Statlige bindinger på kommunene. 2 Bakgrunn og problemstilling Staten benytter et bredt spekter av virkemidler i styringen av kommunene. −Tre hovedtyper:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Norwegian Ministry of Labour and Government Administration Omstilling og inkluderende arbeidsliv Eirik Lae Solberg statssekretær Sørmarka
1 Utstillingsvindu for kvinner i lokalpolitikken Trøndelag For økt kvinneandel i kommunestyrene! Presentasjon i Verdal kommunestyre Marit Voll.
Universell Utforming – regional samling Gruppeoppgaver.
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
«Bedriftsutvikling tradisjonelt landbruk»
Presentasjon av rapport 8. november 2006
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg, Innherred samkommune Samkommunen – en regionkommune i utvikling?
VESTLANDSFORSKING Kommunene som aktør i klimapolitikken - noen internasjonale erfaringer Foredrag på seminaret ”Hva betyr liberalisering av kraftmarkedet.
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
Line Richardsen Fagleder KS Forskning, Innovasjon og Digitalisering
Statsråden Framtidens lokaldemokrati Hvilken rolle og mulighet skal kommunesektoren ha? Regjeringens tanker for framtidens lokaldemokrati.
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Morgendagens kompetanse
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Universell Utforming – regional samling Velkommen til Oslo
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
File name – Page 1 Title of presentation Jørund K Nilsen Nye politikeroller?
Filnavn – Side 1 Jørund K Nilsen Modeller for samarbeid og det finske eksempel.
Barn og unge Barn og unge er en sentral målgruppe i forhold til arbeidet med sosial og økonomisk inkludering, noe som også gjenspeiler seg i bl.a. formålsparagrafen.
Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten Konsernovergripende anskaffelsesstrategi for Oslo kommune Merete Johnson Kommunaldirektør FIU.
Ungdomstiltak Tiltak mot fattigdom blant barn, unge og familier Drevet med tilskudd fra kap. 857 post 60 ”Støtte til barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet
Forelesning i mikroøkonomi.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Frosta, Levanger og Verdal - felles formannskapsmøte 19. september Geir Vinsand Samkommuneløsning i FLV- regionen Frosta, Levanger og Verdal - felles.
Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyremøte 14.oktober Geir Vinsand Hva er en samkommune og hva er alternativene? Frosta, Levanger og Verdal.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Brukereie innen godstransport Arve Halseth POT seminar, 12. april 2005.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Lokal tjenesteyting og kommunale omstillingstiltak Statssekretær Frank Jensen Solstrand oktober 2003.
Bystyresamling 18. september 2008 Jan Høegh Kommunestyrets tilsyns- og kontrollfunksjon i en kommunal parlamentarisk styringsform: Inntrykk av status,
Energi Statssekretær Frank Jenssen.
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
Helhetlige og langsiktige hensyn i politiske vedtak om velferdstjenester NIBR-rapport 2008:27 Elin Kittelsen, Jan Erling Klausen og Erik Nergaard.
Medlemsmøte 11.november 2004 Regjeringens moderniseringsarbeid Moderniseringsarbeidet startet med regjeringen Stoltenberg i 2001.
Idrettsrådets ansvar og rolle
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Arkivnr-1 CDM, klima og utvikling: Forskning for Norge - Behov for norsk forskning Nasjonal konferanse om klimaforskning, 30. mars 2001 Haakon.
Hvordan kan regionalt nivå bidra til verdiskaping og regional utvikling? Hva er ambisjonene for neste regionalmelding? Kommunal- og regionalminister Erna.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Finansieringsordninger for bedre samhandling 22.oktober 2009 Utarbeidet for KS av Peter Emmerich Hansen, Jesper Luthman og Kari Sletnes fra Implement,
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Lokalpolitisk handlingsrom Strategikonferansen februar 2010 Gunda Johansen, Hovedstyret KS.
Statsråden Pressekonferanse 14. mai Fra ord til handling Styrket lokaldemokrati og økt kommunal handlefrihet Pressekonferanse 14. mai 2004 Kommunal-
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
5 Handlingsplan kort sikt 6 Måling, oppfølging, sikre effekt
Tilskudd til friluftslivsformål i Rogaland fylkeskommune 1.Regionalt UtvklingsProgram (RUP) 2.Tilrettelegging i friluftslivsområder, RFK 3. Statlige friluftslivsmidler.
1 Stjørdal 8. september Seniorrådgiver Inga Gjerdalen Statlig styring av kommunesektoren.
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Skatteinnfordring i kommunene
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Mandat og mål Prosjektet har vurdert to modeller for innsatsstyrt finansiering (ISF) av kommunale tjenester. Modellene er utviklet og tatt i bruk i Kristiansand.
Husbanken og kommunene
Statlige bindinger på kommunene
Hva betyr rentefallet for kommunesektoren økonomi?
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Skatteinnfordring i kommunene
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Frivillighetserklæring – hva, hvorfor og hvordan?
Eiendomsforvaltning Kort introduksjon til modulen.
Eiendomsforvaltning Kort introduksjon til modulen.
Innspillskonferanse folkehelsemeldingen
Utskrift av presentasjonen:

Statlige bindinger på kommunene

2 Bakgrunn og problemstilling Staten benytter et bredt spekter av virkemidler i styringen av kommunene. −Tre hovedtyper: lovbaserte virkemidler, økonomiske virkemidler og andre virke­midler. KS ba ECON utarbeide en oppsummering og sammenstilling av eksisterende kunnskap −Om effekter av øremerkede tilskudd generelt −Gjennom bruk i tidsavgrensede statlige handlingsplaner −ECON gjennomgikk 8 ulike studier om temaet

3 Hva er øremerkede tilskudd? Øremerkede tilskudd fra staten til kommunene er tilskudd som skal brukes til en bestemt sektor eller aktivitet, definert at staten For analyseformål er der det hensiktsmessig å dele inn i prisvridende og ikke-prisvridende tilskudd −Prisvridende tilskudd reduserer kommunenes enhetskostnader ved å tilby en tjeneste −Ikke-prisvridende tilskudd påvirker ikke enhetskostnadene

4 Omfang av øremerkede tilskudd tiltar * * Fallet skyldtes statens overtakelse av sykehusene i 2002 Til tross for faglig og politisk enighet om bygge ned øremerkede tilskudd

5 Det kommunale selvstyret og øremerking Øremerking innebærer at statlige myndigheter ønsker å påvirke lokale prioriteringer Hovedpoenget med det lokale selvstyret er at kommunene selv bør stå for prioriteringene lokalt −Lokale myndigheter har normalt har bedre informasjon om lokale forhold enn statlige myndigheter. −Beslutninger tatt lokalt gir derfor normalt mer effektiv bruk av ressursene enn dersom statlige myndigheter tar beslutningene Det er likevel en politisk avveining av hvor beslutningene bør tas; hensynet til lokalt selvstyre og hensynet til likhet på tvers av kommunegrensene

6 Hovedkonklusjoner fra studiene I Generelle studier av øremerkede tilskudd: Øremerkede tilskudd påvirker kommunenes atferd −Sektorer der øremerkede tilskudd innføres eller trappes opp, tilføres ekstra ressurser Men det er lekkasjeeffekter til andre sektorer Sektorer med få eller ingen statlige reguleringer blir oftest skadelidende når andre sektorer får øremerkede tilskudd Kommuner med god økonomi utnytter øre- merkede tilskuddsordninger i sterkere grad enn kommuner med svak økonomi

7 Hovedkonklusjoner fra studiene II Statlige handlingsplaner: Øremerkede tilskudd gitt gjennom statlige handlingsplaner stimulerer aktiviteten i de sektorene der de benyttes Gir fare for uønsket strategisk tilpasning i kommunene −Gir ustabilitet i tjenesteproduksjon, blant annet ved at ressursbruken blir holdt nede i sektorer der kommunene venter fremtidig statlig satsing. Kommuner som nedprioriterer satsing på bestemte sektorer, kan utløse større statlige overføringer enn kommuner som har valgt å prioritere vedkommende sektor Kan svekke kommunenes økonomi ved at kommunene stimuleres til å øke sitt tjenestetilbud i sterkere grad enn deres økonomiske bæreevne på lang sikt tåler

8 ECON - kontaktinformasjon Stavanger Kirkegaten STAVANGER Telefon: e-post: København Nansensgade 19, 6. sal DK-1366 KØBENHAVN K Danmark Telefon: Telefax: e-post: Oslo, hovedkontor Postboks 5, 0051 Oslo Biskop Gunnerus’ gate 14A, 0185 OSLO Telefon: Telefaks: e-post: Stockholm Artillerigatan 42, 5 tr S STOCKHOLM Sverige Telefon: Telefax: e-post: