25.august 2009 Hans Fredrik Dahl Exfac03-MVIT: Kommunikasjon og mediering.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Advertisements

HVA ER ?.
Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
Medier og informasjonskunnskap
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
12. Oppsummering.
E Morteza Amari, 2006 ”To be online, or not to be online: That is the question!”
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
Barn og massemedier n Hva er spesielt med massemedier? n organisasjoner og teknologi som produserer massekommunikasjon n Budskap som produseres og spres.
Retorikk Læreplanen sier at du skal kunne
Kva kan kyrkja lære av skulen? Å lære å lære Meiningsfull læring.
SOSIAL KAPITAL.
Introduksjonssenteret
Fjernsyn, radio, dagspresse
Visuell kommunikasjon og bruken av estetiske virkemidler
Læreplanen sier at eleven skal kunne
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
MEDIE- OG INFORMASJONSKUNNSKAP
EXFAC03-MVIT forelesning 1: introduksjon
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Lesing og skriving i fremtidas skole – analogt og/eller digitalt
Kulturskolene: har de noen verdi? Nina Scott Frisch KS-Nordland -årsmøte Bodø 19. Oktober 2010.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
EXFAC03-MVIT Marshall McLuhan: ”Mennesket og media”
MEVIT03-MVIT forelesning 2 Mediumteori Pensum: Hjarvard, Meyrowitz, Horton/Wohl, Johansen.
EXFAC03-MVIT Samværstenkning om kommunikasjon
EXFAC03-MVIT Introduksjon til emnet Emnets websider:
Mevit2529 Medieretorikk Forelesing 2:”Retorikk i vår tid” Espen Ytreberg.
Oppsummering av kurset
EXFAC03-MVIT Påvirkningstenkning om kommunikasjon.
Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Framveksten av mediesamfunnet Forelesning 2, 20/8 2007, Espen Ytreberg.
EXFAC03-MVIT Forelesning 5 Samværstradisjonen Pensum: Carey, Rommetveit, Vagle et al, Ytreberg.
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Påvirkning ExFac H November 2006 Knut Lundby.
Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Forvandlingstenkning om medier og kommunikasjon Forelesning 3, 7/9 2007, Espen Ytreberg.
EXFAC03-MVIT Forelesning 4 Meningstradisjonen Pensum: Kjørup, Eco, Fairclough, Vagle et al.
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A03 – våren 2004.
EXFAC03-MVIT Forvandlings-tenkning om kommunikasjon.
1.sept 2006 Exfac03-MVIT: Kommunikasjon og mediering.
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Norsk-seksjonen vil.
PED2300 – høsten Rønnaug Sørensen
Sammensatte tekster PPU
Sammensatte tekster ALU
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Veiledning og kommunikasjonsteori
SAMMENSATTE TEKSTER Læreplanen sier at eleven skal kunne
Samværstenkning om medier og kommunikasjon
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
Kort innføring i retorikk. Hva er retorikk? Bare retorikk? (Retorisk spørsmål...) Kunsten å overtale, overbevise En tverrfaglig teori om å skape, analysere.
Massemedier. Hva er et massemedium? Teknisk hjelpemiddel eller kontaktledd som gjør det mulig å kommunisere med et stort antall mennesker som ikke befinner.
Sosiale medier Film: Social media revolution 2011Film.
Språklig variasjon LUT 2 HØST Oversikt over emnet  Språklig variasjon – hva er det?  Språk og dialekt  Språk og identitet  Språklig variasjon.
The Relationship of Social Presence and Interaction in Online Classes Chih-Hsiung Tu; Marina McIsaac Gjermund Eikli.
Om forvaltningens kommunikasjon med innbyggerne
Kommunikasjon I personlig kommunikasjon er vi både sendere og mottakere og kommunikasjonen kan være verbal eller ikke-verbal I massekommunikasjon blir.
MEVIT03-MVIT forelesning 6
MEVIT03-MVIT Thompson: Media and Modernity
Verbal og ikke-verbal kommunikasjon
Introduksjon til emnet Kommunikasjon og mediering (EXFAC03-MVIT)
Muntlig framføring Hovedmål/periodemål:
Kommunikasjon.
Hva er det gode liv for universitetet eller høgskolen?
Framveksten av mediesamfunnet
Kommunikasjonsformer
Visuell kommunikasjon Budskap gjennom bilder
Kommunikasjon og språkfunksjoner
Utskrift av presentasjonen:

