MARKEDSANALYSE

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om evalueringen av eksportprogrammet aldri støtte til lønnsom virksomhet? Prinsipper versus pragmatikk ”I utgangspunktet kan det virke paradoksalt at det.
Advertisements

Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Sommervikar i Blend.
Målgrupper og segmentering
Rapport av markedsundersøkelse
Vurdering av kilder Kildekritikk.
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
Problem Solution Key Metrics Unfair advantage Problem for bruker: • Ting er for dyrt(for meg) • Jager tilbud • Får ikke info om når produkt er på tilbud.
Salgsteknikker & Sosial media
Markedsføring kommunikasjon. Markedsføring  Markedsføring – muligheten og nødvendigheten til muligheten og nødvendigheten til suksess. suksess.
Harald Sørgaard Djupvik, TNS Gallup mars 2011 Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening Den store kvalitetsundersøkelsen 2011 (Journalistdelen)
Økende behov for markedsinput i produktutviklingsprosessen
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Selge et produkt eller en tjeneste
Innovation Camp ”Forretningsplanutvikling i praksis”
Forretningsideer & Markedsanalyser
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
MARKEDSANALYSE – CASE CSR AS
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Kvalitativ metode i markedsforskning
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Segmentering Kapittel 8.
Posisjonering Kapittel 10.
Øystein Pedersen Dahlen
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
Kapittel 11 Fra idé til bedrift 19/
Kvalitative og kvantitative metoder
Markedsplanen At presenteres 30.01
Kunnsign TBH Velkommen til Kunnsign 2007! Tor Borgar Hansen.
Kunnsign TBH Velkommen til Kunnsign 2008! Tor Borgar Hansen.
Nasjonal digital læringsarena
Navn på FIRMa eller produkt HER SNAKKER DERE LITT OM DERE SELV. PKT 1 I LISTEN.
Forretningsutvikling i team Hvorfor kan studenter utvikle verdens beste forretningidéer? Sveinung Susort.
Forhandlingsteknikk Hva vet forskere om forhandlinger?
Øving 1 - Forretningsideen
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Building the One to One Enterprise - Personalizing products for developing customer communities’ Relationships between customer loyalty and interactive.
Produktifisering og prissetting av Kunnsign-kunnskap
Gruppeundervisning /
Kunnsign TBH Produktifisering av Kunnsign-kunnskap  Definisjoner  Hvorfor produkt?  Hvorfor ikke bare timer?  Fordeler for kunden  Fordeler.
Hovedoppgaveforberedende seminar
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Forskningsopplegg og metoder
Øving 2 – Markedsplanen I
MARKEDSANALYSE Målsetninger Segmentering av kunder Konkurrentanalyse
Hjemmeoppgave 2 Markedstørrelse Til fredag Markedsstørrelse Sikrere beslutningsgrunnlag, styrke forretningsplan og argumenter ovenfor investorer.
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
Segmentering og målgruppetenkning
Ledelse av salgs- og markedsføringsfunksjonen
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Kunnsign TBH Forretningsplanen For å holde orden i sysakene - Forretningsplanen hjelper til med å strukturere, videreutvikle og planlegge din nye.
Markedstørrelse Til fredag 23.2
M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer.
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
M&L2 Kap. 4 - ver.1 Markeds- undersøkelser Oslo, sept 2010.
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Markedsføring.
(Selskapsnavn) Forretningsplan
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
Selge et produkt eller en tjeneste
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Utskrift av presentasjonen:

MARKEDSANALYSE 1 1 1 1 1

Innhold Introduksjon og motivasjon Målsetninger Segmentering av kunder Konkurrentanalyse Distribusjonskanaler Hjelpemidler i markedsanalysen Datagrunnlaget for markedsanalyser 1 1 1 1 1

Pensum til dagens tema Hill. et. al. – chapter 2 Kubr. et al. – s. 74 – 84 Jenssen et. al. – kapittel 7 1 1 1 1 1

Hvorfor skal vi drive med markedsanalyse? Kjernespørsmålet: Finnes det noen som er interesserte i å betale for det vi vil tilby? Sammenheng i forretningsplanen: resultatene fra markedsanalysen er direkte input til det viktigste tallet i våre (drifts/resultat-) budsjetter: hvor stort salg kan vi regne med? Dette vil investorer og lån-/tilskudds-givere være meget interesserte i Vi også selvfølgelig, derfor er det viktig å gjøre denne jobben grundig, ingen vits i å lure seg selv 5

