M OBILE T ICKET - EN ENKLERE MÅTE Å BETALE PARKERING PÅ Christian Rudfoss Vegard Aasen Lavdim Ahmeti
R UN F ORREST, RUN !
B AKGRUNN FOR PROSJEKT Peppes besøk Mange eksisterende P-parker m. tilhørende automater Våre hypoteser På tide med ny betalingsmåte Mobiltelefon blir stadig mer utbredt Bestillinger
A GENDA Mål for prosjekt Målgruppe Systemet Eksisterende løsninger Eksisterende løsninger kontra MobileTicket Forskningsmetode
A GENDA Prototype For parkeringsvakten Ved parkeringen (ikke vårthovedfokus) Spørreundersøkelse Konklusjon Videreutvikling
M ÅL FOR PROSJEKT Eksisterende mobile løsninger finnes Tungvint Vår tjeneste skal gi høy nytteverdi Forenkle hverdagen til de som benytter seg av parkeringsplasser Enkel i bruk, uten registrering el. Lignende Undersøke om en ny tjeneste er ønsket
M ÅL FOR PROSJEKT - M ÅLGRUPPE Alle personer som ønsker å parkere Alle aldrer Alle bakgrunner Fokusområde er Oslo Parkeringsvakter ikke en del av vårt hovedfokus
S YSTEMET Automater er on-line/kontra off-line Inngår i en ”hovedsentral” Billetten består av to deler Ene delen tas med, den andre plasseres i bilen Billetten vil inneholde en kode som benyttes ved fornying av kjøpt P-tid Ved fornying Billetten ikke lenger være gjeldende, mobiltelefonen vil ”ta over” Parkeringsvakten har en PDA Pda’en er knyttet mot et nettverk Her vil alle ID’er som er reg. pr. område ligge
E KSISTERENDE LØSNINGER Mai 2002 – Trafikketaten Ringe inn til parkeringsselskapet Oppgir kode ved plassering Parkering registreres i en db Opplyst om gyldig parkering Må ha en oblat ved benytting av tjenesten Festes i bilvinduet Oblaten lagrer: Bilnummer, takstgruppe og tidspunkt – utgår Dekningen er satt til hele Norge
E KSISTERENDE LØSNINGER KONTRA M OBILE T ICKET Easyparks & mPays løsning er tungvinnt Registreringsfase, bruksmåte Easyparks måte mot bedrifter Enklere med samlet faktura
F ORSKNINGSMETODE Kvantitativ metode Via spørreskjema Kvalitativ metode Via intervju Begge metodene blir brukt under vår spørreundersøkelse
F ORSKNINGSMETODE Feltundersøkelser/Brukerundersøkelser Intervju Kvalitativ Kvantitativ
P ROTOTYPE Vi har valgt å utforme vår prototype på et lavt nøyaktighetsnivå Dette gir oss frihet endre – om det trengs Funksjonaliteten er tatt høyde for og skissert i prototypen Utviklet i Visual Studio og Photoshop Ikke-fungerbare – kun illustrative
P ROTOTYPE – B RUKEREN – 1/6
P ROTOTYPE – B RUKEREN – 2/6
P ROTOTYPE – B RUKEREN – 3/6
P ROTOTYPE – B RUKEREN – 4/6
P ROTOTYPE – B RUKEREN – 5/6
P ROTOTYPE – B RUKEREN – 6/6
P ROTOTYPE – P ARKERINGSVAKTEN
S PØRREUNDERSØKELSE Involvere brukere Tilbakemelding Prototype Spørreskjemaet Valg av alternativ Fremgangsmåte
S PØRREUNDERSØKELSE 72 respondenter, snitt 25 år, 1/3 kvinner Svært mange benytter seg av betalte parkeringsplasser hver uke Alle bruker kort/kontant Ingen bruker mPay eller easyPark 78% positive til mobilbetaling generelt
S PØRREUNDERSØKELSE 83% mente tjenesten ville vært nyttig For mange påminnelser (30-40%) Inkommende forslag: Sløyfe min (legge til 20-min)
S PØRREUNDERSØKELSE 80% ville benyttet seg av MobileTicket fremfor eksisterende løsninger: Bruke hvilken bil/mobil man ønsker (slipper registrering) Slippe å gå fysisk Tidsbesparende Flott med påminnelser, mindre bekymring
S PØRREUNDERSØKELSE Resten (20%) som ikke ville benyttet seg av MobileTicket fremfor eksisterende løsninger: Finnes allerede gode nok løsninger Ønsker å starte med en spesifikk tid fra mobilen Ønsker start og stopp med mobiltelefonen (kritisk for noen få)
K ONKLUSJON MobileTicket oppfattes som nyttig fremfor eksisterende løsninger Vil dra nytte av en videreutvikling før en implementasjon
V IDEREUTVIKLING Starte parkeringen med en spesifikk tid Starte parkeringen og stoppe når man vil Færre tilbakemeldinger Sløyfe min (legge til 20-min) Undersøkelse rundt parkeringsvakten Rutiner Protoype Undersøkelse rundt parkeringsselskap