Hovedoppgaveforberedende seminar

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Konsekvenser for ansatte i Regjeringskvartalet og departementene
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Helse, trivsel og arbeidsmiljø etter 22/7 En undersøkelse av ansatte i Regjeringskvartalet og departementene Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk.
Psykiske helsetjenester, etikk og tvang – foreløpige erfaringer fra en intervensjonsstudie med refleksjonsgrupper Reidar Pedersen Marit Helene Hem Bert.
Fra ide til problemstilling
Konklusjoner fra ”Å spørre den det gjelder”
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Praktisk info til prosjektkunder
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Skrivetrening Profesjonsstudiet (1.-3. semester)
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Enhalet og tohalet hypotesetest
Star Tour Ferievaner September 2009
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Kvantitativ forskning
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Kvalitativ metode i markedsforskning
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Munins betydning for studenter Mats Mortensen Institutt for informatikk.
Hvordan skrive en god utredning?
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Reidun Olstad NNPF Innføringskurs i klinisk forskning
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
Muntlige presentasjoner
Hva er en artikkel?.
Høgskolen i Telemark Bachelorprogrammene ved IØI gir mulighet til å skrive bacheloroppgaver 15 studiepoeng Må kombineres med valgfag Gruppearbeid eller.
”Kompetanseutvikling i bruk og evaluering av kartleggingsverktøy for pasienter med samtidig rus og psykiatriproblematikk”. Erfaringskonferanse Oslo.
Etter selvmordsforsøket
Av Toril Sørheim Nilsen (UNN, UiTø)
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Kvalitative og kvantitative metoder
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Eksperimentelle design Ikke-eksperimentelle design
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Pasienttilfredshetsundersøkelse i HAVO
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Jour4110 Journalistikkforskning: teori og metode Studiepoeng: 20 Obligatorisk for alle masterstudenter i journalistikk.
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
1. samling, MEVIT4000 Om emnet og arbeidsprosessene.
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Kvalitative forskningsmetoder
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Innføring til forskningsmetode - fra spørsmål til design
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Forskningsopplegg og metoder
FRM 2021 – våren 2007 Prosjektoppgaver i samfunnsfarmasi Veiledere: Helle Håkonsen Rolf Johansen.
Samfunnsvitenskapelig forskningstradisjoner
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Å redusere unyttig helseforskning i Norge ved å bruke systematiske oversikter – kommentar sett fra erfaring med forskningsetiske vurdering i REKVEST Berit.
Hvordan skrive en oppgave: Innledning: skrives helt til slutt.- hva skal jeg gjøre. Problemstilling: Hva skal jeg undersøke og kanskje litt om hvorfor;
Forskningsmetode og statistikk: Bruk av forskningsmetode betyr å gjennomføre systematiske undersøkelser for å belyse problemstillinger. Sentrale elementer.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
Arbeidet med prosjektskissen
Brukbarhetstesting og feltstudier
SHOT 2018.
Informasjonsmøte om VEILEDNING
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Gjennomgang før eksamen
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Modul 1 – Representasjoner
Utskrift av presentasjonen:

Hovedoppgaveforberedende seminar 8. april 2008

Dagens program Hva er en hovedoppgave og hvilke krav stilles til denne? Om veiledning Om prosjektbeskrivelsen Prosjektbeskrivelse når kvalitativ metode skal benyttes Prosjektbeskrivelse når kvantitativ metode skal benyttes Forskningsetikk og REK-systemet

Litt praktisk info om prosjektbeskrivelsen: Innleveres senest 1 mnd etter start på 11. semester Veileder godkjenner prosjektbeskrivelsen Godkjent = 5 studiepoeng Mer detaljer senere i dag…

Veien videre To seminargruppemøter: Vi hjelper dere i tillegg med planlegging To seminargruppemøter: Onsdag 7. mai kl 12.15-15.00 Onsdag 5. juni kl 12.15-15.00 Alle lager ½ side om planlagt prosjekt innen første gruppemøte Kan godt være en grov prosjektskisse Dette sendes ut til alle i gruppa senest den 2.mai Alle leser igjennom hverandres bidrag på forhånd

