Studentevaluering av undervisning Gunnar Handal Seminar om kvalitetsvurdering UiO, 23.4.07.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Advertisements

Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Fra prøving og feiling til
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Noen utfordringer for skolene
Fra prøving og feiling til
Eksamen og andre vurderingsformer. ”Kvalitetsreformen”
Kan læringsutbytte dokumenteres?
Pedagogisk analyse.
Rektoropplæring Gardemoen Hanne Jahnsen
En lærende organisasjon?
1 Etterutdanningstilbud ved PLU Organisering av arbeidet •Prosjektgruppen for elev- og lærlingevurdering ved PLU •Planen ble utarbeidet av fagansvarlig/i.
Evaluering av NVHs kvalitetssystem
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Vurdering for læring på Linderud skole
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Tiltaksplan for studiekvalitet: Status og videre utvikling Avdeling for IT Høgskolen i Østfold.
Ungdomstrinn i utvikling
Helge Sigurd Hansen, Studieavdelingen Frafallsundersøkelsen ved HF- og SV-fakultetet Presentasjon 4. februar 2010 for den ”Nasjonale arbeidsgruppen for.
Redskap på veien eller mål på kvalitet? - Et studentperspektiv på karakterer i høyere utdanning Av Susanne Skjørberg, fag- og forskningspolitisk ansvarlig.
Erfaringer med kvalitetssikring av masterstudiet i utdanningsledelse: tilsynssensorordningen som del av et helhetlig system for vurdering 30.april 2008.
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
Nasjonale prøver.
Didaktiske analysekategorier
Sogn Arena Forventninger til hva samarbeidsavtalen skal bringe. ”Selbu”-seminaret 2011.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye veterinærstudenter.
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye studenter.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Undervisningssektoren 2015
Erfaring med ulike evalueringsmetoder Tanja Storsul UiOs evalueringsseminar 23. april 2007.
STYRKET KONTAKT MELLOM FUP OG FAKULTETENE Kort orientering vedrørende utvidet universitetspedagogisk konsultasjon Møte i studiekomiteen 8. desember.
Hordaland og Sogn & Fjordane PP-tjenesten Lars Arild Myhr - SePU
Hva lærer studentene? Velkommen til seminar! Faglig ansvarlige: Kirsten H. Lycke og Torill M. Sandberg.
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Problembasert læring i ansikt-til-ansikt og distribuerte grupper
Internt HandlingsRom (IHR) En oppdatering på hva som skjer.
Hva er egentlig læringsutbytte og hvorfor er det viktig?
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
Haugalandet 2015 – 2017 skolebasert kompetanseutvikling
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Oppfølging av NOKUTs evaluering Kvalitetssikring av praksisstudiene – ASP Prodekan Ingeborg Olaug Kamsvåg.
Tanker rundt kommende SFU-er, og hvordan disse kan bidra til økt utdanningskvalitet Avdelingsdirektør Ole-Jacob Skodvin, NOKUT, Avdeling for utredning.
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Kompetanse for mangfold
Senter for læring og utdanning
NOKUTs evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013
NTNUs Mentorprogram Svandís Benediktsdóttir Likestillingsrådgiver
NORDPLUS junior Programmet
NTNUs system for kvalitetssikring av utdanning
Profesjonelle læringsfellesskap
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Miljø for Masteroppgaven?
Utdanningskvalitet – Nord universitet
NTNUs system for kvalitetssikring av utdanning
Lik kvalitet i studieprogram som gjennomføres på flere studiesteder
Utskrift av presentasjonen:

Studentevaluering av undervisning Gunnar Handal Seminar om kvalitetsvurdering UiO,

Konkurrerende syn på høyere utdanning ‘Danning’ (bildung) innføring i en akademisk ‘kultur’ tilegne seg fagenes innsikt Pre-Bologna: personlig utvikling faglig kunnskap/innsikt erkjennelsesorientert Opplæring / trening utvikle effektiv funksjonsdyktighet kunne anvende kunnskap Post-Bologna: ‘employability’ yrkeskompetanse funksjonsorientert

Syn på studenter, undervisning, lærere og studentevaluering av undervisning studenter som kunder lærere som leveran- dører av kunnskap ansvaret ligger hos læreren undervisning som ‘vare’ studentevaluering som markedsundersøkelse av kundetilfredshet studenter som deltakere lærere som tilrette- leggere av lærings- aktiviteter delt ansvar undervisning som et ‘joint venture’ studentevaluering som redskap for kommunika- sjon mellom studenter og lærere om en felles sak.

Studentevaluering av undervisning Tre formål: kvalitetskontroll kvalitetsutvikling kvalitetsdemonstrasjon To hovedtyper: sluttevaluering underveisevaluering

Kvalitetskontroll på alle nivåer (men særlig øverst i organisasjonmen) i den ansvarlige enhetens (programmets, fakultetets og universitetets) interesse for å se om kvaliteten er tilstrekkelig i forhold til etablerte normer eller standarder (og hvor finner vi dem?) Summativ evaluering

Kvalitetsutvikling på emne-, kurs- eller programnivå i studentenes, lærernes og programmets interesse for å bestemme hva som bør videreføres og hva som bør videreutvikles (… og hva er kriteriene for det?) Formativ evaluering

Kvalitetsdemonstrasjon på alle nivåer (men særlig på toppen) i offentlighetens og i potensielle studenters interesse (og for universitetets egen legitimering) for å informere om fortrinn (og mangler) Deklarerende evaluering

En faglig/pedagogisk eller byråkratisk diskurs? Lærere og studenter er opptatt av hvordan undervisningen fungerer som støtte for læring. Konsekvens: fokus på ‘egen’ undervisning, nærhet til dem som driver den, ulike tema og metoder. - Rapportering - Institusjonen er opptatt av om virksomheten er tilfredsstillende (og evt av å gripe inn om den er kritisk utilfredsstillende). Konsekvens: oversikt over mange ulike undervisnings- tiltak, sammenligning, standardisering av tema og metoder.

Er vi tilfredse med tilfredshet? Er studentene tilfredse med undervisningen? –tilfredshet avhenger av forskjellen mellom det man forventer og det man får –representerer synet på undervisning som en vare (kunden har alltid rett) Har undervisningen vært utbytterik for studentenes læring? –Hvilke kjennetegn har undervisning som gir godt utbytte? –Har denne undervisningen slike kjennetegn?

Utbytterik undervisning (eksempler): er forskningsbasert dvs at studentene tar del i forskningslike aktiviteter aktiviserer studentene til å delta i kunnskapskonstruksjonen tar utgangspunkt i studentenes forforståelse innbyr til dybdelæring … osv …

Noen praktiske anbefalinger Samle inn mindre data – analysere mer. Færre spørreskjema – flere samtaler med ’referansegrupper’ o.l. Færre individuelle analyser – flere kollektive. Begrens rapportering av resultater – oppretthold rapportering om at evaluering er gjennomført. Kvalifisér studenter og lærere for deres roller i evalueringen.