Språklig variasjon LUT 2 17. og 19. november 2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Advertisements

- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Venn kommer av norrønt: Vinr
Identitet Skilpadde eller løk? GAUA feb KK 1.
Trinn 2 Barnets første leveår.
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
Skriftspråk og talemål
Språk og sosialisering
Norsk talemål i dag Talemålsvariasjon.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Morfologi.
Morfologi.
Språket som system.
Noen utvalgte kompetansemål fra "Kunnskapsløftet” ”Eleven som forsker”
Venn kommer av norrønt: Vinr
Nye utfordringer Læringsstiler Taksonomi Læringsstrategier.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Læreplanen Historie Vg2.
Strategier og kompetanse
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
Kulturteori
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Vedlegg 1 kompetanseveileder
som lingvistisk disciplin
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Informasjonsmøte om opplæring i samisk, Bodø, Læreplaner i samisk etter LK06 - S Innhold Nivåbasering Vurdering.
NORSKE DIALEKTER Hvilken dialekt snakker du?
Muntlige ferdigheter i klasserommet
ORD??? Hvorfor skal vi drive med dette ’a, lærer????
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
LUT 23. september Marit Skarbø Solem
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Verbal kommunikasjon Nina Bell Rui Aadna,
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
S PRÅKFUNKSJONER Margareth Sandvik Jan Svennevig.
Kapittel 9 Kulturmøter i samtidstekster Karin Beate Nøsterud/NTB scanpix.
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
Talemål i Norge Inndeling i dialekter Norske dialekter i dag Talemål og identitet.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
Kultur i endring Norge har gått fra å være nokså homogent til å bli et mer flerkulturelt samfunn I et flerkulturelt samfunn snakker vi ofte om etniske.
Språklig variasjon LUT 2 HØST Oversikt over emnet  Språklig variasjon – hva er det?  Språk og dialekt  Språk og identitet  Språklig variasjon.
Erfaringsutveksling i plenum: Hvilke erfaringer har dere gjort dere med tenkeskriving i klasserommet?
Grupper.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Talemål.
Talemål.
Talemål.
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Revidert læreplan i engelsk
Vurderingskriterier enkel versjon
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Kommunikasjon og språkfunksjoner
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Læreplan i samisk som førstespråk
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Språklig variasjon LUT 2 17. og 19. november 2008

Oversikt over emnet Språklig variasjon – hva er det? Språk og dialekt Språk og identitet Språklig variasjon i LK06 Ungdomsspråk

Hva er sosiolingvistikk? Tradisjonell oppfattelse av begrepet: Språklig variasjon mellom sosiale grupper (med medvirkende faktorer som alder, kjønn og klasse) "Moderne" oppfattelse av begrepet: Språklig variasjon

Sosiolingvistikken undersøker språk Dokumenterer og beskriver alle former for språklig variasjon (mellom individer og hos samme individ) Forsøker å forstå og forklare disse språklige variasjonene

Språklig variasjon på ulike nivåer mellom to ulike varieteter innenfor samme varietet: inter-individuell variasjon (mellom enkeltindivider) intra-individuell variasjon (hos det samme individet)

Hva er et språk? "Et språk er en dialekt med en hær og en flåte” Varietet (kode): Ideelt sett et språksystem som skiller seg fra andre språksystemer. En teknisk term og ofte svært idealisert enhet. Hele språksystem, for eksempel Tønsbergdialekten

Varianter: Språklige enheter som det fins mulige valgalternativ for innenfor et språksystem, altså ulike måter å uttrykke det samme på: biler - bilær - bila Variabler: Den språklige variasjonen kommer til uttrykk gjennom språklige variabler. Det er variablene man sammenlikner, for eksempel bestemt form, flertall av hankjønnssubstantiv.

Hva er en dialekt? Den lingvistiske definisjonen: Geolekter: Geografisk avgrenset Sosiolekter: Sosialt betinget Etnolekter: En varietet av et språk knyttet til etnisk gruppe

Holdninger til språk og dialekter Mange av våre holdninger til dialekter og språk er knyttet til stereotyper: Standardisert språk assosieres med prestisje og kompetanse (statuskvaliteter) Regionale/rurale koder assosieres med høy grad av personlig integritet og troverdighet (solidaritetskvaliteter).

