Farmasøytisk institutt 2005 Velkommen til nye studenter 15. august 2005 Instituttdirektør Karen Marie Ulshagen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

1 NVBF’s FORÅRSKONFERANCE – 8. JUNI 2004, REYKJAVIK, ISLAND AT SKABE ORGANISATIONER MED MENNESKER I CENTRUM – MEDARBEJDEREN OG BRUGEREN ORGANISASJONSKULTUR.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
UTDANNINGSTILBUD VED IMT 2010/2011
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Samarbeid for suksess - universitetssykehusfunksjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Eierskap og styring i høyere utdanning
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Masterstudiet i Farmasi
UiB’s kompetansestrategi
Arne Tronsmo UU-leder IKBM
Handelshøgskolen ved UMB Lars Mørk. UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Handelshøgskolen ved UMB 2 Velkommen til Universitetet for miljø.
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP ETIKK VED UMB 1 HVORFOR ER ETIKK VIKTIG VED UMB? På alle våre arbeidsfelter er det lett gjenkjennbare.
Presentasjon av NVH med vekt på strategiske utfordringer Styreseminar 4. september 2008 Lars Moe.
DET LEVENDE UNIVERSITET
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Sykehusapotekene i Midt-Norge
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Kim Orlin Kantardjiev Studie- og forskningsansvarlig Studentparlamentet ved UiO.
Strategisk planarbeid og rapportering i private høyskoler
Praktisk erfaring i forbindelse med arbeidet med miljøledelsessystem
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Masterstudium IKT og læring Arbeidsseminar PUS 12/2 03.
Til møte i Studierådet, 22. september 2011 Styringsstruktur for undervisning på IMK.
Hva kan innovasjon bety for HF- studenten? Johan Tunestam.
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Modernisering av universiteter og høyskoler Kontaktkonferansen 2012 Statsråd Tora Aasland.
Kunnskapssamfunn & kunnskapsøkonomi
1 Institutt for samfunnsmedisinske fag Det medisinske fakultet Universitetet i Bergen Sabine Ruths Førsteamanuensis Seksjon for allmennmedisin.
Våre studier Fakultet for veterinærmedisin og biovitenskap.
FRM1050 – Legemiddelsubstansene og hvordan de virker Del I
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Farmasøytisk institutt, 2006 Velkommen til profesjonsstudiet i farmasi Instituttdirektør Karen Marie Ulshagen ønsker velkommen Presentasjon av avdelingslederne.
Farmasøytisk institutt 2005 Velkommen til profesjonsstudiet i farmasi Instituttdirektør Karen Marie Ulshagen ønsker velkommen Presentasjon av avdelingslederne.
2010 Velkommen til Gründerskolens forkurs! (ENT4000, ENT4000i og Sosialt entreprenørskap)
UiO Realfag Morten Dæhlen, dekan. InformatikkMatematikk Astro- fysikk Fysikk Biofag GeofagKjemiFarmasi Livsvitenskap Jord og rom Materialer og energi.
FRM1030 Bioorganisk kjemi - innledning
Farmasøytisk institutt, 2006 Velkommen til nye studenter 14. august 2006 Instituttdirektør Karen Marie Ulshagen.
Studentparlamentets handlingsplan Prioriteringer for utdanning Marianne Andenæs, leder av Studentparlamentet ved UiO Studiekomiteen
Velkommen til FRM1110-Grunnleggende Farmasi
Møte i NFE-HS Tor Rynning Torp
InterAct prosessen på FI Veien til nye bachelor- og master- programmer.
MENA programkomite Faglige visjoner sett fra MENA.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
1 Institutt for materialteknologi Styringsdialog høst 2006.
Masterstudiet i Farmasi Programrådsleder Berit Smestad Paulsen.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Masterprogrammet i farmasi Farmasi er læren om legemidlers opphav, struktur, produksjon, effekt og riktig bruk. Farmasøytisk institutt (FAI) har som mål.
1 Forskning – en integrert del av kjernevirksomheten ”Hvem” Det medisinske fakultet, NTNU.
Presentasjon for Læringsmiljøutvalget ved UiO, Studiedekan Ingjerd Hoëm.
Trondheim Montessori Ungdomsskole
Senter for læring og utdanning
Foreløpige prioriteringer for 2018 Olav Bolland Dekan - Fakultet for Ingeniørvitenskap
Det integrerte universitetssykehuset
NTNUs organisasjon NTNUs organisasjon.
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
Utdanning som sprenger grenser
1. Byuniversitet På Universitetet i Bergen er det for tiden 14 500 studenter. Det er et mellomstort universitet i europeisk forstand og er inndelt i 6.
Gjennomføring av tilsynet
Strategi for Nord universitet 2020
Forskning og innovasjon
Overordnet strategi SV-fakultetet
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
Fysikkstudier ved Universitetet i Bergen
Sivilingeniørprogram i medisinsk teknologi
Digitale læringsressurser
Informasjonsmøte for italiensk (bachelor og årsenhet)
Utskrift av presentasjonen:

Farmasøytisk institutt 2005 Velkommen til nye studenter 15. august 2005 Instituttdirektør Karen Marie Ulshagen

Farmasøytisk institutt 2005 VELKOMMEN TIL PROFESJONSSTUDIET I FARMASI! Et femårig integrert mastergradsstudium

Farmasøytisk institutt 2005 Innhold Farmasøytisk institutt - organisasjon, personale Omverdenen Undervisningen Farmasøyters unike kompetanse Hva slags farmasøyter ønsker vi å utdanne? Studietiden

