Med utgangspunkt i Frederik Engelstad(2006)og Dag Østerberg (2000) Hva er makt? Med utgangspunkt i Frederik Engelstad(2006)og Dag Østerberg (2000)
Makt i relasjoner - mikro Vennskap og kjærlighet: Vi åpner et rom i og selv og forventer det samme hos den andre. Kjærlighetens maktbalanse: Utnyttelse av den andres hengivenhet
Ressurser, bytte, makt Kontroll av ressurser: Penger Seksualitet Nettverk Å elske gir oss en svak posisjon, å være likegyldig i en sterk.
Angrep på andres selvfølelse Krenkelser Jeg tar aldri feil Jeg tar alltid feil Forsvar mot ytre press Hiriarkier Gjentakelser over tid = trakassering/mobbing
Makt ,språk og estetikk Språket kan brukes på ulike måter – hersketeknikker; finne feil, tilbakeholde, skjule informasjon. Estetikken: kulturell kapital (Bourdieu)
Den skjulte makten Hva er tema og hva er tabu Dagsorden i organisasjoner, massemedia og politikken. Makten over tiden – å være i forkant og komme for seint
Å akseptere de mektige All makt blir mest effektiv om den blir akseptert. Modell makt (Bråten 1983) Symbolsk vold (Bourdieu 1996) Skolen som eksempel
Makt og dannelse Makt vil alltid være et element av oppdragelsen (Foucault 1983) De mektige er de som tier og lytter- eksaminerer og vurderer. Familiebasert eller profesjonsbasert omsorg – utilsiktede virkninger av makro
Makten sett ovenfra makro
Samfunnsklasser og klassekamp: Karl Marx(1818-1883) Klasser: eiendom til produksjonsmidlene. Profittratens fallende tendens – makt som relasjon Sier noe om endring men ikke nok om hvilke andre variabler som påvirker valgene til beslutningstakerne.
Makt og herredømme; Legitime maktformer: tradisjonelt herredømme Max Weber(1864-1920). ”mulighetene for å påtvinge andres atferd ens egen vilje,” uansett på hvilken måte. Makten må være legitim for både den som utøver makten og den som utfordrer den. Legitime maktformer: tradisjonelt herredømme Karismatisk herredømme Legalt herredømme.
Legitim makt – voksen/barn Tradisjonelt herredømme: de voksne har en selvfølgelig autoritet. Det stilles heller ikke spørsmål ved denne autoriteten. Karismatisk herredømme: innflytelse gjennom popularitet - popstjerner. Byråkratisk herredømme: voksne har sin innflytelse gjennom sin ekspertise. De som velger ut for barna ”hva som er best for barn”. (Max Weber 1864 – 1920. ”Makt og byråkrati” .)
Kunnskap og makt Makt over død til makt over liv. Kunnskap som kapital Knapphet på goder Kunnskap som makt – informasjon
Makt gjennom design : oppgaver og belønninger formell uformell synlig Usynlig Arbeidsfelleskap kan både være en kilde til kreativitet , men også til kontroll
Eliter og demokrati Stemmer teller men ressursene avgjør. Akseptabel ulikhet – verdier , men ikke posisjoner? Høyutdannede middelaldrene menn. Kjønn og sosial bakgrunn
Hegemoni Få gjennomslag for sine problemoppfattninger Formulere egne interesser Forankre dem i generell teori Gjøre sine oppfattninger allment tilgjengelig Mobilisere støtte for sin sak Til diskusjon: Hvordan kan førskolelærere oppnå dette og hva hindrer dem?
Makt sett nedenfra – maktesløshet og avmakt. Fra skam til protest. Benektning og bejaing av egen underlegenhet – fremmedgjøring? Ingenting å miste Passiv innordning og ironisk redefinisjon Splitt og hersk
De svakes opprør. Normer som binder de sterke – velferdsstaten. Motkulturer – sub kulturer Rettighetstildeling og brukerdemokrati Delegering og myndiggjøring uten kunnskap blir makten blind og uten ansvar blir den vilkårlig