Industrial Revolutions Large-Scale Technological Transitions in History.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Parsons og Merton Dahrendorf Luhmann, og differensiering
Advertisements

Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Forskning.no: Erfaringer med et emnekart-basert nettsted Rådgiver Jon Solberg Norges forskningsråd.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Pedagogisk analyse.
Page 1 Hvilke faktorer påvirker tid til forskning? Bjørn Stensaker.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
Læreplanen i eldre historie
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
En ny global kontekst – sentrale begreper
10. Organisasjoners effektivitet
1. Innledende påstander om organisasjoner
Mangfold og fellesskap
Hvordan satse på e-læring og fleksibilisering av studier? Innledning til debatt Julie Feilberg, Styreleder, Norgesuniversitetet.
1 Veien mot målet: Bakgrunn Mål for oppgaven Litt teori Funn Forslag til forbedring EiT – Jenter og Data – Gruppe 3.
Fra arbeiderpartistat til misfornøyd oljenasjon
Forelesning 19: Forklaring og Forståelse i Menneske- og Samfunnsvitenskapene Narve Strand.
Forelesning 21: Kuhn og Vitenskapelige Revolusjoner
Den norske fabrikken – mest av historisk interesse? Innledning på Produktivitet 2005s avslutningskonferanse 9-10 februar 2006 Håkon With Andersen Inst.
Hvorfor er kompetase viktig frem mot 2020
Den andre industrielle revolusjon
Forklaringstyper i historievitenskapen
Teknologi og kompetanse
De store spørsmål i sluttkapitlet u Grad av diversitet/konvergens u Kausalprosesser bak dette u ”A mix of convergence and old and new convergence –Kan.
Innovasjon, entreprenørskap og regional utvikling – arven fra Schumpeter Bjørnar Sæther SGO 3100 H-07.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Social Shaping of Technology. Historiografisk kontekst Bruland: Industrial conflict Når ble artikkelen publisert? Hvilken faglig diskurs går den inn i?
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Kunnskapssamfunn & kunnskapsøkonomi
Innovasjon i forsvarsindustrien – FFIs bidrag og erfaringer
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Økonomisk geografi master - introduksjon Bjørnar Sæther V-2007.
HVA KJENNETEGNER OSLOREGIONEN UTVIKLINGSRETNINGER EIRIK VATNE NORGES HANDELSHØYSKOLE INSTITUTT FOR SAMFUNNSØKONOMI SEKSJON FOR ØKONOMISK GEOGRAFI.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Rettighetsklarering av vitenskapelige artikler Ingrid Cutler Universitetsbiblioteket i Bergen.
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Innovasjonssystemer Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07.
Vitenskapelig revolusjon ESST august Shapins fokus Ending i kunnskap om virkeligheten og hvordan sikre denne kunnskapen: –Mekanisering av naturen.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
Realisme Bjørnar Sæther SGO 4000 H-05. Realismen i kontekst Realismen ble utviklet på 1970-tallet som et forsøk på å kombinere en strukturell analyse.
Exfac for historieprogrammet Gruppeundervisning våren 2005
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
New New Economic History Tirsdag Kritikk av nyklassisk teori Teknologi hos nyklassisk teori: –Behandlet som eksogen faktor: ikke del av modellen.
Fortolkninger Globalisering Globale sammenhenger Globale systemer Global komparasjon.
De yngste barna i barnehagen – En marginalisert befolkningsgruppe?
Tekster og etikk Om posisjoneringer og ansvarsfulle lesninger Litteratur: Taguchi, H.L. (2004) In på bara benet: En introduktion til feministisk poststrukturalism.
G.F. Hegel ( ). G.F. Hegel: Historiens filosofi (1821) Evolusjonisme Dialektikk Historie er utvikling; stillstand er ikke historie.
Nyere global historie Etter 1800.
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
Hva er kultur? Kultur er de ideer, verdier, regler, normer, koder og symboler som et menneske overtar fra den forrige generasjon, og som man forsøker å.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Økonomisk vekst i industrilandene Det er først de 200 siste årene teknologiske fremskritt og økt produksjon har ført til økt velstand for folk flest.
Samfunn og produksjon Det er to generelle trekk som preger utviklingen av de ulike samfunnsformene: Samfunnene har blitt stadig mer spesialisert. Både.
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Er teknologien styrbar? DRI 1001 Forelesninger
Fortolkninger Globalisering Globale sammenhenger Globale systemer
Kvalitet i fleksible studier
10. Organisasjoners effektivitet
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Kapittel 6 oppgave b Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Gjennomgang før eksamen
Årsaker til økonomisk vekst
Utskrift av presentasjonen:

Industrial Revolutions Large-Scale Technological Transitions in History

Hva mener vi med IR? Snakker om IR i flertall –Siste del av 18. århundre (Første IR) –Siste del av 19. århundre (Andre IR) –Siste del av 20. århundre (Tredje 1R) Hva slags fenomener: –Kompleksitet: tekno-økonomisk eller sosio- kulturell?

