M OBILE T ICKET - EN ENKLERE MÅTE Å BETALE PARKERING PÅ Christian Rudfoss Vegard Aasen Lavdim Ahmeti.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Support, nye funksjoner og tjenester fra Uni Pluss
Advertisements

Ebus Management Center En liten bruksanvisning for de enkleste funksjonene.
ASKER SKIKLUBB VOLLEYBALL Treningsavgift/dugnad våren 2014
Kontoinnstillinger Slik kommer du til «Kontoinnstillinger»:
Titanic Developer Team består av :
Hurum PPTs erfaringer med LP
Saker for diskusjon på Årsmøte
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Trender i europeisk bilindustri. Vil dette skje i Norge?
Holdning til norske folkehøgskoler blant norske ledere Informasjonskontoret for Folkehøgskolen.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
Mobile portalløsninger (Internet Online Platform)
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2013 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Presentasjon av resultater for gruppe 5 Eksperter i Team, vår 2004
«STRYKEBRETTCOVER OG STATIV»
Siv.agr. Dag Åsmund Bilstad1 Evaluering – en oppsummering Tilbakemelding fra en del av mottakerne av næringsfondmidler fra Nore og Uvdal kommune
Masterstudiet i anvendt informatikk som tilbud til IR-studenter?
Konsekvenser ved samlokalisering av IKT-systemer
Bostedspreferanser og arbeidsreiser i norske storbyer
Lisbeth Andersen, Prosjekt og teknologiledelse, PTL
Evaluering av J&Ds kommunikasjon mot målgruppa. Problemstilling Gruppen skal evaluere dagens kommunikasjon mellom Jenter og Data og mulige søkere i den.
Om øvelse 9 Vedlikehold av data Databaser. Øvelse 9 I øvelse 8 så vi på: –Registrering av informasjon om hjelpere To små utvidelser av øvelse 8: –Endring.
Line Nybakk Akerholt Astrofysisk bibliotek Erfaringer med kvalitative intervjuer.
Grad av tilrettelegging 1 «Framkommelig» 2 «Tilgjengelig» 3 «Brukbart» 4 («Livsløp») 5 Universell utforming Omtale av boliger; sakset fra NIBR/Byggforsk-rapport.
Utført av InFact Knut Weberg Bruk av mediekanaler – Kommunevalget 2007 Redaktørforeningen Gjennomført 11. september 2007.
Tilbudskonferanse 23. april 2014 Nytt båttilbud Aker brygge - Fornebu Gylve Aftret-Sandal Analysesjef Ruter.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..

Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Kommuneundersøkelse høst 2010 for Distriktssenteret - Kompetansesenter for distriktsutvikling.
Sortimentutvidelse Arbeidskrav 3 HIOA Av Anne-Sophie, Kristine og Birthe ØKO.
Camping Card Scandinavia
Kvalitative og kvantitative metoder
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
100 lure ord å lære.
100 høyfrekvente ord Trykk F5 for å starte, deretter klikker du på ønsket hastighet 2 sekunder 1 sekund Blink Randi Orten og Thomas Melby, Stenbråten skole.
PasientLink Per Egil Kummervold Erfaringer og forskningsresultater fra lege-pasient-kontakt over Internett.
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
FoU-dag 4.juni 2014 Copyrights prosjektleder Gunnbjørg Furuset 2013.
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
Mobil turistguide Suman & Siril. Mobil turistguide Prosjektidé Prosjektmål Undersøkelser Teknologier Status.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Dagligbankundersøkelsen 2014
Gruppe 1 IME - FORSKDOK. Gruppe 1: Rudi Bech Turid Nastad Harald Ueland Vegard Hartmann Lin-Charlotte Mikalsen Stian Frydenlund Lereng.
Easy answer Hovedprosjekt nr 56 våren 2001: ”web  interface  MobilSvar” - grensesnitt for innlegging av personlig velkomstmelding.
Parkering Mål: AS FlyPark skal ha et program som ordner bestillinger på deres parkeringsplasser.
ADR & SCANNERKORT. Automatic Delivery Rewards (ADR) Den enkle måten å handle produkter på, med levering hver måned. Du har fordelen av en rabatt på 5.
X10 webservices/IM -> mobilklient. Oppdragsgiver:
CHRISTIAN RUDFOSS VEGARD AASEN LAVDIM AHMETI MobileTicket -en enklere måte å betale parkering på.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Forskningsopplegg og metoder
Studiebarometeret 2014 Resultater, metodikk og anvendelse Helge Sigurd Hansen 17.mars 2015.
JADE-LEAP AmbieSense er et EU støttet forskningsprosjekt. I dette prosjektet prøver man å integrere nye typer teknologi for bruk på mobile enheter I den.
LOPOT Lokasjonsbasert ProfilOppdateringsTjeneste.
PRO ISP PRO ISP PRODUKTER Produktveileder Bruker veilederen under for å finne frem til de produktene du behøver. Ta kontakt med.
Identifisere behov – og etablere krav
Test av eksternt bilag i Dagens Næringsliv
Enkle løsninger for utelivsbransjen
Utkast til produksjonsplan/releaseplan
Eldre og moderne teknologi
Innbyggerundersøkelse 2018
SMS for innkalling av blodgivere
Aktivitetsappen Presentasjon :28 1.
Utskrift av presentasjonen:

M OBILE T ICKET - EN ENKLERE MÅTE Å BETALE PARKERING PÅ Christian Rudfoss Vegard Aasen Lavdim Ahmeti

R UN F ORREST, RUN !

