TNS og hjemlandets betydning Bjørnar Sæther SGO 4016.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Christiane &Bianca 2013.
Advertisements

Er standarder en betingelse for godt evalueringsarbeid? Foredrag på EVA-seminar 8 Hurdalsjøen 5-6 september 2002 Hans Torvatn, SINTEF Teknologiledelse.
NORGES TURISTBAROMETER Sommersesongen 2014 Prognose for utenlandsk ferie- og fritidstrafikk til Norge.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
12. Oppsummering.
 Hva kan forklare innovasjonsresultatene fra statistisk sentralbyrå (SSB) for Risør/Gjerstad? Tina og Inger Beate.
Hvorfor skårer ikke Oslo bedre på innovasjonsevne når den har så mye FoU- ressurser? Kaja Wendt Oslo som innovasjonsaktør – basert på Indikatorrapporten.
Kapittel 9: Utdanning i Norge
- EN DEL AV MATALLIANSEN • UMB - MATFORSK - AKVAFORSK Matalliansen DETTE ER TITTELEN PÅ PRESENTASJONEN 1 FEM TIPS FØR DU BRUKER MALEN!  Hovedfonten i.
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
En ny global kontekst – sentrale begreper
7. Motivasjon i organisasjoner
Goffman, Garfinkel og Giddens
Internasjonalisering Rapport fra et høgskoleperspektiv ved Jørn Wroldsen, rektor HiG.
Ett perspektiv på regional innovasjon Av Professor Arne Isaksen, UiA og Agderforskning Minnekonferanse for Bjørg Åse Sørensen 22. oktober 2012.
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
Felteksperiment - OU. Eksperiment Test av en teori, dvs. test av noe som foreligger forut for eksperimentet. Eksperimentet blir dermed styrt av teorien.
Skillet mellom utvikling og drift: IT Norges største problem!
Systemrettet arbeid i PP-tjenesten
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
LP og evidens i undervisningen
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Regional kapital i en global verden Noen innspill til lokaliseringsvalg.
GLOBALISERING Opphavsrett: Amendor AS.
Suksessfaktorer for vellykket internasjonalisering
Globalisering og internasjonal outsourcing
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Økonomisk geografi master - introduksjon Bjørnar Sæther V-2007.
Benchmarking Business Incubators av Centre for Strategy & Evalution Services (UK,2002)
THE EFFECT OF MANAGEMENT PAY AND INCENTIVES ON LONG-TERM PERFORMANCE OF PUBLIC FIRMS Professor Trond Randøy Agder University College Presentert for styret.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Samiskopplæring i Nordland. Samiskopplæring har en lang historie i Nordland, organisert helt tilbake til 1718 Eneste fylke med alle tre samiske språk.
Hva er samfunnsgeografi og samfunnsgeografiske perspektiver?
Innovasjonssystemer Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther.
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
BYENES GEOGRAFI BYENES ØKONOMI.
Realisme Bjørnar Sæther SGO 4000 H-05. Realismen i kontekst Realismen ble utviklet på 1970-tallet som et forsøk på å kombinere en strukturell analyse.
Seminar uke 36: Globalisering og regional utvikling Gruppe 1: Redegjør for de motsatte syn på globalisering som fremkommer hos ”hyperglobalister” og skeptikere.
Framtidige geografier – økonomisk globalisering - miljø
Idehistorie - introduksjon Bjørnar Sæther SGO 4000 August 2007.
Kulturturisten Derfor er Bergen strategisk riktig
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
Idehistorie - introduksjon Bjørnar Sæther SGO 4000 August 2005.
Eksamensseminar SGO1001 høsten Eksamensform 6 timers skriftlig eksamen (9.12 kl. 09:00). 9 oppgaver, hvorav 7 velges Oppgaver fra ulike deler av.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
K APITTEL 9: U TDANNING I N ORGE Hovedpunkter. ”D EN GODE SKOLE ” – HVA ER DET ? Hva er ”den gode skole”? Hvilket innhold er det viktigst at barna lærer.
Dagens trender i tjenestene til personer med utviklingshemming Hentet fra Jan Tøssebro, NTNU, sin forelesning på SOR konferansen 2016.
Publiseringsanalyse 2011 Erik Ruud. Hovedtrekk ,6 160,9 240,8 245,8 Opprettholder økningen fra 2010 Samlet tellende publisering øker med.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Bortvalg og kompetanse
Hvordan oppstår grupper?
Tall og fakta om reiselivsnæringen
Ressursperiferier Bjørnar Sæther SGO 4016.
…sett fra Rokkansenterets side
Kapittel 9: Utdanning i Norge
7. Motivasjon i organisasjoner
FEM TIPS FØR DU BRUKER MALEN!
VERDENS BESTE VERTSKAP
GLOBALISERING Foto: Ali Jarekji/Reuters Creative/Scanpix.
FEM TIPS FØR DU BRUKER MALEN!
FEM TIPS FØR DU BRUKER MALEN!
Utskrift av presentasjonen:

TNS og hjemlandets betydning Bjørnar Sæther SGO 4016

Hvilken betydning har hjemlandet for TNS? I følge berømte management forskere (Ohmae) har hjemlandet ikke lenger noen nevneverdig påvirkning på hvordan TNS agerer TNS blir globale aktører frikoblet hjemlandets institusjoner og historie i følge hyperglobalistene

Hvor globale er egentlig TNS? Transnasjonalitetsindeks (TNI) søker å operasjonalisere dette TNI er sammensatt av: Salg utenlands som andel av totalt salg Eiendeler utenalnds som andel av totale eiendeler Ansatte i utlandet som andel av alle ansatte

TNI funn Sammenligning av TNI for 1993 og 199 viser at: Ingen økning i grad av transnasjonalitet , snitt på ca 52 – altså ingen økt globalisering Halvparten av aktiviteten til TNS er fremdeles i hjemlandet Ingen korrelasjon mellom størrelsen på TNS utenlandske eiendeler og TNI TNS fra små land tenderer mot å ha høyere TNI TNS fra USA har gjennomgående en lavere TNI

Interaksjon TNS er bærere av visse karakteristika fra hjemlandet, disse kommer i interaksjon ved spesifikke kjennetegn ved de land og regioner TNS operer i utenlands Dette resulterer i en lang rekke kontekstspesifikke utfall, som kan studeres

Læring i TNS Gertler reiser spørsmål som: I hvilke grad foregår det læring mellom datterselskaper i ett land og de praksiser som preger produksjonen i landet? I hvilke grad overføres kunnskap som erhverves i et datterselskap tilbake til hovedkontoret? I hvikle grad spres kunnskapen fra hovedkontoret til andre land?

Ulikheter mellom TNS Gertler peker på at det er store forskjeller mellom TNS fra ulike land i forhold til disse spørsmålene Det eneste tysk bilindustri lærer i USA er salg/markedsføring, produksjonsteknikk er de bedre på i Tyskland

Amin Amin er opptatt av læring innad i TNS Han er, motsetning til mange andre økonomiske geografer at læring utmerket kan foregå i rom, ikke spesielle fordeler knyttet til regioner De som deltar i læreprosess en må ha en felles erfaringsbakgrunn og inngår i ”communities of practice”

Hjemlandet har stor betydning –Dataene fra TNI viser at hjemlandet har en stor betydning, det enkle faktum at halvparten av TNS aktiviteter foregår der, underbygger dette –Nødvendig å spesifisere hvordan hjemlandet influerer TNS –Flere teorier kan hjelpe oss her, ”Business systems (Whitley), National systems of innovation (Lundvall) –Det er tydelige nasjonale ulikheter, det er en tysk måte og organisere arbeid og produksjon på som skiller seg f. Eks fra den anglo amerikanske