ÅRSMØTE I PRODUSENTLAGENE 2014 Nytt fra Geno. SALG 2013 Salg Norge: 466 000 doser –Totalt 4000 færre solgte doser enn 2012 –Svak nedgang i antall førstegangsinseminasjoner.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Revisjonsplikten; næringslivets perspektiver
Advertisements

Nettskolen i Nordland Geir Hareide Hansen, leder 27. Februar 2014 Foto: Crestock.
Del 2: Personlig økonomi.
© EL & IT forbundet, søndag, 22. juni 2014 Lysbilde nr.: 1 Hvordan er kravene fra LOs representantskap innfridd?: •Krav: •”- at AFP-tillegget skal utformes.
Statssekretær Anita Utseth, OED. SINTEF-seminar 13. mars 2007, Oslo
VANN OG AVLØP ARENDAL OG ENGSETH. Hovedanleggets kostnad blir fordelt på antall som melder seg på. Dette er lik pris for alle. For å få vann- og avløp.
Generalforsamling 25. april Året 2004: Generelt Tørrlastmarkedet var volatilt på et rekordhøyt nivå Sterk vekst i Kina Betydelig tilsig av nybygg.
Vinnerne i laksemarkedet Agenda – Prisene for 2011 og 2012 nå – Hva avgjør prisene? – Spot eller kontrakter best? – Forsikring mot.
Forslag til tre forbedringstiltak for
BankID i Vital Forsikring ASA
Transaksjonskostnader
Presentasjon av HRS Metallco AS
© 2004 Gabler & Partners AS Hva koster en pensjonskasse  Pensjonskasse på mill  Driftskostnader 5 mill  Datasystem, oppgjør, utbetalinger, ledelse,
Velkommen som spiller i aksjespillet.
Analyse utleiebransjen. Målsetting  Samle alle aktører som opererer innen bransjens definerte virksomhetsområde inn under èn felles næringskode for derved.
Go`Supervisor 2010.
FJELLREGIONEN SOM REISELIVSARENA
PAGE 1 - Presentasjon 1. halvår august 2002.
Markedsutsikter: Begrenset produksjonsvekst og sterk etterspørsel
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Resultatpresentasjon pr 4. kvartal 2010
AVDELINGENES ÅRSMØTER I Temaer •Region Øst sin tiltaksplan for 2014 •Region Øst planlagte møter i 2014 •Årshjulet.
Den ideelle kommunesammenslåing
Hvorfor utvikle økonomifunksjonen?
Copyright Mercell AS 1 Oslo,24. Oktober 2006 Bergen,25. Oktober 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Biogasskonferanse i Østfold, 23.mai 2013 Satsninger i kommunene Eidsberg kommune v/ varaordfører Maren Hersleth Holsen.
Felles hovedprosjekt for IR- og IT-studenter (?) Hovedprosjekt = Bachelorprosjekt IT : 20 stp IR: 20, 15 stp.
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Troms fylkeskommune - områderettet satsing Arktisk landbruk
Norturas satsing på spesialiteter og regionmat
IKEA for de mange mennesker
Utveksling av elektroniske helseopplysninger Storskala utbredelse Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder.
Insentivperiode 1, 2012 Startet 26. mars Avsluttes 15. juni Krav for å delta: Fra hver bedrift skal 10 brukere samkjøre 4 ganger.
NTS-KONSERNET Resultatpresentasjon pr 3. kvartal november 2011 kl 0800.
Resultat 3. kvartal 2007.
PAGE 1 - Presentasjon 1. kvartal april 2003.
PAGE 1 - Presentasjon 2. kvartal august 2003.
Presentasjon 3. kvartal oktober 2002
Fremtidens matproduksjon
Tillegg til plansjer Midt-Norge. Hvorfor kan vi ikke øke prisen på storfe mer? - men har økt med 30% siden 2006! (kpi økt med 11,5 %) Litt biff – mye.
Nymoen: Velstelt og veldrevet inne som ute
Samarbeide for å overleve? Mulighetene er der…og MÅ tas 5 September 2014 Grafisk bransjeforenings landsmøte 2014.
kommunereform faktagrunnlag - OST - oppdatert
Om Kunnskapsdepartementets bruk av CRIStin-data
Forvaltningsrevisjon gjennomført 2012/13: Prosedyrer og rutiner for journalføring og tilgjengeliggjøring av dokument/saksutredning Statusrapport 2014.
Borgestad Business Partner
Generelle betraktninger Kommunesektoren skal legge til rette for gode liv for innbyggerne i det lange løp. Det normale er at konjunkturene svinger. Buffer.
Nettbutikk Nettbutikk Ny nettbutikk med varer! Innen 3 uker kan du få din egen nettbutikk, med din profil. I nettbutikken ser kunden hele.
Langtidsserie utarbeidet av Landbruksdirektoratet Alta
Årssamling i produsentlaget 2015
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Generell avl og genomisk seleksjon
"Verdier fra havet - Norges framtid"
Misjon Isave skal tilby en “do-it-your-self” løsning til markedsførere for å etablere automatisert dialog mot markedet.
NetCom kutter surfeprisene i Europa
ÅRSSAMLINGER I PRODUSENTLAGENE NASJONALT OG INTERNASJONALT SALG AV ANTALL DOSER.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
LEVERINGSVILKÅR – Problemstillinger og aktuelle løsninger 1.
Merverdiavgift. Hva er merverdiavgift? Merverdiavgift er en avgift (penger) man betaler til staten ved salg av varer og tjenester Beregnes som % av salgspris.
Nytt fra geno årssamlinger i produsentlagene 2017
Allmøte EFA 03. Mars 2016.
Utvikling av Hias Miljøpartner AS
Forbruker- og finanstrender 2017 Delrapport RÅDGIVNING
Synnøve Finden ASA 3Q06 presentasjon
Nytt fra geno årssamlinger i produsentlagene 2019
Nytt fra geno årssamlinger i produsentlagene 2019
Nytt fra geno årssamlinger i produsentlagene 2019
BOTT Økonomi og HR.
Utskrift av presentasjonen:

