Politisk påvirkning.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagoppgave Justert formulering
Advertisements

Politikk handler om å fordele goder og byrder i et samfunn.
De politiske partiene i Norge
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Hvordan intervjue en forsker?
Grav i all hast Siri Gedde-Dahl.
Media håndtering og kommunikasjon
En aksjon i regi av NLB. Leseglede er en unik opplevelse som alle bør kunne ta del i.
Sosiale medier - utfordringer for tillitsvalgte. Facebook større enn VG.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Veiledning av elever / lærlinger
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
STORE ER DE OG UTE STÅR DE En undersøkelse om oppbevaring av store løse gjenstander ved SIKA-museene.
Å skrive en sakpreget tekst
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
Linn Herning Rådgiver i For velferdsstaten Bli lokalaktivist – skap motmakt!
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
- Fast tilbud om brukertester som støtte til smidig – prosessen!
8 Det politiske systemet i Norge
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Ungdommens Bystyre 21 januar 2011 Erlend Jordal (Høyre)
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Personalforum Delprosess III: Økt samarbeid på tvers av nivåene Oppsummering Vi bidrar.
Muntlige presentasjoner
Kritiske suksessfaktorer for optimale resultater
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 7
Vegdirektoratet 4 mars Siri Legernes RIF ”Utenfra” erkjenner vi at: Omstillingen i SVV har kostet – både på organisasjons- og individnivå. Det tar.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Legg strategi for å vinne en miljøsak Tid: 30 minutter For mer info om foredraget kontakt: Andre relevante foredrag.
9 Politikk – noe for meg?. Stemme ved valg Frie politiske valg er et av de viktigste kjennetegnene på et demokrati. Ved å delta ved valg stemmer vi på.
12 Reflekterende lesing.
Kirkens Nødhjelps fasteaksjon 2013
Oljefondskampanjen i Fasteaksjonen 2015: Jobber og utvikling Sundvolden 25. januar 2014.
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
Opptrappingsplanen for rusfeltet: PRAKTFULL PLAN – PUSLETE PRISLAPP.
10 regler for å skrive for web
VI SKRIVER PRESSEMELDINGER informasjonssjef Erik Hansen Byrådslederens avdeling Kommunenes Hus, 17. oktober 2001 Oslo kommune Byrådet.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Tema: Kommunikasjon i team
KAPITTEL 5 OPPGAVE C Sett inn preposisjoner eller adverb som passer 1. Å være enig i en sak. (Man tenker likt i en sak på forhånd, uten at man diskutert.
Krise: fare & mulighet.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Å bygge en profesjonsgerilja på sosiale medier
Dokumentasjonsdag Torsdag 17.mars :00 – 15:00 Oppsummering fra gruppearbeid.
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Media og kommunikasjon - Noen refleksjoner Eirik Løkke,
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Stemmer teller – ressurser avgjør Arbeid med politisk påvirkning.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Direkte kontakt og lobbyvirksomhet Vi skiller gjerne mellom to former for uformell kontakt mellom politikerne og ulike pressgrupper: Direkte kontakt og.
Barnehagepolitisk offensiv MÅL Fra sentralstyrets vedtak: «Utvikle og gjennomføre en barnehagepolitisk offensiv for å sikre og videreutvikle kvaliteten.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Verktøykasse Lokalvalg 2015 Norsk Revmatikerforbund.
Kapittel 8. Hva kan true demokratiet?
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Hvilke plattformer bruker dere?
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Samarbeid og medbestemmelse
Barnehagepolitisk offensiv
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Hvordan SKRIVE en god CV?
Utskrift av presentasjonen:

Politisk påvirkning

Bygge relevans Hva gjør mitt budskap aktuelt? Hva gjør mitt budskap viktig for folk flest? Hvordan kan mitt budskap påvirke folks hverdag? Hvordan utgjør mitt budskap en forskjell? F,eks politikerne vil ha mer læring, vil utjevne sosiale forskjeller, få ned sykefravær. Viser ofte til viktigheten av tidlig innsats. Hjelper ikke med tidlig innsats uten kvalifiserte lærere.

