Erling Roland ”Skjult mobbing” Konferanse 22.10.08. OSLO.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kurs for kulturvertene
Advertisements

Samhandling.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
TØYENSTANDARDEN.
Alle elever har rett til et lærings- og oppvekstmiljø uten mobbing.
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
Mobbing.
Klasseregler.
Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”
BEDRE LÆRINGSMILJØ PÅ ILA SKOLE
NESO Formannsskole Ledelse
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Olweus-programmet ved Sten-Tærud skole
Mobbing i barnehagen?.
Harald Høie mobbing1 Mobbing. Harald Høie mobbing2  Mobbing –dyreverda: kollektive åtak fra same arten –barn ekskluderer, plager og slår et offer Ulik.
Mobbing TE ISP -UIO april 2007
Glitre barnehage.
Nulltoleranse for mobbing
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Generelle tiltak og forebygging
Bokpresentasjon Oslo.
Aggresjonsperspektivet
Studietur New Zealand LEDELSE: Voksne skal lede seg selv og barna Gi barna trening i å lede seg selv og andre. Egenledelse. De voksne støtter det positive.
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Hva er en foreldrekontakt?
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
I dag snakker vi om psykiske problem:
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
Veiledningskurs Stavanger mai 2013
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Rammeplanen s. 23 Barnehagen skal fremme positive holdninger som motvirker avvisning, mobbing og vold.
Senter for atferdsforskning
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Venche Standal Byrkjeland Førskoledag Antageleg første veka i juni Invitasjon ”Klasselister”- lærer Bli litt kjent med skolen Kort dag
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
Handlingsplan mot mobbing
Systematisk arbeid for et godt læringsmiljø
Carina Fjelldal-Soelberg
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
Foreldremøte Jåtten skole klasse 2B
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Velkommen til KURS OM SKJULT MOBBING TOVE FLACK
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Aggresjon.
Veiledning og rådgiving
HÅNDTERING av BRÅK og URO
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Mobbing og atferdsproblemer
For å skape et positivt skolemiljø og motarbeide mobbing vektlegger vi: - overgangen barnehage/skole, bl.a. med jevnlige besøk siste år før skolestart.
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
Forebygging og rutiner ved Mobbing
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I ASKELADDEN BARNEHAGE
Framgangsmåte i mobbesaker 1. 2 Ved mindre episoder: Ta affære på stedet (gjelder for alle ansatte) og marker tydelig til hver enkelt plager at dette.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Mobbing, aggresjon & sosial kompetanse Psykolog Egil Launes Mars 2013.
HANDLINGSPLAN FOR TRIVSEL VED SOLÅS SKOLE. Formålet med planen Øke trivselen Motarbeide mobbing Oppdage mobbing tidlig Stanse mobbing tidlig.
God kommunikasjon. God sosial kompetanse gir et grunnlag for god kommunikasjon Hva kjennetegner god kommunikasjon? –Vise interesse –Bruke passiv og aktiv.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Framgangsmåte i mobbesaker
Med rett til et trygt og godt skolemiljø
Opplæringsloven kap. 9A Hensikten med endringen:
ELEVENES ARBEIDSMILJØ
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Enkeltepisoder må også tas alvorlig: NULL TOLERANSE
Klasseregler. Målsetting med dette kapitlet vise hvordan reglene kan arbeides med i klassen for å skape tilslutning og ansvarsfølelse blant elevene vise.
mobbeatferd Former for mobbeatferd
Utskrift av presentasjonen:

Erling Roland ”Skjult mobbing” Konferanse 22.10.08. OSLO

MOBBING: historikk og psykologi SVERIGE Peter-Paul Heinemann: 1969, 1972/73 Reaktiv gruppeaggresjon, fysisk og verbal, mot en person som irriterer og frustrerer Dan Olweus: 1973/74: Aggresjonsdrevet mobbing, fysisk og verbal, mot en passiv og engstelig person Anatol Pikas: 1975/76: Gruppedynamikk: ”Slik stopper vi mobbing”. NORGE Dan Olweus & Erling Roland: 1983 ”MOBBING – bakgrunn og tiltak

LANDSDEKKENDE TILTAK og FORSKNING OLWEUS-programmet ZERO FINLAND Europa råds konferanse 1987 i Stavanger 1990 tallet: Australia, New Zealand, Canada, (USA), Japan 2000+: Verdensomspennende

DEFINISJON Olweus &Roland 1983: Mobbing er: ’negativ atferd ’fysisk& verbal & (isolering) ’over tid, mot ’en som ikke kan forsvare seg (ubalanse i styrkeforholdet) SAF fra 1995: Fysisk, verbal & utestenging

Proaktiv aggresjon T I L S K U E R E DEFLASJON AV ANSVAR LEGITIMERING makt Tilhørighet mobbeoffer P2 P3 avmakt T I L S K U E R E DEFLASJON AV ANSVAR LEGITIMERING TINGLIGGJØRING

INTERVENSJON DOKUMENTASJON MOBBEOFFERET Et diskret møte Jeg vet og jeg skal støtte deg. Skolen godtar ikke mobbing Vil du fortelle meg noe? Jeg skal informere deg Dine foreldre Nytt diskret møte om noen dager, tidspunkt og sted. FORELDRENE TIL MOBBEOFERET gjensidig informasjon avtaler ’støtte til barnet ’ingen aksjon mot plagere, deres foreldre eller andre ’videre kommunikasjon

PLAGERNE PLAGER 1. hentes ut av klassen Dokumentasjon! har du noe å si til dette? NB: ikke diskuter med plageren mobbingen må stoppe øyeblikkelig! rektor vet om denne samtalen og jeg informerer rektor jeg tar også kontakt med dine foreldre i dag åpninger for samarbeid avslutt Varighet: 5-10 minutter PLAGER 2 PLAGER 3

GRUPPEN Adresser hver enkelt først og repeter samtalen kort VIKTIG at mobbingen stopper ELLERS vil det komme strengere tiltak FORSTÅR vi hverandre? Plager 1, 2 og 3 BRA HVA kan dere gjøre? BRA, jeg følger nøye med NYTT MØTE FORESPEILING

PLAGERNES FORELDRE Individuelt, eller eventuelt samlet Informer kort på telefon. Ikke diskuter, men kall inn til møte samme dag Møtet: SAKEN og DOKUMENTASJONEN (tydelig og empatisk) REFERER fra samtale med barnet LYTT - ikke diskuter – vis empati FORVENT samarbeid og konkretiser VIDERE kommunikasjon **************************** GUNSTIG om plagernes foreldre kan koples denne dagen eller senere

KONSEKVENSTRAPP Dersom tiltak A ikke lykkes EKSEMPEL: være inne i friminuttene følge i friminuttene skifte klasse skifte skole