Språk og identitet Gjennom språket kan vi uttrykke hvem vi er eller ønsker å være Gjennom språklige tilbakemeldinger fra andre, lærer vi hvordan vi blir oppfattet av andre, noe som igjen påvirker vår egen oppfatning av oss selv Språklig identitet er knyttet til de ulike rollene vi inngår i

Ulike sosialiseringsaktører Familie Venner Barnehage/skole Massemedia Referansegrupper

Hva innebærer identitetsbegrepet? Identitet = "den samme Personlig identitet - det som gjør meg unik i forhold til andre Sosial identitet - det som gjør at jeg tilhører et gruppefellesskap Et individs identitet uttrykker seg i spenningsfeltet mellom det individuelle og det kollektive

Grunnleggende motsetning mellom Essensialistisk identitetsoppfatning Konstruktivisktisk identitetsoppfatning Her: En syntese av disse to, der begge står fram med viktige sider ved identitetsbegrepet

Den språklige tilpasningsteorien Ønsker å forstå og forklare de individuelle vekslingene som språkbrukere gjør: Konvergerer - for å bli mer lik samtalepartneren Divergerer - for å bli mer ulik samtalepartneren. Opprettholder eller øker den lingvistiske avstanden

Sosial nettverksteori Forsøker å klargjøre hvilke sosiale krefter som gjør at vi blir integrert i ulike fellesskap Nettverkets struktur: Stor tetthet Liten tetthet

Nettverkets funksjoner: Multiplekse nettverk: En er nært knyttet sammen gjennom flere roller - venner - familie - kolleger i ett. Uniplekse nettverk: Naboen er nabo, ikke venn, slektning og kollega. Isolerte og integrerte nettverk Referensielle nettverk

Språklig variasjon i LK 06 Formål Norskfaget er et sentralt fag for kulturforståelse, kommunikasjon, dannelse og identitetsutvikling. (…) Et hovedmål for opplæringen i norsk gjennom hele grunnopplæringen er språklig selvtillit og trygghet i egen kultur som grunnlag for utvikling av identitet, respekt for andre kulturer, aktiv samfunnsdeltakelse og livslang læring.

Hovedområde Muntlige tekster Sentralt er utvikling av ulike språklige roller og sjangere og forståelse for hvordan man tilpasser språk og form til mottaker og til formål med teksten.

Kompetansemål (etter 10. årstrinn) Muntlige tekster: drøfte hvordan språkbruk kan virke diskriminerende og trakasserende Språk og kultur: gjøre rede for noen kjennetegn ved hovedgrupper av norske talemål forklare bakgrunnen for at det er to likestilte norske skriftspråk og gjøre rede for språkdebatt og språklig variasjon i Norge i dag

Ungdomsspråk – hva er det? Ingrid Kristine Hasund (2006): Ungdomsspråk. Bergen: LNU/Fagbokforlaget ”Ungdomsspråk”? eller ”Ungdommelig språkstil”?

”Kjennetegn” på ungdomsspråk? Slang Fremmedspråklig påvirkning (kodeveksling) Stygge ord og banning Småord / diskursmarkører

A. Slang er bevisste avvik fra normalspråket har ekspressiv og sosial funksjon er ikke dialekt er ikke fagspråk er ikke banning

B. Fremmedspråklig påvirkning Samlebetegnelse: Multietnolektisk norsk. Tre hovedgrupper: Anglonorsk, kebabnorsk og salsanorsk

Hva er kodeveksling? Flere ulike varieteter blir brukt innenfor en og samme samtale eller i vekslingen mellom samtaler: Avhengig av situasjon (situasjonsavhengig veksling) Avhengig av emne og rollerelasjon (metaforisk veksling)

Ulike typer kodeveksling: Innskudd Veksling mellom fraser Veksling innenfor samme frase

C. Stygge ord og banning Nesten alle språk henter banneord fra samme områder: Sex, religion og avføring Ljung: Aggressiv og sosial banning Andersson og Trudgil: Emosjonell banning og stilistisk markør

D. Småord / diskursmarkører Har ikke klar leksikalsk betydning eller grammatisk funksjon Har likevel en rekke funksjoner i talespråket: Strukturere samtaler (markere emneoverganger og lignende), uttrykke talerens holdning til budskapet eller samtalepartneren m.m.

Ungdommer og dialekt I byene: Mindre standardnært enn den eldre generasjonen På bygda: Mer standardnært enn den eldre generasjonen

Noen nettressurser http://www.dialektxperten.no/ http://www.ling.hf.ntnu.no/nos/ http://mml.gyldendal.no/flytweb/default.ashx?folder=3047

http://www.nrk.no/programmer/sider/typisk_norsk/ http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/74514