1 DRI 3001 våren 2012 - Arild Jansen, AFIN DRI 3001 – 3.forelesning Forhold mellom teori og virkeligheten Temaer l Litt (mer) om bruk av teori og empiri.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om å skrive masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Advertisements

Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Hvordan gjøre en god eksamen?
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
DRI 3001 – 3.forelesning Bruk av teori og annen litteratur
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Kvalitativ metode i markedsforskning
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Hvordan skrive en god utredning?
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
FNs barnekonvensjon artikkel 29 (1) og det samiske folk: en rettsosiologisk studie Hadi Khosravi Lile.
Kvalitative og kvantitative metoder
Masterskolen -V10 oppsummering Arild Jansen , AFIN
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
Om å disponere masteroppgaver
Skriving av prosjektrapport
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Sammenhenger, problemstilling og forklaringer Forelesning 6/
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
1 EiT 2006/ Eksperter i Team Medisinsk Teknologi og Samfunnet Rapportskriving Prosjektrapport.
Masterskolen 2015: Introduksjon
Masterskolen 2009 Inntroduksjon Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2009 Introduksjon Opplegget for Masterskolen Elementene i en masteroppgave: Teori, metode.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Rettskildestudier Dag Wiese Schartum, AFIN. Annen rettskildeforskning Empirisk orientert forskning på rettskildene Klart relevante innen forvaltningsinformatikk.
Kvalitative forskningsmetoder
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Hovedoppgaveforberedende seminar
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
Forskningsopplegg og metoder
Om prosjektoppgaven, gruppearbeid og prosjekt
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Opplegg for prosjektarbeid i mediekunnskap 07/08
Vitenskapsteoretisk fundament Hypotetisk-deduktive metode: Teori Empiriske Hypoteser sammenhenger Observasjoner (Kilde: Ringdal, 2007: 41) ‏
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
1 DRI Arild Jansen, AFIN DRI 3001 – 2.forelesning Bruk av teori og om undersøkelsesopplegg Temaer l Innsamling og bruk empiri (datamateriale) i.
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
Om prosjektoppgaven, gruppearbeid og prosjekt
Kvalitative og kvantitative metoder
DRI 3001 – 2.forelesning Bruk av teori og om undersøkelsesopplegg
Prosjektoppgaven.
DRI 3001 – 2.forelesning Prosjektplan, litteratur og metode
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Dag Wiese Schartum, AFIN
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Brukbarhetstesting og feltstudier
Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Undersøkelsesopplegg og anvendelse av metode
Utskrift av presentasjonen:

1 DRI 3001 våren Arild Jansen, AFIN DRI 3001 – 3.forelesning Forhold mellom teori og virkeligheten Temaer l Litt (mer) om bruk av teori og empiri l Litt om å skrive rapporten Mål for forelesningen: - Se eksempler på hvilken rolle teori har i prosjektarbeidet - Forstå hvordan empiri (data om vikreligheten) kan brukes i arbeidet

2 Hva er forskjell mellom teori og praksis Hvilke av disse utsagn er basert på teori : l Yrkessjåfører ønsker videoovervåkning velkommen i busser og taxier l Folk er generelt skeptiske til overvåkning l Eldre er mer kritiske til sosiale medier enn yngre l Det er ikke lov å legge ut alle typer bilder på Instagram l Ungdom er mer skeptiske til å dele personlig informasjon på Facebook i dag enn for før l Snowden-avsløringene har skapt en større frykt for å bruke sosiale medier i alle typer kommunikasjon DRI 3001 våren Arild Jansen, AFIN

3 Eksempler på relevant teori i prosjektarbeid l Bruk av samfunnsvitenskapelig teori generelt, f eks. »Om organisasjon og organisasjonsteori (oppfatninger om hvordan organisasjoner fungerer: f eks. hierarki, nettverk,.. »Om ledelse og styring l Studier av bruk av teknologi i organisasjoner eller samfunnet) »Studier av kunnskap om bestemte teknologier (eks:sosiale medier, Facebook, Twitter,..) »Studie av digitale skiller (forskjeller i kunnskap, bruk,..) l Om holdninger til bestemte teknologier/tekniske løsninger, f eks. »Studier av holdninger til videoovervåkning ? »Studier av virkninger/effekter av overvåkning?

4 Hvordan bruker teori l Til å lage egnede problemstillinger/spørsmål »I hvilken grad er reservasjonsretten reell for den enkelte borger? »Medfører automatisering av off. tjenester til fremmedgjøring for borgerne i forhold til forvaltningen? »Er biometriske metoder gode nok til å bli brukt som adgangskontrollmetode i regjeringskvartalet. l Til å analysere dataene som er samlet inn »Oppfyller nettsiden krav til godt brukergrensesnitt? »Støtter XX sin nettside oppunder kravet om brukervennlighet? »Skaper digitalt førstevalg større digitale skiller DRI 3001 våren Arild Jansen, AFIN

5 Hvor finner vi teorier innen et felt l Vitenskapelige tidsskrifter l Fagbøker og lærebøker l Autoritative nettsteder l Leksika (??) »Hva med Wikipedia ? Men teori kan også finnes i : l Populærvitenskapelige artikler, bøker ? l Rapporter, utredninger (f eks. NoU’er,..)? Disse kan brukes som teori-basis, men må da særlig vurderes kritisk (sjekk mot kilder nevnt ovenfor)

