Med utgangspunkt i Frederik Engelstad(2006)og Dag Østerberg (2000)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Advertisements

Kari Pape Den gode assistenten
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Møteplass: Ledelse Tema: Ledelse i endringstider
RELASJONSKOMPETANSE Viktig i institusjoner, ledelse, salg og kundebehandling, vennskap, familie.
Hvem ansetter du? •De som har mye til felles med deg selv –…men som ofte er litt mindre erfarne –…og helst litt mindre intelligent/smart enn deg selv!
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Samfunnskunnskap - Makt
Fra ord til liv september 2010.
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
Hvordan virker familieråd? Et internasjonalt perspektiv
- roller og forventinger
Effekivisering Kubr. Kap 5. Rådgivning og kultur •Kultur er den kollektive programmering av den menneskelige bevissthet som skiller en menneskegruppe.
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
Sosiologi i barnehagen
Normativ etikk Fokuserer på konsekvensene av en handling.
11. Legitimitet og makt Påstandene:
Nyere sosiologisk teori
Makt og maktesløshet.
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Samarbeid med foreldrene Daglig samarbeid Gjensidig åpenhet og tillit (kunnskapsdepartementet)
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
. Seema AS Fagforbundet Hva binder oss sammen?
Barns læring, voksnes ansvar!
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
1 Jeg og samfunnet.
Definere og velge hovedmål og delmål
Tvangsekteskap 20.Mai 2009 Av Shilan Shorsh.
Kjell Erik Øie Statssekretær
Del 3 God intern kommunikasjon – vær trygg
Kriminalitetsforståelser
Oslo Røde Kors Skal, skal ikke?.
Tema: Kommunikasjon i team
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Lek og Læring i barnehagen
Bakgrunn for kloke valg Kjenne sine sterke og svake sider
Strategi- og aktivitetsplan
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
HABITUS Habitus – våre sosiale og kulturelle disposisjoner.
An-Magritt Hauge (2007): Den felleskulturelle skolen
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
Makt og medier Mattias Øhra* 2008
HÅNDTERING av BRÅK og URO
Makt og Hersketeknikker
Pierre Bourdieu ( ).
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
De yngste barna i barnehagen – En marginalisert befolkningsgruppe?
MAKT OG ORGANISASJONER
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Sosiologi ovenfra: Pål Repstad(2007) Hva er Sosiologi? Dag Østerberg. I: sosiologoske nøkkelbegreper (2002)og samfunnsformasjonen(1991). Og Zygmunt Baumann.
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
Verdens beste land å vokse opp i? forpliktelse.html?id= Engelstad(2005)
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
” Alle mennesker sosialiseres inn i en kultur, som skaper orden, forutsigbarhet og mening for den enkelte” (Jacobsen og Thorsvik, 2002:118).
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Hva er demokrati Litteratur: Engelstad (2005)Hva er makt. Larsen og Slåtten (2006)En bok om oppvekst Forelesning 8 mars - 07.
”Du skal få en dag i mårå...” Faglig forum for kommunalt flyktningearbeid sin landskonferanse 2007 Kjell Erik Øie Statssekretær
Stemmer teller – ressurser avgjør Arbeid med politisk påvirkning.
Samarbeid med frivillig Organisasjoner  Det å flytte og etablere seg på nytt er spesielt belastende for barn og unge som må lære et nytt språk, beherske.
Sosial ulikhet og goder Goder og byrder fordeles av noen Og noen har mer makt til å bestemme fordelingen enn andre I alle samfunn er godene ulikt fordelt.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Sosial ulikhet i barnehagen Larsen og Slåtten(2006),Prieur 1996.Boudieu (1996,2000)
Hva er makt? Med utgangspunkt i Frederik Engelstad(2006)og Dag Østerberg (2000)
Hvordan forebygge mobbing?
Stian Biong Fagsjef Byrådsavdeling for eldre, helse og arbeid
Organisasjonsteorier i et historisk perspektiv
Menneskeretter og demokrati som skolefag.
Autoritær voksenstil Autoritativ voksenstil Ettergivende voksenstil
Utskrift av presentasjonen:

