Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Norsk-seksjonen vil.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Advertisements

Finn bitene som mangler
- Måten en maskin/ et program formidler et budskap til leseren Brukergrensesnitt.
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
1. Om postere Når vi her snakker om Postere mener vi vitenskapelige plansjer til bruk på seminarer, kongresser og i andre faglige sammenhenger. Vi snakker.
Digital kompetanse – nettbasert Tonje H. Giæver Louise Mifsud.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Webkommunikasjon og evaluering
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Internettsider In102 forelesning –V2005 Ola Bø. Høgskolen i Molde in102 f-4 v2002 Ola Bø2 Bredbånd?  Overføringshastigheter –Modem ~35 kbit/s  3,5 kbyte.
Del 2: Sjangre – e-post, hjemmesider og tekstmeldinger
Nye websider for Sørli skole
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Sammensatte tekster.
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
Høgskolen i Oslo INFORMASJONSTEKNOLOGI – PROGRAMFAG I STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM Leikny Øgrim & Bård Ketil Engen.
Tekst, bilde og komposisjon
Finn bitene som mangler Praktiske oppgaver – søk informasjon på nett.
Det ligger 10 minnepenner med materiale som vi skal bruke i løpet av seminaret. Kopier hele mappe Lillehammer2011 over på din lokale harddisk c:\ Installer.
Hjelp! Jeg skal undervise i IT 2!
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Faglig og administrativ bruk av Classfronter Vibeke Bjarnø Seminar for personalseksjonen
Opphavsrett Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo Avdeling for lærerutdanning
Fra pedagogisk programvare til læringsmiljøsystemer Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo IKT.
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim, Monica Johannesen IT-seksjonen Personalseminaret, LU
Kildekritikk Vibeke Bjarnø, avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på SOFFs konferanse Monica Johannesen & Leikny Øgrim.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på NKUL Monica Johannesen & Leikny Øgrim Høgskolen i.
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Bruk av digitale multimedier i norskfaget Nettsamtaler og samtaletekster i og utenfor skolen.
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Noen tips om PowerPoint
1. Om postere Når vi her snakker om Postere mener vi vitenskapelige plansjer til bruk på seminarer, kongresser og i andre faglige sammenhenger. Vi snakker.
Boknytt Hva er nytt i Panorama Vg1?
Grafisk Design Visuell kommunikasjon Intorduksjonsbilde.
Høgskolen i Oslo Samling II: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Konkrete eksempler på hvordan det jobbes med IKT i undervisning ved.
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
DidIKTikk, digital kompetanse i praktisk undervisning
Arkivskuff eller læringsarena?
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Digitale medier Multimedialitet.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Vibeke.
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Utvikling av digitale læremidler LAVA-LU prosjektet høst98- vår 99.
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A03 – våren 2004.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Bruk av internett i undervisning Leikny Øgrim og Vibeke Bjarnø 3. desember 2001.
Høgskolen i Oslo Digitale mapper Profiler fordypningsgruppe 4.februar 2008 Vibeke Bjarnø og Eva Michaelsen Avdeling for lærerutdanning.
Kommunikasjon over landegrenser – Hvordan bruke Internett i undervisningen av språklige minoriteter - Vibeke Bjarnø Telemuseet og
Fra kontekstavhengig til kontekstuavhengig språkbruk
Digital mappevurdering - eller? IKT og MAPPEVURDERING Anne Anne Fængsrud
Digitale mapper Hildegunn Otnes Høgskolen i Vestfold Våren 2002.
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 DRI 1001 Digital forvaltning Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk.
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
Hvilke plattformer bruker dere?
Digital startpakke kurs 3
Mangfold og fellesskap
Noen tips om PowerPoint
DRI IKT og informasjonssøking 2. Forelesning og seminar uke 4
Utskrift av presentasjonen:

Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Norsk-seksjonen vil være representert i deler av forelesningen ved Mette E. Nergård og Synnøve Skjong A04 – våren 2005

Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning Sjanger Innhold, situasjon, form Forventninger – vi møter bestemte sjangere med bestemte forventninger Handler både om:

Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning Nettsider som sjanger – hvilke signaler? Tekst Grafisk uttrykk Noe mer………..

Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning Sjangertrekk i hypertekst Hyper = over. Hypersturktur = over-struktur ”en struktur som ligger over biter av informasjon, binder den sammen og ordner den på flere forskjellige måter slik at den blir tilgjengelig og forståelig for de som skal bruke den” Øgrim

Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning Begreper relatert til hypertekst Hypertekst = en samling tekstbiter som er knytta sammen med hyperlenker Hyperstruktur = en samling informasjon som er knytta sammen med hyperlenker Hyperlenke = lenke = peker (= engelsk link) = lenkene som binder sammen bitene i en hyperstruktur Hypermedia = hypertekst + multimedia = hyperstruktur Multimedia = edb-systemer som inneholder f eks tekst, lyd, bilde, video, animasjon.

Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning Begrensninger og muligheter Skjermtekster/”digitale tekster” kontra papirtekster/lineære tekster/”analoge tekster”

Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning Ulike hyperstrukturer – ulike læringssyn? En kan sammenlikne hypermedia med tradisjonelle måter å organisere læring og kunnskaper på.

Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning Hypermedia - Typisk struktur

Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning Hypermedia - Lineær struktur:

Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning Hypermedia - klassisk feedback:

Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning Hypermedia - LCPP:

Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning Hypermedia brukt i undervisningen Relativt enkelt å designe små undervisningsopplegg(for eksempel noen få noder og lenker knyttet rundt en hjemmeside) Ved litt større systemer må designeren legge vekt på å lette brukerens orienterings- og navigasjonsproblem, og lede brukeren(eleven) i sin erfaringsoppbygging

Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning Hypertekstfortellinger på nett Hvor er professor Wang? 22.html 22.html Jenter! En roman som stadig slutter - eller ikke i det hele tatt. "Oppskrift " på enkel hypertekstfortelling

Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning Kursdesign og hypermedia Grunnleggende spørsmål: For hvem lager vi kurs? Hva skal brukeren oppnå med å bruke kurset/nettsidene? Hvorfor ønsker vi å benytte hyperstruktur? Hvordan skal kurset benyttes?

Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning Frihetsgrader i en hyperstruktur Hva veier tyngst – stor eller liten frihet? Bruken/konteksten, målgruppa etc. avgjør

Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning Tips om litteratur på nettet  Tale - skrift - digital skrift Om digitalisering og språklige funksjoner:  Når vilkårene for læring endres:  Weblog som pedagogisk nettverktøy i et dannelsesperspektiv: schulz.svt.ntnu.no/movabletype/ blogs/ruth/prosjekt_hf.doc  Skjermbaserte fellestekster: Digitale mapper og hypertekstskriving: Tekst og hypertekst- om hvordan mediet preger budskapet Ellers se på Hildegunn Otnes – gjort mye på dette Leikny Øgrim: Hypertekster, lenker og hyperstrukturer