Norges brannskole 6. juni 2007 Forvaltningsloven og offentlighetsloven. Advokat Åsunn Lyngedal.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bringe klarhet i alle relevante fakta
Advertisements

Astrid Øksenvåg Rådgiver EKOR AS
Faglig Forum for Formannskapssekretærer i Sandnes mandag 8. juni 2009
Ved juridisk rådgiver Silje Lægreid 19. januar 2011
Taushetsplikt for de folkevalgte politikere. Presentasjon av fung
Rettsregler vedrørende Internett og betydningen for informasjonsfriheten Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
JUS201 Dag
Velkommen til kurs for prøvenemnder, perioden
JUS201 Dag
JUS201 Dag
E-forvaltningsforskriftens (efvf) krav til elektronisk kommunikasjon
Dag Wiese Schartum, AFIN
Viktige lover og regler
Norm for informasjonssikkerhet Taushetsplikt
Forvaltningslov, taushetsplikt og habilitet – kommunal saksbehandling
Informasjonsplikt og uttalerett
v/advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
TILSETTINGER.
Regional samling med veiledning Forvaltningskompetanse
Studieadministrativt forum 26. februar 2010
JUS201 Dag
ENKELTVEDTAK SKAL VÆRE SKRIFTLIG n UNNTAK HVIS DET ER BYRDEFULLT n F.EKS UTENDØRS - BRANNVESENET n ELLERS HASTER.
Rett til innsyn i offentlige dokumenter
Åpenhet i kommunal forvaltning
Norsk Redaktørforenings Høstkonferanse Hotel Royal Christiania, Oslo, oktober 2008.
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Faglig Forum for Formannskapssekretærer i Sandnes mandag 8. juni 2009
Arbeidsrett Å være fullmektig KY 2008.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Offentlighet og partsinnsyn
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Regler om offentlighet og åpenhet
innholdet i enkeltvedtak
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
OPPFØLGING AV ULOVLIGE FORHOLD TVANGSMULKT - SAKSBEHANDLING
3 Marius Stub.
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Rett til innsyn for enhver. Offentlighetsloven.
Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 5 12./14. mars Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
HABILITET I ET NØTTESKALL
FORVALTNINGSRETT.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
SENTRALE PARAGRAFAR I:
Professor Kirsten Sandberg Alminnelig forvaltningsrett, JUS 2211 Høsten 2015, tredje og fjerde forelesning.
1 I NTRODUKSJONSLOVEN OG S AKSBEHANDLINGSREGLENE I FORVALTNINGSLOVEN Regelverksamling 27. september 2016.
Taushetsplikten i tverrfaglig samarbeid – utfordringer og muligheter
Rett til innsyn i forvaltningens dokumenter
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
3 Marius Stub.
5 Marius Stub.
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Dag Wiese Schartum, AFIN
NMBU, 4. Oktober 2017 Advokat Karoline Hagen
GJENNOMGANG AV FAKOPPGAVE FORVALTNINGSRETT
3 Marius Stub.
Professor Kirsten Sandberg
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Utskrift av presentasjonen:

Norges brannskole 6. juni 2007 Forvaltningsloven og offentlighetsloven. Advokat Åsunn Lyngedal

Forvaltningsloven og offentlighetsloven Forvaltningsloven vedtatt i 1967 Lovens formål I tillegg kommer ulovfestede regler

Lovens kapitler –Lovens område definisjoner –Om ugildhet –Alminnelige regler om saksbehandlingen –Om saksbehandling av enkeltvedtak –Om vedtaket (enkeltvedtak) –Om klage og omgjøring –Om forskrifter –Bestemmelser om virkning av feil, om utsatt iverksetting av vedtak og ikrafttredelse

Serviceregler. Gjelder for all forvaltning.Fvl kap. III. Habilitet § 11 Forvaltningens alminnelige veiledningsplikt § 11 a saksbehandlingstid, foreløpig svar § 11d Muntlige konferanser Bruk av adv. annen fullmektig § 12 Taushetsplikt §§ 13 flg Pålegg om å gi opplysninger skal ha hjemmel Skriftlighet og underretning? Kap V

Inhabilitet Hva er inhabilitet Formålet med bestemmelsene Forvaltningsloven § 6 –1. a Part –1. b Slekt og svogerskap –1. c Gift/forlovet –1. e Styremedlem, leder eller ledende stilling i selskap –2. Ledd ”Særegne forhold egnet til å svekke tilliten”

Serviceregler § 11 Forvaltningens alminnelige veiledningsplikt § 11 a saksbehandlingstid, foreløpig svar § 11d Muntlige konferanser Bruk av adv. annen fullmektig § 12

Taushetsplikt Forvl. § 13 flg Plikt til å sørge for at opplysninger en sitter med ikke tilflyter uvedkommende Hensyn: –Sikre at flest mulig tør å gi oss informasjon slik at vi kan treffe riktige beslutninger

Tre elementer i taushetsplikt: Forbud mot å formidle informasjon til andre. En plikt til å være passiv Plikt til å hindre andre i å få tak i opplysningene. En plikt til å være aktiv Forbud mot selv å utnytte opplysningene. Innhentet informasjon skal bare brukes til det de er innhentet for. Forvl. § 13 i.f.

