Tekst- og sjangerteori Astrid Granly

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Advertisements

Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Bokanmeldelser..
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Stilistikk 4 En setning En ytring.
Å skrive en sakpreget tekst
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
EPISK DIKTNING inkl novelle
O PPGAVE 38 Side 165 – 169. FN S KLIMAPANEL MENER DET ER MER ENN 90 % SIKKERT AT KLIMAENDRINGENE ER MENNESKESKAPT. N OEN MENER FORSKNINGEN TAR FEIL. likevel:
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Fra læreplanen i norsk:
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Forskjeller på tale og skrift
Del 2: Sjangre – e-post, hjemmesider og tekstmeldinger
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Analyser en sakprosatekst
ROLLELEK ”Lekens kjennetegn er at den er en frivillig aktivitet som barnet selv velger å delta i, leken er ”på liksom”, den ligger utenfor det vi oppfatter.
Muntlig og skriftlig språkbruk i formidling av fagkunnskap
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Randomisering av deltakere i eksperiment
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Kursmøte 3 Kursmøte 3 Konjunksjoner.
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
som lingvistisk disciplin
som eksamensbesvarelse
EXFAC03-MVIT Tegn-tenkning om kommunikasjon. Kommunikasjonen snakker oss Ingen trafikk uten trafikkregler.
Hva kjennetegner en tekst? (Berge: Skolestilen som genre,1988)
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Vanlege nynorskfeil.
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Elevtekster Trinnforelesning A
Forrådt Av Amalie Skram.
Analyse Hva slags analyse vi kan utføre, er avhengig av det materialet du har. Vi gjør analyser også kalt bearbeidelse underveis. Og vi benytter også som.
Tekstlingvistikk Astrid Granly
Skriving i begynneropplæringa
Tekstlingvistikk – Samanhang i tekst
Helhetsbilde Fred Wenstøp 17/04/2017 Fred Wenstøp.
Oppsummering i grammatikk
Teknisk kommunikasjon Anne Høgskolen i Vestfold. I dag  Har vi noen forventninger?  Muntlig og skriftlig – dialog og monolog?  Innhold og sjangre 
Tekstlingvistikk Astrid Granly
Skrivepedagogikk POS som metode
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
Elevtekster LUT
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
Kap 4 og 5 i Eva Maagerø: Språket som mening
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Ove Eide VEGAR INN I FILM. Forteljingar: ei grunnleggande kommunikasjonsform - munnleg - skriftleg - film - tv -
Kapittel 9 Kulturmøter i samtidstekster Karin Beate Nøsterud/NTB scanpix.
Kapittel 7 Analyse av sakprosa SG- design/Fotolia.
Elevtekster – sakprosa og litt om fortellingen også… LUT
Grammatikk. Ordklassene 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiver 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjoner 7.Konjunksjoner 8.Subjunksjoner 9.Interjeksjoner 10.Adverb.
Kapittel 2 Tekstane rundt oss Birgid Allig/Stone/Getty Images.
Tekstlingvistikk LUT Hva er tekstlingvistikk? Den delen av grammatikken som sier oss noe om hvordan tekster henger sammen og gir mening. Handler.
Lærebokteksten 9. April Lærebokanalyse i mappeoppgaven – mange relevante spørsmål:  Hva kjennetegner framstillingsformen? Er teksten informerende,
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem. Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger.
1 Tekstlingvistikk 2 ALU Fremstillingsform Pedagogiske tekster kan benytte seg av tre hovedmåter å framstille kunnskap på: Informative,
Setningsanalyse og tekstsammenbindere
TA ORDET! Muntlige sjangrer.
Setninger 9/
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Hvordan vi skriver – sjanger Fokus på kapittel 3.2
Utskrift av presentasjonen:

Tekst- og sjangerteori Astrid Granly 09.09.08

Tekst ?

Tekstdefinisjon (Lat.: Textura: Vev) Askeland m.fl.: Tekst i tale og skrift, Oslo 2003 s 11,12: «Han har ein kommunikativ funksjon og er meiningsberande […] han har òg samanheng.» Berge i Den flerstemmige sakprosaen, Oslo 2001 s 236: «Tekster er ytringer som deltakerne i en viss kultur gir en spesielt avgrenset status eller verdi, der det i kulturen er utviklet tekstnormer som avgjør hvilke ytringer som gis tekstverdi, og hvordan slike tekster ordnes.»

Tekstnormer Faste forventningar hos deltakarane i ein språkleg kommunikasjon. Desse forventningane er stabile og varige, dei er konvensjonar. Dei er ikkje ubundne av den kulturen dei finst i, dei er ikkje eviggyldige, men kan endre seg over tid. (Askeland m.fl 2003)

Sjanger ”En sjanger er (…) et sterkt og temmelig varig tekstnormkompleks, med mer eller mindre rom for individuelle løsninger” (Vagle 1993)

Sjangerkonvensjoner Skaper ressurser og begrensninger Konstitutive konvensjoner definerer sjangeren Regulative konvensjoner stiller kvalitetskrav til teksten

Ulike sjangerinndelinger Skjønnlitteratur og sakprosa Lyrikk, dramatikk, epikk Forensisk tale, delibirativ tale, epideiktisk tale …..

Tidsrelaterte tekster Tekster som ikke er tidsrelaterte Fiktive tekster: Fortelling Fortellende dikt Skuespill …. Dikt som ikke omhandler hendelser Ikke-fiktive tekster: Refererende fortelling Biografi Rapport Artikkel Utgreiing Intervju

Referensiell funksjon Det Jeg Ekspressiv funksjon Du Appellativ funksjon

Forholdet til tid Funksjon/ kommunikasjonssituasjon Personlig eller upersonlig framstillingsmåte

Sakprosasjangrer Rapport, referat, reportasje Hva kjennetegner de ulike sjangrene? Gi eksempler på likheter mellom dem. Gi eksempler på forskjeller mellom dem.

Sakprosasjangrer Artikkel, utgreiing, debattinnlegg Hva kjennetegner de ulike sjangrene? Gi eksempler på likheter mellom dem. Gi eksempler på forskjeller mellom dem.

Sakprosasjangrer Intervju, avisinnlegg, essay Hva kjennetegner de ulike sjangrene? Gi eksempler på likheter mellom dem. Gi eksempler på forskjeller mellom dem.

Forbindere i teksten Type forbinder: Mening: Grammatisk kategori: Eksempler: Additiv Oppramsing, eksemplifisering, utdyping, presisering, reformulering Konjunksjoner: Adverb: Adverbiale uttrykk: og, samt også, videre, dessuten, forresten til og med, på samme måte som, for eksempel Adversativ Kontrast, motsigelse, innrømmelse Subjunksjoner: men enda, selv om derimot, likevel, imidlertid, til tross for, trass i, tvert imot Temporal Tidsforhold da, når, mens, innen, siden så, deretter, etterpå, endelig, da, når, senere, tidligere, samtidig etter en stund, på den tid, ut i de små timer Kausal Årsak, hensikt, følge, betingelse, begrunnelse for, så fordi, da, slik at, hvis derfor, altså, dermed, således på grunn av, følgen av, årsaken til, av den grunn Alternativ eller, enten – eller alternativt