Å høre til – Et lag rundt eleven

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
ABC FOR KLASSEKONTAKTER
Advertisements

FAU Berger Skole Barbro Nordland Johannessen, FAU leder
FAU ved Sten-Tærud skole
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Skolens styringsform Driftsstyre FAU Klassekontakter Alle foreldrene
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Oslo kommune Utdanningsetaten Årvoll skole FAU FAU er forkortelsen for Foreldrerådets arbeidsutvalg. Alle foreldre som har barn på skolen, er medlemmer.
FAU Møte 3. september 2013 Velkommen Registrering ved døren.
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Foreldrerådets arbeidsutvalg (FAU)
Hva er en foreldrekontakt?
Hvorfor FAU? Opplæringsloven § 11-4
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
FAU - Lysarkene ligger på MEDLEM AV FAU - HVA NÅ? - Hva gjør FAU? - Hvordan jobber FAU? - Hvorfor har vi FAU? Alle foreldre som.
Nittedal 19. sept
Foreldrenes og elevenes nettverk i Bergen kulturskole
Foreldreutvalget for grunnskolen i Levanger ( FGIL ) * FGIL er valgt for å være et koordinerende og felles ledd for alle Foreldre arbeidsutvalgene (FAU`ene)
Hvorfor foreldremedvirkning?
Møte med klassekontaktene
Det viktige samarbeidet
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Vi leker, vi lærer , vi trives!!
Forebygging og rutiner ved Mobbing
Foreldremøte Iglemyr skole 02. Februar 2016 Christian Asserson, Leder FAU.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Framgangsmåte i mobbesaker 1. 2 Ved mindre episoder: Ta affære på stedet (gjelder for alle ansatte) og marker tydelig til hver enkelt plager at dette.
FAU Oppstart God oppstart på trinnene – vi er godt i gang Kompetansehevingsdager for personalet -kompetanse for mangfold -foredrag om utfordrende.
Velkommen til FAU Sammen skal vi: Jobbe for et godt skolemiljø Ta initiativ til sosiale aktiviteter for elevene Informere og høre alle foreldre om aktuelle.
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
SMU 30.mai 2017 Olweus undersøkelsen trinn Svarprosent: 91,2%
Hvordan forebygge mobbing?
Bli med! Barn.
Velkommen til Åmot ungdomsskole
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Lokal Trivselsundersøkelse for 1. – 4. trinn
NOKO 2017 Arbeid mot mobbing i Norge
ER SINE BARNS FØRSTE OG VIKTIGSTE LÆRERE
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Mål for skoleåret – «indremedisin»
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Hvordan kan FAU bidra til å skape god skolemiljø?
Mobbeombudet i Stavanger
01-17/18 Rektor ønsker velkommen og presentasjonsrunde
Foreldremøte 6.kl..
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
ELEVENES ARBEIDSMILJØ
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Velkommen til foreldremøte 1.trinn
Velkommen til Teglverket skole! Foreldremøte høsten 2017
Velkommen til foreldremøte 6. og 7.trinn
Trygt og godt skolemiljø
Velkommen til foreldremøte 4.trinn
Kjære foreldre Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Informasjon om FAU (Foreldrerådets arbeidsutvalg) og klassekontakter
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Trygt og godt skolemiljø
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Tilhørighet, kunnskap og glede!
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Nytt regelverk om skolemiljø «Nulltoleranse mot mobbing»
Psykososialt skolemiljø
Kurs for klassekontakter Rossabø skole
Utskrift av presentasjonen:

Å høre til – Et lag rundt eleven Fylkesmannen I Oslo og Akershus 8. mai 2015 v/ Elisabeth Strengen Gundersen FUG-leder

Manifest mot mobbing http://www.udir.no/Laringsmiljo/Arbeid-mot-mobbing/Manifest-mot-mobbing/Voksne-skaper-vennskap/Filmer/Voksne-skaper-vennskap---sammen/ Hvorfor virker det ikke?

NOU 2:2015 En falitterklæring! Vi må slutte å vente på NOEN! – «andre» dukker aldri opp… Jeg lover at FUG skal følge opp rapporten, og sørge for å bidra der vi kan for at de virkemidlene som pekes på skal bli gode!

Om FUG Vet du hvem vi er? Vet du hva vi gjør? Finn frem mobilen – finn Foreldreutvalget på FB og lik oss! Husk oss – fortell om oss - bruk oss!

Hva skal du gjøre NUH? Reis hjem og lag en plan for lagbygging. Planen skal være ferdig FØR sommerferien Inviter alle FAU- og SMU ledere til felles samling sammen med alle rektorer innen 2 uker av skoleåret 2015/2016 er omme. Lær deltakerne om rådsorganene og hvilke arbeidsoppgaver de er tenkt å ha – sørg for at kunnskapen skapes i dialog – ikke som forelesning! Gi deltakerne konkrete arbeidsoppgaver på egen skole

Gi deltakerne arbeidsoppgaver på egen skole Samle alle klassekontakter og skolens ansatte til felles møte – skap dialog! Fokus er trygt skolemiljø Gå gjennom Elevundersøkelsen og finn utfordringer å jobbe med. Arranger felles møte med frivilligheten i nærmiljøet til skolen – sørg for at laget rundt eleven også inkluderer de utenfor skolen

Samarbeidet er ikke frivillig for skole og hjem Både skole og foreldre har plikter og rettigheter Ingen av partene kan velge bort samarbeidet Nærmiljøet kan være en frivillig og viktig del av laget rundt eleven – men de må INVITERES inn!

Løsningsorientert - ikke forsvar Når fortvilte foreldre ringer FUG, så hører vi ofte at de opplever at skolen går i forsvar med en gang de sier at ungene blir mobbet. Skal man plassere skyld eller forsvare seg, gir det et dårlig utgangspunkt for å finne løsninger.

Kamp mot mobbing Krever tydelige voksne Krever arbeid med et godt skolemiljø Krever samarbeid og likeverd Alle må bidra og oppleve eierforhold til tiltak

Vi må løfte sammen