Matematikk/literacy LUB uke 36 Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Undervisnings ressurs i «Form og volum gjennom bretteteknikker i papir
Advertisements

”The Downwind Turn” Mange piloter har sterke meninger om dette med å svinge inn i medvind !
4 Bruk øynene riktig.
13 Lese fra dataskjerm.
Fra geometriske former til abstrakt design.
En innføring i spillet: Lag En Setning
It for Medisinsk sekretærer Av Kai Hagali
1. Dette portrettet er originalbildet som vi skal se hvordan vi kan forbedre ved å gå tettere på motivet, gjøre bildet skarpere og lysere. Deretter skal.
Bildekomposisjon.
HVA ER GRUNNLEGGENDE BEGREPER ? HVORFOR ER DE VIKTIGE ?
Bilderedigering 6e Kopiere bilde
Virkemidler og komposisjon
Geometrioppgave for 4.klasse
Dokumentasjon av en prosess
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Montering med MS Publisher En kjapp innføring ved Johnny Thørnquist.
Form og volum gjennom bretteteknikker i papir
Stoler du på hva øyet forteller deg?
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Gruppe 5!! Anne Pernille Fagerdal Ane Hilde Gilberg Brit Eva Eidsmo
DIDAKTISK OPPLEGG I GEOMETRI FOR 2.KLASSE
Geometriske figurer… Beregnet på småskoletrinnet, 1. eller 2. klasse
Mandag 8. November Powerpoint..
Bildebehandling i Paint
”Bygg en by i 2.klasse” Dette er et prosjekt som skal gå over 1 uke.
Bygg en by. Tverrfaglig 4 ukers oppgave i matematikk og kunst og håndverk beregnet for 8. Klasse.
Hvordan hjelper vi barna våre med matematikk?
Din nærhet til det du ser
Squash Ikke bare en grønnsak Amund Skretting Bergset 8C.
Mønsterkonstruksjon i GIMP.
Hvorfor koker vannet ved lavere tempratur i høyden?
Studiespesialisering med formgivingsfag
Brukerveiledning for kloning i GIMP
En stor utfordring i en skole for alle! Svein H. Torkildsen, NSMO
Toddlergeometri Hva er det ?.
1 Utforskningsverksted i snøen LUB, Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold.
Geometri Areal, omkrets, volum, overflate
Matematikk/literacy LUB
Geometri Intro og former
Tilpasset opplæring i matematikk
Matematikk/literacy LUB Elise Klaveness
Geometri Former og figurer.
Rom og form -hva er geometri for de minste barna? F1A+B 5.sept 2008
Hva er et kart? ”Et kart er en tegning av et stort eller lite område av jordoverflaten sett rett ovenfra!”
GEOMETRIGEOMETRI fjerde kveld med familiematematikk.
Perspektiv med ett, to og tre forsvinningspunkter.
Hvordan kan vi hjelpe barna våre med matematikk?.
Dybdesyn - Framstilling av kunstig 3D Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
Dybdesyn – og kunstig 3D Hvordan virker det egentlig? Av Nils Kr. Rossing Vitensenteret.
GODT NYTT ÅR ! Hilsen Styret i NEKF TIL
Van Hiele-modellen.
Det er mange måter å gjøre det på
Geometri 3.
Geometri 2.
Forventninger: I barnehagens informasjons kalender står det om ulike forventninger. Har dere noen forventninger til barnehagen? Hvilke forventninger kan.
Tilpasse «framhevet bilde» i paint
Vennskap/Fellesskap:
Virkemidler tegneserier.
Kunst og håndverk 10.trinn
Vannrakett med fallskjerm
GEOMETRI Måling og utregning.
Selfie-time… Lage et selvportrett i flere farger, gjennom trykk og digitalt fotoarbeid.
emne setning SmartArt-grafikk med bilder på rød bakgrunn (Viderekomne)
Filmstripe Viderekomne  
Kom i gang med programmering!
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Lag en 3D-stjernemodell
Utskrift av presentasjonen:

Matematikk/literacy LUB uke 36 Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold Perspektivtegning Matematikk/literacy LUB uke 36 Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold

Perspektivtegning Tegning som gir illusjon av en tredimensjonal virkelighet i to dimensjoner. Vi ønsker å skape et reelt bilde – at bildet skal se ”ekte” ut.

Perspektivtegning i LK06 7.trinn: Mål for opplæringa er at eleven skal kunne byggje tredimensjonale modellar og teikne perspektiv med eitt forsvinningspunkt

Horisontlinje Bevegelig. Alltid i egen øyehøyde. Prøv! ser fra høyt punkt: høy horisontlinje ser fra lavt punkt: lav horisontlinje http://mcescher.com/

Froskeperspektiv og fugleperspektiv Froskeperspektiv: Alle objektene tegnes over horisontlinjen Fugleperspektiv: Alle objektene tegnes under horisontlinjen

Forsvinningspunkt Punktet der to eller flere parallelle linjer som beveger seg bort fra tilskueren tilsynelatende møtes Vi kan ha flere forsvinningspunkt, men vi skal konsentrere oss om tegning med ett forsvinningspunkt

Leonardo da Vinci

Perspektiv i geogebra Last ned filen: http://www-lu.hive.no/studietilbud/lub/documents/Perspektiv_med_ett_pkt.ggb Se på hvordan perspektivet endrer seg når dere drar i boksen Trykk i boksen for å se viktige deler av perspektivtegningen Beveg på horisontlinjen og på forsvinningspunktet

Noen begreper

Regler for perspektivtegning Figurer og gjenstander som allerede ligger i billedplanet blir ikke forandret Loddrette linjer blir avbildet loddrett Linjer som er parallelle med bildeplanet forblir parallelle Vannrette linjer som ikke er parallelle med billedplanet (uansett høyde) møtes på horisontlinjen i et forsvinningspunkt (mange forsvinningspunkt)

Regler for perspektivtegning 5. Linjer som er parallelle med synsretningen møtes i hovedpunktet (hovedforsvinningspunktet) 6. Linjer i grunnplanet gjennom betrakterens posisjon blir loddrette på perspektivtegningen 7. Parallelle linjer (som ikke er loddrette og ikke er parallelle med billedplanet) vil ha ett forsvinningspunkt

Opplegg på 4.trinn Fra Alseth og Lindegaard, Tangenten 2/2004

Oppgave Lag en tegning i et-punktsperspektiv med papir, blyant, passer og linjal. Forsøk det samme i geogebra

Menneskers plassering i perspektivtegning Klipp ut menneskefigurer i forskjellige farger fra ukebladene Først: Tegn en rett linje nederst på arket og plasser menneskene med føttene oppå denne. Deretter: Tegn en rett linje øverst på arket. Plasser menneskene med øynene på denne.

Hvorfor perspektivtegning? Må kunne konstruere rette vinkler, midtnormal og parallelle linjer. Begrepsbygging. Firkant, kvadrat, rektangel, trekant, vinkel, rett vinkel, parallelle linjer. Motivasjon

http://www.olejarz.com/arted/perspective/index.html http://www.mcm.edu/academic/galileo/ars/arshtml/arch1.html

”Korrekt” dybde på objektene Dette tar vi bare hvis vi får tid, og vi gjør det på tavla.

Litteratur Alseth, Lindegaard: Perspektivtegning på småskoletrinnet Aspeggen: Perspektivtegning – billedkunst og arkitektur Smith: En innføring i perspektiv