Hvem, hva, hvor? Tirsdag 27.01.2009. Hensikt/Læringsmål - Generell innsikt i hvordan en idé, frustrasjon eller forskningsresultat kan omdannes til en.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor stor er en fisk? Yggdrasil Hvor stor er en fisk?  Vanlige kundetyper og prosjekter  Faktorer som påvirker.
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Trykk på mus eller tastatur for neste bilde…
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Abildsø skole - Eksamen 2014.
Internship høsten Internship høsten 2014.
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Gründerfrokost Kongstanken : Innovasjon og entreprenørskap 12 observasjoner fra ny forskning Foreleser: Høyskolelektor Kjell Haukeland BI Drammen.
Arduino For første års elektrostudenter.  Hvem ser du for deg, når du ser for deg en ferdigutdannet ingeniør?  Hva gjør du nå?  Hvorfor ikke akselerere.
Tall og fakta Antall virkestoffer med norsk markedsføringstillatelse.
Forretningsideer & Markedsanalyser
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
SPIR Idélab Bodø.
Informasjonsmøte BACHELORSTUDENTER HØSTEN Studieadministrasjon Studiekonsulenter på Fysisk institutt: –Christine Sundtveten, rom V137 –Katrine Langvad,
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Hvem, hva, hvor? Tirsdag 26/ Hensikt/Læringsmål - Generell innsikt i hvordan en idé, frustrasjon eller forskningsresultat kan omdannes til en forretningsidé.
Hvem, hva, hvor?.
Systemforvaltning Faglærere: Bjørn Klefstad og Knut Arne Strand
Hvordan skrive en god utredning?
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Tall og fakta 2010 Legemidler og helsetjeneste Legemiddelindustrien (LMI)
Tall og fakta Antall virkestoffer med norsk markedsføringstillatelse.
Foredrag Rudshøgda 19. september 2009
Andre funksjoner. Her kommer en beskrivelse av søkefunksjoner, knapper og annen funksjonalitet. 2.
RM – Online Thon Hotels Director of Revenue Management - Jorunn Svidal
Forretningsplan.
Øvingsopplegg Singapore forkurs 2005 Gründerskolen Forretningsplan i praksis Anders Brenna.
Markedsplanen At presenteres 30.01
Kunnsign TBH Velkommen til Kunnsign 2007! Tor Borgar Hansen.
Kunnsign TBH Velkommen til Kunnsign 2008! Tor Borgar Hansen.
Foreldremøte 10. trinn 24. april 2013.
ENT1000 – En introduksjon Kim P. N. Larsen.
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Forretningsutvikling i team Hvorfor kan studenter utvikle verdens beste forretningidéer? Sveinung Susort.
28/ Informasjonsmøte 11. januar Av Una Sjørbotten.
Øving 1 - Forretningsideen
Kort om departementets arbeid mot 2015
Ch. 11 IBE250: Strategisk bruk av IT Lærebok: McNurlin & Sprague, Information Systems Management in Practice, 8. edition, Prentice Hall, (ISBN.
Veivalgsanalyse etter Sørlandsmesterskapet i lang (klassisk) distanse 2004.
SIVILØKONOM NHH NORGES LEDENDE HANDELSHØYSKOLE.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Systemutvikling, organisasjonsutvikling og regelverksutvikling Dag Wiese Schartum, AFIN.
Orienteringsmøte for TOOL bachelor 13/ Velkommen ved programrådsleder Jens Kaasbøll Presentasjon av emner i første semester Praktiske opplysninger.
2010 Velkommen til Gründerskolens forkurs! (ENT4000, ENT4000i og Sosialt entreprenørskap)
Jour4110 Journalistikkforskning: teori og metode Studiepoeng: 20 Obligatorisk for alle masterstudenter i journalistikk.
ENT4000i – Balder Onarheim – 1 av 7 Øvelse “Frust” Presenteres samling 2 Fredag.
Gruppeundervisning /
Gruppeundervisning / ForelesningerTemaForeleser 29. Januar Introduksjon til nyskapning Kim / Stig Haug 5. Februar Forretningsidé.
Gruppeundervisning /
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Velkommen til Gründerskolens forkurs 2005!. Plan for dagen Kort presentasjon av staben Plan for kurset Pensumlitteratur og eksamensform Plan for øvelser.
Velkommen til Gründerskolens forkurs 2007!. Plan for dagen Kort presentasjon av staben Plan for kurset Pensumlitteratur og eksamensform Presentasjoner.
Introduksjon til FINF 4001: Systemutvikling, organisasjonsutvikling og regelverksutvikling Dag Wiese Schartum, AFIN.
MAS 1500 Vest-Europeisk historie
Øving 2 – Markedsplanen I
MARKEDSANALYSE Målsetninger Segmentering av kunder Konkurrentanalyse
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
INTERNASJONALT KARRIERESENTER ICC Ann-Mari Haram 1.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Kunnsign TBH Forretningsplanen For å holde orden i sysakene - Forretningsplanen hjelper til med å strukturere, videreutvikle og planlegge din nye.
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456, FYS Kvantefysikk.
Besøk 9. klasse Rødberg/Veggli Service og samferdsel 12. og 13. mai 2016.
IBE110 Informasjonsteknologi - introduksjon
Velkommen til Academic Day!
Kurs i Entreprenørskap
Utskrift av presentasjonen:

Hvem, hva, hvor? Tirsdag

Hensikt/Læringsmål - Generell innsikt i hvordan en idé, frustrasjon eller forskningsresultat kan omdannes til en forretningsidé som kan utvikles til et realiserbart produkt eller tjeneste med verdi for brukeren. - En teoretisk og praktisk innføring i aspekter innen forretningsutvikling, samt gi en oversikt over de nødvendige verktøyene for å sette en idé ut i livet.

Entreprenørskap? Definisjon Joseph Schumpeter (1934); The entrepreneur is the innovator who implements change within markets through the carrying out of new combinations. The carrying out of new combinations can take several forms; 1) the introduction of a new good or quality thereof, 2) the introduction of a new method of production, 3) the opening of a new market, 4) the conquest of a new source of supply of new materials or parts, 5) the carrying out of the new organization of any industry

ForelesningerTemaForeleser Introduksjon til nyskapning Stig Haug Praktisk informasjonHenrik/Espen Forretningsidé Christian Hager Salg/markedsføring Jens Kanden MarkedsanalyseTor B. Hansen Økonomi - Regskap/Budsjett Rune Hansen Internasjonal kommunikasjonPellegrino Riccardi Økonomi – FinansieringErling Maartmann-Moe Internasjonal handelLars Kåre Legernes ForhandlingsteknikkTruls Erikson Jus for gründereChristian Bendiksen Organisasjon og prosesserKjetil Hoff Forskning og innovasjon – IPR Birkeland Innovasjon Endelig innlevering Eksamen Forelesningsplan

Undervisningstid Forelesninger Tirsdag – 16 Auditorium 3 Kristine Bonnevies hus (Biologibygn.) Forelesningene = teori Gruppeøvinger = praksis Gruppeøvelser Gruppe 1 –Onsdag – 12 Seminarrom 219 Vilhelm Bjerknes hus Gruppe 2 –Onsdag – 14 Lille fysiske auditorium vest Fysikkbygningen Gruppe 3 –Torsdag – 12 Rom 2621 Kristine Bonnevies hus (Biologibygn.)

Pensum Markedsføringsledelse –Zigler og Paulsen Kompendium Presentasjoner fra forelesning

Gruppeledere Henrik Hoel Førstekonsulent Administrasjon SFE Espen Solhaug Førstekonsulent Administrasjon

Eksamen Multiple Choice spm Eksempel BCG-matrisen er et verktøy utviklet av Boston Consulting Group. Hvilke dimensjoner består BCG-matrisen av? a) Markedsvekst i prosent og relativ markedsandel b) Pris og kvalitet c) Eksisterende produkter, nye produkter, eksisterende markeder, og nye markeder. d) Primærmarked og sekundærmarked. Hva er ikke å regne som en posisjonsrolle? a) Markedsleder b) Markedsutfordrer c) Markedsetablerer d) Markedsnisjer 1 poeng for rett svar. –0,5 for feil svar. Ubesvart 0. Noen spørsmål to rette alternativer. 2 rette 1 poeng, 1 rett 0,5 poeng, 1 rett og 1 feil, 0 poeng, 2 feil -0,5 poeng (det vil stå i oppgaven)

Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: –Forretningsidé –Markedsanalyse –Markedsføring Innlevering 2: –Regnskap/budsjett –Finansiering –Internasjonal handel/kommunikasjon Endelig innlevering

Innlevering Merk oppgaven med navn på produktet/tjenesten f.eks smsbillett.pdf Sendes som pdf. Lim inn tabeller, utregninger fra excel så godt det lar seg gjøre. Andre filer som lydfiler etc. legges ved og må refereres til i oppgaven Husk å skrive navn på alle gruppedeltagerne Send oppgaven til Frist kl , 29. april.

