Introduksjon: Kriminalitet og kriminelle

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Advertisements

Konstruktivisme vs Realisme
Menigheter i Forvandling
Håndverk Tro Makt Symbolikk Noe å leve av? Identitet Periode Stil Funn
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
RME Nasjonal Konferanse
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Kan vi stole på politiet? Sande videregående skole,
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Perspektiver på annerledeshet
Undervisning om Joyce Travelbee
Perspektiver i sosiologien
Etterutdanning Lillehammer barnehage - HIO høst Vibeke Bjarnø Innvandrere, hverdagsliv og sosial integrering Mestrer du møtet/ samarbeidet med.
Nyere sosiologisk teori
Mangfold og fellesskap
1 Identitet – muslimske elever Se: S Østberg 2000.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Et lite dypdykk i matematikk i TIMSS og PISA
4 Kriminalitet.
Kulturteori
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
Kroppsfølelsen.
Kriminalitetsforståelser
FINF H Arild Jansen. AFIN/UiO 1 Digital forvaltning: Informatikk møter jus FINF  IKT og jussen: som verktøy/redskap og som objekt.
Fra Panoptikon til Disneyworld Katja Franko Aas
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
FNs fredsarbeid Foredragsholder Dato.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Workshop Sosiodynamisk fagkonferanse HiL 20. mai 2008.
Carina Fjelldal-Soelberg
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
Kritisk teori: Habermas og Skjervheim
Har det blitt mer eller mindre likhet? LIKHETSNORMER UNDER PRESS Knud Knudsen (HiS)
Kriminalitetskontroll JUR 5100
Politisk geografi Kristian Stokke
Fra Den første internasjonalen til Attac De kollektive bevegelsenes historie Introduksjon
Introduksjon til kognisjonsvitenskaper
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Forelesning nr. 3 Er emosjoner medfødte og universelle eller sosialt konstruert? Hvordan tilnærme seg et studie av emosjoner?
Hva er kriminalitet? JUR5100
David Garland: The culture of control Kjersti Ericsson.
Tidlig psykologisk antropologi:
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO INFORMASJONSRETT -OFFENTLIGGJØRING/UTGIVELSE.
Idéhistorisk oversikt Kristian Stokke SGO 4401 – H05.
Sted/rom SGO 4000 – høst 2007 Per Gunnar Røe. Idéhistoriske romoppfatninger Det statiske, absolutte rom (Aristoteles) Det geometriske rom (Newton) Det.
Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesning 3:Performance, teknologi og samfunn i “Perform or Else” Espen Ytreberg.
Prieur og Identitet Mattias Øhra 2008.
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Homo Ludens. Versus Economic Man Eli Åm 1991 Når en forsker på lek blir leken begrenset, fordi en velger ut forskjellige sider ved leken en ønsker å.
PED2300 – høsten Rønnaug Sørensen
KRIMINALITET SAM 1 Forelesninger uke Arnbjørg Engenes.
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Det får da være grenser! Voksenrollen i 2009? Mattias Øhra 2009
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Sosial kontroll Sosial kontroll består av tre gjensidig avhengige prosesser: Sosialisering – at nye medlemmer av samfunnet lærer seg viktige verdier Normdanning.
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
Normer, sanksjoner og internalisering Normer:  forventninger til et individs atferd i en bestemt situasjon Sanksjoner:  ros eller straff som har til.
Innesperringer Fengsler Psykiatriske institusjoner Jane Dullum.
Likestilling i barnehagen Rammeplanen - mars 2006 Likestilling mellom kjønnene skal gjenspeiles i barnehagens pedagogikk.
Yrkesetikk Forelesning Rakel K.R.Næss Kilder: Hovedsakelig basert på Kristin Tholins bok: ”etisk omsorg i barnehagen og skolen, 2003 Gunn Imsen, lærerens.
Lekens egenverdi.
DRI1002-V05 7. seminar 14. mars Arild Jansen , AFIN
Ritualisering ved dødsfall
Vold og trusler i et nytt perspektiv
1. Innledende påstander om organisasjoner
Fengsler Psykiatriske institusjoner Jane Dullum
Tidlig psykologisk antropologi:
Utskrift av presentasjonen:

Introduksjon: Kriminalitet og kriminelle Katja Franko Aas katja.franko@jus.uio.no http://www.jus.uio.no/prosjekter/cctc/

’Kriminalitet finnes ikke’ (Christie 2004: 22) Handlinger er ikke, de blir, deres mening skapes mens de oppstår. Å klassifisere og evaluere er kjerneaktiviteter for mennesker. Verden kommer til oss som vi konstituerer dem. Kriminalitet er et produkt av historiske, kulturelle, sosiale og mentale prosesser. For alle handlinger … er det mengder av mulige forståelsesmåter: dårlige, gale, onde, forfeilet ære, ungdomsbravader, politisk heroisme – eller kriminalitet.

’Kriminalitet er en sosial realitet’ (Olaussen 2004: 37) Kategorien kriminalitet finnes i alle samfunn som har institusjonalisert et maktapparat på bakgrunn av kollektiv enighet om at dette skal håndtere nærmere avgrensete former for onde handlinger som med hensikt eller uaktsomhet påfører andre skade. Men dette betyr ikke at maktapparatet frembringer eller skaper de uønskede handlingene. Ord som kriminalitet, forbrytelse eller forseelse formidler den moralske og institusjonaliserte enighet.

’Kriminalitet – naturalisering av sosiale relasjoner’ (Høigård 2003: 195-6) [U]tstrakt bruk av straff må naturalisere kriminaliteten – omforme kriminaliteten til å bli en naturgitt egenskap ved handlingen - for å være legitim. … Med en slik balanse blir det som dypest sett er et maktforhold – noen har makt til å straffe andre – skjult og tildekket av det symbolske univers som tilskrives handlingen. Et forhold mellom mennesker – handling og fortolkning og svar på handlingen – isoleres, tildekkes og fetisjeres til en egenskap ved handlingen . Sosiale maktforhold naturaliseres og størkner.

Sosial konstruktivisme Prieur (2000): om konstruktivistike perspektiver på identitet Identitet som en essens eller som sosialt bestemt Borch (2002): Homo penalis blri til

Michel Foucault Katja Franko Aas katja.franko@jus.uio.no http://www.jus.uio.no/prosjekter/cctc/

Den offentlige tortur: straff & ’kroppens politiske teknologi’

Fengsel: totale og strenge institusjoner

Straffemaktens ’mikrofysikk’ ’Sjelen’: ’frembragt som en følge av den makt myndighetene utøver over dem er gjenstand for bevoktning, dressur og forbedringsforsøk, over de gale, barna og elevene, over dem som lever under kolonistyre … (1994: 31)

Den gode dressurs midler: Den hierarkiske bevoktning Den normaliserende sanksjon Eksamen og eksaminasjon

Omsorgens tvetydighet

Makt / viten (Power / knowledge) Maktforholdene gjør en viss type kunnskap mulig Kunnskapen på sin side viser tilbake til og bestyrker maktens virkninger Kritikken av medisin, psykiatri, kriminologi…

C. Lombroso: homo criminalis

Panoptikon: den perfekte overvåkingsmaskin

Panoptismen

Power (History of Sexuality) A technique Not a structure Not an institution Local, without a central point Immanent, not external in other types of relationships (the omnipresence of power) Directly productive, not just prohibiting Bio-makt (bio-power)

Governmentality Regjeringsbegrepet (Neuman, 2003) ’Styringsrationaliteter’ (rasjonaliteter av kriminalitetskontroll) Avansert liberalisme: politisk styring ’gjennom frihet’ (Rose, 1999) Å skape aktive subjekter