Ikonoklasme som virkemiddel Eivind Røssaak MEVIT 4120 V- 2007.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
OM – AV –FOR MANGFOLDIGE MUSEUMSBRUKERE KUNNSKAP OM – MEDVIRKNING AV – FORMIDLING FOR MANGFOLDIGE BRUKERE 2 fokusgrupper 1 med studenter 1 med lærere (kort-kort.
Advertisements

Skoleturné med Riksutstillinger. Bussturné: Adbusters med venner.
Medier og informasjonskunnskap
”En kreativ bearbeidelse av virkeligheten” Grierson
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Arven Fra Jerusalem LLaget av, Kaja, Mariel, Lisa og Kjetil.
Skulptur Skulpturer er tredimensjonale kunstgjenstander. Den formen en skulptur får, er mer avhengig av det materialet den er laget av enn tilfellet er.
Lag film. Lag video •Videoteknologien har utviklet seg raskt de siste årene. Digital video er i ferd med å avløse analoge systemer. Med digital video.
Internasjonal Organisasjon for Migrasjon
Multifunksjonell lærings- og informasjonsformidling 07 Gruppen New Business Forms in e-Business and Media ‹‹e-Media›› Final Report of the NICe Project.
GIL & MOTI TOTALLY DEVOTED TO YOU Stavanger kunstmuseum 8. september-13.november 2011.
LIVE_LIFE Gruppe 2, IKT og KUNST.
EPISK DIKTNING inkl novelle
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Arkitekter skal skape verdi Espen Berger TANDBERG.
Roman- og novelleanalyse
Eksamen i muntlig norsk
 Albert Schweitzer, Von Reimarus zu Wrede: Die Geschichter er Leben-Jesu-forschung, 1906  Kritikk av Jesus-forskningen i 19.århundre: Jesus i eget bilde?
100 ÅR MED JAKTEN PÅ JESUS OG PÅ VESTENS KRISTNE IDENTITET Halvor Moxnes.
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Brukergrensesnitt og design av skjermbilder
Kirsti L. Engelien - faglig pedagogisk dag 2011 Interaktive tavler – noe for deg?
Religioner og livssyn i dag
Utdanning for informasjonssamfunnet – hvorfor digital kompetanse?
MEDIEMØTER 2 Presentasjon av lærebok
Dette er innledningsfoil. Velg Vis, Maler og Tittelmal fra menylinjen og du kan datere og skrive inn bunntekst for hele serien, og endre teksten her. Norwegian.
Studiespesialisering med formgivingsfag
PluRel Religion i pluralistiske samfunn Religion og sekularitet, verdier og samfunn: spenning, samspill, og utveksling i nye formasjoner Terje Stordalen,
Klodens Kamp: Privat fundamentalisme kontra offentlig (globale) institusjoner Jennifer L. Bailey Førsteamanuensis Institutt for sosiologi og statsvitenskap.
Peace Research Institute Oslo Fordommer Fordummer Oslo, 23. november 2010 Rojan Ezzati.
Kunstnerisk utsmykning av kommunale bygg
Kåseri i Harstad Astri Fremmerlid som var med på å starte Harstad Historielag, er nå direktør for Perspektivet Museum. Det er en offentlig.
Sammensatte tekster ?.
© Owen Franken/Corbis/NTB Scanpix. Læringsmål kapittel 11 -tilegne deg et ordforråd og en del fakta slik at du kan gjøre rede for sider ved Tysklands.
Stipendprogrammet for kunstnerisk utviklingsarbeid
Digitale medier Multimedialitet.
Symbolske data Pensum: Olsen, kap. 2 ”Symbolic Data”
Gruppe J Devdas - En typisk film fra den tredje verden? Av: Ane Schjolden, Anne Linn Ensby, Solveig Hagelund, Trond Halvorsen.
Stortingets arkiv torsdag 23. september kl. 10 Oppmøte senest 9.45, inngang Løvebakken Påmelding til innen 20.
Video Galleri Foto Galleri om oss Copyright Panorama Norge Din leverandør av film og bilder fra luften eller noe slik Her skal det være et slideshow av.
Improvisasjon F2C mandag Hege Hansson.
1 Kontekstuell undervisning Se: H L-K To bevegelser i samfunnet Sentripetal: Det som binder sammen. Enhet Sentrifugal: Det som splitter. Fragmentering.
SAMMENSATTE TEKSTER Læreplanen sier at eleven skal kunne
Teater i Middelalderen Tidlig middelalder HøgmiddelalderSenmiddelalder.
Prosjekt INF5720 Vikingskipshuset Høsten vikingskipshusetvikingskipshuset INF Vikingskipshuset 2 Deltakere Ingvild Hardeng Geir.
G.F. Hegel ( ). G.F. Hegel: Historiens filosofi (1821) Evolusjonisme Dialektikk Historie er utvikling; stillstand er ikke historie.
IKT – prosjekt i barnehagen Mål: Dokumentasjon av hverdagen vår.
Media og kommunikasjon - Noen refleksjoner Eirik Løkke,
19-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Bergen 9.mars.
Det flerkulturelle samfunnet Norge er et flerkulturelt samfunn. Svært forenklet betyr det at det bor folk fra mange kulturer her. I denne sammenhengen.
Hinduisme En introduksjon. Hva skal du lære? forklare hva tempelet betyr for norske hinduer fortelle om hinduenes templer og hellige steder fortelle om.
Massemedier. Hva er et massemedium? Teknisk hjelpemiddel eller kontaktledd som gjør det mulig å kommunisere med et stort antall mennesker som ikke befinner.
AKVARELL MALING Fargeperspektiv. diskutere hvordan kunstnere i ulike kulturer har framstilt mennesker gjennom tidene, og bruke dette som utgangspunkt.
DRI1002-V05 7. seminar 14. mars Arild Jansen , AFIN
Skoleturné med Riksutstillinger. Bussturné: Adbusters med venner.
Digital kunst, kultur og kommunikasjon Arbeidskrav 2b, Hioa høst 2016 WORKSHOP: FOTOGRAFI I SOSIALE MEDIER Elisabeth og Anne Gro.
Attraksjoner som filmteknikk
Antikken 700 f.kr-500 e.kr Middelhavet og midt- østen
Sett inn video fra Vimeo:
Buddhismen Av Victoria, Monica og Martine. Innhold  Livssyn og Religion  livet etter døden  Klesdrakt  Matretter  Musikk og språk.
Kristendommen Hvem, hva, hvor?.
Gode venner som hjelper andre
Konflikt Hva betyr ordet konflikt? Gi eksempler på konflikter.
Fjernledelse. En presentasjon for ledere om hvordan følge opp medarbeidere på daglig basis. 23. mars 2018.
Koble opp nearpod.com Kode: xuikn
Kapittel 4 Sjangrer Del 3: Skjønnlitteratur, lyrisk diktning
Religion og Identitet Lisa Stornes
Pål Repstad Universitetet i Agder Mars 2019
Innspill til presentasjonen
FORELDREKONTROLL Vet du hva dine barn surfer på, spiller eller bruker av app`r? Det er ikke lett å følge tempoet til egne barn og hva de blir utsatt for.
Utskrift av presentasjonen:

