Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A03 – våren 2004.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Publisering på internett
Finn bitene som mangler
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Object - embed  Flash. Object - embed  QuickTime/mpeg 4 progressive nedlesning.
Digital kompetanse – nettbasert Tonje H. Giæver Louise Mifsud.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Webkommunikasjon og evaluering
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
1 (Helst) alle, men minst 1 i gruppa oppretter følgende: Personlig hjemmeside (indexside) Lenkeside / Generell faglig ressurside (Side med generelle allmennlærerfaglig.
Høgskolen i Oslo IKT – kommende utfordringer Hvilke utfordringer står vi overfor i neste studieår for å styrke integreringen av pedagogisk bruk av IKT.
IT-seksjonen, avdeling for lærerutdanning
Del 2: Sjangre – e-post, hjemmesider og tekstmeldinger
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Sammensatte tekster.
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
Høgskolen i Oslo INFORMASJONSTEKNOLOGI – PROGRAMFAG I STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM Leikny Øgrim & Bård Ketil Engen.
Tekst, bilde og komposisjon
Det ligger 10 minnepenner med materiale som vi skal bruke i løpet av seminaret. Kopier hele mappe Lillehammer2011 over på din lokale harddisk c:\ Installer.
Hjelp! Jeg skal undervise i IT 2!
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Faglig og administrativ bruk av Classfronter Vibeke Bjarnø Seminar for personalseksjonen
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Opphavsrett Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo Avdeling for lærerutdanning
Internett i undervisningen – de vanskelige spørsmåla Utdanningstorget 4. februar 2004 Leikny Øgrim IT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning Høgskolen.
Fra pedagogisk programvare til læringsmiljøsystemer Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo IKT.
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim, Monica Johannesen IT-seksjonen Personalseminaret, LU
Kildekritikk Vibeke Bjarnø, avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på NKUL Monica Johannesen & Leikny Øgrim Høgskolen i.
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Bachelorstudium - faglærerutdanning for tospråklige lærere Avdeling for.
Hyperlenker HTML IT20 oktobrt Egen serverFremmed server Intern kobling Lokal kobling Ekstern kobling.
Sjangere på Internett Nettsider som sjanger Hypertekst som sjanger
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2006/2007 Vibeke.
Responsskriving (Samskriving – Prosessorientert skriving)
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Bruk av digitale multimedier i norskfaget Nettsamtaler og samtaletekster i og utenfor skolen.
Boknytt Hva er nytt i Panorama Vg1?
Høgskolen i Oslo Samling II: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Konkrete eksempler på hvordan det jobbes med IKT i undervisning ved.
DidIKTikk, digital kompetanse i praktisk undervisning
Dokumentasjon av et strukturert førstelektorløp
Arkivskuff eller læringsarena?
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Eli.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Vibeke.
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Responsskriving (Samskriving – Prosessorientert skriving) Vibeke Bjarnø IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A04 - Høst 2004.
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Oppbygning, faglig og administrativ bruk av ClassFronter Vibeke Bjarnø Seminar for avdeling ØKS
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Høgskolen i Oslo IKT i ny grunnskolelærerutdanning ved LUI, HiO Seminar i regi av Ballast Hovedfunn fra Ballast-prosjektet. 2.Hva er digital.
Høgskolen i Oslo ”Midtveiserfaringer i et strukturert førstelektorløp” Seminar: Utviklingsprosjekt som sjanger Høgskolen i Agder -30.november 2006 Vibeke.
Utvikling av digitale læremidler LAVA-LU prosjektet høst98- vår 99.
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning, førskolelærerutdanningen.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Høgskolen i Oslo Digitale mapper Profiler fordypningsgruppe 4.februar 2008 Vibeke Bjarnø og Eva Michaelsen Avdeling for lærerutdanning.
Kommunikasjon over landegrenser – Hvordan bruke Internett i undervisningen av språklige minoriteter - Vibeke Bjarnø Telemuseet og
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Norsk-seksjonen vil.
Digital mappevurdering - eller? IKT og MAPPEVURDERING Anne Anne Fængsrud
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
Utskrift av presentasjonen:

Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A03 – våren 2004

Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning Sjanger Innhold, situasjon, form Forventninger – vi møter bestemte sjangere med bestemte forventninger Handler både om:

Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning Nettsider som sjanger – hvilke signaler? Tekst Grafisk uttrykk Noe mer………..

Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning Sjangertrekk i hypertekst Hyper = over. Hypersturktur = over-struktur ”en struktur som ligger over biter av informasjon, binder den sammen og ordner den på flere forskjellige måter slik at den blir tilgjengelig og forståelig for de som skal bruke den” Øgrim

Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning Begreper relatert til hypertekst Hypertekst = en samling tekstbiter som er knytta sammen med hyperlenker Hyperstruktur = en samling informasjon som er knytta sammen med hyperlenker Hyperlenke = lenke = peker (= engelsk link) = lenkene som binder sammen bitene i en hyperstruktur Hypermedia = hypertekst + multimedia = hyperstruktur Multimedia = edb-systemer som inneholder f eks tekst, lyd, bilde, video, animasjon.

Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning Begrensninger og muligheter Skjermtekster/”digitale tekster” kontra papirtekster/lineære tekster/”analoge tekster”

Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning Ulike hyperstrukturer – ulike læringssyn? En kan sammenlikne hypermedia med tradisjonelle måter å organisere læring og kunnskaper på.

Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning Hypermedia - Typisk struktur

Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning Hypermedia - Lineær struktur:

Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning Hypermedia - klassisk feedback:

Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning Hypermedia - LCCP:

Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning Hypermedia brukt i undervisningen Relativt enkelt å designe små undervisningsopplegg(for eksempel noen få noder og lenker knyttet rundt en hjemmeside) Ved litt større systemer må designeren legge vekt på å lette brukerens orienterings- og navigasjonsproblem, og lede brukeren(eleven) i sin erfaringsoppbygging

Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning Kursdesign og hypermedia Grunnleggende spørsmål: For hvem lager vi kurs? Hva skal brukeren oppnå med å bruke kurset/nettsidene? Hvorfor ønsker vi å benytte hyperstruktur? Hvordan skal kurset benyttes?

Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning Frihetsgrader i en hyperstruktur Hva veier tyngst – stor eller liten frihet? Bruken/konteksten, målgruppa etc. avgjør

Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning Tips om litteratur på nettet  Tale - skrift - digital skrift Om digitalisering og språklige funksjoner:  Når vilkårene for læring endres:  Weblog som pedagogisk nettverktøy i et dannelsesperspektiv: schulz.svt.ntnu.no/movabletype/ blogs/ruth/prosjekt_hf.doc  Skjermbaserte fellestekster: Digitale mapper og hypertekstskriving: Tekst og hypertekst- om hvordan mediet preger budskapet Ellers se på Hildegunn Otnes – gjort mye på dette Leikny Øgrim: Hypertekster, lenker og hyperstrukturer