Historiografi Hvordan historikere har vurdert IR: –Samtid: observatører bruker betegnelsen –Arthur Toynbee 1884 –Gradualistisk forståelse i mellomkrigstiden –Teknologisk heltebeskrivelse (ca ) –New Economic History (ca ) –’New New Economic History’ (fra 1990-)

IR: teknologisk transformasjon Betrakter teknologi som sentralt aspekt ved omformingen av økonomien Litteraturen fremhever kvalitativ endring av økonomien –Diskurs om hva slags endring vi finner og hva som former prosessene

Mokyr: Industrielle revolusjoner Evolusjonær på to måter: –1. Gradvis endring blir til store omstillinger over langt tidsrom –2. diskontinuitet i perioder preget av rask endring + perioder med lite/ gradvis endring Mokyr støtter 2. –IR er perioder med introduksjon av klynge av makrooppfinnelser med potensial for lang periode med gradvis utvikling –Mikrooppfinnelser: produktivitetsskapende

Teknologi og samfunn Hvordan kan makrooppfinnelser få innpass i et samfunn/ økonomi? –Ofte motstand mot ny teknologi (som utfordrer makt eller rikdom hos grupper) –Gamle teknologier oftest mer effektiv og lønnsomme enn nye Mikrooppfinnelser nødvendig for at ny teknologi skal bli konkurransedyktig

Mokyr: evolusjonær økonomi Forbilde for analysen: biologiens evolusjonslære - Evolutionary economics –Teknologi som arter; nye teknologier skaper mangfold, konkurranse mellom teknologier i markedet skaper spesialisering (overlevelse av noen) Forskjell: teknologi skapes gjennom læring og er derfor kulturell (ikke biologisk) – og kan imiteres (spredning) & intensjonell

Historie og innovasjonsøkonomi Økonomer med interesse for innovasjon bruker historie: –1980-tallet opptatt av omstilling & nye teknologier –Tok en versjon av historie som fokuserte på brede endringsprosesser og transfomasjoner Analogier til ’industrielle revolusjoner’

Lange bølger I innovasjonsteori er historisk beskrivelse ofte koplet til ’lange bølger’: Utgangspunkt i Kondriatief & Schumpeter + til Toynbee’s forståelse av IR –Ca 50 år lange bølger –Knyttet til noen nye teknologier –Innovasjoner & institusjoner –Chris Freeman, Carola Perez og Soete

Kjerneteknologier/ carrier technologies For hver 50-årsbøle er det et knippe kjerneteknologier som driver vekst og produktivitetsøkning: –Tekstil og damp –Elektrisitet, eksplosjonsmotor og kjemi –Atomenergi, IKT, bioteknologi Politiske implikasjoner??

Kritikk av ’lange bølger’ Vanskelig å gjenfinne i historien Problematisk å kople nye kjerneteknologier til økonomisk vekst – langsom spredning / ikke viktig for total vekst Problematisk å påvise at teknologi avgjørende for produktivitetsbedring Oppfattet som teknologideterministisk (forklarer ikke hvordan ny teknologi skapes)

Smal vs bred forståelse av IR Avvisning av ’lange bølger’ fordi den baserer seg på ideen om kjerneteknologier –Kan ikke forklare det vi observerer i økonomien –Kaller bølgeteorien for ’smal’ (få teknologier) Alternativ: ’Bred’ forståelse av IR –Teknologisk endring preget av mangfold og i mange deler av samfunnet

IR som bred sosio-kulturelt fenomen New New Economic History posisjonerer seg som –Kritisk til heltebeskrivelsen av enkeltaktører –Kritisk til fokus på kjerneteknologier –Kritisk til bruk av statistikk for å beskrive IR –Koplet til ’cultural turn’ i samfunns- og historievitenskap

Teknologi, læring og kunnskap Samfunnet former teknologiutvikling gjennom læringsformer som skaper spesifikk kunnskap og bruk av denne Teknologi/kunnskap former samfunnet ved tilpasninger til mulighetene som skapes Gjensidighet teknologi – samfunn eller samfunn-teknologi som sammenfiltret edderkoppnett som ikke lar seg atskille

Tema videre Hvordan skal vi forstå hvordan læring og teknologi utvikles og brukes i industrisamfunnet? I hvilken grad er teknologiutvikling, kunnskap og bruk av denne lik i alle industrisamfunn – eller i hvilken grad er det mangfold?

Arbeide med: Boka til Berg og Bruland –Innledning (blitt definert som New New Economic History) –Fox: vitenskap i industrielle revolusjon –Berg: om små teknologiske endring og betydningen av etterspørsel

IR som bred kulturell prosess Hvordan ønsker B&B at dette skal analyseres? Bruk eksempler fra litteratur der har lest Drøft i hvilken grad dere synes argumentene for tilnærmingen er gode?