Motivasjon Våren 2005 Christine Mohn

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Motivasjon.
Advertisements

Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
PSY-1002, H05 Metode, anvendelse og behaviorisme Kap. 11, 10 og 9
RME Nasjonal Konferanse
Ulike psykologiske retninger og deres historie.
LÆRING Grunnleggende prosesser
Aktivitet på Mestringssenteret
10. Organisasjoners effektivitet
Hvor tidlig? Hvor viktig?
7. Motivasjon i organisasjoner
1. Innledende påstander om organisasjoner
Diagnose – forståelse eller merkelapp
Ulike linker i forbindelse med virksomhetsteori
Kulturhistorisk perspektiv
Læringsteorier En første oversikt.
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
ULIKE TEORIER OM LEK Trudvanglia barnehage praksis gruppe F2B, 2002
Barns læring, voksnes ansvar!
Atferdsanalyse Sosial læringsteori
Attribusjon – grunnleggende prinsipper
Stress, utbrenning, mobbing
ABRAHAM MASLOW (BILDE).
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Prososial utvikling PSY2203 Schale Azak.
Gunn Imsen: Elevens verden, innføring i pedagogisk psykologi Del IV
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
Lek og Læring i barnehagen
Fritid med Bistand.
Oppsummering PSY 1000 Våren 2005
Workshop, Dokka – 9. nov
Bevissthet PSY 1000 høsten 2003 Christine Mohn
Bevissthet Høsten 2004 Christine Mohn
PERSEPSJON PSY 1000 høst 2003 Christine Mohn
Våren 2005 Christine Mohn Persepsjon Våren 2005 Christine Mohn
MÅLRETTET MILJØARBEID
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Personlighet og konflikt kap
Emosjoner Espen Røysamb.
Tidlig psykologisk antropologi:
”Bevissthetspsykologien”
Et kognitivt perspektiv på personlighet
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Motivasjon Våren 2004 Christine Mohn
Gunn Imsen: Elevens verden, innføring i pedagogisk psykologi Del IV
Aggresjon.
Emosjon, spenning, stress
Transaksjonsmodellen
MOTIVASJON Ulike perspektiv.
Gruppetilbud for unge voksne med generelle lærevansker eller lett utviklingshemming, HAVO Lassa ved SUS Identitet/Selvbilde/seksualitet v/Ole Jan Hustøl.
Hva er kultur? Kultur er de ideer, verdier, regler, normer, koder og symboler som et menneske overtar fra den forrige generasjon, og som man forsøker å.
Gener og evolusjon. Mange egenskaper skyldes arv Mange egenskaper er arvelig bestemt, som blodtype, fingeravtrykk, øye- og hårfarge Andre egenskaper som.
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Holdninger.
Våren 2004 Christine Mohn Persepsjon Våren 2004 Christine Mohn
Massesuggesjon.
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Høsten 2004 Christine Mohn Persepsjon Høsten 2004 Christine Mohn
10. Organisasjoners effektivitet
1. Innledende påstander om organisasjoner
7. Motivasjon i organisasjoner
Behov og emosjoner.
1. Innledende påstander om organisasjoner
7. Motivasjon i organisasjoner
Emosjoner Espen Røysamb.
Tidlig psykologisk antropologi:
Utskrift av presentasjonen:

Motivasjon Våren 2005 Christine Mohn

Definisjon Prosess som påvirker retningen, styrken og opprettholdelsen av målrettet atferd –(Passer og Smith. S. 327)

Motivasjon ”Beveger til handling” Organiserer atferd Utløser og gir retning til målrettet atferd Atferd: motorisk handling, tanke, følelse Biologiske, kognitive og sosiale motiv Motivasjon kan forklares av alle retningene i psykologien

Bestanddeler i et motiv Drift / kraft / energi / instinkt - faste handlingsmønstre som utløses automatisk under gitte betingelser Incentiv –Forventning –Verdi

Første teoretikere Arthur Schopenhauer Sigmund Freud Clark Hull Abraham Maslow Martin Ford: kognitiv motivasjon

Motivasjon som sekvens av hendelser Velge motiv som skal bakgrunn for handling Instrumentell atferd Tilfredsstillelse eller frustrasjon

Metoder Subjektiv rapportering Registrering av fysiologisk aktivitet Dyreforsøk

Årsaker til motivasjon Interne og eksterne årsaker Tidligere: enten interne eller eksterne årsaker Nå: både interne og eksterne årsaker samtidig

Interne årsaker til motivasjon Evolusjonshistorien Gener Biokjemiske forhold: homeostase Individets læringshistorie Personlighetstrekk

Eksterne årsaker til motivasjon Incentivenes praktiske tilgjengelighet Sosiokulturelle forhold – bestemmer incentivenes faktiske tilgjengelighet

Flow / flyt Spontanmotivasjon Spesielt tilfelle av motivasjon Rent kognitivt fenomen

Forholdet til emosjon Omgivelsenes rolle –ytre vs. indre stimuli Fysiologiens rolle –overlevelse vs. homeostase

Seksuell motivasjon Ikke knyttet til homeostase eller egen overlevelse Like sosialt som fysisk preget prosess 3 faktorer styrer seksuell respons: –Identitet –Tiltrekning –Atferd

Årsaker til seksuell motivasjon Kjønn Hormoner Kultur. Samfunnsforhold  Svært komplisert samspill

Kjønnsidentitet Befruktning Prenatale hormoner Kultur Psykoanalytisk forklaring Læringsteoretisk forklaring Daryl Bems teori

De vanligste kjønnsuttrykkene Heteroseksualitet Homoseksualitet Biseksualitet Transseksualitet Hermafrodittisme Transgenderisme

Varianter av legal seksuell atferd Aktiv seksualitet med voksen, samtykkende partner Sølibat Aseksualitet Parafili

Sosial motivasjon Vennskap (Romantisk) tiltrekning  Hvor går grensen?  ”Affiliation” som samlebegrep

Årsaker til affiliation Evolusjonshistorien Hills teori: –Positiv stimulering –Oppmerksomhet –Emosjonell støtte –Sosial sammenlikning Store individuelle forskjeller

Mekanismer for affiliation Nærhet / mere exposure effect Likhet Fysisk utseende

Overgangen fra affiliation til romantisk forhold Evolusjonshistorien Sosiokulturelle forhold Sosial utvekslingsteori –Sammenlikning av partenes bidrag til forholdet –Sammenlikning med alternative forhold