Matematikk/literacy LUB tirsdag Elise Klaveness

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barns utvikling av algoritmer. (Fra Marit Johnsen Høines)
Advertisements

Matematikk hver dag Hvordan kan vi bruke dagliglivet til å gi
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
NyGiv 2013 Kari Kallevik, Stavanger PPT
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
1 Sannsynlighetsregning Gjenfinningssystemer og verktøy II Jon Anjer.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Utgifter og kostnader Utgift: Kjøp av ressurser, målt i penger
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Vi ønsker å presentere Excel som verktøy.
Oppstart Hoveddel Avslutning Hver elev taster et 7-sifret tall. Det skal ha fire tall før komma og tre sifre etter komma og det skal ikke inneholde.
Nasjonale prøver 2008 – regning 8.trinn
Utvidelser av tallområdet:
INF 295 Forelesning 15 - kap 9 Grafer Hans Fr. Nordhaug (Ola Bø)
Målene for regning og bruk av regnestrategier
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
i:SEE ”MATTEBOKSEN” Plastkoffert med cuisenairestaver som vi bruker
”MULTIPLIKASJONSBÅNDET” Addisjon og subtraksjon
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
Matematikk hver dag Hvordan kan vi bruke dagliglivet til å gi
Tidlig innsats i matematikk
Saksliste Skolens mobbeplan Sosiale mål Trivselsundersøkelsen
Funksjoner og GeoGebra Velkommen !
22. Mars  Hva er formålet med lesingen?  Lesing i alle fag.
Matematikk 1 A2A / A2B 11. september 2009
Matematikk på mellomtrinnet
1 Utforskningsverksted i snøen LUB, Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold.
Geometri Areal, omkrets, volum, overflate
Matematikkundervisning i Sandefjord
Brøk, desimaltall og prosent
Norsk som andrespråk Fellesforelesning,
Tallære Matematikk 1 A1A/A1B jan
Matematikk 1 årskurs 26. oktober 2009
Matematikk/literacy LUB
Kombinatorikk og sannsynlighet
-hvordan utvikler barn tallbegreper i førskolealderen?
Tilpasset opplæring i matematikk
Matematikk LUB Elise Klaveness
Læring og undervisning i matematikk
Problemløsing og åpne oppgaver
Matematikk/literacy LUB Elise Klaveness
Hvordan lærer barn matematikk
Matematikkvansker.
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
Matematikk LUB Elise Klaveness
Kort om algoritmer.
Å jobbe med pluss, minus, gange og dele - algoritmer
UKEPLAN FOR 3. KLASSE UKE 24 og juni 2015
Foreldreskole i matematikk - Du utgjør forskjellen! Eirin Anette Ekeberg
Oppstartsoppgave 2 : 0,5 Diskuter med læringspartneren din (Den som sitter ved siden av deg). Hvordan kan du forklare/vise/konkretisere denne oppgaven.
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
Algoritmer, regnemåter, regneregler Fagplanen for M1, 3. semester: ordning og systematisering, regnemåter, regneregler, begrunnelser og bevis, vurdering.
Tallregning Basale regneregler Anslå svar. Vurdere rimelighet.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ 3.TRINN PROGRAM: Informasjon fra lærere Raz-kids Kartleggingsprøver Sosialt Matematikk Info fra klassekontaktene Grupper:
Matematikk og motivasjon Matematikkhjelperen Hanan M. Abdelrahman Kristiansand
Møte for foresatte 1.trinn IBN vår Klassemiljø – sosial kompetanse MÅL: trivsel og faglig utvikling PERSPEKTIV: nå og i framtiden (skolens visjon)
REKNINGREKNING med heile tal, brøk, prosent, desimaltal og bokstavar.
Multiplikasjon - Leksjon 2: Hoderegningsstrategier store multiplikasjonsstykker Lekse til tirsdag.
Brøk Regneartene.
Multiplikasjon og divisjon
De fire regneartene.
Multiplikasjon – Om flipped classroom-opplegget – Kompetansemål og læringsmål Denne PowerPointen vil gi deg en oversikt over dette flipped classroom- opplegget.
Algebra er bra – hva er algebra?
Hva er nytt? De fire regneartene..
Multiplikasjon - Leksjon 1: Sammenheng mellom multiplikasjon og divisjon Lekse til mandag.
LIKNINGER MED EN OG TO UKJENTE.
God undervisning og dybdelæring i matematikk
UKEPLAN FOR KLASSE 1C UKE 8-9
Regning.
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Utskrift av presentasjonen:

Matematikk/literacy LUB tirsdag 20.01.2009 Elise Klaveness Å jobbe med pluss, minus, gange og dele - det er flere måter å se på regneartene Matematikk/literacy LUB tirsdag 20.01.2009 Elise Klaveness

Om titlene på dagens økter: Det er flere måter å se på regneartene: Vi skal se på forskjellige måter å tolke pluss, minus, dele og gange. Algoritmer: Vi skal se på forskjellige måter å regne et gitt regnestykke på, forskjellige algoritmer.

