SGO 4012 – Bygeografi Tema: Governance i bypolitikken Våren 2004 Per Gunnar Røe.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Parsons og Merton Dahrendorf Luhmann, og differensiering
Advertisements

Påvirkningsparadokser
Framtidens kommune – kriterier for politisk oppslutning KS FoU NIBR 2013.
1 Nordlyskonferansen Kultur som vekstfaktor Johan Petter Barlindhaug Leder av regjeringens Distriktskommisjon.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Samfunnskunnskap - Makt
Makt og Global Styring Ole Jacob Sending NUPI. Globalisering –Globalisering: • Verden blir ”mindre” (tid/rom) • Spredning av ideer og problemer • Ofte.
SGO 4012 – Bygeografi Tema: Governance i bypolitikken Våren 2005 Per Gunnar Røe.
Norge - verdens mest innovative nasjon Fiksjon eller virkelighet? av Dr. philos. Eli Moen.
VRI-Finnmarks forskerprosjekt: ”Framveksten av globaliserte innovasjonssystemer i råvarebaserte moderne periferier” •Generelt om VRI og forskerprosjektene.
Frivilligheten en ressurs i folkehelsearbeidet, men til hva og hvordan? • Det offentlige og frivilligheten i et mangeårig og skiftende fellesskap • Veksten.
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
SGO 4012 – Bygeografi Tema: Entreprenørpolitikk og markedsføring av byer Vår 2005 Per Gunnar Røe.
Styresett og demokrati i Norge
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
10. Organisasjoners effektivitet
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Naturressurser og infrastruktur: - Hva er det offentlige eierskapet verdt? Linn Herning, Rådgiver, For velferdsstaten Velferdskonferansen september.
Demokratisk fornyelse Lokale praktiske erfaringer og mulig implementering i nasjonal politikk. Tone Tellevik Dahl-bydelsutvalgsleder Morten Nordlie-kultur-
13 En verden uten grenser.
En virtuell organisasjon, tuftet på et samarbeid mellom Institutt for samfunnsforskning (ISF) og Rokkansenteret/UiB, finansiert av Kultur – og kirkedepartementet,
Regional kapital i en global verden Noen innspill til lokaliseringsvalg.
Hvorfor er kompetase viktig frem mot 2020
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO 1001.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Hvordan kan regionalt nivå bidra til verdiskaping og regional utvikling? Hva er ambisjonene for neste regionalmelding? Kommunal- og regionalminister Erna.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Våren 2005 Per Gunnar Røe SGO 2100 – Byers geografi Tema: Byplanlegging og bypolitikk i Norge.
Hva er samfunnsgeografi og samfunnsgeografiske perspektiver?
Case 1 Makt og demokrati i Norge
Med kikkerten for det blinde øyet? Innlegg på nHS’ prosjektledersamling Hallgeir Gammelsæter.
Framtidens geografier SGO 1001 Høst 2005 Per Gunnar Røe.
Regjeringens kontaktkonferanse Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene Oslo 23.mars 2004 Organisering av forvaltningsnivå og oppgavefordeling.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Kreativ planlegging for en kreativ region?. Evalueringen av Felles fylkesplan Startet rundt årsskiftet 2004/2005 Har fulgt planprosessen fram til høsten.
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
Framtidige geografier – økonomisk globalisering - miljø
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Organisasjonsteori - omgivelser
Samarbeidsdrevet innovasjon Gjennom å samarbeide med eksterne aktører kan organisasjoner få tilgang til nye ressurser: Alternative perspektiver, kompetanse,
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Oktober 2000 Prioriterte grupper - opplæring IKT og lokaldemokrati.
Interreg og Jørn Haabeth, Næringsrådgiver Østfold fylkeskommune 1.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
Østlandssamarbeidet Presentasjon på fellesmøte mellom ORE og ØS i Brussel 1. april Ann Irene Sæternes.
I de fleste samfunn blir godene i dag fordelt på to måter: Fordeling gjennom offentlige budsjetter, der politikeres prioriteringer og vedtak står sentralt.
Europapolitisk samarbeid Orientering på miniseminar 20. januar 2012, Gunn Marit Helgesen Leder av internasjonalt fagpolitisk utvalg i Østlandssamarbeidet.
Lekens egenverdi.
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Ressursperiferier Bjørnar Sæther SGO 4016.
Den internasjonale arenaen
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
12. Organisasjonsutvikling
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
12. Organisasjonsutvikling
Regionreformen og samfunnsutvikling
Utskrift av presentasjonen:

SGO 4012 – Bygeografi Tema: Governance i bypolitikken Våren 2004 Per Gunnar Røe

Governance-begrepets hovedtrekk (From og Sitter 2002) 1.Tradisjonelle styringsvirkemidler som hierarkisk kontroll, myndighetsutøvelse, planlegging og regelstyring videreutvikles eller erstattes 2.Grensene mellom det offentlige og private blir mindre klare (konkurranseutsetting) 3.Styring finner sted på flere nivåer parallelt, en interaktiv prosess mellom ulike forvaltningsnivåer 4.En sentral ambisjon (som i NPM) er å fokusere og målorientere offentlig sektor i større grad 5.Utflatning av styrings- og organisasjonsmønstre i offentlig sektor (nettverksstyring – at forhandlinger og samordning foregår horisontalt, ikke bare opp mot overordnede myndigheter) 6.Fleksibilitet og innovasjon (stimulere til innovasjon og læringsoverføring)

To typer partnerskap (Arbo 2002) 1.Aktiv og koordinert innsats for å motvirke de sosiale og geografiske ubalansene som et stadig mer åpent marked bringer med seg (partnerskap i EU) Horisontalt – regionale aktører går sammen, lager felles planer og koordinerer sin innsats Vertikalt – partnerskap mellom region, nasjonalstat og EUs organer 2.Innføring av markedsløsninger – deregulering, fristilling og konkurranseutsetting (den angloamerikanske varianten) Offentlig tjenesteproduksjon og infrastrukturutbygging Å slippe markedet og de private aktørene på tidligere offentlige enemerker

Harvey om byforskning (1989) Byforskningen er for ofte løsrevet fra større sosiale og økonomiske endringer Søker innsikt i utviklingen av byer (inkludert byplanlegging), som både er et produkt av og en forutsetning for sosiale endringsprosesser i kapitalismen Byer kan imidlertid ikke betraktes som aktører, men romlig situerte sosiale prosesser der et vidt spekter av aktører interagerer i særskilte romlige praksiser

Skiftet til entreprenørpolitikk i bypolitikken (urban governance) Et kollokvium i Orleans i 1985: Bymyndighetene må være mer innovative og entreprenøriske Det er utviklet et konsensus om nytteverdien av en entreprenørpolitisk holdning til økonomisk utvikling ”Skiftet” har å gjøre med deindustrialisering, arbeidsledighet, inntektssvikt, framveksten av neokonservatisme og tillit til markedsrasjonalitet og privatisering

Harveys tre påstander (basert på studiet av Baltimore) 1.”Public-private partnership” er sentralt i den nye entreprenørpolitikken 2.Partnerskapets aktiviteter er entreprenøriske fordi det er spekulativt i utførelse og utvikling 3.Entreprenørpolitikken fokuserer mer på stedets politiske økonomi enn på territoriets

Fire strategier for by-governance 1.Konkurranse innenfor den internasjonale arbeidsdelingen – utnyttelsen av særskilte fordeler for produksjon av varer og tjenester 2.Byregionen kan også forsøke å bedre sin konkurransekraft i forhold til den romlige fordelingen av konsum 3.Urban entreprenørpolitikk har også vært farget av en hard kamp om viktige styrings- og kontrollfunksjoner i finansnæringen, statlige myndigheter og informasjonssektoren 4.Evnen til å dra nytte av statlige myndigheters omfordelingspolitikk (som er redusert) er fortsatt viktig

Den inter-urbane konkurransens betydning for byenes utvikling Byene trekkes mer inn i kapitalismens disiplinerende logikk Det kan føre til en repetitiv og seriell reproduksjon av visse utbyggingstyper og mønstre (”world trade centers”, kultur og underholdningssteder, havneprosjekter, postmoderne kjøpesentra, etc) Fordi kapitalen har friere lokaliseringsvalg (pga bedre kommunikasjon og transport) blir produksjonsforholdene på stedet viktige By-governance må være mer rettet mot å tilby et godt ”klima” for næringslivet

Entreprenørpolitikk knyttes til postmodernisme Utforming av bydeler og enklaver framfor helhetlig byplanlegging Kortvarig og eklektisk mote og stil framfor letingen etter varige verdier Sitering og fiksjon framfor innovasjon og funksjon Medium framfor budskap Image framfor substans