Markedsanalyse og andre prosesser Ofte vil de ulike prosessene i en forretningsplan – produktutvikling, markedsanalyse, finansiering – ikke løpe sekvensielt (etter hverandre) men i parallell Derfor er det veldig lurt å bruke markedsanalysen til å samle inn informasjon om hvordan potensielle kunder ønsker seg produktet/tjenesten – bruk kundene i produktutviklingen deres! 6

Litt om PUSH og PULL Dette er en velkjent, men ganske polariserende måte i litteraturen å betrakte bedrifters tilnærming til produktutvikling på Market pull: Man tar utgangspunkt i kundebehov og prøver å finne en smart løsning for å tilfredsstille disse – markedsdrevet innstilling Technology push: Man har løsningen (produktet eller tjenesten) klar, man prøver så å finne kunder til denne – teknologidrevet og lite markedsdrevet innstilling Oftest vil man ha en balansert tilnærming 1 1 1 1 1

Definisjoner og avgrensning - marked ”A market is the set of actual and potential consumers of a market offer” (Philip Kotler 1987, Strategic Management for Non-profit-Organizations) Consumers: buyers, clients, adopters, users and responders. Either individuals, families, groups or organizations Market offer: tangible good, service, program, idea or anything that might be put out to a group of responders ”A market consists of all the potential customers sharing a particular need or want who might be willing and able to engage in exchange to satify that need or want” (P.Kotler 1988, Marketing Management, 6th ed.) En sosialøkonom vil sikkert savne TILBYDERE = KONKURRENTER 8

Målsetninger Finne ut hvem som er potensielle kjøpere av ditt produkt Prøve å gruppere disse (segmentere) etter felles karakteristika Hvis det er flere segmenter, hvilke vil du prioritere? Hvor mye er de enkelte segmentene villige til å betale for ditt produkt? Hvem er konkurrenter til ditt produkt, hvem er hovedaktørene i ditt marked/segment? Hvilke kanaler benyttes for å levere produktene? 1 1 1 1 1

Segmentering av kunder Dele inn markedet i ulike kundegrupper som har noenlunde samme karakteristika Karakteristika som sier noe om deres behov og vilje til å betale deg penger for ditt produkt Segmentet skal kunne nåes (selges til) med noenlunde samme salgs- og markedsførings- metoder Velg aller først mellom hovedmarkedene: Konsumentkunder vs. bedriftskunder 1 1 1 1 1

Segmentering av konsumentkunder Demografiske forskjeller Alder Kjønn Familieforhold Inntekt Utdanningsnivå Yrke Bosted 1 1 1 1 1

Segmentering av bedriftskunder - firmografi Eierforhold Private Offentlig Non-profit Bransje Omsetning/lønnsomhet Størrelse/antall ansatte Antall lokasjoner Hvilke markeder de opererer i Hva produserer og/eller selger de: produkter eller tjenester? Innkjøpsmønster: sentralt eller lokalt 1 1 1 1 1

Mer avanserte segmenteringsmetoder Personlige egenskaper (se segmenteringskriterier for personkunder) Psykografiske forskjeller Holdninger/adfersmønster: bruksfrekvens, bruksmåte etc. Interesser: hobbies og fritidssysler Livsstil: teknofreak, miljøbevisst etc. Innkjøpsmønster: preferanse for merker, prisbevissthet Kjøpstilbøyelighet Innovatører Tidlige kjøpere Røkla Nølerne Innsamling av denne type informasjon vil ofte kreve en markedsundersøkelse basert på primærdata 1 1 1 1 1

Konkurrentanalyse Hvem er konkurrenter til ditt produkt, hvem er hovedaktørene i ditt marked/segment? Viktig å ikke bli for nærsynt i denne analysen, ikke fokuser utelukkende på de du tror er dine konkurrenter Det viktige er hva dine potensielle kunder oppfatter som konkurrerende løsninger En ny pizzaleverandør konkurrerer ikke bare mot andre pizzaleverandører, men mot alle som kan mette potensielle kunder! 1 1 1 1 1

