+ litt om Roman Jakobson

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fakta med og uten fiksjon. Om å lese sakprosa på ungdomstrinnet
Advertisements

Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
EPISK DIKTNING inkl novelle
Oppsummering m.m. ABI – 24. mai 2013 – HR. 1. Gode, solide kilder som brukes i 2. grundig og reflektert drøfting, sammenligning, vurdering Bruke tekstene.
Kunsten å lese skjønnlitteratur
Å lese litteratur.
Kapittel 11 Rekursjon Å tenke rekursivt Rekursjon er ein programmeringsteknikk der ein metode kallar seg sjølv for å fullføre ei oppgåve For å kunne.
Analyser en sakprosatekst
SKRIV OM SLIK AT SETNINGENE BETYR OMTRENT DET SAMME Kapittel 10 oppgave j.
Virkelighetskontrakt - når en tekst hevder å beskrive den virkelighet som er felles for forfatter og leser.
som lingvistisk disciplin
Kultur- og konstruksjonssti Om fag og praksis i barnehagelærarutdanning og barnehage BLU, 1. år, STM 2015.
BUKKANE BRUSE PÅ BADELAND
Fortelling Novelle Roman
KURS FOR HTV Råd og rettleiing i arbeidet med tilsetjingssaker Torill Marie Kufaas Karlsen Anne Siri Bentsen.
EXFAC03-MVIT Tegn-tenkning om kommunikasjon. Kommunikasjonen snakker oss Ingen trafikk uten trafikkregler.
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
An approach to multimodal and ergonomic nomadic services Marco Riva og Massimo Legnani.
Introduksjon I tillegg til autentisering, bør/skal også ein sikker kanal tilby garanti for meldings- integritet og konfidensialitet.
Lom, juni 2006 Personalseminar Sambandet mellom det individuelle og det institusjonelle i forsking og vitskap Har det nokon relevans for AØS? Øyvind Glosvik.
Av Kari, May Linn, Silje og Hanne
Nynorsk fagskriving Orden i teksta.
Vanlege nynorskfeil.
Frå eitt medium til eit anna
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Fakultetsoppgåve Obligasjonsrett II vår 2015 Gjennomgang Ola Mestad Professor dr. juris Senter for europarett og Avdeling for petroleumsrett 29. april.
Tema Vg1, kap 4.
Kapittel 4 Skriving av klasser. 4.1 Anatomien til ein klasse Så langt har vi brukt ferdige klasser frå klassebiblioteket i Java Vi lagar objekt og brukar.
Moderne samtidsromaner 2 – tendenser på og 2000-tallet
Biografiske tekstar Tekstar av dei biograferte Vev meg eit teppe, Bodil, vev det av syner og draumar, vev det av vind - Slik at eg, som beduinen,
Kunnskapsløftet og kroppsøvingsfaget v/ Reidun Nerhus Fretland Konferanse i Loen mars 2006.
Kapittel 9 Polymorfi. 9.1 Sein binding Ofte er det perfekt match mellom typen til ein variabel og objektet han refererer til ChessPiece bishop;... bishop.
1 Timeplan 1. Metafor 2. Metafor 3. Groruddalen – en reiseskildring og reiseskildringa som sjanger 4. Modellesar 5. Strukturerande metaforar i Groruddalen.
1 Kunnskapsløftet og utfordringar for lærarutdanninga Peder Haug Høgskulen i Volda.
Nærmiljø og samfunn Ein barnehagekvardag med mangfald Med vekt på det fleirkulturelle i barnehagen og vindauge mot verda Kultur på tvers UBUNTU- ”min identitet.
Den tekstuelle metafunksjonen
Kapittel 5 Vilkårssetningar og løkker. 5.1 Boolske uttrykk George Boole ( ), britisk matematikar Utvikla teori om logikk ved bruk av symbol i.
Språket i kommunane Innleiing ved Nils Ulvund og Jan Magne Dahle.
LMS i en læringskontekst Svein Ove Lysne Høgskolen Stord/Haugesund
Tekst- og sjangerteori Astrid Granly
Mikkel, Knut, Kari Mette, Anne Lise & Guro
Loen 23. og 24. mars Anne K F Midtbø Barnehagen som læringsarena Utfordringar i ny rammeplan for barnehagen sett frå kommune- administrasjon Anne.
Ny rammeplan for barnehagen. Konsekvensar for KRL-faget i førskulelærarutdanninga.
Hvem er jeg? 1.
Kap 4 og 5 i Eva Maagerø: Språket som mening
Reinsing av vatn på Leikanger. Om oss. Me er fire elevar i 10a på Leikanger Ungdomsskule. Gruppa består av Halvard, Amalie, Hans Christer og Astrid. Me.
Gjere for å lære Kvernsteinsparken i Hyllestad
Naaman Ein dag sa jenta til matmor si: «Om berre husbonden kunne koma til profeten i Samaria, skulle nok han fri han frå hudsjukdomen.» 2.Kongebok.
Kurs for valfunksjonærar Kyrkjevalet Innhald Velkomen til kurs! Nytt ved kyrkjevalet i 2015 Kursmateriell: Valhandbok Røysting på valtinget  Utstyr.
Ove Eide VEGAR INN I FILM. Forteljingar: ei grunnleggande kommunikasjonsform - munnleg - skriftleg - film - tv -
Litteraturen frå 1850 til 1900 Ei oversikt. Store samfunnsendringar Industrialiseringa skyt fart Ny teknologi Byane veks Flyttestrøm frå bygd til by.
Kapittel 7 Etisk realisme og modernisme
Teksttyper vs. sjangre Hvordan oppleves endringen til teksttyper i klasserommet? Konsekvenser for lærere, elever og vurderings- og sensurarbeid Hvordan.
Litteraturen etter Det globaliserte samfunnet Vekst, velstand og marknadsøkonomi Varer, kapital og idear kryssar grenser Kunnskap og teknologi blir.
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
NT – Evangeliene og Apostlenes gjerninger. Bibelen Basic Det gamle testamentet (GT) 1. Historiebøkene 2. De poetiske bøkene 3. Profetbøkene Det nye testamentet.
Kapittel 2 Tekstane rundt oss Birgid Allig/Stone/Getty Images.
Å skrive meininga si Fempunktsmetoden. Skriv fem setningar: Fortel kva emne du vil skrive om. Skriv tre setningar om dette emnet. Skriv ei setning som.
Dei tre store Sokrates, Platon, Aristoteles. Sokrates f.kr. Ein av antikkens tre største filosofar Hovudkjelda til hans liv er Platon, kva er.
Norsk kapittel 4 Skrivekløe Kompetansemål: – Å trene på å skrive gode forteljingar – Å kjenne att språklege verkemiddel i forteljingar – Å trene på å bruke.
| Å argumentere å skrive argumenterande tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saka. Sjå ein film, leit på Internett, les i aviser, fagbøker.
Bokdykk for born og førskolelærarar – Kva skal vi lese?
Kap. 6 Tankar, tru og tvil i Bibelen
Teikning av mekaniske delar
Identitet og livstolking
Litteraturen etter 1980.
| Å argumentere Å skrive argumenterande tekst.
Å skrive novelle.
Hvordan vi skriver – sjanger Fokus på kapittel 3.2
Utskrift av presentasjonen:

+ litt om Roman Jakobson Biografiske tekstar + litt om Roman Jakobson

Spørsmål: 1: Kva er ein biografi? Eller kva kjenneteiknar biografisk litteratur? 2: Er Hamsun: Paa gjengrodde stier biografisk? Underspørsmål: Kva talar for og kva talar mot å kalla boka sjølvbiografisk?

Biografi som sjanger Knut Olav Åmås definerer biografi som ”livsskildring”, sett saman av det greske bios (liv) og grafein (å skriva) (s 548, Biografiens teori og metode) Det skal altså vera ei skildring av livet til (stort sett) ein person.

Biografi som sjanger Biografisjangeren vert definert ut frå innhald eller handling, ikkje ut frå formdrag Likevel: livsskildringa som konsept inviterer til visse framstillingsformer: kronologisk forteljing (narrativ) dominerer i biografien Likskapstrekk med reiseskildringa: Både biografien og reiseskildringa kan kallast forteljande sakprosa. Dei er (oftast) bygde opp som forteljande tekstar, men skal samstundes fylla sakprosaens krav om å vera sanne.

Biografi med fiksjonselement Likevel, mange biografiar har fiksjonselement: ”Biografiske romanar”: Ernst Brünner: Edith om Edith Södergran, Per Olov Enquist: ”Skjulte” fiksjonselement, som forteljinga om Martin Kløttran i Paa gjengrodde stier

Problemfelt for ein biografiens teori og metode Tilhøvet mellom liv og verk Biografien som tekst og forteljing Biografens formande rolle Menneskesyn: Er ein modernistisk biografi mogleg? Kjeldekritikk: Skal ein tru på alt nokon seier om seg sjølv?

Hamsun: Paa gjengrodde stier (1949) Tittel Frå Under høststjernen (1905) Komposisjon ”Stubber” og ”drypp” (jf. s.273) Stjernekapittel Forteljar (eg`et) Offer, hjelpar, einsam, den stigmatiserte Mangel på omsorg (eks: som barn, grana) Observanden Smålåten / sjølvironisk (til alderdom, tapt kraft) Personkarakteristikkar Professor Langfeldt, Martin Kløttran, Pat, Marie Hamsun, Helsepersonell Sjølvbiografi med: Dagbokelement Erindra fortid / Barndomsminne Ikkje samsvar mellom biografiske fakta og narrasjon Fleire prosjekt?

Hamsun: Paa gjengrodde stier Tidsrommet i boka: frå Hamsun vert arrestert 26. mai 1945 for å ha skrive artiklar med nazistisk propaganda under krigen, til jonsok 1948: ”I dag har Høiesteret dømt, og jeg ender min skrivning.” Dette er det overordna strukturerande grepet – som gjev rom for mange innfall og avstikkarar: minne, fiksjonselement, refleksjonar, forsvarstale

Hamsun: Paa gjengrodde stier Carl Keilhau: ”fremfor alt et defensorat for Hamsuns holdning under krigen og et angrep på personer som har hatt hans sak til behandling” Anna Sofie Hansen: ”publikumstraume”: elska som diktar, forakta som politikar Gimnes freistar forstå boka ved hjelp av postsrukturalistisk teori om tilhøvet mellom forfattar og forteljar:

Barthes: The death of the author (1968): forfattarinstans (fortida til si eiga bok) vs. Skrivarinstans (fødd samtidig med teksten). Dette skaper problem for (den ureflekterte) sjølvbiografien, som føreset at forfattar og forteljar er den same. Foucault: Kva er ein forfattar? (1969): Historisk undersøking av forfattarfunksjonen. Forfattaren er ein konstruksjon me som lesarar gjer på bakrunn av verk, biografi, historisk kunnskap mm, ein projeksjon. Naivt å tru at det gjer han død. Hamsun i Paa gjengrodde stier: undergrev forfattaren som heilskapleg individ?

Litt om Roman Jakobson

Roman Jakobson Sentral person innan formalisme og strukturalisme Strukturalistisk litteraturforståing: ”Tekstens skapelsesprosess (og dermed forfatteren) vurderes som uinteressant; i stedet fokuserer de russiske formalistene på teksten som isolert studieobjekt og som en særegen, litterær diskursform” (Litteraturvitenskapelig leksikon, s 240) Lingvistiske analysar kan seia kva litteratur eller poesi er: Når teiknet vert brukt estetisk, vert det ”innstilt på seg sjølv” og får ein estetisk funksjon. (Mukarovsky, Litteraturvitenskapelig leksikon, s 202)

Språkfunksjonane til Jakobson Kontekst referensiell Meddeling poetisk Sendar emotiv  Mottakar konativ Kontakt fatisk Kode metaspråkleg

Eit samanliknande perspektiv på språkfunksjonar (Aristoteles:) topos/logos etos patos (Roman Jakobson:) referensiell, emotiv, konativ, fatisk, metaspråkleg, poetisk (Michael Halliday:) Ideasjonell mellompersonleg tekstuell (Jan Svennevig:) Referensiell ekspressiv, mellommenneskeleg