Gallup Kompass TNS Gallup + 47 23 29 16 00.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Del 2: Personlig økonomi.
Mat og drikke: De er ikke villige til å betale mer for økologisk produsert mat De er ikke interessert i vegetarmat Det er en stor andel av FrP-velgerne.
Hvordan intervjue en forsker?
Bryllupsgaver 2011 Christine Warloe, forbrukerøkonom Nordea
Deler befolkningen inn i grupper etter livsstil
12. Oppsummering.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Resultater fra spørreundersøkelse • 90 tidligere lærebedrifter invitert til å svare på en nettbasert spørreundersøkelse • Inviterte bedrifter hadde lærling.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Omsorg for barn og permisjon
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
Del 2: Personlig økonomi.
10Velstand og velferd.
Hva er et bærekraftig lokalsamfunn?
Corporate Finance Dividende. Dividendebeslutninger • Aksjeselskaper betaler vanligvis ut en del av det årlige overskuddet til sine aksjonærer. • Generalforsamlingen.
1 Utstillingsvindu for kvinner i lokalpolitikken Trøndelag Hva gjør partiene? Anne Jorid Gullbrekken og Inger Marie Bakken Miniseminar Oslo
Å lykkes eller være lykkelig?
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Segmentering Kapittel 8.
3 Jeg og mitt.
11Jeg i arbeidslivet.
Jon Fredrik Alfsen Hartmark Consulting AS
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
23. MAI GRATULERER MED DAGEN, ULF!.
Kapittel 10 På treningssenteret.
Muskelsykdommer = sjeldne sykdommer
Ungdomstiltak Tiltak mot fattigdom blant barn, unge og familier Drevet med tilskudd fra kap. 857 post 60 ”Støtte til barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn.
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
Identifisering og bruk av indikatorer
Norsk Monitor Synovate Norge.
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Morten William Knudsen
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Terningen Arena NAV Elverum v/ Odd Are Elvebakken
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
2010 Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO 18. august.
Segmentering og målgruppetenkning
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Hva er demokrati Litteratur: Engelstad (2005)Hva er makt. Larsen og Slåtten (2006)En bok om oppvekst Forelesning 8 mars - 07.
Ap Arbeiderpartiet mener at vi skal fortsette oljeboringen på en konsekvent måte, de vil ta i bruk ressursene vi har. De mener oljepengene skal gå til.
Ungdata-undersøkelsen i Hareid 2013 Svarfordeling FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 42 – 43 Klassetrinn: 8. – 10. klasse Antall: 176 Svarprosent:
Sosial ulikhet i Norge Fattigdom i Norge handler ikke om mangel på mat eller tak over hodet Den handler om systematisk ulik fordeling av viktige goder.
Det flerkulturelle samfunnet Norge er et flerkulturelt samfunn. Svært forenklet betyr det at det bor folk fra mange kulturer her. I denne sammenhengen.
Våler - Kommunesammenslåing. Om undersøkelsen Undersøkelsen er gjennomført på telefon. Det er intervjuet 2200 personer i Glåmdalsregionen: 300 personer.
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Statistikk Dette er Norge Å kunne tolke statistiske data er en.
Rusforebyggende arbeid i et læringsmiljøperspektiv Presentasjon 2. sept i Trondheim SHoT 2014.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
Valgadferd Alder: SV og RV overrep. blant unge Kjønn: kvinner til venstre – menn høyre Bosted: SP i distr. – Høyre i sentr. Yrke: offentlig ansatte til.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Kongsvinger - Kommunesammenslåing.
Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Grue - Kommunesammenslåing.
Eidskog - Kommunesammenslåing.
Sør-Odal - Kommunesammenslåing.
Åsnes - Kommunesammenslåing.
Norsk frivillighet og organisasjonsliv: hvor, hva, hvem, hvorfor, hvordan… Hvorfor er utviklingstrekkene i norsk frivillighet og organisasjonsliv tema.
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
IDRETT 2017 NORSK MONITOR 2017/2018 UTARBEIDET FOR NORGES IDRETTSFORBUND OG OLYMPISKE OG PARALYMISKE KOMITÉ Oktober © 2016 Ipsos.
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Avislesing 2018: Tilbakegang for papiravisene fortsetter
Utskrift av presentasjonen:

