Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Advertisements

Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
Trinn 7 Lage en skriveplan for skolen - Hva velger vi?
Skrivestien.
Kompetente barn og unge
Veiledet lesing Mørkved skole
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Praksislærermøte GLSM-praksis
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
Bokpresentasjon Oslo.
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Strategier og kompetanse
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
Trinn 4: Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver.
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Lage en skriveplan for skolen
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Praksiseksempel fra Lørenskog
Skolevandring.
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
Gardermoen januar 2016 Ressurslærersamling Læringsfremmende vurdering Marthe Lønnum Trude Kringstad.
Trondheim 14. april 2016 Tilgang til livet … Maria og Iris.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Språkløyper Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving sprakloyper.no.
Erfaringsutveksling i plenum: Hvilke erfaringer har dere gjort dere med tenkeskriving i klasserommet?
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Informasjonsmøte FAU Kirkevoll skole desember 2016
Skolebasert kompetanseutvikling
Kultur for læring 21. september 2017 Tore Skandsen, IMTEC.
Ta utgangspunkt i elevenes interesser og erfaringer B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Elevintervju B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Modul 1 – Representasjoner
Modul 1 – Kartleggingstest Alle Teller
Utskrift av presentasjonen:

Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet Trondheim 16. april 2015 Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet Astrid og Iris Inspirasjonsforedrag, faktisk!

Program Erfaringsdeling Skolebesøkene Skrivestien Pedagogisk loppemarked: refleksjon over egen praksis Evaluering

Erfaringsdeling Bispehaugen Kolstad Byåsen Hver skole har 15 minutter inkludert tid til spørsmål

Det må brukes mer tid på skriving i norske klasserom! Normprosjektet 2012–2016 er det største forskningsprosjektet om skriveopplæring som noen gang er gjort i norsk skole. Over 3.000 elever og 500 lærere har deltatt. Målet med prosjektet er å øke den kunnskapen om hvilke skriveferdigheter en kan forvente av elever på ulike trinn. (Normprosjektelevene og kontrollgrupper har gjennomført skriveprøven)

Tenkeskriving FEM PRINSIPPER FOR GOD SKRIVEOPPLÆRING 1. Skrive mye på fagenes premisser, og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen. 2. Bruk formativ vurdering for å fremme elevenes skriveutvikling 3. Gjør elevene til strategiske skrivere 4. Gi rammer som støtte for elevenes skriving 5. Skap et klasserom der en diskuterer tekst og skriving Beskriv deg selv som skrivelærer i dine fag, basert på de fem prinsippene for god skriveopplæring - hva lykkes du godt med? -hva bør du jobbe mer med? Skriv i tre minutter Del med sidemannen

Å skape kultur for lesing Lærerengasjement Lærer som deltaker/ modelleser Elevambisjoner Hvorfor lese – hvordan lese - lese og forstå? Tekster til og for alle ”Et vell” av tekster Tilgang til tekster Klasserommet som lesearena Veiledet lesing – frilesing Kommunikasjonsformer i klasserommet læresamtale, prosess-produkt Skrivepraksiser Prosess - produkt 7 strategier for bedre leseforståelse (artikkel på hjemmesiden)

Hva er viktig? Dybdelæring Kompetanser Selvregulering -Kompetanser i fag og fagområder -Kompetanser i å lære -selvregulering -Kompetanser i kommunikasjon, samhandling og deltakelse -lesekompetanse -skrivekompetanse -Kompetanser i å utforske og skape Dybdelæring Utvikle helhetlig og varig forståelse innenfor et fag eller på tvers av et fag-område Kompetanser Ta i bruk kunnskaper og ferdigheter. Selvregulering Å kunne reflektere over egen læring og å kunne bruke læringsstrategier og strategier for å regulere egen læringsprosess

Skolebasert kompetanseheving Skoleleder må lede lærerkollegiet til felles forståelse og god samhandlingspraksis. Kollektiv læring. Etablere felles mål og kommunisere forventninger til hverandre Utvikle profesjonelle arbeidsmiljøer der lærere reflekterer over egen praksis basert på felles kunnskap. Utvikle en kultur for deling

Skape en kultur for deling Ulike måter å dele på: Café-dialog http://verktøykassa.no/doc//Verdenskafe%CC%81_.pdf Lesson study Pedagogisk loppemarked

Veien videre? Skrivestien? Fagsamling Utprøving i egen praksis Refleksjonssamling

Mål for kompetanseutviklingen Det overordnede målet med Skrivestien er at den enkelte elev skal få best mulig skriveopplæring med fokus på skriving som grunnleggende ferdighet Skrivestien er et verktøy som kan brukes i en skolebasert kompetanseutvikling i skriving som grunnleggende ferdighet Den kompetansen som hver enkelt lærer og skolen som helhet opparbeider seg gjennom kompetanseutviklingen må planfestes for å sikre videre progresjon

«Lesson Study» – læreres samarbeidslæring satt i system

Lesson study Eks: - Tenkeskriving - Argumenterende skriving God metode fordi: Flere lærere har ansvar Avgjør selv hva de vil lære mer om Observasjon av egne valg Har selv kontroll på tidsbruk En gruppe lærere kommer sammen og bestemmer seg for hva de ønsker å lære og å forbedre i egen praksis Eks: - Tenkeskriving - Argumenterende skriving - Responsarbeid Planlegger ei undervisningsøkt grundig og hvordan de vil observere undervisninga Økta gjennomføres av en lærer og observeres av de andre Lærerne møtes og reflekterer over hva de har observert 2-3 slike «sykluser» i løpet av et skoleår. Pkt.4; lurt å bruke tenkeskriving i forkant av refleksjonssamtalen. Etter pkt.4, velge vei….Lærerne har selv kontroll over egen tidsbruk. Bearbeide planene og gjennomføre økta en gang til i en annen elevgruppe og observere konsekvenser av endrede planer Dele sine erfaringer med resten av personalet

Meld dere på Skrivestien: www.skrivesenteret.no Dette får dere: -Kontaktperson -Veiledningsperm -Diverse artikler Meld dere på Skrivestien: www.skrivesenteret.no

Pedagogisk loppemarked Spesialavfall (det bør vi kvitte oss med) (1) Skrytelista (dette fungerer) (2) Idéhjørnet (ideer du har fått underveis på kurset) (3) Det glemte bakrommet (gode metoder som er lagt bort) (4)

Pedagogisk loppemarked Tenke selv/skrive individuelt på hvert punkt Drøfte i grupper (skolevis) Henge opp lapper på plakatene Oppsummere felles