Ikonoklasme som virkemiddel Eivind Røssaak MEVIT 4120 V- 2007

Modernitet og film Utgangspunkt Walter Benjamin: ”Kunstverket i reproduksjonsalderen” (1935-6) Filmen er ikke bare en ny kunstart, men et medium som endrer kunstbegrepet og det menneskelige sensitivitetspotensialet Tempo, bevegelse, destruksjon av aura, alt det som er opphøyd Marx og Nietzsche: det nyes muligheter til å endre alle verdier

Boris Groys Kunsthistoriker fra Kunsthøgskolen i Karlsruhe, Tyskland Historie og medieorientert kurator og kritiker Gesemtkunstwerk Stalin, 1988 Topologie der Kunst, 2003 Film, video, nye medier, nyere former for installasjonskunst og neoavantgarde

Essayet ”Iconoclasm as an artistic device/ Iconoclastic strategies in film”, 2002 Utstillingen ”Iconoclash” om billedkriger i dag, 2002, ved ZKM i Karlsruhe, kuratert av Bruno Latour og Peter Weibel Boris Groys kuraterte og skapte flere av filminnslagene ved denne utstillingen

Ikonoklasme og religion Billedknusing Religiøs og politisk destruksjon av hellige bilder og monumenter som gjerne tilhører en annen religiøs gruppe Billedknuserne kalles gjerne ”ikonoklaster”

Ikonoklasme og film Kampen om korrekt form for religiøs dyrkelse (i den religiøs sfære) Kamp om mediehegemonier (sekulær ikonoklasme) ”cinematic iconoclasm”

Kunsthistorisk blikk på film Avantgardistisk historiesyn Ikonoklasme-perspektiv på: –Konflikt mellom virkemidler –Konflikt mellom kunstarter –Konflikt mellom medier Blanding av høy og lavt Aktualitet: film i gallerier og museer

Filmen som vendepunkt Groys, med Benjamin: det var først med filmen at massene forsonte seg med modernitetens impuls i retning fragmentering og kollage i estetikken Gilles Deleuze: filmen transformerer borgeren til en åndelig automat Erstatter den menneskelige tankestrøm

Filmmediets privilegium: bevegelse Feiringen av bevegelse (S. Kracauer om temaer og objekter som passer best for film) Implisitt mediekritikk Bevegelsen som ikonoklasme Vitalisme, aktivitet, praxis Alt statisk ødelegges (fra Marx til Chaplin og Hollywood) Karnivalisme (ikke ved massene, men for massene, som kunstnerisk strategi)

Paradokset Den immobile tilskuer En parodi på det ”kontemplative liv”

Filmens martyrium Den første ikonoklastiske gesten mot filmen selv: Oppgjøret med passiviteten Eisensteins propagandafilmer Sjokkeffekter (attraksjonsmontagen) skulle mane til aktivitet Avantgardens anti-filmer (fra Debords svarte lerret til Godards billedkritikk) Filmen inn i gallerier Inn i nye medier: video, datamaskin, DVD

Eksempler Populærfilmen: Både Cecil B. DeMille, S. Eisenstein og Fritz Lang iscenesatte politisk og religiøs ikonoklasme Dagens filmer: den ikonoklastiske trussel kommer utenfra (Independence Day, Armageddon, Mars Attacks) Det nye Hollywood: den ikonoklastiske trusselen kommer fra den digitale filmindustrien selv (The Truman Show, The Matrix) Immanent filmkritikk/ mediekritikk DVD-argumentet/ dialogen/ forhandlingen

Diskusjon av filmeksempler The Matrix Bill Viola: The Quintet of the Astonished Martin Arnold: Alone