Gallup Kompass TNS Gallup + 47 23 29 16 00

Gallup PC- rapporteringsverktøy Windowsbasert rapporteringsverktøy Fleksibelt Tilpasset de ulike aktører i bransjen Muligheter for å krysse media- og markedsinformasjon m.m. Integrerte modeller for målgruppesegmentering og kommunikasjonsstrategi Gallup Kompass Markedskartet Målgruppekartet Kommunikasjonskartet TNS Gallup + 47 23 29 16 00

Gallup Kompass - livsstilssegmentering Deler befolkningen inn i 9 segmenter Basert på en grunnleggende tanke om at folks holdninger og handlinger danner bestemte mønstre To hoveddimensjoner: Dimensjon 1: De Moderne - De tradisjonelle Dimensjon 2: De Fellesskapsorienterte - De Individorienterte Gallup kompass bruk: identifisering og beskrivelse av målgrupper medievalg utarbeidelse av kommunikasjonsstrategi TNS Gallup + 47 23 29 16 00

Gallup Kompass - konstruksjon To hoveddimensjoner Fordeling av befolkningen Moderne Tradisjonelle Fellesskaps- orienterte Individ- 9 segmenter TNS Gallup + 47 23 29 16 00

Kompassets 13 grunnholdninger Indekser for interesser, holdninger og aktiviteter Org. idrett Ungdomskultur Fysisk aktivitet Trendy ”Friluftsliv” ”Easy-spender” Finkultur Økonomisk liberalisme/høyre populisme Solidaritet ”Antiautoritær” Miljøbevissthet Forsiktighet mht. konsum Pers. økonomi (husbokholder) TNS Gallup + 47 23 29 16 00

Variablene i Kompasset EGENSKAPER SOM FORBRUKER Personlig økonomi ·      Min husstand har alltid penger i bakhånd for bruk ved store uforutsette utgifter ·     Jeg sparer et fast beløp hver måned ·      Husstanden fører regnskap over utgifter ·      Jeg sløser aldri Forbrukervaner - prisbevissthet ·      Jeg benytter meg nesten alltid av ukens eller dagens tilbud ·      Når jeg handler mat er det først og fremst prisen som interesserer meg ·      Jeg kjøper bare de dagligvarene som er nedsatt hos butikkene med ekstratilbud, resten kjøper jeg hos andre Forbrukervaner – merkevare/luksus-orientering ·      Det hender jeg kjøper ting jeg ikke har bruk for ·      Ofte synes jeg det gjør godt å unne meg litt luksus TNS Gallup + 47 23 29 16 00

Variablene i Kompasset SAMFUNNSPOLITISKE GRUNNHOLDNINGER Solidaritet med svake grupper ·      Hva interesserer du deg for: Sosiale rettigheter ·      Hva interesserer du deg for: U-landenes problemer ·      Jeg aksepterer lavere levestandard dersom det medfører lavere ledighet ·      Jeg er svært opptatt av å bedre de eldres situasjon ·      Jeg aksepterer et høyt skattenivå for å beholde fellesgodene i samfunnet ·      Jeg gir gjerne penger til humanitære formål ·      Helsevesenet i Norge bør fortsatt være et hovedansvar for det offentlige ·      Høyere skatt på høyere inntekt ·      Norge bør motta flere flyktninger enn i dag TNS Gallup + 47 23 29 16 00

Variablene i Kompasset Miljøbevissthet ·      Jeg betaler gjerne litt ekstra for en vare som er miljøvennlig ·      Jeg unngår å kjøpe eller bruke produkter som forurenser miljøet ·      Det må være miljøavgift på bensin ·      Jeg aksepterer lavere levestandard for å redusere miljøødeleggelser ·      Hva interesserer du deg for: Miljøvernspørsmål ·      Hva interesserer du deg for: Energisparing ·      Hva interesserer du deg for: Bruke miljøvennlige varer ·      Hva interesserer du deg for: Delta i naturvernarbeid Økonomisk liberalisme ·      Vi bør begrense bruken av trygder ·      U-hjelpen bør reduseres ·      Den enkeltes lønn burde bestemmes ut fra personlig innsats ·      Statseide bedrifter bør så langt som mulig privatiseres TNS Gallup + 47 23 29 16 00

