IKT 1 Personvern og sosiale medier Forelesning basert på mitt bidrag til antologien Enli, G. og Skogerbø, E. (2008) Digitale dilemmaer. Nye medieformer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
- Kompetanse Nettvett Hanne Svendsen- PVS kompetanse.
Advertisements

Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Teknologi i klasserommet
Fra ord til liv Mars 2011.
Elevenes røst 3 Omar Mekki, IMTEC.
… vitenskapen ikke gir rom for å tro på Gud.
Tillsetningstoffer – en verden ADDITIVE BROWSER. Aims of the project  Why did we choose this project ?  What kind of ideas we had ?  What did we want.
HVILKE SPØRSMÅL OM TUD ØNSKER VI SVAR PÅ? KRINGLE(R) GÅRDEN OKTOBER 2012.
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Hvordan intervjue en forsker?
Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
Sosiale medier & frivillige organisasjoner
Å skrive en god innledning
Mestring og forebygging av depresjon
Hva ligger i begrepet om ansvarlig nanoteknologiutvikling? Roger Strand (Senter for vitenskapsteori, UiB)
Bedrifters samfunnsansvar Norge - sinke eller foregangsland NIF – Faggruppe for etikk og lederskap 10. november, 2003 Eli Bleie Munkelien & Ingebjørg Gravlien.
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
HVORDAN BRUKE MOTIVERENDE SAMTALETEKNIKKER I PRAKSIS?
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
PCer i klasserommet – kaos eller kontroll? Erfaringssamling RFK, pedagogisk bruk av IKT, 4. mai 2010 Marita Aksnes, Randaberg vgs. Twitter: maritaa Blogg:
Triggere Mutasjoner i basen. Triggers Triggers are stored procedures that execute automatically when something (event) happens in the database: : data.
Å skrive for nettet Anne Bjørklund Leikny Øgrim. Bjørklund og Øgrim, Å skrive for nettet, mai 2007 TIMSIS Teacher In-service Traning Material Concerning.
Skriverammer FORSLAG TIL SKRIVERAMME ENGLISH AS A WORLD LANGUAGE
Et samarbeidsprosjekt mellom Åfjord og Rissa videregående skole.
Bruk av makt og overtalelse for å få tilgang på informasjon i intervjusituasjoner Premiering av informanter. Tabu eller normalitet? Bergen Radisson.
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Regelstyring: Noen innledende betraktninger
Idrettspsykologi for fotballtrenere Geir Jordet Ullern, Januar 2003.
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
BARNAS BARNEVERN 2020.
Aktør-nettverk  Kort intro  Marc Berg (1997): On Distribution, Drift and the Electronic Medical Record  Margunn Aanestad (2003): The Camera as an Actor.
AIDS2014: Menneskerettigheter Bjørg Sandkjær Seksjon for helse, Norad 29. oktober 2014.
Misjon – å krysse grenser
Learning by tablet Kan bruken av tablet endelig gi oss mulighet for en papirløs verden?
Labov og Waletzky Narrativ analysis
Livsstilsending - uke 5 -
Marika Lüders, PhD-student, Institutt for medier og kommunikasjon/UiO Personlige medier og sosiale nettverk Marika L ü ders, PhD-student.
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Forelesning 1 Hva er historie?. Om historien som fag og historien som forestillingsverden.
Velkommen 1. Rus i et relasjonelt perspektiv Titti Huseby.
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
SoMe – dei nye privatarkiva?
Find Fraud B4 it Finds You!
«Å stå utenfor» Velkommen til fagdag Inkluderende praksiser i skolen
Penny: «Hvorfor fortalte du ikke sannheten
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Sosiale medier – Hva nå, rådmann?
Digitale arenaer og privatliv: ungdoms bruk av offentlige digitale rom
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Bradley Associates
MEVIT03-MVIT forelesning 6
MEVIT03-MVIT Thompson: Media and Modernity
CAMPAIGNING From vision to action.
Cake q4 SIKKERHETS-LEDELSE
Using nursery rhymes and songs
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Misjon – å krysse grenser
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
MEDLEMSKAP OG KLUBBUTVIKLING
Course PEF3006 Process Control Fall 2018 Split-range control
Course PEF3006 Process Control Fall 2017 Split-range control
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
- Endelig forslag til ønsketsituasjon
Utskrift av presentasjonen:

IKT 1 Personvern og sosiale medier Forelesning basert på mitt bidrag til antologien Enli, G. og Skogerbø, E. (2008) Digitale dilemmaer. Nye medieformer og utfordinger. Oslo: Gyldendal Akademisk.

IKT 2 Relevant personvernsproblematikk Statlige eller kommersielle institusjoners eller krenking av personlige rom, f.eks. gjennom bruk av overvåkingsteknologi for å samle inn og arkivere personlig informasjon, sporing av elektroniske handlinger og bearbeiding og behandling av personlige data. Frivillig avsløring og arkivering av personlig informasjon, til dels kontrollert av individuelle brukere. Uttrykk for hva enkeltpersoner ønsker å dele med andre.

IKT 3

4 Dilemmaet for brukeren Når den antatte og opplevde verdien av å være til stede på nettet kolliderer med behovet for å verne privatlivet. Et dilemma med to ufordelaktige alternativer: Enten å beskytte eget privatliv ved å unngå sosiale nettverkstjenester. Eller å være til stede på nettet og dermed sette eget personvern I fare.

IKT 5

6 Utrygge iscenesettelser? «Hei! Så spennende, hvorfor vil du intervjue meg? Jeg mener, hvor fant du meg? :-)» (e-postkorrespondanse med Dina ).

IKT 7 Utrygge iscenesettelser? Kristian says: (16:56:47) Internett er heller ikke mer offentlig enn verdenen utenfor; (...) det gjør meg ingenting at en fremmed mann som sitter på nabobordet på kinarestauranten kan høre noe personlig jeg snakker med en venn om.

IKT 8

9 Utrygge iscenesettelser?

IKT 10 Utrygge iscenesettelser? «Dokumentering er en ‘form for vitnesbyrd’. På et personlig plan er det en form for å bekrefte og memorere våre liv – vår eksistens, våre aktiviteter og erfaringer, våre forhold til andre, vår identitet, vår ‘plass i verden’» (McKemmish 1996:28, egen oversettelse).

IKT 11

IKT 12 3 minutters diskusjonsoppgave Diskuter i grupper på tre til fire hvorfor det kan være uheldig (eller farlig) å legge ut personlig informasjon på nettet. Hvorfor er dette et mediepolitisk tema? Etter tre minutter tar vi en oppsummerende diskusjon i plenum.

IKT 13 Strategier for trygg deltakelse Ingen tilstedeværelse Kontrollert tilstedeværelse Bevisst åpen tilstedeværelse

IKT 14 1) Ingen tilstedeværelse

IKT 15 2) Kontrollert tilstedeværelse ”[…] ideen om at ‘personvern’ innebærer en håndhevende rett til å hindre delingen av (enkelte former for) personlig identifiserbare data, ser ut til å være i konflikt med grunnleggende sosiale verdier som opphøyer valgfrihet over tvang, ytringsfrihet over håndhevet stillhet, og ‘lys’ over ‘mørke’» (Cohen 2000:1375, egen oversettelse).

IKT 16 2) Kontrollert tilstedeværelse Linnea (18, Oslo): (…) Du begynner på en måte med blanke ark og kan presentere deg selv som du ser deg selv. (…) Det er som å begynne på en helt ny skole hvor ingen kjenner deg og flytter til ett helt nytt sted. Du kan velge og utelukke det du ikke har lyst til å fortelle. Marika: Gjør du det da? Tenker du på hva du skriver om deg selv og hvilke erfaringer du skriver om og sånn for å fremstå på en spesiell måte? Linnea: Litt kanskje. Det er jo ting som skjer i livet mitt som jeg ikke har lyst til å snakke om og ikke har lyst til å fortelle i det hele tatt. Så det er ofte at jeg bare hopper over det. (…) Det er jo meg alt sammen. Men det er små biter av meg, så det er kanskje de bitene jeg er mest fornøyd med som jeg skriver mest om da. Ettersom opptredener på nettet ofte oppleves som integrerte deler av livet, med sammenhenger mellom ulike sosialiseringsformer, er det å være fullstendig anonym på nettet heller ikke et alternativ. Den grunnleggende funksjonen er å dele erfaringer og følelser med virkelige venner. Derfor er det nødvendig å ha en gjenkjennelig tilstedeværelse.