ÅRSMØTE I PRODUSENTLAGENE 2014 Nytt fra Geno

SALG 2013 Salg Norge: doser –Totalt 4000 færre solgte doser enn 2012 –Svak nedgang i antall førstegangsinseminasjoner i alle regioner ift –I 2013 ble det totalt solgt doser SpermVital-sæd av NRF-eliteokser i Norge, mot doser i 2012 –Det er registrert førstegangsinsemineringer på kjøttfe i 2013 mot i 2012 Salg Geno Global med datterselskaper: doser, mot doser i 2012 –Fordelt på 25 ulike markeder –Godt salg i England, Italia, Polen, USA og Nederland, best salg av NRF der bonde er opptatt av økonomi (eks Nederland )

REGNSKAP 2013 Geno konsern Omsetning kr 312 millioner EBITDA kr 6,3 millioner Årsunderskudd etter skatt kr 3,9 millioner Geno Global as Omsetning kr 27,3 mill + 51% fra 2012 Årsoverskudd etter skatt kr 0,6 millioner Sæd og tjenester kjøpt av Geno kr 3,4 millioner SpermVital as Omsetning kr 6,6 millioner Årsunderskudd etter skatt 1,3 millioner Etterspørselen er større enn produksjonen – økt produksjon avhengig av forskningsresultater og effektivisering av dagens løsning

GENO STRATEGI Geno skal bidra til økt konkurransekraft for norske bønder gjennom: –Skape merverdi for kunde –Ekspandere internasjonalt –Sikre en effektiv verdikjede –Mer forretningsorientering for bedre å kunne få fram produkt og tjenester Innen 2018 skal Geno: –Oppnå en genetisk fremgang tilsvarende 50% målt på innsatte ungokser, der sterk vekt på genomisk seleksjon er viktigste tiltaket. Prioritet nr. 1 er å øke sikkerheten på genomiske avlsverdier –Oppnå 90% seminandel i Norge –Betydelig redusert produksjonskostnad pr. dose –Internasjonal vekst fra dagens kr 27 mill til 62 mill i omsetning

NYTT OM AVL

NORDIC CLASSIFICATION (EKSTERIØRVURDERING) Registrering og innrapportering ved bruk av en håndholdt enhet (iPhone/mini-iPad) Avlsrådgiverne skal bruke programmet ved: 1.Oksemorvurdering 2.Innsamling av eksteriørdata til avkomsgransking Tas i bruk mars 2014

PRODUSENTEN INVOLVERES I UTTAK AV BIOLOGISK PRØVE AV KALVEN Avgjørelse om kjøp må tas innen kalven er 4 måneder 1.Meld oksekalven inn i kukontrollen med det samme den er født 2.Ta DNA-prøve av kalven med det samme svaberprøven er mottatt og returner den til Biobank for GS-testing

MULIG Å FØLGE EGNE SEMINOKSEEMNER PÅ MEDLEM.TINE.NO 1.Mine data i Kukontrollen (egen fane «Seminokseemner») 2.Til enhver tid oppdatert status over beslutningsprosessen 3.Mulighet for å legge inn kommentar som rådgiver ser på sin liste

HVORFOR ER POTENSIALET SÅ STORT MED GENOMIC SELECTION? GS gir muligheter til å halvere generasjonsintervallet hvis sikkerheten på GS-verdiene er like høye som resultater fra avkomsgransking Gir muligheten til å øke kvaliteten på innkjøpte dyr Gir muligheten til å velge ut dyr med spesielt gode genvarianter, og tilsvarende avvise dyr som er bærere av dårlige genvarianter Vår strategi er å satse mer på GS og øke sikkerhetene på våre GS verdier –Dette gjør vi fordi potensialet er så stort, fordi vi kan redusere dyreflyten i Geno, og fordi det vil bidra til økt genetisk framgang –Vi vil derfor øke referansebasen ved å genotype hunndyr i 2014 og 2015 –Innen 2018 er målet å øke genetisk framgang målt på innsatte ungokser med 50%!

SIKKERHET PÅ GENOMBASERTE AVLSVERDIER Korrelasjon mellom GS-verdi og avlsverdi fra avkomsgransking (102 okser)

Hvor aktuelt er det å teste sine egne hunndyr i egen besetning for å få GS verdier på alle egenskaper? Vil GS-okser bli benyttet mer hvis seminokseemner rekrutteres etter disse? Er det ønskelig med mer informasjon om hvordan GS-okser bør brukes i egen besetning? SPØRSMÅL SOM KAN DRØFTES I PRODUSENTLAGET

AVLSMÅLET FOR NRF Strategisk mål om å lage en bioøkonomisk modell for avlsmålet i løpet av –Innspill fra produsentlagene høst 2014 –Skal diskuteres på høstmøtene 2014 –Endelig vedtak i styret 2015

VINNER AV AVLSSTATUETT OG NORTURAS KJØTTPRIS 2013 – ØKLAND Født: Oppdretter: Per Ingolf Økland, 5690 Lundegrend

TOPPOKSE KOMMER I DUNKENE SNART! Skjelvan, 39 i samlet avlsverdi Oppdretter: Erlend Lynum, Inderøy

OKSER FRA PRODUSENTLAGET Oksenr.NavnFødselsdatoOppdretter Opplysninger om dette finner du på under «okser og avl» og «kalver og okser i geno»

GENO-ENTUSIASTEN 2014 Frist for nominering av kandidater er 15. juni 2014! Skriftlig forslag på nominerte kandidater sendes til Prisen er på kr Geno-entusiastprisen 2013 gikk til Gjemnes produsentlag!

Takk for meg!