Variablene i Kompasset KULTURELLE GRUNNHOLDNINGER Motebevissthet ·      Jeg prøver å følge nye moter ·      Jeg går ofte i forretninger for å se etter nye ting ·      Jeg prøver ny ting tidligere enn mine venner og bekjente Økonomisk liberalisme ·      Man burde få kjøpe vanlig vin i kolonialbutikken ·      Folk bør stort sett få røyke hvor de vil TNS Gallup + 47 23 29 16 00

Variablene i Kompasset FYSISKE AKTIVITETER Organisert fysisk aktivitet ·     Spiller fotball ·      Spiller håndball ·      Spiller volleyball/basketball ·      Jazzballett/areobics ol. ·      Trener i helsestudio Uorganisert fysisk aktivitet 1 (Friluftsliv) ·      Fotturer i fjell, skog og mark ·      Spaserturer ·      Mosjonerer/annen fysisk aktivitet ·      Sykkelturer Uorganisert fysisk aktivitet 2 (Treningsaktiviteter) ·      Løpeturer ·      Går på ski i sesongen ·      Kjører alpint/slalåm i sesongen TNS Gallup + 47 23 29 16 00

Variablene i Kompasset KULTURELLE AKTIVITETER Kulturelle aktiviteter («Finkultur») ·      Går i teater eller opera ·      Går på restaurant ·      Høre på klassisk musikk ·      Lytter til musikk fra CD/MC/LP Ungdomskulturelle aktiviteter («Folkelig kultur») ·      Leier videofilm ·      Går på kafeteria/grillbar/gatekjøkken ·      Går på bibliotek ·      Går på dans/diskotek ·      Høre på pop/rock musikk ·    Lytter til musikk fra CD/MC/LP TNS Gallup + 47 23 29 16 00

Gallup Kompass Segmentene TNS Gallup + 47 23 29 16 00

Den Moderne Felleskapsorienterte Kjønn: Flest kvinner Alder: 13 – 40 år Utdanning: Høy Inntekt: Høy blant de yrkesaktive i segmentet, men en del er studenter/ elever som lever på lån eller forsørges av foreldre. TNS Gallup + 47 23 29 16 00

Den Moderne Felleskapsorienterte Ofte ung ugift kvinne med høy utdanning som jobber i offentlig sektor Radikal partipolitiske preferanser med SV som største parti. Segmentet er mer interessert i politikk en de andre moderne segmentene Segmentet prioriterer på lik linje med de andre fellesskapsorienterte gruppene miljøvern og omsorg for svake grupper. Som andre unge grupper er de interessert i det ytre, gjennom klær og moter. I klesveien liker de å være individualister, finne sin egen stil. De er motstandere av kommersialiseringen og uniformeringen som kjennetegner mange andre miljøer. Fremtiden er viktig – nesten alle er opptatt av skole og utdanning I sin atferd som forbruker legger de større vekt på kulturelle opplevelser enn å anskaffe seg meste mulig ting. Teater, cafè, kunstutstillinger og bibliotek får ofte besøk av denne typen mennesker. Gruppen har relativt stort mediekonsum, mest avis og magasiner gjerne temablader. På gjennomsnittet med radio, men lite interesse for fjernsyn. TNS Gallup + 47 23 29 16 00

Den Moderne Kjønn: Like mange kvinner som menn Alder: 13 – 35 år TNS Gallup + 47 23 29 16 00

Den Moderne Som oftest ung ugift, vedkommende kan like gjerne være en mann som en kvinne. Mange er under utdanning og lever på lån/ stipend eller blir forsørget av sine foreldre. Partipolitisk er de moderne svakt profilert. Den upolitiske profilen betyr at de har en tendens til å velge en gylden middelvei som svar på aktuelle samfunnsspørsmål og at deres synspunkter ikke er utpreget ideologisk konsistente eller sammenhengende. Interessen for klær og moter er sterk også i dette segmentet. De er aktive og mange deltar i organisert idrett. Segmentet består av aktivt søkende forbrukere. De er åpne for nye ting og føler seg i liten grad tradisjonsbundet. De er svært opptatt av merkevarer, men viser liten lojalitet mot merkene. Hva som er inn skifter kontinuerlig. Segmentet er storkonsumenter av medier. Stort konsum av blader og magasiner. Aviskonsumet er også høyt, de er over gjennomsnittet på radiolytting og interessen for fjernsyn er større enn hos de andre moderne segmentene. TNS Gallup + 47 23 29 16 00