Måter å se på addisjon (additive strukturer) Eksempel: 6 + 3 Forene mengder 6 knapper i en lomme og 3 i en annen Fylle på 6 knapper i lomma. Legger oppi 3 til. Sammenlikne 6 knapper i en lomme. 3 flere i den andre Omvendt subtraksjon Tar 3 knapper ut av lomma. Da er det 6 igjen

Måter å se på subtraksjon (strukturer i subtraksjon) Eksempel: 9 – 6 Skille mengder 9 kroner i lomma. Mari skal ha 6, og Ola skal ha resten. Ta bort 9 kroner i lomma. Tar opp 6. Sammenlikne (1) 9 kroner i den ene lomma, 6 i den andre Sammenlikne (2) 9 kroner i den ene lomma, 6 færre i den andre Mangler Jeg har 6 kroner i lomma, men trenger 9

Addisjon og subtraksjon Guro har 5 epler og du har 2 epler. Hvor mange flere har Guro? Kan tolkes på flere måter: 5 – 2 = 2 + _ = 5

Arbeidsmåter Monografisk arbeidsmetode: Metode der elevene arbeider med alle regningsartene samtidig. Syntetisk arbeidsmetode: Først addisjon, deretter subtraksjon, så multiplikasjon og divisjon Monografisk eller syntetisk arbeidsmåte? Viktig å se sammenhengene mellom regneartene

Måter å se på multiplikasjon (multiplikative strukturer) Eksempel: 3  4 Gjentatt addisjon Gå tre ganger. Ta med fire brusflasker hver gang Forhold eller rate Kjøpe 3 flasker brus. Pris, 4 kr pr. stk. Kombinasjoner Tre forskjellige flaske-størrelser, 4 ulike typer brus

Arbeid med multiplikasjon Gjentatt addisjon ”Det tomme rutenettet” (video) Fargelegge på 100-ark mange internettkilder

Noen strategier Gruppert læring – ikke lære tabellene i rekkefølge Multiplisere med 0, 1 og 10 (”enkelt”) Doble ( 2, 4, og 8-gangen) En mer ( 3, 5 og 9-gangen) Dobbelt ( 6-gangen) … o.s.v….

Måter å se på divisjon (strukturer i divisjon) Eksempel: 15:3 Delingsdivisjon 15 drops delt på 3 barn. Målingsdivisjon 15 drops. 3 til hver. Hvor mange barn kan få.

Strukturer i divisjon Du betaler 18 kr for 3 epler. Hva koster ett eple? Ett eple koster 3 kr. Hvor mange kan du kjøpe for 18kr? 6 kr 3 kr

Det er viktig at vi også arbeider med målingsdivisjon Dette for å lette jobben når det vi skal dele på noe som ikke er helt. Lag regnehistorier til:

Eksempler på internettsider: http://www.nabeitaskole.no/index.php?pageID=153&page=linkis http://www.matematikk.org/_voksne/regnemester/# http://www.gyldendal.no/multi/ http://www.lokus123.no/ http://www.gyldendal.no/kasparia/ http://tusenmillioner.cappelen.no/ http://www.matematikk.org/

Vi ser på oppgaver i lærebøker I gruppe: Finn et eksempel på tekstoppgaver. En med addisjon, en med subtraksjon, en med multiplikasjon og en med divisjon. For hver oppgave: Finn oppgavens struktur.

Eksempel på hvordan man kan jobbe med regneartene Tannfellingsfilm

Hva? Hvorfor? Hvordan? Hva?: Strukturer i regneartene Hvorfor?: Viktig å vite at regnestykker kan tolkes på forskjellige måter slik at vi kan variere mellom forskjellige oppgavetyper Det er viktig at vi varierer språkbruken slik at misforståelser alla Bottens eksempel med ”ta bort” kan minimeres. Hvordan?: ”Forelesning”, film, oppgaver og spill.

100-ARK (tilbake) 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100