Skattekort Sven Magne Bakken, svenmb@ifi.uio.no Kristin Skeide Fuglerud, kristins@nr.no Øivind Hagen, oivindha@ifi.uio.no Hani Murad, hanim@ifi.uio.no.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Brukermedvirkning satt i system
Advertisements

Institutt for samfunnsforskning | Institute for social research | Hvordan lage gode surveyspørsmål? En kommentar Rune Karlsen.
EiT landsby 18: Samarbeid over Internett Bruk av Rich Presence.
Organization and board
Gruppemedlemmer Gruppa består av: Magnus Strand Nekstad – s156159
EForvaltningskonferansen 2013 Kan dette meget ambisiøse digitaliseringsprogrammet lykkes? Peter Hidas seniorkonsulent Gartner Consulting
Ledelsesinformasjonsystem
Mer om tilgjengelighet og Flash. Kirsten Ribu HiO.
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 8 november 2010
Arkitekter skal skape verdi Espen Berger TANDBERG.
Sosial kognisjon Geir Overskeid.
Facebook Deling av applikasjoner, bilder, lenker, sider,videoer.
Modellbruk i Referansekatalogen Øyvind Aassve NorStella.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Prosjekt 45e - WebConcret
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Menneske/datamaskin- interaksjon. Hva for slags fag? Hva handler det om? Mål og hvorfor Emner,lærestoff Opplegg Evaluering Krav som stilles.
Our business, your advantage! DataManager
Forum Produktutvikling og Design Temadag om Mekatronikk og produktutvikling Johan Rusaanes FMC Kongsberg Subsea.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Innledning SIF80AP Future and HCI av Brad Myers m.fl.
Konfigurasjon - Kjekt å ha du får sikkert ikke bruk for det en vakker dag Anders Karlsen Steria.
Hva er Interaksjon Design?
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
Step 1: “State-of-the-art” Knowledge data base Step 2: Framework definitions Step 3: Project analysis Step 4: User requirements and priorities Step 7:
Å skrive for nettet Anne Bjørklund Leikny Øgrim. Bjørklund og Øgrim, Å skrive for nettet, mai 2007 TIMSIS Teacher In-service Traning Material Concerning.
PARLAY/OSA Referanser: Referanser Foredraget er i all hovedsak basert på to artikler. Disse kan finnes på:
Krista: Epistemological standpoint What is our epistemological standpoint What does that mean for our study What makes a good study Torill:Must-Method.
Se opp for halen!. Tenker vi på brukeren? Studie: Hvilke egenskaper (oppgaver) er viktigst? 93 valgmuligheter Uansett oppdeling «super task» – 12%
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
Skattekort Sven Magne Bakken, Kristin Skeide Fuglerud, Øivind Hagen, Hani Murad,
PowerStudent. StudentWeb WebMail "PowerStudent skal være et hjelpemiddel som bidrar til å strukturere studiehverdagen, og forenkle planlegging av studiet.
Oppgave 4 – Heuristisk evaluering av Applecations Christian, Lavdim, Finn Christian & Vegard.
Trådløs kulturby Andy Pham Damir Nedic Amund Letrud Ruben Vijayaroopan Sivarajah Espen Olsen.
Brukermedvirkning In 140 Forelesning. Historie Skandinaviske tradisjon Sosio-teknisk metode NJMF-prosjektet( ) –Dataavtalen LO-NAF(i dag NHO) –Arbeidsmiljøloven.
X10 webservices/IM -> mobilklient. Oppdragsgiver:
Mobility in Collaboration Christian Heath & Paul Luff 1998.
FINF- H -05, 13. september 2005 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning 13.sept Personvern som premiss for SU-prosessen Diskusjon om personvern.
WEB og tilgjengelighet En kort intro. Tilgjengelighet/universell utforming Tilgjengelighet (fysisk) En side kan være tilgjengelig uten åvære UU, men UU.
Aktør-nettverk  Kort intro  Marc Berg (1997): On Distribution, Drift and the Electronic Medical Record  Margunn Aanestad (2003): The Camera as an Actor.
Moscito2 Guro, Tone, Mari og Elna. Om prosjektet Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner - systemer.
Learning by tablet Kan bruken av tablet endelig gi oss mulighet for en papirløs verden?
H. Trætteberg: "Brukbarhet", EiT1 Hallvard Trætteberg, IDI: Introduksjon til brukbarhet Onsdag 27. jan Laget for fag TDT4825 Eksperter i Team,
JADE-LEAP AmbieSense er et EU støttet forskningsprosjekt. I dette prosjektet prøver man å integrere nye typer teknologi for bruk på mobile enheter I den.
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Integrasjoner og 360°.
Privacy by Design: Forslag til metode for å bygge personvern inn i systemløsninger Dag Wiese Schartum.
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
SmartSwap.
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
INF1500: introduksjon til design, bruk, interaksjon
CAMPAIGNING From vision to action.
Using nursery rhymes and songs
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Design driven Innovation Programme (DIP)
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
-Et kritisk blikk på kollektiv omsorg
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
The courts February 2018 Court Administration.
Sosial kognisjon Geir Overskeid.
Utskrift av presentasjonen:

Skattekort Sven Magne Bakken, svenmb@ifi.uio.no Kristin Skeide Fuglerud, kristins@nr.no Øivind Hagen, oivindha@ifi.uio.no Hani Murad, hanim@ifi.uio.no Ole Halvor Smylingsås, ohsmyl@gmail.com

Bakgrunn (1) Skatteetaten vil gjøre det lett for folk å følge skatteloven vha bedre og alternative elektroniske tjenester Skatteetaten ønsket å lære mer om mobile tjenester I prosjektet Norsk OSIRIS er det utviklet en prototype for ”Endring av skattekort på mobil” Denne tjenesten kan være et alternativ til tilsvarende tjeneste på papir eller web – kan kanskje nå andre grupper. Ønskelig med en evaluering av brukerinteraksjonen

Web-skjema for endring av skattekort Bakgrunn (2) SKD Hvis feil: Oppgi nye opplysninger og be om nytt skattekort Arbeidstaker/ Skattebetaler Kontrollerer skattekortet Skattekort Arbeidsgiver Hvis korrekt: Lever skattekortet til arbeidsgiver Web-skjema for endring av skattekort

Bakgrunn (3) Nye og alternative e-tjenester I mobil prototypen for endring av forskuddskatt kan man kun gjøre vanlige og enkle endringer.

