Velkommen! Foreldremøte 14.sept 2011
Program for kvelden: Rektor Litt om skolen Kommunalt ordensreglement Endring i Opplæringsloven Mobberutinen Skolens pedagogikk Møter på trinn 8.trinn – blir fordelt fra hallen 9.trinn – i B-fløyen 10.trinn – i C- fløyen Det skal velges én representant til FAU fra hver undervisnings- gruppe
Litt om skolen Vi har 424 elever 8.trinnet – 138 elever 9.trinnet – 137 elever 10.trinnet – 149 elever Vi har 47 ansatte Skolen er forsøksskole for Arbeidslivsfag Skolen er med i et Comenius-prosjekt
Trivsel, tester og resultater Både elever og ansatte uttrykker høy grad av trivsel ut fra elevundersøkelsen og medarbeider- undersøkelsen På nasjonale prøver og kartleggings-prøver klarer elevene seg godt, og lærerne tar tak på områder som krever det Muntlig eksamen gav svært høye resultater Skriftlig eksamen gav blant de høyeste resultatene i Hordaland. Det er stort samsvar mellom standpunkt- og eksamenskarakterer Det kommer få klager
Felles løft for kantinen Snakk med eleven om: At bordskikk også gjelder på skolen At en rydder opp etter seg At en ser til at bord og stoler står på plass At spiseplassen skal være innbydende for nestemann som skal spise der Det er også bra om eleven har med vannflaske
Kommunalt ordensreglement Felles ordensreglement er innført fra 1.aug.: Del I: Lovgrunnlag, formål etc Del II: Selve ordensreglene Del III: Tiltak ved brudd på reglene Del IV: Saksbehandlingsregler ved regelbrudd Del V: Vedlegg – Avtale om bruk av kommunens digitale nett
Opplæringsloven Det påhviler nå hjemmet et særskilt ansvar for at eleven er til stede slik at kompetansen kan vurderes
Mobbing For å kvalifisere som mobbing må alle tre punktene være til stede: Gjentatt handling over en viss tid fra en eller flere Ujevnt styrkeforhold Den utsatte har problemer med å forsvare seg/blir hjelpeløs
Skolens pedagogikk Forutsigbarhet gjennom periodeplanene Enhetlig gjennom underveis- og sluttvurdering knyttet til periodeplanenes kriterier for vurdering Sosio-kulturell undervisning koblet med likemannsveiledning Virkelighetsnær undervisning Kort avstand mellom instruksjon og oppgaveløsning Trivsel i mestring