25.august 2009 Hans Fredrik Dahl Exfac03-MVIT: Kommunikasjon og mediering

Forelesning 2 Introduksjon: Hva er kommunikasjon? Media? Mediering ?

1.hovedbegrep:kommunikasjon. Av communis, latin for ”felles” Som i kommune, kommunisme, kommunion ”Communicare” = gjøre felles Dele, dele ut Meddele, kommunisere Marcus Tullius Cicero (død 43 fKr)

Kommunikasjon = en prosess forløp i tid utstrekning i rom interaksjon (mellom to eller flere)

Ragnar Rommetveits modell

Sagt: ’Communication is the basic social process’ - Wilbur Schramm, 1965 ’ ”Society exists not only by transmission, by communication, but it may fairly be said to exist in transmission, in communication” - John Dewey, 1916

Kommunikasjon: Et positivt ladet begrep Fellesskap Forståelse Samhandling

Kommunisere er å dele...

- men med negative sider Brudd, sammenbrudd i kommunikasjon Avbrudd, linjebrudd Forstyrrelser, støy Misforståelser Kommunikasjonskløfter (kjønn,klasse,språk, kultur) Fiendskap, avstand ”kommunikasjonens tragedie”

Sagt:..much 20th century drama, art, cinema, and literature examines the impossibility of communication between people - John D Peters

To sider av kommunkasjon Transmisjon av informasjon. Skaper ’modernisering’ (Thompson) Ritual - opprettholdelse av normer & skikker. Skaper identitet (Silverstone ref. i Gripsrud)

2. Hovedbegrep: Medium Medium/media: latin for midten, midterst Det som ligger imellom. Det som formidler, medierer. ”All kommunikasjon forutsetter et medium”

Medier kan være: Symboler, konvensjoner Språk - skriftlig el. muntlig Andre tegn el. lyder Forbindelseslinjer, nettverk Telegraf, radio etc Institusjoner Skole, Kirke

”The Media - Any signifying medium”: Gravmæler Hieroglyffer Skrift Mynter Katedraler Frimerker Flagg Klokker Aviser Post Telegraf Fotografi Film Telefon Grammofon Radio TV Kabel-TV PC Internett Multimedia VR

Massekommunikasjon Kjennetegn: Sprer budskap i vifte, én vei til mange / ubegrensede innbyrdes ukjente mottakere

Masse- kontra nettverk- kommunikasjon Massekommunikasjon i massemedier: Vifte Én vei Ubegrenset delakelse Innbyrdes ukjente Nettverkskommunikasjon i personlige medier: Vifte Flere veier Begrenset deltakelse Innbyrdes kjente

Eks. massekommunikasjon: boktrykkerkunsten ca 1500 Rennessansen - ’The expanding republic of letters’ Reformasjonen - Kirkens makt brytes Vitenskapen - Tekstene standardiseres

3. Hovedbegrep: Mediering Mediering = Å fullføre en kommunikasjonshandling (prosess) via et medium (struktur) Andre uttrykk: medialisering, medieformidling; mediazation of culture (Thomson) Problem: Forandrer medieringen budskapet?

Sokrates’ kritikk av mediering I flg. Platons dialog Faidros, ca. 390 f Kr: Optimal kommunikasjon: ansikt til ansikt, muntlig formidling (Thomson s 85) Mediert kommunikasjon v/ skrift: forvrenger budskapet

Medieringens klassiske formål: Samvær, samtale (Sokrates: Dialogen) Læring, forståelse, pedagogikk (Platon: Akademiet) Overbevisning, påvirkning (Aristoteles: Retorikken)