OrensteinR.Vaagan JBI/HiO1 Orenstein, D. I. "Being in the Library Business. An Entrepreneurship Primer for Library Administrators", Library Administration.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Behov for forskning og utvikling knyttet til brukerinvolvering i offentlige IT-prosjekter Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004.
Advertisements

Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Fremtiden begynner hos BackerSkeie
Magnet En reise til pasientsikkerhet og gullstandard for sykepleie Tillitsvalgkonferanse NSF Oslo 15. juni 2011.
Medvirkning til utvikling Anja Kildal Gabrielsen, LO www. fellestiltak
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Hvordan berede grunnen for de gode………
KOMMUNIKASJONS- STRATEGI
Ti bud for en lykkelig redaktør Redaksjonelt drivhus - renuion Svolvær, 2.-4.april 2008 Arne Jensen, Norsk Redaktørforening.
Inn i læringens landskap.... Elever skal lære på skolen, men elever må også lære å lære.
- handlinger og holdninger
Medarbeiderskap + Lean + Strategisk kompetanseplanlegging
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
IKT Orkide Ledelse og Skole
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
Frontlinjeserivce
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
eksempler på HMS-faktorer:
10. Organisasjoners effektivitet
ILL/DDR.Vaagan JBI/HiO1 M.E.Jackson ”Research collections and Digital Information. Will there be a Role for Interlibrary Loan and Documentary Delivery.
25 kommuner tar grep om egen utbygging Trude Andresen Fagsjef KS EffektiviseringsNettverkene.
Rotary Foundation Klubbforedrag. The Rotary Foundation er Rotarys hjelpeorganisasjon.
FORBEDRINGSPROSESSEN Oppstartseminar Lasse Lønnum Universitetsdirektør.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Omdømmehensyn,
Prosjektplanen Pedagogisk ledelse.
1 14. februar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 16: Sentralisering eller desentralisering TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren.
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Bib.økonomiR.Vaagan JBI/HiO1 Bibliotekøkonomi Hvorfor bibliotekøkonomi? Forholdet til informasjonsøkonomi og indikatorer Hva dekker bibliotekøkonomi? Blanding.
BoS22R.Vaagan JBI/HiO1 BoS22 Bibliotek- og informasjonsøkonomi Ta utgangspunkt i RBTs forslag til kvalitets-/resultatindikatorer og konsentrer deg om den.
Evans-kap-13R.Vaagan JBI/HiO1 Evans et al (2000) Management Basics for Information Professionals, ch. 13 Performance, quality and control Kvalitet: fra.
Definere og velge hovedmål og delmål
Strategi for universitetets IT-virksomhet. Kontekst Strategi 2020 Mer strategisk IT: –U3 – USIT for UiO og UH, Rambøllrapporten –UiO-IT – Strategi, styring,
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
Hva kjennetegner en god byggesaksbehandling?
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
Rotary lys langs kanalen. Hva skal til for å lykkes?
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Universell utforming i offentlige anskaffelser
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Omdømmebygging Hans Antonsen.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
R.Vaagan JBI/HiO1 Evans & Zarnosky (2000) kap. 15: Evaluering 1990-tallet et evalueringstiår (evaluering, resultat, kostnadseffektivitet, akkreditering.
Aktivitets-Biblioteket for Verdikjedeprosjekter i
Effektive lederteam og dialogkompetanse
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
RETNINGSLINJER FOR PRESENTASJONEN Denne presentasjonen er tenkt brukt for å rekruttere nye medlemmer Hensikten med å lage en standardisert rekrutteringspresentasjon.
Styrer og mangfold Styreakademiet 15. september 2005 Elisabeth Grieg.
EEJR.Vaagan JBI/HiO1 Andrew Odlyzko: ”The Economics of Electronic Journals” First Monday, Aug 1997.
VED Inger Lise Høvik Trond-Erik Eriksen Ola Selvaag Elisabeth Lande
Tilbakeblikk på Arendalskonferansen - og hvor er vi egentlig nå? Innovasjonsalliansen 8. september 2010.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Hvorfor ha en plan? Virksomhetsplan = tydelighet og fokus Tydelighet
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Foto: Jo Michael Sosialt enterprenørskap og næringslivet Erik Lundeby, NHO.
1 Langsiktig verdiskapning- styrets rolle Polyteknisk Forening 26. April 2007 Finn Jebsen.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Rekommunalisering eller en entreprise?
Markedsføring.
Frokostmøte 5. mai 2017 Lansering Frilux.
Kommunal styring og planlegging av Helse- og omsorgtjenesten
Asker - mulighetenes kommune
Samarbeid og medbestemmelse
Camilla Hall-Henriksen
Karin Rydving Universitetsbiblioteket i Bergen
FORBEDRINGSPROSESSEN Oppstartseminar
Utskrift av presentasjonen:

OrensteinR.Vaagan JBI/HiO1 Orenstein, D. I. "Being in the Library Business. An Entrepreneurship Primer for Library Administrators", Library Administration & Management, 16 (2), Spring 2002:83-91

OrensteinR.Vaagan JBI/HiO2 Bibliotek kan ses på som små bedrifter Markedskrav spiller inn – såvel som støtte fra moderorganisasjon og myndigheter Bibliotek viktige markedsaktører pga innkjøp Berøringspunkter mellom små bedrifter og bibliotek: –Begge har nære bånd til lokalsamfunnet –Begge er sårbare for endringer i det politisk- økonomiske miljøet –Sterk identifisering med virksomheten i små bedrifter, i mindre grad i bibliotek > ulikheter i synet på eierskap

OrensteinR.Vaagan JBI/HiO3 –Nettverk og gjensidig støtte livsviktig for små bedrifter, likedan fornøyde kunder, –For bibliotek er brukerservice og fornøyde brukere viktig – men som ”non-profit” org. er finansiering fra moderorg/myndigheter viktigst Ville bibliotek overleve som små bedrifter – gitt konkurransen fra Internet og bokkjeder? Sentrale forhold ved drift av små, vellykkede (bibliotek-) virksomheter: –Ikke bare referansetjenester, katalogisering, programmere en PC, skrive HTML – men også samlingsbudsjettering, markedsføring av bibliotektjenester, utforming av bibliotek m.m.

OrensteinR.Vaagan JBI/HiO4 –Førstehåndsinntrykket viktig: nye brukere skal tas godt imot –Gjør alltid mer enn brukeren forventer –Forsikre deg om at du støtter de ansatte – og at de vet dette (> kontinuerlig opplæring, forbedring) –Respekter brukerne (ikke vær forutinntatt) –Klager og problemer må ses på som løsninger som ber om å bli funnet

OrensteinR.Vaagan JBI/HiO5 Hva vi kan lære av hvorfor så mange små bedrifter mislykkes –Uvitenhet om konkurranse eller mangel på markedskunnskap –Mangel på visjon og formål –Fravær av standardisert kvalitetssystem –Dårlig evne til å etablere og kommunisere mål for virksomheten –Dårlig markedssegmentering eller strategi –Konsentrasjon om tekniske snarere enn strategiske prosesser

OrensteinR.Vaagan JBI/HiO6 –Mangel på management systemer –Mangel på finansiell planlegging og kontroll –Utilstrekkelig kapitalisering –For mye/lite avhengighet av spesifikke brukere i bransjen Dersom (bibliotek-) virksomheten har noen få av disse kjennetegn er dette skadelig; flere/mange er ødeleggende

OrensteinR.Vaagan JBI/HiO7 Har du entreprenør-egenskaper? –Kan du etablere en visjon og lede? –Kan du treffe effektive beslutninger? –Kan du etablere oppnåelige mål –Kan du foreta daglige prioriteringer? –Hvor mye tid har du? –Kan du håndtere risiko? –Har du tilstrekkelig budsjett?

OrensteinR.Vaagan JBI/HiO8 Hvordan kan du forbedre bibliotekets institusjonskultur? –Verbaliser eller skriv ned et avgjørende øyeblikk i ditt liv –Identifiser en i nærmiljøet som har utholdenhet –Identifiser en i nærmiljøet som fokuserer på andre –Identifiser en i nærmiljøet som leder –Husk en forandringsagent –Identifiser en i nærmiljøet som er en god kommunikator

OrensteinR.Vaagan JBI/HiO9 –Bibliotekets nytteverdi for andre –Tenk deg at du bygger et nytt bibliotek eller biblioteksystem: hvordan skape en ny org.kultur? –Trekk inn de ansatte i planleggingen –Forbered planleggingen med ”research” –Utvikle en ”mission statement” for deg selv personlig og for virksomhet –Vit hvor du er nå – og hvor du vil hen –Etabler oppnåelige mål –Sett opp en fremdriftsplan for dine initiativ

OrensteinR.Vaagan JBI/HiO10 Konklusjoner: –Bibliotekledere slites mellom brukerhensyn på den ene siden, og løpende administrasjon/drift og å sikre støtte fra moderorg og miljøet på den annen side –Bibliotekledere kan lære noe av ledere for små bedrifter: hvordan utvikle entreprenørevnen til å drifte, forandre og lede virksomheter –Bibliotekledere er antakelig de mest undervurderte og samtidig de best utdannete yrkesutøvere innen offentlig sektor