De spektakulære prosjektenes betydning Salget av byen som et sted for aktiviteter avhenger av et attraktivt by-image Spektakulære prosjekter kan trekke med seg andre typer utbygging De kan motvirke fremmedgjøring (som Simmel pekte på) – hvis byrommet er åpent for selvpresentasjon Hvis alle grupper (fra rappere til japper) kan delta i produksjonen av et by-image, kan de føle tilhørighet til det stedet Prosjektene kan bidra til å skape en følelse av sosial solidaritet, bystolthet og stedslojalitet (kan være et tilfluktssted i en mer eller mindre stedsløs verden)

Et kritisk perspektiv for å studere Kontrastene mellom prosjektene som overflatefenomener og de underliggende byutviklingstrekkene De sosiale og økonomiske problemene som i mange byer geografisk manifesterer seg som den ”delte byen” De farlige makroøkonomiske konsekvensene (som er uunngåelige i en inter-urban konkurranse) Men ogsådeen om byen som en kollektiv korporasjon der demokratiske beslutningsprosesser kan foregå

Sassens to hypoteser 1.Den globale økonomien materialiseres i stor grad i konkrete prosesser situert på særskilte steder (gjelder også de avanserte informasjonsnæringene) 2.Den romlige spredningen av økonomisk aktivitet muliggjort av IKT bidrar til en styrking av sentrale funksjoner (hvis denne spredningen skjer sammen med en konsentrasjon av styring, eierskap og profittgenerering)

Statens rolle Deregulering av finanssystemene har åpnet opp en internasjonal governance som er fylt av multinasjonale selskaper og globale finansmarkeder Neoliberalismen har i følge noen redefinert statens rolle fra intranasjonale sosiale krefter til transnasjonale prosesser Men staten er fortsatt den ultimate garantisten for kapitalens rettigheter for eksempel mht. kontrakter og eiendomsrett Staten har en teknisk-administrativ kapasitet som ikke ennå kan etterlignes av andre institusjonelle ordninger Transnasjonale økonomiske prosesser interagerer med nasjonale økonomiers governance

Sassens konklusjoner Inkluderingen av byer peker ut tre viktige dimensjoner i studiet av økonomisk globalisering: 1.Dekomponeringen av nasjonalstaten i en rekke komponenter som kan være viktige for å forstå internasjonal økonomisk aktivitet og reguleringskapasitet 2.Oppmerksomheten trekkes bort fra de store selskapenes makt over myndigheter og økonomier til de mange aktivitetene og organisasjoner nødvendige for å implementere og vedlikeholde et globalt nettverk av fabrikker, service og markeder 3.Det blir en sterkere fokusering på stedet og de strategiske konsentrasjonene av infrastruktur og produksjonskomplekser som er situert på steder med en mengde aktiviteter

Keating om statens rolle Den offentlig delen av BNP har ikke falt vesentlig Staten har ikke trukket seg ut av velferdspolitikken (i OECD-land) Endringene har vært størst i den økonomiske politikken (der keynesiansk politikk i mange tilfeller er forlatt) Den intervenerende staten har trukket seg tilbake til fordel for deregulering og privatisering Overnasjonale organer (som EU) begrenser statlige subsidier og overføringer og oppfordrer til å støtte de mest kompetitive næringene

Steders viktighet for lokal og regional utvikling Nye tilnærminger til steder (sosiale relasjoner, normer, institusjoner og forståelser) Stedet som faktor i produksjonene av sosial kapital Klyngers betydning for regional utvikling (assosiativ økonomi, lærende regioner, kompetitive fordeler)

Nye typer regionalpolitikk Mer desentralisert Større fokus på institusjoner som skal bygge nettverk for samarbeid og partnerskap, og fremme strategisk planlegging Mindre fokus på fysisk infrastruktur og større vektlegging av menneskelige ressurser Større vektlegging av FoU og teknologioverføring Mindre vekt på synoptisk planlegging og storstilt intervensjon og mer vekt på selektiv intervensjon for å rette opp ”markedsfeil”

Problemer 1.Tendensen til funksjonell reduksjonisme og økonomisk determinisme 2.Tendensen til å projisere den globale byregionsmodellen på ethvert sted i verden, og dermed fortolke enhver territoriell manifestasjon som en respons på global restrukturering 3.Hvis komparative fordeler har måttet vike plass for kompetitive fordeler, så blir utviklingen et null-sum spill

