Matematikk/literacy LUB uke 36 Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold Perspektivtegning Matematikk/literacy LUB uke 36 Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold
Perspektivtegning Tegning som gir illusjon av en tredimensjonal virkelighet i to dimensjoner. Vi ønsker å skape et reelt bilde – at bildet skal se ”ekte” ut.
Perspektivtegning i LK06 7.trinn: Mål for opplæringa er at eleven skal kunne byggje tredimensjonale modellar og teikne perspektiv med eitt forsvinningspunkt
Horisontlinje Bevegelig. Alltid i egen øyehøyde. Prøv! ser fra høyt punkt: høy horisontlinje ser fra lavt punkt: lav horisontlinje http://mcescher.com/
Froskeperspektiv og fugleperspektiv Froskeperspektiv: Alle objektene tegnes over horisontlinjen Fugleperspektiv: Alle objektene tegnes under horisontlinjen
Forsvinningspunkt Punktet der to eller flere parallelle linjer som beveger seg bort fra tilskueren tilsynelatende møtes Vi kan ha flere forsvinningspunkt, men vi skal konsentrere oss om tegning med ett forsvinningspunkt
Leonardo da Vinci
Perspektiv i geogebra Last ned filen: http://www-lu.hive.no/studietilbud/lub/documents/Perspektiv_med_ett_pkt.ggb Se på hvordan perspektivet endrer seg når dere drar i boksen Trykk i boksen for å se viktige deler av perspektivtegningen Beveg på horisontlinjen og på forsvinningspunktet
Noen begreper
Regler for perspektivtegning Figurer og gjenstander som allerede ligger i billedplanet blir ikke forandret Loddrette linjer blir avbildet loddrett Linjer som er parallelle med bildeplanet forblir parallelle Vannrette linjer som ikke er parallelle med billedplanet (uansett høyde) møtes på horisontlinjen i et forsvinningspunkt (mange forsvinningspunkt)
Regler for perspektivtegning 5. Linjer som er parallelle med synsretningen møtes i hovedpunktet (hovedforsvinningspunktet) 6. Linjer i grunnplanet gjennom betrakterens posisjon blir loddrette på perspektivtegningen 7. Parallelle linjer (som ikke er loddrette og ikke er parallelle med billedplanet) vil ha ett forsvinningspunkt
Opplegg på 4.trinn Fra Alseth og Lindegaard, Tangenten 2/2004
Oppgave Lag en tegning i et-punktsperspektiv med papir, blyant, passer og linjal. Forsøk det samme i geogebra
Menneskers plassering i perspektivtegning Klipp ut menneskefigurer i forskjellige farger fra ukebladene Først: Tegn en rett linje nederst på arket og plasser menneskene med føttene oppå denne. Deretter: Tegn en rett linje øverst på arket. Plasser menneskene med øynene på denne.
Hvorfor perspektivtegning? Må kunne konstruere rette vinkler, midtnormal og parallelle linjer. Begrepsbygging. Firkant, kvadrat, rektangel, trekant, vinkel, rett vinkel, parallelle linjer. Motivasjon
http://www.olejarz.com/arted/perspective/index.html http://www.mcm.edu/academic/galileo/ars/arshtml/arch1.html
”Korrekt” dybde på objektene Dette tar vi bare hvis vi får tid, og vi gjør det på tavla.
Litteratur Alseth, Lindegaard: Perspektivtegning på småskoletrinnet Aspeggen: Perspektivtegning – billedkunst og arkitektur Smith: En innføring i perspektiv