Andre tips til hva du kan skrive om http://www.psykologi.uio.no/studier/hovedoppg.html vitenskapsbutikken i Eilert Sundts hus sammendrag av tidligere innleverte hovedoppgaver Kompetanseoversikt ved instituttet I tillegg: forskningsprosjekt annonsert på hovedoppgavetavla i kjelleretasjen, vestfløyen

Prosjektbeskrivelsen kvantitativ metode

Prosjektbeskrivelsen består av Vitenskapelig bakgrunn og problemformulering (ca 2 sider) Design og metode (ca 2-3 sider) Forskningsetikk (minst ½ side, kan fort bli mer) Plan for gjennomføring (ca ½ side) Målet er å komme fram til en gjennomtenkt plan for ditt vitenskapelige arbeid.

1. Bakgrunn og problemstilling Hva har vært gjort tidligere innenfor feltet (ikke presenter en full litteraturgjennomgang, ta kun med de viktigste og de nyeste studiene) Presenter dine problemstillinger/hypoteser Legg vekt på hvordan dette kan bidra til ny kunnskap/bedre forståelse av feltet

2. Design og metode Design: Måling: Ønsker du å studere årsak-virknings forhold eller å se på sammenheng mellom variabler? Eksperimentelt design eller korrelasjonsdesign? Hva er fordelene og ulempene med designet du har valgt Måling: Hvordan vil du måle variablene? Selvrapportering, observasjon, atferd eller fysiologiske målinger Egenutviklede mål eller mål som er utviklet av andre Mulige problemer med dette og hvordan du vil (prøve) å ta hensyn til det

2. Design og metode Utvalg: Analyse Representativt utvalg eller ikke? Hvorfor du vil velge denne typen utvalg? Hvor stort skal utvalget være? Hvordan skal du rekruttere utvalget ditt? Potenisielle problemer og hvordan du vil prøve å ta hensyn til dette Analyse Hvilke statistiske metoder du vil benytte og gjerne hvorfor

3. Forskningsetikk - noen momenter Innebærer prosjektet noen risiko for deltagerne? (smerter, psykiske påkjenninger, ubehag) Hvis ja, må du drøfte tiltak for å forebygge/minske dette. Hva gjør du hvis det er risiko for nye funn av betydning for deltagerne? F eks avdekker lesjon i hjernen ved MR-scanning Eller oppdager personer som er suicidale, selvskadende (hvis undersøkelsen har spørsmål om dette) Vil det være deltagere fra ”svake grupper” (personer med minoritetsbakgrunn, barn, pasienter, personer med reduserte kognitiv funksjon med mer)

3. Forskningsetikk Hvordan vil du oppnå informert samtykke? Eller skal/kan ikke samtykke innhentes? Hvis du ikke informerer deltagerne helt om studiens hensikt på forhånd, må du forklare hvordan du gjør dette i ettertid Skal data være anonyme eller ikke? Hvis ikke, hvordan vil du ta hensyn til datasikkerhet Hvis ditt prosjekt ikke skal sendes inn til Regional Etisk Komité (REK) for godkjenning, forklar hvorfor ikke NB – det er veileder som avgjør om prosjektet skal sendes til REK eller ikke

4. Tidsplan Gi en kort oversikt over tidsplan for gjennomføring av prosjektet f. eks Måned 1: Litteraturgjennomgang Måned 2: Utvikling av spørreskjema Måned 3: Innsamling av data, skriving av metodedel Måned 4: Analyse av data Måned 5-6: Diskusjon av funn og ferdigstilling av oppgaven Hvis du trenger finansiell støtte til å gjennomføre prosjektet, forklar hvordan dette vil oppnås.

Veien videre Vi deler dere inn i grupper Alle lager ½ side om planlagt prosjekt innen første gruppemøte kan godt være en grov prosjektskisse Dette sendes ut til alle i gruppa senest den 2.mai Alle leser igjennom hverandres bidrag på forhånd