Med utgangspunkt i Frederik Engelstad(2006)og Dag Østerberg (2000) Hva er makt? Med utgangspunkt i Frederik Engelstad(2006)og Dag Østerberg (2000)

Makt i relasjoner - mikro Vennskap og kjærlighet: Vi åpner et rom i og selv og forventer det samme hos den andre. Kjærlighetens maktbalanse: Utnyttelse av den andres hengivenhet

Ressurser, bytte, makt Kontroll av ressurser: Penger Seksualitet Nettverk Å elske gir oss en svak posisjon, å være likegyldig i en sterk.

Angrep på andres selvfølelse Krenkelser Jeg tar aldri feil Jeg tar alltid feil Forsvar mot ytre press Hiriarkier Gjentakelser over tid = trakassering/mobbing

Makt ,språk og estetikk Språket kan brukes på ulike måter – hersketeknikker; finne feil, tilbakeholde, skjule informasjon. Estetikken: kulturell kapital (Bourdieu)

Den skjulte makten Hva er tema og hva er tabu Dagsorden i organisasjoner, massemedia og politikken. Makten over tiden – å være i forkant og komme for seint

Å akseptere de mektige All makt blir mest effektiv om den blir akseptert. Modell makt (Bråten 1983) Symbolsk vold (Bourdieu 1996) Skolen som eksempel

Makt og dannelse Makt vil alltid være et element av oppdragelsen (Foucault 1983) De mektige er de som tier og lytter- eksaminerer og vurderer. Familiebasert eller profesjonsbasert omsorg – utilsiktede virkninger av makro

Makten sett ovenfra makro

Samfunnsklasser og klassekamp: Karl Marx(1818-1883) Klasser: eiendom til produksjonsmidlene. Profittratens fallende tendens – makt som relasjon Sier noe om endring men ikke nok om hvilke andre variabler som påvirker valgene til beslutningstakerne.

Makt og herredømme; Legitime maktformer: tradisjonelt herredømme Max Weber(1864-1920). ”mulighetene for å påtvinge andres atferd ens egen vilje,” uansett på hvilken måte. Makten må være legitim for både den som utøver makten og den som utfordrer den. Legitime maktformer: tradisjonelt herredømme Karismatisk herredømme Legalt herredømme.

Legitim makt – voksen/barn Tradisjonelt herredømme: de voksne har en selvfølgelig autoritet. Det stilles heller ikke spørsmål ved denne autoriteten. Karismatisk herredømme: innflytelse gjennom popularitet - popstjerner. Byråkratisk herredømme: voksne har sin innflytelse gjennom sin ekspertise. De som velger ut for barna ”hva som er best for barn”. (Max Weber 1864 – 1920. ”Makt og byråkrati” .)

Kunnskap og makt Makt over død til makt over liv. Kunnskap som kapital Knapphet på goder Kunnskap som makt – informasjon

Makt gjennom design : oppgaver og belønninger formell uformell synlig Usynlig Arbeidsfelleskap kan både være en kilde til kreativitet , men også til kontroll

Eliter og demokrati Stemmer teller men ressursene avgjør. Akseptabel ulikhet – verdier , men ikke posisjoner? Høyutdannede middelaldrene menn. Kjønn og sosial bakgrunn

Hegemoni Få gjennomslag for sine problemoppfattninger Formulere egne interesser Forankre dem i generell teori Gjøre sine oppfattninger allment tilgjengelig Mobilisere støtte for sin sak Til diskusjon: Hvordan kan førskolelærere oppnå dette og hva hindrer dem?

Makt sett nedenfra – maktesløshet og avmakt. Fra skam til protest. Benektning og bejaing av egen underlegenhet – fremmedgjøring? Ingenting å miste Passiv innordning og ironisk redefinisjon Splitt og hersk

De svakes opprør. Normer som binder de sterke – velferdsstaten. Motkulturer – sub kulturer Rettighetstildeling og brukerdemokrati Delegering og myndiggjøring uten kunnskap blir makten blind og uten ansvar blir den vilkårlig