Distribusjonskanaler Hvordan blir konkurrerende produkter og substitutter levert til kundene? Finnes det en leveransekjede der ledd kan kuttes? Kan du finne en smartere og enklere måte å levere ditt produkt på? 1 1 1 1 1

Hjelpemidler i markedsanalysen Feltundersøkelser Innsamling av primærdata, d.v.s. informasjon som vi selv må samle inn, enten ved å gjøre undersøkelser selv eller ved å betale andre for å gjøre det Men: bruk gjerne kundemøter som markedsundersøkelse Skrivebordsundersøkelser Bruk av sekundærdata, d.v.s. informasjon som allerede har blitt samlet inn Masse gratis informasjon på Internett – lær deg å google! 16

Skrivebordsundersøkelser Dagspresse og tidsskrifter – trender i markedet, hva gjør konkurrentene? Nye muligheter? Gule sider – konkurrenter og kunder SSB – masse demografisk og tematisk informasjon Brønnøysundregistrene – årsregnskap og heftelser. Firmalister kan kjøpes Årsrapporter – mye informasjon om potensielle kunder og konkurrenter Bransjeorganisasjoner – statistikker, medlemsoversikter og adresselister 1 1 1 1 1

Skrivebordsundersøkelser – opplagte nettsteder http://www.ssb.no/ http://www.purehelp.no/ http://www.brreg.no/ http://www.gulesider.no/gsi/index.jsp http://www.creditinform.no/ciinfo/ http://www.messe.no/ http://www.ikt-norge.no/ http://www.olf.no/ 1 1 1 1 1

Feltundersøkelser Gir deg den mest relevante informasjonen, men koster tid (og penger, spesielt dersom du lar andre gjøre jobben) Metoder: Sende ut spørreskjema (også elektronisk) Intervjue (grupper, eksperter, potensielle kunder) Stille seg opp på messer, konferanser, gata etc. Gjøre en billig/gratis prøveleveranse, f.eks. NoCureNoPay Stille spørsmål i kundemøter 1 1 1 1 1

Kvalitative vs. kvantitative data Rikholdig, men mer tekstbasert informasjon Må bearbeides og tolkes mer før den kan anvendes i en markedsanalyse Utmerket til å støtte opp under mer tallbasert argumentasjon Kvalitative data Tallbasert informasjon Basis for mer statistisk avanserte analyser 1 1 1 1 1

Gangen i en kvantitativ markedsanalyse Steg 1: Analysere problemet og bestemme mål for undersøkelsen Steg 2: Bestemme hvordan undersøkelsen skal gjennomføres Steg 3: Identifisere et egnet utvalg for undersøkelsen Steg 4: Lage et spørreskjema Steg 5: Samle inn data Steg 6: Behandle data Steg 7: Tolkning og rapportering av funnene 1 1 1 1 1

Survey-undersøkelser 1a. Eksplorativ undersøkelse 1. Analysere problemet og bestemme mål for undersøkelsen 2. Bestemme hvordan undersøkelsen skal gjennomføres 3. Identifisere et egnet utvalg for undersøkelsen 4. Lage et spørreskjema 5. Samle inn data 7. Tolkning og rapportering av funnene 6. Behandle data Ad. 2: Ad 4. – SPM. Ad 4. - SPM Intervju Relevans Åpne spm. Selvutfyllende spørreundersøkelse (dele ut) Tydelighet/klarhet Lukkede spm (ett eler flere svar) Postale spørreundersøkelser Kortfattet Multiple respons Elektroniske spørreundersøkelser Ikke ledende/ladet Skalerte spm. Telefonintervjuer Presisjon – kun ett spm. Rekkefølgespm. – preferanser vs. ranking Ikke støtende Kilde: Hill, Liz, C. O'Sullivan og Terry O'Sullivan (2003): Creative arts marketing, 2nd ed., s. 90 22

Omgang med data Aldri stol bare på en datakilde (kanskje med unntak av demografisk informasjon fra SSB) Kryssjekk dine data, sammenlign med andre kilder og få bekreftet kritiske antagelser med primærdata, for eksempel gjennom egne intervjuer Tenk logisk når du anvender dine data, unngå tankesprang og huller i resonnementet Prøv flere veier til målet Men det er lov å være kreativ så lenge du bruker fornuften Oppgi dine datakilder når du anvender dem i forretningsplanen 1 1 1 1 1