EXFAC03-MVIT Samværstenkning om kommunikasjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnehagen som lærings- og danningsarena
Advertisements

Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
E-Training.… utforsking av nye fronter Dr. Ing. Bassam Hussein NTNU.
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
KOMMUNIKASJONS- STRATEGI
Etter jobb på fredag var jeg ganske trøtt…
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesing 2: Opptreden og sosiale sammenhenger i “Vårt rollespill til daglig” Espen Ytreberg.
Sosiologi i barnehagen
Roman- og novelleanalyse
Kultur: Koder i bakhodet og et dynamisk felt
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
LÆRING Grunnleggende prosesser
Rolighetsmoen barnehage
Symbolsk interaksjonisme
Forklaringsmodeller i det sosiale feltet
Klassiske hverdagslivsteorier
Goffman, Garfinkel og Giddens
Kulturhistorisk perspektiv
Utviklingsøkologiske modell
Læringsteorier En første oversikt.
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
Kulturteori
1 Innhold Prosjektet ”Bygg ned barrierene !” - formål - hovedfunn Hva betyr dette ?
Vår historie – og Guds I serien ”Smittende tro” Meland kyrkje 2011.
EXFAC03-MVIT forelesning 1: introduksjon
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
Hvordan sikre bedre samspill mellom næringslivet og universiteter/høgskoler i distriktene? v/ Adm. direktør Terje Gloppen Fabelaktiv.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
Åpne læringsmiljøer- kunnskapskonstruksjon mellom verktøy, elever og lærere. Resultater fra LAVA Læring Ingvill Rasmussen, InterMedia, UiO.
Gruppe 5 Problemeiere: Ola Listhaug –Prof. I Statsvitenskap ved ISS Thomas Nilsen –Mastergradsstudent i Medier, kommunikasjon og informasjonsteknologi.
EXFAC03-MVIT Tegn-tenkning om kommunikasjon. Kommunikasjonen snakker oss Ingen trafikk uten trafikkregler.
EXFAC03-MVIT Marshall McLuhan: ”Mennesket og media”
Idealisme Sgeo 4001, forelesning Elin Selboe.
MEVIT03-MVIT forelesning 2 Mediumteori Pensum: Hjarvard, Meyrowitz, Horton/Wohl, Johansen.
EXFAC03-MVIT Introduksjon til emnet Emnets websider:
EXFAC03-MVIT Påvirkningstenkning om kommunikasjon.
Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Framveksten av mediesamfunnet Forelesning 2, 20/8 2007, Espen Ytreberg.
EXFAC03-MVIT Forelesning 5 Samværstradisjonen Pensum: Carey, Rommetveit, Vagle et al, Ytreberg.
Påvirkning ExFac H November 2006 Knut Lundby.
Tidlig psykologisk antropologi:
Jobb med hindringer og barrierer i fredstid! Å ta opp tabuiserte temaer krever et trygt arbeidsmiljø! Forankring i ledelse! Arbeid over tid! Og en god.
EXFAC03-MVIT Forelesning 4 Meningstradisjonen Pensum: Kjørup, Eco, Fairclough, Vagle et al.
Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesing 1:Introduksjon Espen Ytreberg.
EXFAC03-MVIT Forvandlings-tenkning om kommunikasjon.
1.sept 2006 Exfac03-MVIT: Kommunikasjon og mediering.
25.august 2009 Hans Fredrik Dahl Exfac03-MVIT: Kommunikasjon og mediering.
Betydningsfulle andre / signifikante andre
For lokale tillitsvalgte
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
PED2300 – høsten Rønnaug Sørensen
Den samfunnskapte virkelighet (1)
Det får da være grenser! Voksenrollen i 2009? Mattias Øhra 2009
Forelesning i Ungdomskunnskap 15. september 2004
Samværstenkning om medier og kommunikasjon
Samfunnsfagene. Medie- og informasjonskunnskap 1 og 2 Det som gjør dette faget annerledes: Det er mye praktisk arbeid. Mange muligheter: artikler, radioprogram,
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
Lekens egenverdi.
MEVIT03-MVIT forelesning 6
MEVIT03-MVIT Thompson: Media and Modernity
Muntlig framføring Hovedmål/periodemål:
Gode venner som hjelper andre
Framveksten av mediesamfunnet
Kommunikasjon og språkfunksjoner
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

EXFAC03-MVIT Samværstenkning om kommunikasjon

Man kan ikke ikke kommunisere Å være i kommunikasjon

Grunntrekk i samværs-tenkning Kommunikasjon er en relasjon mellom mennesker (communis) Kommunikasjon skjer som interaksjon mellom mennesker Kommunikasjon er et sosialt fenomen Definisjon: ”Kommunikasjon er sosial interaksjon gjennom budskap” (Gerbner)

Tiden, stedet, personene (Rommetveit)

Oppdagelsen av hverdagen Samvær er selvfølgelig og hverdagslig Det 20. århundre = massenes århundre Legtimt nå: forskning på de vanlige og det vanlige Hverdagen som opplevelses-anker (Schutz)

Kommunikasjonen og selvet Følelsen av et jeg krever at vi ser oss selv utenfra (fra en annens sted) Jeget blir til i samspill med andre, mao. Kommunikativt Jeget er dynamisk, ikke statisk Symbolsk interaksjonisme: Mead, Blumer

Sosial interaksjon Hverdagslig sosial interaksjon har seg selv som mål: sosiabilitet Fortolkende sosiologi: Simmel Hverdagslig sosial interaksjon virker tilfeldig, men er rituell Mikrososiologi: Goffman Hverdagslig sosial interaksjon er et samarbeidsprodukt Etnometodologi: Garfinkel

Det sosiale i mediene Er mediert samvær mulig? Strengt tatt nei - men: Opplevd interaksjon finnes: f.eks chat Opplevd kontakt finnes: f. eks kamerablikket Opplevd samvær finnes: f. eks 17. maidekningen

Hvordan mediene lærte å være sosiale Oppfinnelsen av virtuelle sosiale steder Oppfinnelsen av mønstre for medierte sosiale interaksjoner Oppfinnelsen av henvendelse til fraværende parter

Medieritualer Bygger på interpersonelle ritualer Mikroritualer: væremåter som tilpasses mediering. Eks. intervjuet Makroritualer: f. eks konkurransen, seremonien. Nasjonens, politikkens og kulturens høytider. Fra registerering til regi: “pseudobegivenheter” (Boorstin)

Interaktivitet Tendens: interaktive medier vokser framfor enveismedier Fra publikum til bruker og deltaker Konsekvens: flere arenaer og registre for samvær, eks. SMS-TV, chat, blogging