Den Moderne Individorienterte Kjønn: Flest menn Alder: 13 – 35 år Utdanning: Middels eller er under utdanning Inntekt: Høy blant de yrkesaktive i segmentet, men en del er studenter. TNS Gallup + 47 23 29 16 00

Den Moderne Individorienterte Ofte ung ugift mann med høy utdanning som jobber i privat sektor Ny-liberalistisk partipolitiske profil med FrP og Høyre som største parti. En majoritet av segmentets medlemmer vokste opp på åttitallet under det som har blitt kalt Høyrebølgen. Individets frihet ble satt i høysetet og konkurranseprinsippet ble lovprist for både individ og samfunn. Ordtaket – enhver er sin egen lykkes smed synes å være en dekkende karakteristikk av verdigrunnlaget for segmentet. Velferdsstaten oppfattes av mange som en byråkratisk ineffektiv kloss. De står for en relativt restriktiv linje vedrørende innvandring- og flykningepolikken. Dette er relativt merkevareorienterte forbrukere, de er gjerne villig til å betale litt mer for kjente merkevarer. Gruppen benytter i stor grad kredittkort og merkelappen sorgløs synes å være dekkende i forhold til det som har med økonomi å gjøre. Gruppen har høyt mediekonsum, blant de største konsumentene av avis og radio (lokalradio), relativt stort forbruk av magasiner/ ukeblader. Markerte fjernsynsvaner med stort sett bruk av kommersielle kanaler. TNS Gallup + 47 23 29 16 00

Den Felleskapsorienterte Kjønn: Flest kvinner Alder: 40 - 60 år Utdanning: Høy Inntekt: Høy TNS Gallup + 47 23 29 16 00

Den Felleskapsorienterte Ofte en gift middelaldrende kvinne med høy utdanning i inntektsgivende arbeid – ofte i offentlig sektor. Mye av den samme partipolitiske preferansene som de moderne felleskapsorienterte, men her er også KrF representert. Verdier og holdninger som setter fellesskapets interesser i sentrum, med vern av svake grupper og stort engasjement. Det sterke engasjementet for miljøvern peker mot omsorg ikke bare for de som lever nå, men også for kommende generasjoner. Solidariteten er ikke betinget av statsborgerskap. Interessen for kunst og kultur markeres spesielt i skjønnlitteratur og klassisk musikk. Segmentet har en mellomposisjon i forhold til forbruk – ikke mest, men heller ikke minst. Opptatt av miljø ved kjøp av varer. Segmentet har et høyt aviskonsum, noe under middels for ukeblader og magasiner, fjernsyn og svært lavt av lokalradio. Fjernsynsvanene er preget av NRK, og mindre forbruk av kommersielle kanaler. TNS Gallup + 47 23 29 16 00

Den Individorienterte Kjønn: Flest menn Alder: 25 – 50 år Utdanning: Middels Inntekt: Middels TNS Gallup + 47 23 29 16 00

Den Individorienterte Fortrinnsvis en middelaldrende mann med middels utdanning (gjerne yrkesfaglig utdanning) som jobber i privat sektor. Samboende eller gift. Borgelig partipolitiske profil med FrP og Høyre som største parti. Igjen - enhver er sin egen lykkes smed synes å være en dekkende karakteristikk av verdigrunnlaget for segmentet. Velferdsstaten oppfattes av mange som en byråkratisk ineffektiv kloss. Det kulturelle engasjementet er lite utviklet og det legges større vekt på materielle goder. Det er stor interesse for kapitalvarer blant segmentet, hvilket betyr at man kjøper på avbetaling. Mediekonsumet er over gjennomsnittet for de fleste kanalene, med en stor interesse for lokalradio. TNS Gallup + 47 23 29 16 00

Den Moderate Kjønn: Like mange menn som kvinner Alder: 40 årene Utdanning: på gjennomsnittet Inntekt: på gjennomsnittet TNS Gallup + 47 23 29 16 00