6 Hva er empiri – hvordan samle denne inn l Dette er opplysninger (både ”fakta” og andre type opplysninger) som framkommer gjennom dokumentstudier, intervjuer, spørreskjemaer, observasjoner, med mer l Andre type datakilder (empiri) er f eks. avisartikler, fagpresse, andre medier med mer l Dere må lage et systematisk opplegg for å samle inn slike data ( som også kalles metodebruk) l Det er viktig dere redegjør for hvordan disse data er samlet inn, og hvordan dere vurderer kvaliteten (korrekthet, troverdighet, relevans, gyldighet mm) på disse data l Ofte vil det mulig å anvende flere metoder som alle kan gi gode resultater, men hver metode har sin styrke og svakheter

7 DRI 3001 våren Arild Jansen, AFIN Bruk av empiri i prosjektarbeidet l Empirien (dataene) er den primære basis for analyser i prosjektarbeidet l Hvordan framkommer empiri »Data samlet inn gjennom egne undersøkelser »Fakta-beskrivelser produsert av andre (f eks. beskrivelse av tekniske løsninger, statistikk som andre har samlet inn..) »Beskrivelser av oppfatninger, meninger (Kan hentes fra offentlige dokumenter, ulike typer rapporter, aviser etc.) l Dere må redegjøre for hvordan data er samlet inn l Der bør redegjøre for svakheter/mangler ved dataene (f eks. lite representativt utvalg, usikre data, gamle data,..)

8 Empiri - Bruk av skriftlige kilder l Skriftlige kilder: Kan være offentlige dokumenter, rapporter, nyhetsoppslag/artikler i media, nettsider mm »Kilde skal angis, enten som referanse i teksten, eller som fotnote, samt angis i litteraturliste til slutt. l Intervjuer »Det må tydelig framkomme hvordan opplysninger framkommer (svar på spørsmål, eller egen framstillingen) »Bruk sitater så langt mulig »Intervjuguide og/eller spørreskjema skal vedlegges »Liste over informanter/intervjuobjekter bør vedlegges »Strategi for utvelgelse spørreskjemapanel skal angis

9 Kvantitative og kvalitative data l Kvalitative data: Lite formaliserte, ”autentiske” i form av tekstlige beskrivelser, utsagn, meninger, taler, bilder osv. l Kvantitative data: Formaliserte data, gjerne representert ved tall eller bestemte kategorier Kvalitative metoder (”på myke data") anvender av liten grad av formalisering. Målet er å skape dypere innsikt gjennom at dataene er gyldige, ikke prøve dataenes pålitelighet (reliablilitet). l Kvantitative metode ("harde data" som kan måles) formaliserte og strukturerte. Færre forhold (variable) som studeres. Bruker ofte statistiske målemetoder. l Det er fullt mulig å kombinere kvalitative og kvalitative data og metoder

10 DRI 3001 våren Arild Jansen, AFIN Noen råd i skrivearbeidet l Start skrivearbeidet tidlig l Sett dere tidsfrister for de enkelte kapitlene l Fordel skrivearbeidet mellom dere, men ha en ”ansvarlig koordinator” l Les gjennom hverandres bidrag – og sjekk spesielt at bruk av sentrale begreper er konsistente l Skriv referanser og litteraturliste samtidig med at deres skriver hoveddelen !! l Ikke utsett skriving av vedlegg !! l Sjekk at alle lenker stemmer når rapporten er ferdig

11 DRI 3001 våren Arild Jansen, AFIN Hva en prosjektoppgave kan/bør inneholde ( Men slett ikke nødvendigvis i denne rekkefølgen ) - Innledning til temaet  Bakgrunn..– motivasjon – Problemstillinger  Teoretisk plattform:  Beskriver faglig ståsted, aktuelle begreper og sammenhengen mellom dem som kan lede til mer konkrete spørsmål  Undersøkelsesopplegg : metodisk tilnærming –  Bruk av dokumenter, intervjuer, spørreskjema, observasjoner,..  Empiri: innsamling av data  Spesielle problemer knyttet  Analyse og drøfting  Eventuell drøfting av ulike løsningsforslag og anbefalinger l Avslutning - Konklusjoner »Konklusjon og anbefalinger overfor oppdragsgiver  Etiske og personvernmessige sider dersom dette ikke er berørt før  Refleksjoner over valg av metoder og verktøy  Refleksjon over og hva dere har lært  Litt om prosjektfasene: Plan, ansvarsdeling, gjennomføring med mer Vedlegg Denne strukturen passer ikke for alle typer oppgaver !

12 DRI 3001 våren Arild Jansen, AFIN Momenter i forbindelse med vurdering av prosjektrapport (ikke prioritert liste) l Ambisjonsnivå (vanskelighetsgrad og problemer) l Overordnet vurdering - helhetsinntrykk l Arbeidsomfang/-innsats l Teoribruk l Undersøkelsesopplegg (metodebruk) l Gjennomføring av prosjektet l Bruk av verktøy/teknikker mm (der hvor det er relevant) l Litteraturliste/kildebruk l Dokumentasjon l Refleksjoner over valg av metoder og verktøy l Refleksjon over prosess og resultat- hva har gruppa lært