Informasjon og Internet Kjetil Otter Olsen Underdirektør IT-Drift, USIT.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HVA ER ?.
Advertisements

PRESENTASJON FOR NUMEDAL VGS OPPSTART HØST 2012 TEMA: MIGRASJON PROSJEK TITTEL: TRAVELOGUES COMENIUS MULTILATERAL SCHOOL PARTNERSHIPS Comenius prosjekt.
Hvordan lager du en konto (blir en Facebookbruker) ?
Bygg web på Opplæring Presentasjon Idium AS Bygg web på Opplæring.
Antalis-HQ BRUKERVEILEDNING FOR BESTILLINGER. Antalis, Europas ledende distributør av papir, emballasjeløsninger og dekor & display produkter, presenterer.
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
GoOnline publisering Hvordan komme i gang med GoOnline. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline Proffesional.
Nye ting i vortex, og tips og trix! Presentasjon på USITs allmøte på kvinnedagen 2012 Av Dagfinn Bergsager, USIT.
Kontoinnstillinger Slik kommer du til «Kontoinnstillinger»:
Kontoinnstillinger Slik kommer du til «Kontoinnstillinger»:
HVA ER ?.
Hvordan lager du en konto?
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Personvern: Hvorfor kundene bryr seg? Tor W. Andreassen, PhD Professor.
Salgsteknikker & Sosial media
PARALLELL MOTIVASJON VIA INSPIRASJON. ERFARINGER Merchandising er en total presentasjon av butikken og varene ut mot kunden. Dette omfatter markedsføring,
Opprette Gmail-konto Lærer/ledsager 3i Opprette Gmail-konto
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Sikkerhet - bakgrunn og introduksjon til kryptosystemer
Er du synlig der dine kunder forventer å finne deg?
 Pålogging  Hva må du kunne (IKT)  Brukergrensesnitt og vindushåndtering  Min datamaskin  Filbehandling – bruk av utforsker  Nettsøk.
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
Samler informasjon – alt på ett brett Brukervennlig Integrerbart
Smart bruk av Vortex til møter, samhandling/samarbeid mm
IcabMobile Ingvar Lygren.
Nyhetsstrømmer #02 RSS ( RDF Site Summary ) gjør at man kan abonnere på nyhetsstrømmer. Atom er en standardisering av RSS formatet. Kan abonnere v.h.a.
Presentasjonsteknikk Kursledere: Ram Gupta og Gro Elin Hansen
2006 Finn frem på Internett Susanne Koch Gruppe for digitale medier i læring Fagpedagogisk dag 3. Januar 2007.
Barn og unges nettliv Muligheter og utfordringer i informasjonsalderen Kjetil Østereng, Høgskolen i Østfold 2007.
INF111 Innføring i nformasjonsteknologi Praktisk informasjon. Professor Kai A. Olsen, Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen.
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
NEWS Et uvurdelig hjelpemiddel i hverdagen. Hva skal vi gjennom i dag Hva er news? Hva brukes news til? Programmer og grupper Noen ord og uttrykk Noen.
? Hva er.
Hva er ?. Facebook er et av de mest kjente sosiale medier eller nettsamfunn. Det er en gruppe mennesker som ved hjelp av data (internett) kommuniserer.
Hvordan lager du en konto?
Blogging med Google Blogger
Sikker oktober UiOs sikkerhet – vårt felles ansvar Espen Grøndahl
Nytt fra Vortex versjon 3.2, 3.3 og 3.4 Presentasjon for USIT og Lokal-IT 23.feb 2012 Av Dagfinn Bergsager, USIT.
Internett i undervisningen – de vanskelige spørsmåla Utdanningstorget 4. februar 2004 Leikny Øgrim IT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning Høgskolen.
Kildekritikk A04 – V2006 Fagenhet for IKT. Nettressurser - kildekritikk På Internett kan hvem som helst publisere nær sagt hva som helst –Side om side.
 Sosiale Medier Sosiale Medier komiteen Rotary Møte 12. Oktober 2011.
Avdelings ingeniør ved HiB (AHS)
SOSIALE MEDIA OG WEB Norges bryteforbund Inger Wold.
Inneholder din applikasjon personopplysninger?
Forretningsutvikling i team Hvorfor kan studenter utvikle verdens beste forretningidéer? Sveinung Susort.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
123 Data - Førstehjelp Krokelvdalen Skole. Hva skal vi lære Slå på/av datamaskinen Hva som må til for å komme på internett Hvilke typer kommunikasjonsformer.
Kort brukerveiledning Arkiv plug-in Februar 2015
Misjon Isave skal tilby en “do-it-your-self” løsning til markedsførere for å etablere automatisert dialog mot markedet.
Fremtidens Web Pensum: Olsen, kap se også: Berre A & Olsen, K.A. (2004) Brytningsteknologier og pirater, kronikk i Bergens Tidende,
Ny Fronter-tjeneste: fronter.com/uio
Notes ved UiO Steinar Skogheim
Internt HandlingsRom (IHR) En oppdatering på hva som skjer.
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Student IT ved UiO Morten Ariansen. Institutt for sykepleievitenskap og helsefag IT-ansvarlig for ISH og IASAM: It ansvarlige: –Morten Ariansen.
Digital dømmekraft -Nå også for voksne!. Digital hverdag Hver og en av oss har mer datakraft i lomma, enn Apollo 14 hadde da den landet på månen i 1971!
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Nysgjerrighet Hva er du nysgjerrig på akkurat nå?
تطبيقات الحاسب الآلي في التعليم والادارة والاشراف التربوي
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
Prosjektet Office 365 på UiO - Gyda Kjekshus
Velkommen til nye PowerPoint
Office 356 kurs For både nybegynnere og erfarne. Håper alle finner noe å lære/bli inspirert av. Er beregnet for PC, ikke Mac. Et innføringskurs, dere kan.
Velkommen til nye PowerPoint
NFR eInfrasøknad Tips Gard Thomassen, PhD
Vortex og Microsoft Office Online på UiOs nettsider
Serious Privacy Game Workshop
Aktivitetsappen Utvidelser :45 1.
Utskrift av presentasjonen:

Informasjon og Internet Kjetil Otter Olsen Underdirektør IT-Drift, USIT

Informasjon og Internet Internet er stadig viktigere, for alt og alle Stor del av både privat- og yrkesliv Offentlige og private «snushaner» Digitale «spor» i mange former –Innhold (dokumenter, forskningsdata) –Metadata (hvem gjør hva, når, hvordan) Vi (UiO) bør være bevisste Internet-brukere –Også når det gjelder hvilke spor vi legger igjen.

Offentlige «snushaner» Snowden «avslørte» de offentlige –NSA og GCHQ utpekt som «verstinger» Tett samarbeid med private selskaper –Hemmelige avtaler og hemmelige politiske vedtak Gir store muligheter –Fordi mange bruker tjenester som er i USA –Og mye av verdens kommunikasjon går via USA

De viktigste Internet-linjene i april 2011Ny Powerpoint mal 20115

11. april 2011Ny Powerpoint mal 20116

11. april 2011Ny Powerpoint mal 20117

11. april 2011Ny Powerpoint mal 20118

Offentlige «snushaner» Anses ikke som en stor trussel for UIO i dag Men teoretisk kan det være det Spesielt om politikk og samarbeide endres Viktige oppfinnelser og forskningsresultater –Hvorfor forske når du kan «lete og finne» Forretnings«hemmeligheter» –Sikre kontrakter til egen industri.

Private «snushaner» Samler informasjon og analyserer den Tilrettelegger f.eks. reklame

Private «snushaner» Informasjonen kan brukes til mye –Hva du kjøper gir et bilde av deg –Kan brukes til mer enn dagligvarekjøp Tenk deg «Coop LivsForsikring» Vil de øke premien for potetgull-elskere? Eller bare ha kunder som spiser epler? Big Data = Big business.

Private «snushaner» UiO må vite om Mange samler informasjon fra Internet –Google, Facebook, Yahoo, Hotmail etc etc Informasjonen analyseres, og vi profileres –Tilrettelegging av søk Vi får bare se det de vil at vi skal se –Tilrettelegging av reklame Friste oss med utvalgte produkter, ikke det vi vil ha Som UiO-ansatte må vi være bevisste –Hva skal «snushanene» samle om oss? –Er det vi ser tilrettelagt eller objektivt?.

Et eksempel: Hotmail Gratis e-post-tjeneste fra Microsoft –Heter også Live.com og Outlook.com All e-post lagres hos Microsoft, i USA Innholdet er fullt tilgjengelig –For Microsoft og USAs myndigheter –Vet vi hva de gjør med innholdet? Avsender og mottager logges –Kan koples med annen informasjon –Danner grunnlag for profiler av UiO og personer Vil vi «mate» Microsoft med slik informasjon?.

Et annet eksempel: Google Analytics Statistikktjeneste for nettsteder Logger informasjon om besøkende –Hvem de er og hva de ser på Lagres hos Google, i USA Kan koples sammen med annen informasjon –Fra Google søk, Google+, Gmail etc Gir en profil på hvem som er interessert i UiO –Og informasjon om de besøkende Vil vi «mate» Google med slik informasjon?.

Et tredje eksempel: Dropbox Gratis lagrings-tjeneste fra Dropbox Inc. Privat-eid selskap, registrert i USA Alle filer lagres i USA Innholdet er fullt tilgjengelig –Vet vi hva de gjør med innholdet? Hva om eierstrukturen endres? –Eies av investeringsfond i dag Vil vi lagre informasjon så usikkert?.

Mange flere eksempler Google, Gmail, Google+, Google Docs Hotmail, Bing, Office 365 Apple Facebook Amazon (skytjenester).

Hva bør UiO gjøre? Tenke igjennom hva vi ønsker –Hva ønsker vi å etterlate av spor –Hva ønsker vi å eksponere av informasjon –Vurdere risiko mot nytte Gjøre bevisste valg!