Den Moderate Den moderate er gjennomsnitts nordmannen. Han eller hun er i midten av 40 årene, yrkesaktiv og med middels utdanningsnivå. Lite profilert partipolitiske preferanse. Segmentet representerer midt kategorien på begge dimensjonene, de er dermed verken fellesskapsorientert eller individorientert, moderne eller tradisjonell. Med andre ord – relativt profilløs. Dette kan kalles den gyllne middelvei Mediekonsumet til segmentet er som for befolkningen generelt. TNS Gallup + 47 23 29 16 00

Den Tradisjonelle Felleskapsorienterte Kjønn: Flest kvinner Alder: 50 år eller eldre Utdanning: Lav Inntekt: Lav til middels TNS Gallup + 47 23 29 16 00

Den Tradisjonelle Felleskapsorienterte En eldre kvinne – gift eller enke. Utdanningsmessig er det som befolkningen generelt. Enten yrkesaktiv i offentlig sektor eller pensjonist. Partipolitiske preferanser er SV, KrF, Arbeiderpartiet og Senterpartiet. Dette er det moralske segmentet. Man finner en stor del av den kristne befolkningen i dette segmentet. Dette er mennesker som aktivt ønsker å påvirke samfunnet, det er her man finner de fleste partimedlemmene. Relativt sett mer opptatt av lokalpolitikk enn av rikspolitikk. Det sosiale engasjementet er sterkt utviklet. De gir gjerne penger til humanitære formål. Den kulturelle interessen er noe mer smalsporet enn de øvrige fellesskapsorienterte gruppene. Skjønnlitteratur og klassisk musikk er viktig. Ikke overraskende er er dette segmentet å finne på gudstjenester eller religiøse møter. Mange sparer og har ofte penger i bakhånd. Er ofte villige til å betale litt mer for miljøvennlige varer. Dette er segmentet med laveste mediekonsum. TNS Gallup + 47 23 29 16 00

Den Tradisjonelle Kjønn: Like mange menn som kvinner Alder: 50 år og eldre Utdanning: Lav Inntekt: Lav TNS Gallup + 47 23 29 16 00

Den Tradisjonelle Et typisk eldre menneske med lav utdanning. Vedkommende er sannsynligvis gift, hvis ikke enkemann eller enke. Det er like stor sjanse for at personen er yrkesaktiv som pensjonist. De gamle partiene står sterkest. Arbeiderpartiet, KrF og Senterpartiet er overrepresentert. Holdningene og verdiene som dominerer i dette segmentet er ofte av eldre dato. Mange ble etablert tilbake i 1930 –1940 årene i en tid preget av knapphet, usikkerhet og arbeidsledighet. Forsiktighet og nøysomhet er to stikkord som gjelder spesielt for deres forbruk. Dette er meget bevisste forbrukere som sjelden sløser. Hjemmet er viktig – her er det alltid ryddig og man spiser tradisjonell norsk mat. Mediekonsumet er relativt lavt. Dette gjelder særlig dagspresse, en er også lav for ukeblader/ magasiner og lokalradio. Derimot er andelen som ser fjernsyn større enn gjennomsnittet. TNS Gallup + 47 23 29 16 00

Den Tradisjonelle Individorienterte Kjønn: Flest menn Alder: 45 år eller eldre Utdanning: Lav til middels Inntekt: Lav til middels TNS Gallup + 47 23 29 16 00

Den Tradisjonelle Individorienterte Er typisk en gift mann over 50 år med lav utdanning. Dersom han er yrkesaktiv er han sysselsatt i privat sektor. Alternativet er at han er pensjonist eller trygdet. Høyre og FrP er godt representert i dette segmentet. Segmentet målbærer mange tradisjonelle politiske høyre standpunkter. Dette er det segmentet blant de individorienterte som har størst aksept for skattenivået i forhold til fellesgodene i samfunnet. Segmentet skiller imidlertid mellom verdige trengende og ikke-verdige trengende. De ønsker blant annet å redusere bruken av trygder. Det tradisjonelle norske er viktig for segmentet og de er i svært liten grad interessert i nye impulser. Formynderstaten er det liten forståelse for i dette segmentet. I større grad enn mange andre mener de at man skal kunne gjøre som man vil eks røyke hvor man vil. Gruppen har lavt mediekonsum, med unntak av for fjernsyn og tradisjonelle ukeblader. TNS Gallup + 47 23 29 16 00