Farmasøytisk institutt 2005 Farmasøytisk institutt - Universitetet i Oslo - Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet - Farmasøytisk institutt

Farmasøytisk institutt 2005 Lokalisering Farmasibygningen Fysikkbygningen Kjemibygningen ZEB-bygningen

Farmasøytisk institutt 2005 Styret Instituttdirektør Karen Marie Ulshagen Farmasi Avdelingsleder Sverre Arne Sande Farmasøytisk kjemi Avdelingsleder Knut Rasmussen Farmasøytisk biovitenskap Avdelingsleder Rigmor Solberg VETT (Videre- og etterutd.) Avdelingsleder Mette Sollihagen Hauge Administrasjonen Studie/ Økonomi/ IT Organisasjonskart Farmasøytisk institutt Styret

Farmasøytisk institutt 2005 Andre viktige organer ved instituttet Driftsgruppene er ansvarlig for undervisningen i de ulike emnene, for eksempel FRM1110: Grunnleggende farmasi. Leder FRM110: Trond Vidar Hansen Programrådet Overordnet ansvar for undervisningen Leder: Berit Smestad Paulsen

Farmasøytisk institutt 2005 Farmasøytisk institutt - personale Professor, 17 Professor II, 7 Førsteamanuensis, 13 Andre vitenskapelige, 8 Stipendiat, 30 Teknisk personale, 18 Administrativt personale, 16

Farmasøytisk institutt 2005 Farmasøytisk institutt – oppgaver Undervisning Forskning Formidling Innovasjon

Farmasøytisk institutt 2005 Omverdenen – Farmasi i Norge år 2005 Legemiddelmeldingen 2005: ”Rett kurs mot riktigere legemiddelbruk” Ny apoteklov, 1. mars Kjededannelse Politisk fokus på legemiddelkostnader Utviklingen i norsk farmasøytisk industri Innovasjonsfokus i samfunnet

Farmasøytisk institutt 2005 Farmasiundervisning tilpasset omverdenens krav Ny studieplan startet høsten 2003 Basert på omfattende kartlegging av samfunnets behov for farmasøytisk kompetanse Moderne studium tett tilpasset dagens faglige krav Integrert undervisning Basalfagene og farmasifagene samles slik at farmasien hele tiden er i fokus Godt læringsmiljø Nye undervisningsmetoder, økt lærerkontakt, nye evalueringsformer Ambisjon: UiO skal tilby landets mest attraktive universitetsutdanning i farmasi

Farmasøytisk institutt 2005 Hva er farmasøytisk kompetanse? Teknologi Helse

Farmasøytisk institutt 2005 Sammenhengskompetanse Galenisk farmasi Samfunnsfarmasi Analytisk kjemi Mikrobiologi FarmakologiOrganisk kjemi Uorganisk kjemi Farmakognosi Biokjemi FysiologiToksikologi Legemiddelkjemi Fysikk

Farmasøytisk institutt 2005 Instituttets visjon Farmasøytisk institutt skal være nasjonalt kraftsenter for farmasøytisk forskning, innovasjon og undervisning Virksomheten skal være bygget på en naturvitenskapelig plattform hvor samspillet mellom naturvitenskapelige basalfag, legemiddelteknologi og helse- og samfunnsfaglige elementer gir en unik sammenhengskompetanse innen legemiddelområdet og danner grunnlaget både for teknologisk basert verdiskaping og farmasøytens rolle som helsepersonell. Forskningen skal være grunnlaget for vår virksomhet og basis for all undervisning, innovasjon og formidling.

Farmasøytisk institutt 2005 Yrkesmuligheter etter endt studium Apotek,- primærapotek og sykehus Forskning,- uavhengig og industriell Undervisning,- universitet og høyskoler Legemiddelforvaltning Tilsyn,- mat, helse, veterinær etc. Norsk farmasøytisk industri,- etablert og gründervirksomhet Utenlandsk farmasøytisk industri etc…….

Farmasøytisk institutt 2005 Overordnede mål for undervisningen Kunnskaper og ferdigheter som legemiddelsakkyndig og til dr. gradsstsudier, spesialisering og forskning Ferdigheter og holdninger til selvstendig problemløsing, faglig argumentasjon og kritisk vurdering Erfaring og kunnskap om formidling og kommunikasjon overfor ulike målgrupper i samfunnet Bevissthet om farmasøytens rolle i helsevesenet Grunnlag for livslang læringsprosess basert på ansvar for egen yrkesrolle og faglige identitet, selvstendighet og nysgjerrighet

Farmasøytisk institutt 2005 Utfordringer Mye nytt i starten Gode arbeidsrutiner fra første dag Kvalitet og nøyaktighet Nødvendig med hardt arbeid og fullt fokus Aftenposten, november 2004: ”55 prosent av sykepleiestudentene ved Høyskolen i Oslo strøk i vår på testen i faget der de lærer å gi pasientene riktig dose smertestillende.”

Farmasøytisk institutt 2005 Men husk,- vi trenger farmasøyter som: Løfter blikket Deltar aktivt i samfunnet Har mål Satser på å bli fremragende ….. Søker lederansvar Bidrar til å utvikle profesjonen Er synlige og tar sin rettmessige plass

Farmasøytisk institutt 2005 Studietiden Gi hverandre løft!

Farmasøytisk institutt 2005 Hardt arbeid – og mye moro!

Farmasøytisk institutt 2005 VELKOMMEN OG LYKKE TIL MED STUDIET!