§ 13. (taushetsplikt). Enhver som utfører tjeneste eller arbeid for et forvaltningsorgan, plikter å hindre at andre får adgang eller kjennskap til det han i forbindelse med tjenesten eller arbeidet får vite om: 1)noens personlige forhold, eller 2)tekniske innretninger og fremgangsmåter samt drifts- eller forretningsforhold som det vil være av konkurransemessig betydning å hemmeligholde av hensyn til den som opplysningen angår. Som personlige forhold regnes ikke fødested, fødselsdato og personnummer, statsborgerforhold, sivilstand, yrke, bopel og arbeidssted, med mindre slike opplysninger røper et klientforhold eller andre forhold som må anses som personlige. (…) Taushetsplikten gjelder også etter at vedkommende har avsluttet tjenesten eller arbeidet. Han kan heller ikke utnytte opplysninger som nevnt i denne paragraf i egen virksomhet eller i tjeneste eller arbeid for andre.

Hva er vernet? Personlige forhold Tekniske innretninger og fremgangsmåter Drifts eller forretningsforhold som det vil være av konkurransemessig betydning å hemmeligholde av hensyn til den opplysningen angår

Unntak Opplysningen kan gjøres kjent for den de direkte gjelder Gjort uidentifiserbare Alminnelig kjent eller tilgjengelig andre steder Samtykke opphever taushetsplikten Ikke taushetsplikt i forhold til sakens parter, forvl. § 18 Overtredelse er straffbart, strl. § 121

Regler som bare gjelder ved enkeltvedtak Hva er et enkeltvedtak? Forvl. § 2, 1.b. § 16 Forhåndsvarsel § 17 Utrednings og informasjonsplikt § 18, 19 og 20, 21: Partenes rett til å gjøre seg kjent med sakens dokumenter –Forvaltningens interne dokumenter –Faktiske opplysninger

§ 16. (forhåndsvarsling). Part som ikke allerede ved søknad eller på annen måte har uttalt seg i saken, skal varsles før vedtak treffes og gis høve til å uttale seg innen en nærmere angitt frist. Dersom en mindreårig (…) Forhåndsvarslet skal gjøre greie for hva saken gjelder og ellers inneholde det som anses påkrevd for at parten på forsvarlig måte kan vareta sitt tarv. I regelen gis forhåndsvarsel skriftlig. Det skriftlige forhåndsvarslet kan gis ved bruk av elektronisk kommunikasjon når mottakeren uttrykkelig har godtatt dette og har oppgitt den elektroniske adressen som skal benyttes for slikt formål. Er det særlig byrdefullt å gi skriftlig underretning, kan underretningen gis muntlig eller på annen måte.

Forhåndsvarsling kan unnlates dersom: a)slik varsling ikke er praktisk mulig eller vil medføre fare for at vedtaket ikke kan gjennomføres, b)parten ikke har kjent adresse og ettersporing av ham vil kreve mer tid eller arbeid enn rimelig i forhold til partens interesser og til betydningen av varslet, c)vedkommende part allerede på annen måte har fått kjennskap til at vedtak skal treffes og har hatt rimelig foranledning og tid til å uttale seg, eller varsel av andre grunner må anses åpenbart unødvendig.

Fortsettelse enkeltvedtak § 23 Et enkeltvedtak skal fattes skriftlig § 24 Forvaltningens plikt til å begrunne § 25 Begrunnelsens innhold og omfang § 26 Underretning om vedtaket

Brudd på saksbehandlingsreglene Klage –Formål –Hvem har klagerett –§ 29 Klagefrist. §§ 30, 31,32 –§ 33 Klagebehandlingen –§ 34 Klageinstansens kompetanse.

§ 35 Omgjøring § 36 Saksomkostninger

Forskrifter Utredning Høring Formkrav og kunngjøring

Kapittel VIII, Virkningen av feil, utsatt iverksetting av vedtak § 41 Ugyldighet ”Likevel gyldig når det er grunn til å regne med at feilen ikke kan ha virket bestemmende inn på vedtakets innhold.” § 42 Utsatt iverksetting av vedtak

Offentlighetsloven Forholdet partsoffentlighet/alminnelig offentlighet Offl. § 2: Saksdokumenter er offentlig så langt det ikke er unntak i lov ”Meroffentlighet” Lovens dokumentbegrep Utsatt offentlighet i særlige tilfeller

Unntak fra hovedregelen § 5 Interne dokumenter § 5a Taushetsbelagt informasjon § 6 Unntak på grunn av dokumentets innhold –§ 6 2 a –§ 6 2 c –§ 6 a

Forts off.loven § 8Hvordan gjøre et dokument kjent § 9 Saksbehandling og klage § 10 Samtykke fra den som har krav på taushet Off. loven i praksis Off.loven endringer

Ny offentlighetslov trer i kraft ? Mye de samme reglene Offentlig eide selskaper omfattes –Så langt de ikke driver rein næringsvirksomhet Tyngende å følge loven –små selskap –Mellom Etater kan være offentlig