Hvitvasking Kostnader/merarbeid /flere meldinger Sikkerhetssjef Ole Jørgen Eiterå SpareBank1 Gruppen AS 14.September 2005
Grunnleggende krav l ”Kjenn din kunde” prinsippet –Krav om godkjent legitimasjon ved etablering av kundeforhold l Rapporteringsplikt til myndighetene –Undersøkelse og rapportering til Økokrim l Krav om etablert internkontrollsystem –Rutiner på antihvitvaskingsopplegget –Opplæring av medarbeidere –Elektronisk overvåkingssystem
Egennytte og betenkeligheter –Finansinstitusjonenes egennytte av lovkravene Bedre kunnskap om kunden Økt kontroll Mindre risiko for tap –Finansinstitusjonenes betenkeligheter/risiko Hvor langt går undersøkelsesplikten ? –Økt kompetanse og bedre systemer gir flere oppgaver Tilliten mellom kunden og finansinstitusjonene –Konfidensialitet Undersøkelser Rapportering og oppbevaring av informasjon Økt ressursbruk gir høye kostnader
Kostnader for finansnæringen Investering av elektronisk overvåkingssystem ca.50 mill NOK Ca. 1,5 mrd banktransaksjoner pr år Driftsutgifter på systemet pr. år ca. 10 mill NOK Drift/vedlikehold Oppdatering av regler og regelverk Ressursbruk på antihvitvaskingsarbeidet pr.år ca. 40 mill NOK Opplæring av medarbeidere Saksbehandling Oppfølging av løpende saker
Samarbeid l Finansnæringen opplever mangelfull koordinering fra myndighetene på innføring av lovverk og oppfølging med midler og ressurser. –FATF- rapporten –Praktisk erfaring –Savner dialog mellom lovmakere, påtalemyndighet og næringen.