OPPGAVER MÅL TEKNOLOGI.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Mål- og resultatstyring i Hedmark fylkeskommune
Hvordan berede grunnen for de gode………
Markedsføring kommunikasjon. Markedsføring  Markedsføring – muligheten og nødvendigheten til muligheten og nødvendigheten til suksess. suksess.
LEDELSE KNYTTET TIL BYGGEPLASS OG EFFEKTIVITET
Roland Fürst Fürst og Høverstad ANS
Service møte-trekanten
VIRKSOMHETSPLANLEGGING
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Strategikart 2011 med noen gjennomgående mål
10. Organisasjoners effektivitet
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Strategisk ledelse, STR 9634
Teknologisk framgang og læring i oppdrettssnæringa i Norge
Trivsel, fravær, og turnover
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
Frederic Ottesen 23. september 2011
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Side 1 Fornying, fleksibilitet, inkludering Øyvind Johnsen
Definere og velge hovedmål og delmål
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Forelesning i mikroøkonomi.
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Sammen skal vi gjøre Stavanger-regionen åpen, energisk og nyskapende Vi arbeider med strategisk næringsutvikling i en flerkommunal.
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Mål og læring hos elever
Ansattes perspektiv på endring & omstilling
Globalisering, regionalisering og handelspolitikk Prosjekt ”Innovations, clusters and globalization” (NUPI, TIK, STEP) Egen konferanse :
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Trådløs kulturby Andy Pham Damir Nedic Amund Letrud Ruben Vijayaroopan Sivarajah Espen Olsen.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Organisasjoner setter oss i en spesiell kontekst (sammenheng) som gjør at vi tenker og handler på spesielle måter. Dette kalles organisasjonsatferd.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Rasmus Rasmussen 1 BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Kapittel 11 Prosjektvett.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Internasjonalisering konsekvenser for logistikk- markedet i Europa Harald Wand Salgsdirektør DFDS Transport Group.
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
The Relationship of Social Presence and Interaction in Online Classes Chih-Hsiung Tu; Marina McIsaac Gjermund Eikli.
Sammenhenger, problemstillinger og forklaringer
Kapittel 19 Verdiskaping, vekst og velferd
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Tema: Bedriftsutvikling 1.3. Organisasjonsutvikling
Kapittel 2- Juridisk metode
Presentasjon av forretningsplan
[Firmanavn] Forretningsplan.
[Firmanavn] Forretningsplan.
Veiledning - Verktøy for vurdering av strategier i en anskaffelse
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Organisasjonsteorier i et historisk perspektiv
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Mattias Øhra 2002.
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Presentasjon av forretningsplan
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Presentasjon av forretningsplan
Firmanavn Forretningsplan.
Utskrift av presentasjonen:

OPPGAVER MÅL TEKNOLOGI

Vareproduksjon Tjenesteproduksjon Produkt: Fysiske ting Konsum skjer uavhengig av produksjonen Ikke direkte kontakt mellom produsent og kunde, avstand Viktigste faktor; maskiner Immaterielle goder Konsum skjer samtidig med produksjonen Direkte og personlig kontakt mellom produsent og kunde Viktigste faktor; mennesker

Kan rutiner brukes? Kan rutinisere: (1) Lite variasjon i oppgaver og (2) mål – middelsammen-hengene er klare Kan rutinisere deler: Enten (1) eller (2) oppfylt Kan ikke rutinisere: Både stor variasjon i oppgaver, og uklare mål – middelsammen-henger

TEKNOLOGI Output Input En utvidet teknologiforståelse Innbefatter maskiner, utstyr og redskaper, samt kunnskaper, kompetanse og ferdigheter som man må benytte for å omforme råvarer (input) til ferdige produkter og tjenester (output) Output Input

Maskiner, utstyr og redskaper Industrialisering og automatisering Ikke alle oppgaver lar seg automatisere, for eksempel … Fokus før mot automatisering av utstyr for å øke produktiviteten Fokus nå mot kunnskapsmedarbeidernes produktivitet

Kunnskaper, kompetanse og ferdigheter Intellektuelt arbeid økt betydning Innen vareproduksjon økt bruk av kompleks teknologi som krever spesielle kunnskaper Økning i tjenesteproduksjon hvor kompetanse og emosjonelle aspekt står i fokus

IKT - ”en ny industriell revolusjon”? Noen virkninger for organisasjonen: Økt informasjonsmengde, hurtigere behandling, større lagringskapasitet, økt tilgjengelighet (søketjenester) Mindre avhengig av fysisk nærhet og direkte kommunikasjon Økt mulighet for koordinering og kontroll

MÅL domene - teknologien man skal benytte Defineres som ”en beskrivelse av en ønsket fremtidig tilstand” En organisasjons består av - geografisk område - kunder, klienter - leverandører - samarbeidspartnere/ konkurrenter - teknologien man skal benytte domene

Strategi: En beskrivelse av hva Mål - middel hierarki Overordnet mål Strategi: En beskrivelse av hva man tenker å gjøre for å realisere målene

MÅLBARE MÅL? Kompleksiteten i mål Kortsiktige vs. langsiktige mål Uklare mål – middel sammenhenger Reelle vs. symbolske mål Org. mål vs. individuelle mål Formelle vs. uformelle mål

Mål i offentlige organisasjoner Noen særtrekk: Offentlige org. er multifunksjonelle. Må forholde seg til ulike og motstridende hensyn Mange av oppgavene komplisert tjenesteyting Målene er ofte kontinuerlige, preget av kompromisser og mer komplekse Effektivitet vs. likebehandling?

Målforskyvning: Overmåling: Overfokusering av delmål på bekostning av overordnet mål Legge vekt på indikatorer som er lette å måle resultatet av Overmåling:

Effektivitet Grad av måloppnåelse i forhold til ressursbruk Høy produktivitet = høy effektivitet? Ikke nødvendigvis … Eks.:

indikatorer på effektivitetet? Hva kan brukes som indikatorer på effektivitetet?

Flere grupper – flere interesser Målforskyvning / overmåling … men hva er viktigst? Aktuelle problemstillinger: Flere grupper – flere interesser Målforskyvning / overmåling Tolkning av resultatet – hva skyldes organisasjonens innsats? Effektivitet på kort sikt kan true effektiviteten på lang sikt

The balanced scorecard” 4 sett indikatorer (Kaplan og Norton, 1996): 1) Finansielle - som fortjeneste, avkastning 2) Kundeperspektiv - som fornøydhet, markedsandel, lojalitet 3) Interne produksjonsprosesser - som kostnader, feilproduksjon 4) Evne til læring og vekst - som ansattes trivsel, den enkeltes produktivitet

Relativt stabile org. med bra ressurskontroll og klare mål – middelsammenhenger har med suksess anvendt mål som kriterie og motivator

Avrunding Organisasjoner varierer mye med hensyn til oppgaver, teknologi og mål. Mangfold og kompleksitet gjør det vanskeligere å vurdere effektiviteten. Overfokusering av kvantitative framfor kvalitative aspekt er et aktuelt problem spesielt innen offentlig sektor