Vi vet at alle kan. Alle elever kan lære trass ulike forutsetninger. Alle til topps – små avstikkere for enkelte elever – lærervansker, fremmedspråklig, oppmerksomhetsvansker, skoleflinke, usikre/passive Læringssti aktiviserte alle, fokus på eget arbeid og alle fullførte læringsstien! - læringseffekten Mestringsfølelse
Undervisningsplan Kompetansemål i engelsk etter 7. trinn: Språklæring: Bruke digitale og andre hjelpemidler i egen språklæring Tre av de fem ”Språkferdighetene” Solvang skoles IKT-plan Vurdering
Hva er en læringssti i Fronter? En læringssti er sider som er satt i et system hvor elevene skal følge en sti med presentasjonssider med ulike arbeidsoppgaver. Presentasjonssidene kan inneholde lenker, nettoppgaver, lydfiler, prøver, avstemming, bilder, videosnutter og tekst. (Her kan photostoryen komme. Og så kan vi si litt mer om hva en læringssti er)
Læringssti med forgreininger
Stikkord på smartboard Introduksjonsvideo til tema. Youtube fra Dublin.
Læringsmål
Lytte til engelsk tekst
Prøver
Avstemming
Spørreundersøkelse i klasse 5A
Spørreundersøkelse i klasse 5A
Hvordan syns du det var å arbeide med læringssti? Elevene svarte: Det var gøy fordi vi lærte så mye og vi forsto alt. Det var veldig lærerikt og spennende. Det var veldig gøy fordi det var litt lettere. Jeg lærte noe av det, og vi måtte gå tilbake hvis vi gjorde feil. Det var gøy fordi det var som en test på Internet med en gøyal premie!
Læringssti er et godt digitalt verktøy for læring Individuelt og selvstendig arbeid Tilpasset opplæring Forarbeid/etterarbeid Vurdering Gjenbruk (mal) Varierte arbeidsoppgaver Læringseffekt Styrt læringsløp Læringseffekt: ALLE måtte lese, lytte, skrive, svare på spørsmål. Grammatikkøvelser fra nettsted. Innholdsforståelsen ble sjekket både på flervalgsprøven og av svar på spørsmål til teksten ved innlesing av lydfil. Gjenbruk: Deles med andre lærere. Malen kan brukes om igjen til neste kap. Bra fordi læringsstien er forutsigbar og kjent for elevene. Arbeidsbesparende. Styrt – læreren har bestemt strukturen på læringsløpet, elevene må forholde seg til oppgavene som læreren har planlagt.