EXFAC03-MVIT Forelesning 5 Samværstradisjonen Pensum: Carey, Rommetveit, Vagle et al, Ytreberg.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HVA ER ?.
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Religioner og livssyn i dag
Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesing 2: Opptreden og sosiale sammenhenger i “Vårt rollespill til daglig” Espen Ytreberg.
Etiske modeller - hva er det?
Sosiologi i barnehagen
Introduksjonssenteret
Goffman, Garfinkel og Giddens
Kvalitativ metode i markedsforskning
Læringsteorier En første oversikt.
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
1 Identitet – muslimske elever Se: S Østberg 2000.
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
Kulturteori
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
EXFAC03-MVIT forelesning 1: introduksjon
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Å skrive akademisk Formelle krav.
Lek og Læring i barnehagen
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
Åpne læringsmiljøer- kunnskapskonstruksjon mellom verktøy, elever og lærere. Resultater fra LAVA Læring Ingvill Rasmussen, InterMedia, UiO.
EXFAC03-MVIT Tegn-tenkning om kommunikasjon. Kommunikasjonen snakker oss Ingen trafikk uten trafikkregler.
Hva er samfunnsgeografi og samfunnsgeografiske perspektiver?
MEVIT03-MVIT forelesning 2 Mediumteori Pensum: Hjarvard, Meyrowitz, Horton/Wohl, Johansen.
EXFAC03-MVIT Samværstenkning om kommunikasjon
EXFAC03-MVIT Introduksjon til emnet Emnets websider:
Mevit2529 Medieretorikk Forelesing 2:”Retorikk i vår tid” Espen Ytreberg.
EXFAC03-MVIT Påvirkningstenkning om kommunikasjon.
Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Påvirkningstenkning om medier og kommunikasjon Forelesning 14/9-07, Espen Ytreberg.
Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Framveksten av mediesamfunnet Forelesning 2, 20/8 2007, Espen Ytreberg.
Exfac for historieprogrammet Gruppeundervisning våren 2005
Påvirkning ExFac H November 2006 Knut Lundby.
EXFAC03-MVIT Forelesning 4 Meningstradisjonen Pensum: Kjørup, Eco, Fairclough, Vagle et al.
Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesing 1:Introduksjon Espen Ytreberg.
EXFAC03-MVIT Forvandlings-tenkning om kommunikasjon.
1.sept 2006 Exfac03-MVIT: Kommunikasjon og mediering.
25.august 2009 Hans Fredrik Dahl Exfac03-MVIT: Kommunikasjon og mediering.
LÆRINGSTEORI Alle lærere har sin egen teori som de bygger sin undervisning på Bygger på erfaringer Trenger en teori for å ta gode avgjørelser til en hver.
Elevforutsetninger for religionsundervisning
SÄLJÖ: LÆRING I ET SOSIOKULTURELT PERSPEKTIV
Hvorfor være sammen? Noen sosiologiske grunnbegreper Dag Østerberg. I: sosiologoske nøkkelbegreper (2002)og samfunnsformasjonen(1991). Og Zygmunt Baumann.
Estetiske læreprosesser i barnehagen
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Samværstenkning om medier og kommunikasjon
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
Sosiokulturelle perspektiv på læring Camilla Wiig, onsdag 26. januar 2011.
Ritualisering ved dødsfall
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Kommunikasjon med deprimerte eldre
MEVIT03-MVIT forelesning 6
MEVIT03-MVIT Thompson: Media and Modernity
Introduksjon til emnet Kommunikasjon og mediering (EXFAC03-MVIT)
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Kommunikasjon.
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Framveksten av mediesamfunnet
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Agnes Giertsen, Helsesøster/ høgskolelektor &
Viktige spørsmål om kjønn, samliv og barn
Tidlig psykologisk antropologi:
Utskrift av presentasjonen:

EXFAC03-MVIT Forelesning 5 Samværstradisjonen Pensum: Carey, Rommetveit, Vagle et al, Ytreberg

To syn på kommunikasjon Kommunikasjon som middel for mennesker, noe vi tenker på Kommunikasjon som mål for mennesker, noe vi tenker med

To kilder for kommunikasjonsbegrepet (Carey) Kommunikasjon som overføring: –metaforer for geografi eller transport –religiøs kilde, omskapt i naturvitenskapelige termer Kommunikasjon som rituale: –metaforer for deling, fellesskap, forening –religiøs kilde, omskapt i kulturvitenskapelige termer

Samværstenkning om kommunikasjonsprosesser Vekt på kontekstuell bestemmelse av mening (Rommetveit: ”Her er altfor få stolar”) Vekt på betydningen av stedet og tiden Vekt på betydningen av kommunikasjonens parter

Rommetveits kommunikasjonsmodell

Grunntrekk ved samværstenkning Kommunikasjon er et møte i en sosial setting Fokus på tids/steds/personkoordinatene Fokus på kommunikasjonens intensjonalitet: den vil noen noe Fokus på sosiale regler og mønstre Fokus på rituelle aspekter ved kommunikasjon

Teoretiske premisser for samværstradisjonen Individuell identitet er sosialt konstituert gjennom kommunikasjon (Mead): man lærer hvem man selv er gjennom samvær med andre Kommunikasjon er vedlikehold og forhandling av den sosiale orden (Goffman): situasjonen skaper mannen, ikke omvendt

Hva står samværstradisjonen i opposisjon til? Overføringsperspektivet på kommunikasjon (Carey) Positivistisk vitenskap, behaviourisme og naturvitenskapen som ideal (Rommetveit) Mistankens hermeneutikk (ialfall i Careys versjon)

To retninger innen samværstradisjonen Kommunikasjon som fellesskap –”Det mest vidunderlige” (Dewey/Carey) –En pågående og felles handling (Vagle et al) Kommunikasjon som kontrollredskap –en måte å kontrollere det inntrykk man selv gjør –en måte å kontrollere det inntrykk andre forsøker å gjøre på en

Hvordan kan noe sånt som mediert samvær være mulig? gjennom representanter (massekommunikasjon) eller medierte kommunikasjonshandlinger (interaktivitet) i massekommunikasjon: gjennom kvasi-interaksjon (Horton & Wohl) gjennom en konstruert felles tid og sted som kommunikasjonens parter samles om gjennom et imaginært fellesskap

Mediert fellesskap som kommunikasjon Dramatisering av fellesskap Dramatisering av følelsesmessige og normative felles investeringer Identifisering via brobygging mellom medierte (stefortredende) og ikke-medierte parter

Mediert kommunikasjon som overvåkning All kommunikasjon har et element av overvåkning, men tabuisert Mediert kommunikasjon har legitimisert overvåkning i en offentlig sfære Reality TV flytter den medierte overvåkningen over i privatsfæren

Overvåkningen og selvet I et mediesamfunn er mediene en mer aktuell arena for selvrealisering Deltakernes behov for iscenesettelse av selvet møter medieindustriens behov for overvåkning Ekthet går fra det å være i samklang med egen sjel til det å være ekspansivt kommuniserende overfor andre