Regjeringsadvokat Sven Ole Fagernæs EMK 1
Hvem er vi? 2 Statens advokatkontor i i sivile saker Bare én klient – staten (regjeringen, departe- mentene, andre stats- organer) Bare sivile saker – ikke straffesaker
Hva gjør vi? 3 Vi fører rettssaker for det offentlige Alminnelig domstolsbehandling Rettsmekling Forhandlinger Prosedyre for internasjonale domstoler Rådgivning Løser uenigheter mellom statlige organer
Hvor mange er vi? 4 34 advokater/advokatfullmektiger 19 administrativt ansatte
Hva slags saker har vi? 5
Statsrett og forvaltningsrett 6
Skatte- og avgiftsrett 7
EU- og EØS-rett 8
Folkerett 9
10 Saker i Strasbourg
Erstatningsrett 11
Kontraktsrett 12
Arbeids- og tjenestemannsrett 13
Andre sakstyper 14 Trygderett Plan- og bygningsrett Anskaffelsesrett Helserett Åndsrett Kort sagt det meste
Utviklingen EMK - nasjonalt En stille tilværelse fra 1953 og ut 1980 Tekst Sammendrag
Utviklingen EMK - nasjonalt Tekst Sammendrag
EMD
Ubehandlede saker
Hva har skjedd? 20 Enedommer (single judge) kan avvise hvis det kan skje «without further examination Tremannskomiteer kan avsi dom på «well-established case law» hvis enstemmig
Avgjort i saker 891 dommer 19 Storkammer 633 Kammer Komite 209
24
Saker mot Norge 25 39 saker mot Norge Ytringsfrihet og uskyldspresumsjonen I 2013 tre dommer (Bl.a. dykkersaken) I 2014 fire dommer (Bl.a. Lillo Stenberg)
Mer sammenfattende vurdering av den generelle folkerettsrettsutviklingen Utviklingen av en ny internasjonal og europeisk rettsorden er i all hovedsak positiv – både for Norge som stat og for borgerne som individer. For små land som Norge er internasjonal rett særlig viktig, fordi den tjener til å moderere, anstendiggjøre og begrense større makters opptreden. Men viktigst er den beskyttelse av grunnleggende rettigheter individer har oppnådd.
Vurdering av rettsutviklingen Internasjonal regulering kan også være den eneste måten å løse felles utfordringer på – enten det gjelder økonomi, sikkerhet, miljø eller annet. Utviklingen i overskuelig fremtid antagelig irreversibel, og vil nok fortsette på de fleste felt.
Vurdering av rettsutviklingen Samtidig reiser utviklingen utfordringer, særlig for det nasjonale folkestyret. Jo mer omfattende den internasjonale rettsliggjøringen er, desto mindre handlingsrom blir det for Stortinget og regjeringen. Internasjonal regulering innebærer videre at samfunnsspørsmål fjernes fra nasjonale politiske beslutningsprosesser og overlates til jurister og dommere – ofte langt borte fra den nasjonale kontekst.
Hvem er best egnet til å utvikle regler? 29 Domstolens/rettsorganenes styrke – uavhengig og upartisk – kontradiksjon og partsprosess. Men rettferdiggjør ikke sine beslutninger, ingen dialog. Bedre på fortid enn fremtid? Sakene bedre samfunnsmessig belyst i lovgivningsprosser, offentlig høring, åpen diskusjon og behandling i representativ forsamling. Forutsigbarhet. Legitimitet. Mulig med anger. Men større populisme og bruk av flertallsmakt
Utviklingen i EMK EMD lever helt alene – ingen form for samspill med demokratiske organer – med unntak av selve konvensjonen som det er så godt som umulig å endre EMD - ytterste vern mot krenkelser av grunnleggende menneskerettigheter. Denne funksjonen har tidligere ikke kunne fylles fullt ut med den saksmengde domstolen har hatt
Mitt synspunkt Utgangspunkt EMD har i noen saker gått for langt i å overprøve nasjonale politiske prioriteringer Bekymret for inflasjonen i menneskerettighetsvernet Svekker oppslutningen Gjør EMK mindre motstandsdyktig Svekker nasjonale domstolers legitimitet Men en tilsynelatende kursrevisjon de senere år har beroliget meg 31
Betydningen av EMK - tilbakeblikk Vært av grunnleggende betydning i mange land Lært oss i Norge å reise spørsmål med ”vedtatte” sannheter En sterkere vektlegging av hensyn som mange i ettertid har synes vært riktig Men noen omkostninger for rettssystemet – mer komplekst med tap av forutberegnelighet Forskjell på lovgivers generelle tilnærming og EMDs mer individuelle metode
Takk for meg