Elektronegativitet. Kjemiske reaksjoner og bindinger

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan kan vi lage salt av syrer og baser?
Advertisements

Hvordan er et atom bygd opp?
Reduksjon og oksidasjon
Stoffenes byggeklosser -naturens minste deler
Naturfag klasse Av: Karina Schjølberg
Stoffers byggesteiner og modeller.
Organisk kjemi – hydrokarboner
Kap. 2 Kjemisk binding Binding mellom atomer Ionebinding
Kap.10 Oksidasjon og reduksjon
Avfall og avfallsbehandling
Hva er bindinger?.
KARBONATOMETS KJEMI Oppbyggingen til 30 millioner forskjellige stoffer
Atomer, molekyler m m.
Dag 1: Kjemi, grunnstoff, binding periodesystemet, reaksjonar
- Kjeder av karbonatomer
Eller: Organisk kjemi er omtrent som å bygge med LEGO
Naturfag /7 Redoks-reaksjoner.
Naturfag 1 og Syrer og baser.
Atomets oppbygning. Orbitaler og det periodiske system
Varme, uorden og spontanitet
Kjemididaktikk Vivi Ringnes og Merete Hannisdal: Kjemi fagdidaktikk Kjemi i skolen.
GENERELT OM ORGANISK KJEMI. Organisk kjemi Det finnes millioner av organiske forbindelser – Dette skyldes karbonatomets sin evne til å danne lange kjeder.
Viktige grunnleggende begreper innen kjemi -Kjemiske reaksjoner – Nina Aalberg/ Ellen Andersson - Skolelaboratoriet.
Alkoholar. Kjemiske kjenneteikn Alkoholar har ei -OH-gruppe, elles er dei bygd opp som alkana Har også namn etter alkana med like mange C- atom samt –ol-ending.
Stoffenes byggesteiner og modeller
Organisk kjemi - kjeder av karbonatomer Kunne fortelle om grunnleggende kjemi Kunne forklare noen typiske trekk ved organiske stoffer Kunne tegne skallmodellen.
Noen viktige ord du må lære og forstå: en kjerne et skall en type et system lurt, smart et antall å reagere en reaksjon en egenskap å bevege å bevege seg.
Vann – et livsviktig stoff Vi er helt avhengig av vann Vi er helt avhengig av vann Vannmolekylet oppbygning som gjør det til det livsviktige stoffet det.
Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Nøkler til naturfag – mars 2016 Kursdeltakerne har «studentrollen»
ATOMET Minste del av en ting…… Elektroner, protoner, nøytroner, skall.
ET GRUNNSTOFF KAN VÆRE ET FAST STOFF, FOR EKSEMPEL ET METALL eller EN VÆSKE eller EN GASS.
Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Nøkler til naturfag 22. og 28. oktober 2015 Kursdeltakerne har «studentrollen»
Grunnstoffene og periodesystemet
Det periodiske system. MÅL FOR TIMEN: Det periodiske system MÅL FOR TIMEN: -Repetere hvordan atomer er bygget opp.
Atom og åtteregelen Læremål: Korleis er eit atom oppbygd?
Hva er kulde og hva er varme.
Grunnstoff og atom.
Nokre grunnstoffamiliar
Chang Kap 9 Kjemisk Binding Del I Kovalent Binding
Metall Læremål: Kva er metall?
Metall og ikkje-metall
Stoffer og reaksjoner Vi bygger molekyler.
Periodesystemet og atombegrepet
Kjemiske reaksjoner og egenskaper til stoffer
Grunnstoffene og periodesystemet
Karbonkjemi – vi repeterer
Ioniske reaksjonsmekanismer Kap 6/Solomon/Fryhle Hele kapitlet viktig i farmasien 12/8/2018.
KARBON.
ORGANISK KJEMI.
Atomer, molekyler og ioner
Ioniske reaksjonsmekanismer Kap 6/Solomon/Fryhle Hele kapitlet viktig i farmasien 1/16/2019.
Grunnstoffer og periodesystemet
Grunnstoffene og periodesystemet
Hvordan er et atom bygd opp?
Utskrift av presentasjonen:

Elektronegativitet. Kjemiske reaksjoner og bindinger

Viktige hovedgrupper: 18. hovedgruppe (edelgassene) Alle er gasser: Helium, neon, argon, krypton, xenon (radon) Har fullt ytterskall, og reagerer nesten ikke med andre stoffer http://www.chem4kids.com/files/elem_inertgas.html

Viktige hovedgrupper: 17. hovedgruppe (Halogenene) Halogenene er: Fluor, klor, brom, jod, astat Felles for disse er at de mangler ett elektron på å få fullt ytterskall De vil lett ta opp et elektron fra andre stoffer, og er sterkt reaktive. Men reaktiviteten avtar nedover i hovedgruppen