Kjernen i å lykkes med politisk påvirkning Politisk påvirkning dreier seg om å hevde seg i mengden av gode formål. Det er ikke nok å få politikernes støtte det må også være vondt å ikke prioritere din sak

Det folk oppfatter som virkeligheten, er virkeligheten

Finne punkter de politiske partiene kan enes om.

1. Lag en plan Hvor står vi i dag? Hva ønsker vi å oppnå? Hvordan jobbe for å oppnå målet? Hvilke barrierer står eventuelt i veien Tidsplan for arbeidet (Hvordan er den formelle/uformelle beslutningsprosessen?) Hvem kan vi påvirke inn mot f,eks posisjonspartiene Hvilke tema står på dagsorden? Kjenn menneskene, hvem er det nødvendig å påvirke? Hvor står de i eget parti? Hva er hjertesakene? Hvem lytter de til? Hvem er autoritet på området?

2. Vær tidlig ute Sett deg inn i saksgangen til de du vil påvirke, for å sikre å komme inn tidlig i prosessen Spillerommet er størst i starten av en prosess. For å få penger til en sak over statsbudsjettet må vi være ute et år i forveien, eller helst to. Det aller meste av statsbudsjettet for 2017 er spikret i februar 2016.

3. Etabler problemet Vi må alltid forsikre oss om at folk forstår hvilke problem vi ønsker å løse. Ikke hausse opp elendighetsbeskrivelser, men peke på reelle problemer Når forståelsen av et problem vokser, vil politikerne etter hvert bli presset til å foreta seg noe

4. Vær løsningsorientert Konstruktive forslag på løsninger Vise fram den kunnskapen og erfaringen som gjør at vi er eksperter på saksfeltet Skape troverdighet

5. Still godt forberedt Gi en kort og konsis presentasjon av saken du skal snakke om, samtidig som vi er klare til å diskutere saken ned i minste detalj. Sett deg inn i de ulike partienes verdier og politikk. Forbered deg godt på motargumentene og gode svar Argument som ofte brukes av politikerne i denne saken, er at det ikke finnes nok barnehagelærere til å innfri kravet. Det stemmer ikke. Mange av de 10 000 barnehagelærerne som er i andre yrker kan komme tilbake, og det utdannes langt flere nye barnehagelærere enn det slutter

6. Skriv et kort notat Politikere har lite tid og mye å lese. De bør få en tekst på maks en A4-side om problemet med dagens situasjon, fakta, svar på det viktigste motargumentet og vårt konkrete forslag til løsning. Det vil styrke vår sak om vi kan koble den direkte til formuleringer i partiprogrammet til de vi skal møte. Sett gjerne på en prislapp, slik at politikerne lettere kan vurdere hva som må til for å gjennomføre tiltaket.

7. Ha et klart budskap Hovedbudskapet må være tydelig og kunne oppsummeres i en kort og lettfattelig setning, for eksempel: «Barnas utdanning starter i barnehagen – derfor trengs det flere barnehagelærere». Budskapet må oppleves som viktig og fornuftig.

8. Snakk med alle- bruk tid på tvilerne Delta på relevante arenaer og presentere saken vår slik at mange blir kjent med den Bruk tid på tvileren. Det kan ofte være de som ennå ikke har bestemt seg som avgjør om vi vinner fram. Et møte med en politisk rådgiver kan være like nyttig som et møte med politikeren selv. Rådgiverne har gjerne mer tid og kan som regel sakene godt.

9. Lag allianser Ved å inngå allianser med andre organisasjoner, for eksempel for foreldre eller andre organisasjoner, står vi sterkere enn om vi står alene. Skap gjerne gode relasjoner til viktige aktører før du virkelig får bruk for dem. Hvis du kjenner folk og kanskje også har hjulpet dem, blir det lettere å foreslå et samarbeid. Kanskje vi også klarer å tenne en gnist hos en viktig personlighet i lokalmiljøet eller en kommentator i avisen? Det er alltid effektivt at andre tar våre formuleringer og argumenter i bruk.

10. Gi ros Alle politikere ønsker å bli husket for noe – og de trenger seire. En politiker som har hjulpet oss fortjener ros, selv om ikke alt ble helt perfekt. Kom vi et stykke på veien, må vi vise at vi setter pris på det. Det skal være både nødvendig og positivt å samarbeide med Utdanningsforbundet.