IKT 17 3) Bevisst åpen tilstedeværelse ”[…] under vilkårene som preger moderne samfunn, for lekmenn så vel som for eksperter på spesifikke områder, er det å tenke i forhold til risiko eller risikovurdering en mer eller mindre konstant øvelse, av delvis ubestemmelige karakter» (Giddens 1991: , egen oversettelse).

IKT 18 3) Bevisst åpen tilstedeværelse «Jeg skriver stort sett om mine meninger, enkelte tanker og ellers ting jeg kommer på. Jeg skriver ikke om mitt privatliv, eller mine innerste tanker og følelser.» Thomas, 17 år

IKT 19 Enkelte brukere velger (u)bevisst å bryte allment aksepterte regler for offentlig oppførsel. En motstand mot forventninger i forhold til oppførsel? Opprør “mot den beskjedenhet og skam som er innlemmet i forståelsen av det private” (Koskela 2004: 210, egen oversettelse) Bevisst åpen tilstedeværelse

IKT 20

IKT 21

IKT 22 Kristoffer (18): For a long time I had I title on my weblog saying that if you know me, don't say that you have read this. Marika: Why? Kristoffer: Because then it would affect what I write. Then I would begin to think in relation to that person. I try to write my thoughts, but if I know that a person reads it I begin to think of that person as a recipient. And I just want my message to get across; this is my message to myself.

IKT 23 “Teenagers face another problem in managing their privacy online, which concerns the relation between their internet literacy and the interface design of social networking sites and settings.When asked, a fair proportion of those interviewed hesitated to show how to change their privacy settings, often clicking on the wrong options before managing this task, and showing some nervousness about the unintended consequences of changing settings (both the risk of ‘stranger danger’ and parental approbation were referred to here, although they also told stories of viruses, crashed computers, unwanted advertising and unpleasant chain messages)” (Livingstone, 2008: 406)

IKT 24 “From lion-hunting Masai warriors to cigarette-smoking, drag- racing American teenagers, people (often young) perform risky acts to prove that they are so fit or skilled that they can afford to be daring” (Donath, 2007)

IKT 25 3 minutters diskusjonsoppgave En ting er å være tenåring med et behov for å gjøre opprør og for å ta sjanser foreldregenerasjonen ikke vil forstå. Men å delta i sosiale nettverkstjenester er jo ikke bare noe tenåringer driver med. Diskuter hva dere mener er de viktigste grunnene til denne risikofylte ageren på nettet. Etter tre minutter tar vi en oppsummerende diskusjon i plenum.

IKT 26

IKT 27 LØGN SOM MORALSK OK?

IKT 28

IKT 29

IKT 30 3 minutters diskusjonsoppgave Hva mener dere er de viktiske mediepolitiske konsekvensene av de siste årenes utvikling i forhold til personvern? Etter tre minutter tar vi en oppsummerende diskusjon i plenum.

IKT 31 Referanser i forelesningen Barthes, R. ([1980] 1982). Camera Lucida: Reflections on Photography. New York: Hill and Wang. Bauman, Z. (2000). Liquid Modernity. Cambridge: Polity Press. Donath, J. (2007). Signals in Social Supernets. Journal of Computer- Mediated Communication, 13(1). Giddens, A. (1991). Modernity and Self-Identity: Self and Society in the Late Modern Age. Cambridge: Polity Press. Hinduja, S., & Patchin, J. W. (2008). Personal information of adolescents on the Internet: A quantitative content analysis of MySpace. Journal of Adolescence, 31(1), Jerslev, A. (2004). Vi ses på tv: medier og intimitet. København: Gyldendal.

IKT 32 Referanser i forelesningen Jerslev, A. (2004). Vi ses på tv: medier og intimitet. København: Gyldendal. Meyrowitz, J. (1986). No Sense of Place: The Impact of Electronic Media on Social Behavior. New York, N.Y.: Oxford University Press. Thompson, J. B. (2005). The New Visibility. Theory, Culture & Society, 22(6), Walther, J. B., Van Der Heide, B., Kim, S.-Y., Westerman, D., & Tong, S. T. (2008). The Role of Friends' Appearance and Behavior on Evaluations of Individuals on Facebook: Are We Known by the Company We Keep? Human Communicatin Research, 34(1), Woo, J. (2006). The right not to be identified: privacy and anonymity in the interactive media environment. New Media and Society, 8(6),

IKT 33 TAKK!