Viktige hovedgrupper: 1. hovedgruppe (alkalimetallene) Alkalimetallene er: Litium, natrium, kalium (eng. ”potassium”), rubidium, cesium og francium Felles for disse er at de har ett enslig elektron i ytterste skall De vil lett avgi det ytterste elektronet, og er svært reaktive Reaktiviteten øker nedover i hovedgruppen! http://youtube.com/

Viktige hovedgrupper: 2. hovedgruppe (jordalkalimetallene) Beryllium, magnesium, kalsium, strontium, barium Felles for alle at de har to elektroner i det ytterste skallet De ytterste to elektronene avgis nokså lett Er reaktive stoffer (men mindre enn alkalimetallene) Reaktiviteten øker nedover i hovedgruppen

Elektronoverføring mellom atomer Kjemisk reaksjon mellom to grunnstoffer skjer ved at et eller flere elektroner overføres helt eller delvis mellom atomene Grunnstoffene lengst til venstre i det periodiske system har en sterk tendens til å gi fra seg elektroner. Og tendensen blir sterkere jo lenger ned i tabellen vi kommer Grunnstoffene lengst til høyre i systemet har en sterk tendens til å ta opp elektroner. Men tendensen avtar nedover i gruppene

Elektronegativitet Grunnstoffets elektronegativitet er et uttrykk for hvor sterk tendens atomet har til å trekke til seg elektroner. Den er høyest for fluor, med verdi ca 4 Den er lavest for Cesium, med verdi ca 0,7 Svært komprimert skala. En forskjell på 2 i elektronegativitet er en STOR forskjell!! Oksygen er sterkt elektronegativt (ca 3,5) Hydrogen (ca 2,1) og karbon (ca 2,5) er ”midt på treet”

Fullstendig elektronoverføring - ionisk binding Hvis elektronene overføres fullstendig i en kjemisk reaksjon vil: Atomet som avgir elektronet bli positiv ladet Atomet som tar opp elektronet bli negativt ladet De ladde atomene kalles ioner. De positive og negative ionene vil holdes sammen fordi motsatte ladninger tiltrekker hverandre Resultatet kalles ionisk binding (Eks natrium og klor. Ren ionisk binding er relativt sjelden) Ioniske forbindelser er alltid faste stoffer fordi tiltrekningskreftene mellom ionene er sterke. F eks kjøkkensalt, NaCl

Delvis elektronoverføring - kovalent binding I de fleste kjemiske reaksjoner vil elektronene ikke overføres fullstendig i en reaksjon, men ”deles” mellom to atomer I en binding mellom to like atomer, deles elektronene helt likt. F eks H2, N2, O2. Kalles elektronparbinding (kovalent binding) I en binding mellom to ulike atomer, vil elektronene trekkes mer til atomet med høyest elektronegativitet. F eks H2O, CO2. Kalles polar kovalent binding Når to eller flere atomer bindes sammen med kovalent binding, får vi et molekyl

Bindinger i molekyler, og bindinger mellom molekyler Atomene i ett molekyl holdes sammen av kovalente bindinger, som er svært sterke Mellom molekylene virker det ikke kovalente bindinger - MEN det virker andre, svakere former for binding Så stoffer bygd opp av molekyler kan være Gasser (svært svake bindinger mellom molekylene. F eks H2, O2, metangass – CH4) Væsker (f eks vann, etanol – C2H5OH) Faste stoffer (relativt sterke bindinger mellom molekylene. F eks druesukker - C6H12O6)

Bindinger mellom molekyler: Dipol-dipolbindinger og hydrogenbindinger Hvis molekylene i et stoff har plusspol og minuspol, kan vi få dipol-dipolbindinger. F eks HCl, H2O Spesielt for atomene H, O og F: Hydrogenbindinger. Litt forenklet er dette svært sterke dipolbindinger fra H til O eller F som kan grense opp mot svak kovalent. F eks HF, H2O, metanol, alle alkoholer PS Hydrogenbindinger opptrer også noe svakere i molekyler med N. F eks i ammoniakk, NH3

Bindinger mellom (upolare) molekyler: van der Waalske krefter Elektronene i et molekyl farer alltid rundt. Så selv om atomene i et molekyl har nokså lik elektronegativitet (slik at molekylet i utgangspunktet er upolart), kan elektronene i et gitt øyeblikk være ujevnt fordelt. Dette gjør at det vil være svake elektriske bindinger mellom molekylene Gjelder f eks H2, N2, O2, metan (CH4) og generelt alle hydrokarboner