Aim of our Project Evaluation of this emulator prototype with respect to : a) User interaction with the mobile tax system’s Interface b)Identify possible advantages and disadvantages of offering this “service” on mobile phones Provide proposals for improvements and further developments of present interface

Central Issues for our Consideration Mobility Concept Spatial mobility of objects to satisfy modern “nomad” leading to social abstraction from physical space (Jones 1998) Temporal mobility leading to acceleration of human activities and multitasking within same framework of time (Lee and Liebenau 2000) Contextual mobility… leading to acquired freedom from contextual constraints (Suchman 1987)

2. Design Concept - Man’s creative ability to mould his environment to suit his material and spiritual needs (Archer, 1973) - Interactive design as an iterative prescriptive process offering us a framework to visualise how ideas develop, bringing raw material together into a useable interface User understanding and establishing requirements… Design brief Usability - Awareness of relationship between technological development and the use of it ( how, where, when) (Alsos and Svanæs, 2006) - Stereotyping. …. Is there a typical user !!!!! (Nachbar and Lause, 1992) - Context in design (Brown & Duguid 1994) What makes a good design ????

Litt om metoden Rask og enkel å gjennomføre Metode utviklet av Jakob Nielsen Eksperter vurderer hvert element i et brukergrensesnitt opp mot ett sett med heuristikker Kan brukes på flere ulike stadier i en utviklingsprosess Krever lite ressurser Rask og enkel å gjennomføre Ikke involvering av brukere

Gjennomføring av evalueringen ”Briefing” Klargjøring av metoden. Valg av heuristikker (Jakob Nielsen). ”Evaluering” Individuell gjennomføring, ca 1 time per person. Alle noterte registrerte feil eller mangler. Alle brukte samme telefon. ”Debriefing” Diskuterte hvert enkelt funn. Samlet alle funn i en felles tabell. Utarbeidet forslag til mulige endringer i designet.

Resultater I alt 31 feil eller mangler ble avdekket. Alle funn ble listet i en felles tabell sammen med forslag til løsninger. Viktigste funn: Inkonsistent og lite intuitivt navigasjonssystem. Bruk av teknisk og mangelfullt språk. Mangel på hjelpefunksjoner og dokumentasjon.

Hva forteller resultatene oss? I følge Nielsen(1994) er 5 testere nok til å avdekke 75% av usability problemene i et design, men resultatene kan påvirkes av flere faktorer. Valget av heuristikker er kritisk. Vi er ikke trente eksperter i denne metoden. Mobiltelefonen var ukjent for alle deltagerne. Heuristisk evaluering gir ikke et komplett bilde av interaksjonen. Alle feil i henhold til heuristikkene oppleves nødvendigvis ikke som feil av brukerne. Resultatene er et verdifullt input i den videre utviklingen av applikasjonen.

Bruker test – metode og resultater (Øivind) Hvorfor brukte vi denne metoden? Hvilke resultater fikk vi? Hva kan være galt med resultatene? Hva var bedre/dårligere med brukerundersøkelsen i forhold til heuristikken?

Andre perspektiver (Ole Halvor) Mobil mot stasjonær Sikkerhet og personvern Ta i bruk ny teknologi Mobil mot stasjonær: Frihet Mennesker er mer på farten. Ha med adgangskoder Mange flere som eier mobil i forhold tilde som har tilgang på stasjonær Sikkerhet: Per i dag ikke implementert noe form for sikkerhet Ta i bruk ny teknologi: Vi vet ikke hva morgendagen vil bringe.

Borderline issues (1) Alternative e-tjenester? Ulike artefakter har ulike materielle og sosiale egenskaper. De kan assosieres med ulike sjangre som igjen påvirker tolkning og bruk. Som f.eks. autoritet, tillitt og nøyaktighet.

Borderline issues (2) Senter and grenser for designet SKD Hvis feil: Oppgi nye opplysninger og be om nytt skattekort Arbeidstaker/ Skattebetaler Kontrollerer skattekortet Skattekort Hvis korrekt: Lever skattekortet til arbeidsgiver Arbeidsgiver Web-skjema for endring av skattekort

Konklusjon og begrensninger a) User interaction with the mobile tax system’s Interface b) Identify possible advantages and disadvantages of offering this “service” on mobile phones Forslag til videre arbeid: - Se mer helhetlig på designet - Fokuser på brukers kontekst i praksis Hva viser resultatene? Vi som gruppe fant mange feil med HE. Likevel er vi litt innhabile, vi går for å finne feil Brukertesten viser at målgruppen vår var fornøyd med tingenes tilstand. Er det et bra produkt? Mener vi at dette har et potensial? Hva bør gjøres videre? Luke ut feilene vi har funnet, se det fra et større perspektiv, ikke bare selve bestillingen Kjøre en ny brukertest Ikke reell oppgave. Ville heller brukt datamaskinen. I forhold til en kvalitativ metode er dette ok. (for nettopp vår brukergruppe)