Er governance noe nytt (Imrie og Raco 1999) 1.Fra premissleverandør til tilrettelegger Arealplanlegging innebærer fortsatt regulering Det offentlige har også beholdt eller fått nye oppgaver 2.Endrede demokratiske prosesser Er virkelig governance-prosessene mindre demokratiske enn de lokale myndigheter Delegerte myndigheter hadde stor makt Lokale myndigheter har alltid søkt samarbeid med private og frivillige aktører 3.Endret politisk innhold Lokale myndigheter har alltid støttet økonomisk utvikling Både lokale myndigheter og governance nettverk forsøker å løse spenningene mellom ulike konkurrerende behov og krav Den neoliberale framstillingen av lokale myndigheter som byråkratiske og governance-nettverk som fleksible er ikke nødvendigvis riktig

Evaluering basert på to case Etterkrigstidens Sheffield og Cardiff var preget av svake strukturer for lokaldemokratiske prosesser I Cardiff hadde lokalpolitikken lenge hatt et entreprenørpolitisk preg og et retorisk fokus på ”movers and shakers” I Sheffield dominerte ett parti, noe som førte til velgerapati og politisk-byråkratisk elitisme Det er dessuten vanskelig å utvikle en generisk modell for governance (den er en hybrid av mulige former for nettverk, prosesser for politikkutvikling og implementering)

Byen som kollektiv ressurs (Healey) Er opptatt av meningsdannelse som kan bidra til utformingen av byen som en imaginær og kollektiv ressurs Denne kollektive prosessens potensiale til å bygge opp en governance-kapasitet omkring en felles debatt om multiple stedskvaliteter og – erfaringer (bylivet erfares ofte som fragmentert og konfliktfylt) Dette skulle innebære et hverdagslivs- perspektiv, sammen med et økonomisk og et miljømessig perspektiv

Byforståelser og dagligliv Hverdagslivets by (tid-rom rytmer og relasjoner, der også identiteter konstrueres) Byens kulturelle identitet (bysymboler og stedsfølelse) Byen som container for økonomisk utnyttbare goder (entreprenørpolitikk)

Lefebvres tredeling av den sosiale romligheten Rommets praktikk (samfunnsmessig produksjon og reproduksjon samt de spesifikke lokaliteter og romlige strukturer som kjennetegner et samfunn) Rommets representasjoner (den ”orden” samfunnets dominerende sosiale relasjoner tvinger gjennom, og dennes koder, tegn og kunnskaper om rommet) Representasjonenes rom (den komplekse symbolisme som knytter seg til det sosiale livets romlighet; stedet og dets symbolverdi, dagliglivets rytmer, feminint og maskulint, etc.)

Byen i et governance-perspektiv Byers eksistens og handlingspotensiale ligger i måten de forstås og bringes til liv på Det dreier seg også om hvordan disse forståelsene mobiliseres til å skape politikk, offentlige tiltak og prosjekter Sosialt konstruerte forestillinger om byen kan igjen ha avgjørende betydning for bypolitikk, - planlegging og –prosjekter Det er i dag en ”mismatch” mellom tradisjonell byplanlegging (hierarkisk byrom) og den mer flytende, flerkjernede og mangefasetterte byen

Fra å lese til å skape byen Strategisk lesning av byen kan hjelpe aktører til å se for seg prosjekter, posisjonere sin egen forståelse, redusere risiko og utvikle sin identitet Strategisk governance handler om mer enn å lese byen –Utvikling av en sosial infrastruktur for å bygge mer engasjement blant innbyggere og bedrifter –Dette kan generere sosiale relasjoner og politisk kraft til å handle for den ”forestilte” og mangfoldige byen –Det ligger her et potensiale til å generere både kunnskapsressurser og integrerende (identitets)ressurser –For å unngå at noen forestillinger vinner fram, skal man beholde de multiple lesningene (planleggingsmynd. kan ha en viktig rolle) –For å få til dette er det nødvendig å få fram en ”kollektiv aktør”, som er interessert i å representere byen”, og en institusjonell dynamikk (som både driver det fram og intervenerer i prosessen)

Den institusjonelle infrastrukturen for strategisk governance Strategisk planlegging er da ikke skapelsen av byens fysiske form, men mobilisering av dens imaginære form Den nye institusjonelle teorien legger vekt på at strategisk handling kommer fra den institusjonelle infrastrukturen som preger byen Det innebærer å knytte forbindelser mellom atskilte og ofte konflikterende deler av denne institusjonelle infrastrukturen Kraften kommer ikke til syne på reklameplakatene, men i måten nye debatter og ideer endrer diskurser og praksiser, og mobiliserer handling omkring nye prosjekter Strategisk governance kan redusere usikkerhet og konflikt, og bidra å utfordre andre typer governance