidler. Sluttrapport Skjelbred/Aamotsbakken: Det flerkulturelle perspektivet på lærebøker og andre læremidler. Sluttrapport - Flottorp og Poorgholam: Flerkulturelle perspektiv i matematikkbøker - Gjerstad, M. Flerkulturell samfunnslære - Skjelbred og Aamotsbakken (red.): Fokus på pedagogiske tekster. Seks artikler om det flerkulturelle perspektivet i læremidler Skjelbred/Solstad/Aamotsbakken: Kartlegging av læremidler og læremiddelpraksis Aamotsbakken/Askeland/Maagerø/Skjelbred/Torvatn: Vurdering av læremidler med fokus på flerkulturelt perspektiv Pågående prosjekter: Lesing av fagtekster som grunnleggende ferdighet i fagene. NFR

Det flerkulturelle perspektivet Språklig tilgjengelighet Morsmålslærernes rolle

Det flerkulturelle perspektivet Møter elevene eksempler fra ulike kulturer? Møter elevene eksempler fra ”norsk” kultur? Utnyttes det flerkulturelle perspektivet?

Språklig tilgjengelighet Ordvalg: Metaforer Begrepsforklaringer Nominaliseringer (Sannsynlighetsmodeller) Setningsstruktur Lange/korte setninger? Tema først i setningen

Hva gjør minoritetslærerne? Bruker eldre læremidler Bruker læremidler fra hjemlandet Bruker fagbøker Lager læremidler selv Fungerer som tolker Ringer hjem Gir gratis leksehjelp

Hva ønsker de minoritetsspråklige lærerne? Flere felleskulturelle tekster Større bruk av poesi og sang Utenatlæring Mer fokus på ord og begrepstrening(ordlister) Bedre bruk av illustrasjoner Mer gjennomtenkte tester

Morsmålslærernes rolle i prosjektet Ansettelser : morsmålslærere ansettes på vanlige vilkår med tilbud om videreutdanning Forskning: morsmålslærere inkluderes som medforskere Literacy: lesing i et kulturperspektiv Fokus på orientalisme

Råd om framtidige læremidler Inkluder litteratur, eksempler og symboler fra andre kulturer Inkluder minoritetsspråklige lærere og elever i forfatterteam og som konsulenter i utviklingen av nye læremidler Utnytt det digitale mediets fortrinn (lydspor, animasjoner, film, poetiske framstilling, ordlister med faguttrykk, kulturelle forklaringer og metaforer, interaktivitet og tilpasset opplæring). Betrakt multikulturalitet som en ressurs