Oppgaver Oppgave 1. Forretningsidé - Beskriv forretningsideen. - Beskriv nytteverdien i det nye tilbudet - Hvordan forretningsmodell(er) vil du/dere bruke? - Gjør en konkurrentanalyse. - hvilke konkurrenter finnes - hvilke konkurrerende produkter finnes - hvilke erstatningsprodukter eksisterer - Hva er dine/deres konkurransefortrinn?

Oppgave 2. Markedsanalyse - Hvordan segment henvender du deg til med din forretningsidé? - Beskriv denne gruppen (Georgrafisk, demografisk, psykografi eller ”firmografi”-B2B) - Sett opp et forslag til en markedsanalyse til ditt produkt. Begrunn valg av metode. - Gjør en SWOT-analyse

Oppgave 3. Markedsføring - Lag en markedsplan for produktet/tjenesten. - Hvilke strategi vil du bruke? - Hent inn informasjon om mulige kanaler for markedskommunikasjonen. - Lag utkast til den kreative delen til markedsføringen (navn, logo, reklamemateriell, radio- eller tv-reklame etc.). Oppgave 4. Regnskap/budsjett Regnskap og budsjett Sett opp et etableringsbudsjett for gjennomføringen av produktet/tjenesten (kostnader før produksjon av produkt etc.). Angi estimerte inntekter og utgifter for bedriften, inkl. driftsbudsjett (1-2 år) og likviditetsbudsjett.

Oppgave 5. Finansiering. Anta at du skal skaffe ekstern finansiering til prosjektet ditt. Identifiser mulige og relevante finansieringskilder. Redegjør for valget dere har tatt. Lag en presentasjon av produktet/tjenesten din (i powerpoint eller annen type presentasjonsverktøy). Lag en kortfattet salgspitch for produkt/tjeneste. Oppgave 6. Internasjonal handel/kommunikasjon Velg ett av landene Sverige, Tyskland, Kina og USA og redegjør for valget i forhold til deres produkt eller tjeneste. Velg ett av scenarioene

Scenario 1. Du/dere skal produsere eller importere produktet ditt fra dette landet. - Beskriv forretningskulturen (relasjonsbasert vs. avtalefokusert, formell vs. Uformell, språk og tid) - Hvilke kulturelle barrierer kan mest trolig oppstå? - Sett opp en logistikkjede for firmaet. Scenario 2. Firmaet skal eksportere produktet/tjenesten til et av landene - Gi en kort beskrivelse av markedsøkonomien i dette landet - Hvilke inngangsstrategi velger dere? Begrunn valg i forhold til produkt/tjeneste og kultur. - Hvordan markedsstrategi velger dere i dette landet? - Hvilke barrierer kan dere møte på?

SFEs tilbud Gründerskolen –30 sp. Vår/Sommer Utenlandsopphold Boston, Cape Town (sosialt entreprenørskap), San Francisco, Shanghai og Singapore, Monterrey og Houston MSc Innovasjon og entreprenørskap –120 sp. 2- årig –Spesialiseringer: Gründerskolen Life Sciences Track Environmental Track Regular Track –2 internship, masse real life prosjekter Studenter med realfaglig Bachelorgrad Søknadsfrist 15. mai Søknadsfrist 15. oktober

Enkeltemner ENT From idea to business Marketing Management Financial Management REE (Roundtable on Entrepreneurship Education) 11. september 2009, følg på sfe.uio.no

Forretningsideer Du/dere ønsker å starte en ny 7/11-kjede med fokus på helsefrembringende produkter Du/dere ønsker å starte en ny tjeneste som innebærer matleveranser direkte til folks hjem Du/dere ønsker å eksportere et helsefrembringende norsk produkt på det kinesiske markedet Du/dere har kommet opp med et nytt møbel med stort potensiale Du/dere har kommet opp med en ny tjeneste for å kunne aktivisere de mange eldre menneskene i det norske samfunnet Du/dere har kommet opp med et nytt fremkomstmiddel for eldre og uføre Du dere har kommet opp med ett nytt og revolusjonerende leketøy som har stort potensiale både i Norge og på det internasjonale markedet. Kan hende er det mulig at en leketøyskjede som Fisherprice er interessert i produktet Du/dere har kommet opp med et nytt miljøvennlig materiale Du/dere har kommet opp med et hjelpemiddel som vil hjelpe barn med lære- og skrivevansker i skolesammenheng Du/dere har kommet opp med en ny programvare med stort potensiale på det internasjonale markedet Du/dere har kommet opp med et nytt legemiddel