”Bevissthetspsykologien”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kunden som med-designer
Advertisements

Øystein, Susana og Anita
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Kognitiv behandling ved sammensatte lidelser.
Sverre Nesvåg Forskningsleder
PSY-1002, H05 Metode, anvendelse og behaviorisme Kap. 11, 10 og 9
Placeboeffekter i smerte
Ulike psykologiske retninger og deres historie.
LÆRING Grunnleggende prosesser
Kan de - og vil de? Seniorers forutsetninger for læring Per Erik Solem NOVA Foredrag på seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet,
Kulturhistorisk perspektiv
Læringsteorier En første oversikt.
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Strategisk informasjonsarbeid - grunnleggende informasjonsteorier
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE FAG OG TRADISJONER
(Barne-og ungdomspsykologi)
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Hva skal ledes i menigheten? Noen refleksjoner om hva som særpreger menighet til forskjell fra andre institusjoner og organisasjoner Ledelse.
Kulturteori
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Teoretiske og metodiske spørsmål innen trekk-psykologi
Kognitiv psykologi Frode Svartdal UiT 2014.
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
Tre ”klasserom” Tor Sofie Haldis Ut.pkt Kunnskaper Metoder/læring
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Bevissthet PSY 1000 høsten 2003 Christine Mohn
Bevissthet Høsten 2004 Christine Mohn
Kunstig intelligens (MNFIT-272) - høst Forelesning 11 Emner: Forskningsmetodikk innen Kunstig intelligens - Revidert definisjon - AI som empirisk.
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Erkjennelsesteoretisk fundamentalisme. Fundament Overbygning Prosjekt: Bygg opp fra basis.
Motivasjon Våren 2005 Christine Mohn
Emner: Kunstig intelligens (IT-2702) Forelesning 11 •
Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther.
Realisme Bjørnar Sæther SGO 4000 H-05. Realismen i kontekst Realismen ble utviklet på 1970-tallet som et forsøk på å kombinere en strukturell analyse.
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Historiske forløpere Frenologien Frenologien ”Animalsk magnetisme” (Mesmer) ”Animalsk magnetisme” (Mesmer) Tidlige pedagogisk-psykologiske kontorer (for.
Motivasjon Våren 2004 Christine Mohn
Av Kari, May Linn, Silje og Hanne
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
KOGNITIV LÆRINGSPSYKOLOGI
MOTIVASJON Ulike perspektiv.
Bakgrunn 1- filosofi Psykologiens tema er bevisstheten
Menneskets utvikling Det sosiale utviklingsområdet
Hukommelse og glemsel. Hukommelse All den informasjon vi har med oss fra tidligere opplevelser, erfaringer og læringssituasjoner Hvordan virker hukommelsen.
Hva er kultur? Kultur er de ideer, verdier, regler, normer, koder og symboler som et menneske overtar fra den forrige generasjon, og som man forsøker å.
Kvalitativ forskningsmetode Induktiv metode Teori og hypoteser Empiriske sammenhenger Observasjoner ‏
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Persepsjon.
Kapittel 7 Læring.
Forskningsmetoder i psykologi
Holdninger.
Hvis psykologi er svaret – hva er spørsmålet?
Psykologi: Intro Frode Svartdal UiTø V FRODE SVARTDAL.
Velkommen til Apalløkka
Psykologi: Intro Frode Svartdal UiTø V FRODE SVARTDAL.
Hva er psykologi? Frode Svartdal
Kapittel 11 Læringsteori.
Moderne psykologi.
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Læringspsykologi: Grunnlag og anvendelse
Læringspsykologi: Grunnlag og anvendelse
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
”Bevissthetspsykologien”
Hva er sosialpsykologi?
Utskrift av presentasjonen:

”Bevissthetspsykologien” Psykologien oppfattes som studiet av bevisstheten (Wundt, Titchener) Metoden er analyse av bevissthetens innhold ved introspeksjon Målsetningen er å finne de grunnleggende elementene Helheter oppstår (i hovedsak) ved assosiasjon

Andre oppfatninger av psykologiens studieobjekt Psykologi om studiet av det ubevisste (den psykoanalytiske bevegelsen, Freud i spissen) Psykologien studiet av atferd (Behavioristene med Watson i spissen)

Innhold vs funksjon Hovedformålet er å kartlegge hvordan bevisstheten er sammensatt, hvilke elementer (Titchener, Wundt) Det funksjonalistiske perspektiv (de amerikanske funksjonalistene med William James i spissen)

Metodespørsmålet Introspeksjon (nedbryting av det umiddelbare forestillingsbildet i elementer). Hovedtalsmenn Wundt og Titchener. Fenomenologi. Man skal forholde seg til den umiddelbare forstilling (Goethe og andre).

Hvordan oppstår persepter? Den vanlige oppfatningen fra midten av 1800-tallet og fremover: Omverdenen formidler stimuleringer som aktiverer sanseorganene. Dette gir opphav til sansninger. Persepsjon er kombinasjon av sansninger

Helhet og del Helheten bygges opp (konstitueres av delene). Helheten kan altså forstås ut fra en kombinasjon av delene Helheten er ”mer enn summen av delene” Delene må forstår ut fra helheten Helheten har prioritet (forrang) delene

En (foreløpig) karakterisering Opptatt av bevisstheten og har gitt spesielle bidrag til persepsjonspsykologien Fenomenologisk metode Helheten primær, elementene sekundære

Tilsynelatende bevegelse Wertheimers forsøk og phi-fenomenet Bevegelse oppstår uten at bevegelsen foreligger fysisk Kan ikke uten videre avledes av de grunnleggende sansninger

Hovedprinsipper i persepsjon All persepsjon er persepsjon av organiserte former. Det er ikke tilfeldig hvilke deler av synsfeltet som grupperer seg og danner en helhet Det er ikke tilfeldig hvordan en gestalt vil se ut

Organiseringsprinsipper Nærhet (Nærhet fører til gruppering) Likhet God fortsettelse Sluttethet God form og symmetri Felles skjebne Figur grunn

Isomorfiprinsippet ”Likhet” mellom perseptet (det du ser) og det som skjer i hjernen fysiologisk Ideen om elektriske felt i hjernen som har samme form (iso morfi) som i perseptet

Hukommelse Konstruktiv hukommelse Forandring av hukommelse til at det som huskes føyer seg etter Gestaltlovene Zeigarnik-effekten Husker best materiale med ”god form”

Læring ved innsikt Plutselig overgang fra ingen mestring til (mer eller mindre) full mestring God hukommelse for løsning Overføring til liknende situasjoner Problemløsning innebærer omstrukturering I motsetning til prøving og feiling

Lewin’s feltpsykologi Det essensiell begrepet er livsrom Regionene i livsrommet kan ha forskjellig valens (negativ eller positiv) Det har en (subjektiv) geografi Lewin interesserte seg også for gruppedynamikk

Arven etter Kurt Lewin Eksperimentell realisme (Zimbardos fengselseksperiment) Grunnlagsproblemer Vekselvirkninger mellom kognisjon, emosjoner og motivasjon (Festinger, Schachter & Singer) Fenomenologisk perspektiv

”Slektninger” og moderne spor Fritz Heider Solomon Asch Leon Festinger Jean Piaget