B AKGRUNN FOR PROSJEKT Peppes besøk Mange eksisterende P-parker m. tilhørende automater Våre hypoteser På tide med ny betalingsmåte Mobiltelefon blir stadig mer utbredt Bestillinger

A GENDA Mål for prosjekt Målgruppe Systemet Eksisterende løsninger Eksisterende løsninger kontra MobileTicket Forskningsmetode

A GENDA Prototype For parkeringsvakten Ved parkeringen (ikke vårthovedfokus) Spørreundersøkelse Konklusjon Videreutvikling

M ÅL FOR PROSJEKT Eksisterende mobile løsninger finnes Tungvint Vår tjeneste skal gi høy nytteverdi Forenkle hverdagen til de som benytter seg av parkeringsplasser Enkel i bruk, uten registrering el. Lignende Undersøke om en ny tjeneste er ønsket

M ÅL FOR PROSJEKT - M ÅLGRUPPE Alle personer som ønsker å parkere Alle aldrer Alle bakgrunner Fokusområde er Oslo Parkeringsvakter ikke en del av vårt hovedfokus

S YSTEMET Automater er on-line/kontra off-line  Inngår i en ”hovedsentral” Billetten består av to deler  Ene delen tas med, den andre plasseres i bilen  Billetten vil inneholde en kode som benyttes ved fornying av kjøpt P-tid  Ved fornying  Billetten ikke lenger være gjeldende, mobiltelefonen vil ”ta over” Parkeringsvakten har en PDA  Pda’en er knyttet mot et nettverk  Her vil alle ID’er som er reg. pr. område ligge

E KSISTERENDE LØSNINGER Mai 2002 – Trafikketaten Ringe inn til parkeringsselskapet Oppgir kode ved plassering Parkering registreres i en db Opplyst om gyldig parkering Må ha en oblat ved benytting av tjenesten Festes i bilvinduet Oblaten lagrer: Bilnummer, takstgruppe og tidspunkt – utgår Dekningen er satt til hele Norge

E KSISTERENDE LØSNINGER KONTRA M OBILE T ICKET Easyparks & mPays løsning er tungvinnt Registreringsfase, bruksmåte Easyparks måte mot bedrifter Enklere med samlet faktura

F ORSKNINGSMETODE Kvantitativ metode Via spørreskjema Kvalitativ metode Via intervju Begge metodene blir brukt under vår spørreundersøkelse

F ORSKNINGSMETODE Feltundersøkelser/Brukerundersøkelser Intervju Kvalitativ Kvantitativ

P ROTOTYPE Vi har valgt å utforme vår prototype på et lavt nøyaktighetsnivå Dette gir oss frihet endre – om det trengs Funksjonaliteten er tatt høyde for og skissert i prototypen Utviklet i Visual Studio og Photoshop Ikke-fungerbare – kun illustrative

P ROTOTYPE – B RUKEREN – 1/6

P ROTOTYPE – B RUKEREN – 2/6

P ROTOTYPE – B RUKEREN – 3/6

P ROTOTYPE – B RUKEREN – 4/6

P ROTOTYPE – B RUKEREN – 5/6

P ROTOTYPE – B RUKEREN – 6/6

P ROTOTYPE – P ARKERINGSVAKTEN

S PØRREUNDERSØKELSE Involvere brukere Tilbakemelding Prototype Spørreskjemaet Valg av alternativ Fremgangsmåte

S PØRREUNDERSØKELSE 72 respondenter, snitt 25 år, 1/3 kvinner Svært mange benytter seg av betalte parkeringsplasser hver uke Alle bruker kort/kontant Ingen bruker mPay eller easyPark 78% positive til mobilbetaling generelt

S PØRREUNDERSØKELSE 83% mente tjenesten ville vært nyttig For mange påminnelser (30-40%) Inkommende forslag: Sløyfe min (legge til 20-min)

S PØRREUNDERSØKELSE 80% ville benyttet seg av MobileTicket fremfor eksisterende løsninger: Bruke hvilken bil/mobil man ønsker (slipper registrering) Slippe å gå fysisk Tidsbesparende Flott med påminnelser, mindre bekymring

S PØRREUNDERSØKELSE Resten (20%) som ikke ville benyttet seg av MobileTicket fremfor eksisterende løsninger: Finnes allerede gode nok løsninger Ønsker å starte med en spesifikk tid fra mobilen Ønsker start og stopp med mobiltelefonen (kritisk for noen få)

K ONKLUSJON MobileTicket oppfattes som nyttig fremfor eksisterende løsninger Vil dra nytte av en videreutvikling før en implementasjon

V IDEREUTVIKLING Starte parkeringen med en spesifikk tid Starte parkeringen og stoppe når man vil Færre tilbakemeldinger Sløyfe min (legge til 20-min) Undersøkelse rundt parkeringsvakten Rutiner Protoype Undersøkelse rundt parkeringsselskap